Κυριακή 5 Απριλίου 2015

Τι πρέπει να ξέρετε για να κάνετε τη φορολογική δήλωση του 2015

Οπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος είμαστε υποχρεωμένοι να συμπληρώσουμε και να υποβάλουμε τη φορολογική μας δήλωση. Οι δηλώσεις θα είναι περισσότερες σε αριθμό από τα προηγούμενα χρόνια όχι γιατί αυξήθηκαν τα εισοδήματα των Ελλήνων το 2014, το αντίθετο μάλιστα μειώθηκαν, αλλά επειδή άλλαξε ο βασικός φορολογικός νόμος και σύμφωνα με τη διοίκηση έχουν υποχρέωση περισσότεροι πολίτες να υποβάλουν δήλωση

Ποιοι θα υποβάλουν


Σύμφωνα με τον νέο νόμο, υποχρεωμένοι να υποβάλουν δήλωση είναι όσοι:
■ Εχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.
■ Εχουν οποιαδήποτε εισοδήματα το 2014, μικρά ή μεγάλα, ανεξάρτητα αν φορολογούνται ή απαλλάσσονται από τον φόρο.
Σύμφωνα με την προφορική άποψη της διοίκησης, καλό θα είναι να υποβάλουν φορολογική δήλωση όλοι όσοι έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, ανεξάρτητα αν είχαν ή δεν είχαν εισοδήματα το 2014.

Τι πρέπει να κάνουν όσοι είναι άνω των 18 ετών και δεν είχαν εισοδήματα το 2014;
Αν και δεν προκύπτει υποχρέωση από τον νόμο (άρθρο 67 ν. 4172/2013) να υποβάλουν δήλωση, χρήσιμο είναι, αν δεν τους είναι δύσκολο, να μπουν στον κόπο να στείλουν ηλεκτρονικά μηδενική δήλωση μιας και δεν είχαν εισοδήματα, κυρίως όμως για πρακτικούς λόγους.

Είναι σύνηθες σε πολλές καθημερινές μας δραστηριότητες και συναλλαγές με διάφορους φορείς (για κοινωνικά επιδόματα, τράπεζες κ.λπ.) να μας ζητάνε το εκκαθαριστικό της Εφορίας, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό.

Ας το έχουμε λοιπόν όχι επειδή έχουμε υποχρέωση υποβολής δήλωσης όταν δεν έχουμε εισοδήματα, αλλά επειδή θα μας χρειαστεί κάποια στιγμή στην καθημερινότητά μας.
Σημειώνεται ότι, αντίθετα από αυτό που ίσχυε πέρυσι, όπου όλα τα προστατευόμενα μέλη δεν είχαν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση, φέτος τα ενήλικα προστατευόμενα μέλη που είχαν το 2014 έστω και χαμηλά εισοδήματα έχουν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση.

Πότε και πώς

Η δήλωση φέτος των φυσικών προσώπων μπορεί να υποβληθεί, σύμφωνα με τον νόμο, από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2015. Με πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου προαναγγέλθηκε η πιθανή παράταση στην ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων (!) τρεις μήνες πριν από τη λήξη της προθεσμίας.

Ολες οι δηλώσεις θα υποβληθούν ηλεκτρονικά με ελάχιστες εξαιρέσεις (π.χ. από τους κληρονόμους των εκλιπόντων).

Προς το παρόν τα έντυπα των δηλώσεων του 2015 δεν έχουν κυκλοφορήσει, ούτε έχει ανοίξει η αντίστοιχη ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου για την υποβολή της δήλωσης.
Είναι η πρώτη φορά, στα τελευταία 40 χρόνια, που Απρίλιο μήνα δεν έχουν κυκλοφορήσει τα έντυπα των δηλώσεων.

Σε καμιά περίπτωση όμως δεν φταίνε τα στελέχη και οι υπάλληλοι του υπουργείου. Στα κενά και τις ατέλειες του νόμου οφείλεται η καθυστέρηση που υπάρχει στο να κυκλοφορήσουν τα νέα έντυπα των δηλώσεων.

Τι πρέπει να κάνει όμως κάποιος που έχει λόγους και πρέπει να υποβάλει τώρα τη φορολογική του δήλωση, μια και δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής;
Είναι απλό, θα πάει σε μια οποιαδήποτε Εφορία, θα πάρει το περυσινό έντυπο του 2014 ή θα το εκτυπώσει από το Ιντερνετ, θα το συμπληρώσει χειρόγραφα, θα το υποβάλει στην Εφορία και έτσι θα κάνει τη δουλειά του.

ΑΜΚΑ για όλους
Πάνω στη φετινή φορολογική δήλωση, εκτός από τον αριθμό του φορολογικού μητρώου που είναι ήδη ηλεκτρονικά καταχωρημένος, πρέπει να συμπληρωθεί και ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Η συμπλήρωση θα γίνεται από τον ίδιο το φορολογούμενο στον Πίνακα 1 κατά την ηλεκτρονική επιβεβαίωση των στοιχείων του. Ο ΑΜΚΑ είναι ένας μοναδικός αριθμός για τον καθένα με 11 ψηφία. Τα πρώτα έξι είναι η ημερομηνία και το έτος γέννησης του φορολογούμενου.

Ποιες είναι οι αλλαγές

Φέτος η δήλωση (έντυπο Ε1) δεν θα έχει απλώς κάτι νέο, δεν θα έχει κάποιες λίγες αλλαγές, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι εντελώς διαφορετική, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι αλλαγμένη.

Θα υπάρχουν εντελώς νέοι πίνακες, άλλοι θα έχουν καταργηθεί, ενώ πολλοί κωδικοί θα έχουν μεταφερθεί σε άλλους πίνακες. Επιπλέον, θα προστεθούν πάνω από 70 νέοι κωδικοί σε διάφορους πίνακες.

Αυτό θα γίνει όχι επειδή το θέλησε κάποιος, αλλά επειδή άλλαξε εντελώς ο βασικός φορολογικός νόμος. Μέχρι πέρυσι ίσχυε ο νόμος 2238/1994, ενώ από φέτος θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά ο νέος νόμος 4172/2013, ο οποίος είναι εντελώς διαφορετικός και η δήλωση πρέπει να εναρμονιστεί.
Ο νέος νόμος (όπως λένε) φτιάχτηκε από τους τροϊκανούς και την παρέα τους και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών τον είδαν όταν κατατέθηκε στη Βουλή.

Εκτός λογικής
Δυστυχώς είναι ένας νόμος που σε πολλά σημεία του είναι εκτός λογικής και εκτός ελληνικής πραγματικότητας.

Το Σύνταγμά μας ορίζει ότι οι Ελληνες συνεισφέρουν στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Αυτό θα πει ότι τρεις πολίτες που έχουν το ίδιο εισόδημα πρέπει να συνεισφέρουν το ίδιο.

Με ένα απλό παράδειγμα μπορεί να γίνει κατανοητός ο παραλογισμός του νέου βασικού φορολογικού νόμου.

Εχουμε τρεις φορολογούμενους που έχουν το ίδιο καθαρό εισόδημα το 2014, π.χ. 10.000 ευρώ.
Ο πρώτος έχει το εισόδημα από τον μισθό του, ο δεύτερος από ενοίκια ακινήτων και ο τρίτος από επιχειρηματική δραστηριότητα.
■ Ο πρώτος θα πληρώσει 100 ευρώ φόρο.
■ Ο δεύτερος θα πληρώσει 1.100 ευρώ.
■ Ο τρίτος θα πληρώσει 2.600 ευρώ φόρο, πλέον 1.430 ευρώ προκαταβολή, σύνολο 4.030 ευρώ.
Δηλαδή ο δεύτερος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει 11 φορές περισσότερο, ή 1.100%!
Ο τρίτος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει πάνω από 40 φορές περισσότερο, ή 4.030%!
Είναι να απορεί κανείς με τη... σοφία των τροϊκανών και των λοιπών που έφτιαξαν αυτό το νομοθέτημα. Οταν τρεις πολίτες έχουν το ίδιο εισόδημα, ο ένας πληρώνει τόσο περισσότερο από τον άλλο.


Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ,

Τα κείμενα που γράφω συνήθως δίνουν μόνο πληροφόρηση και δεν είναι πολιτικά. Ομως αυτή τη φορά δεν θέλω απλώς να το πω, αλλά να το φωνάξω. Οταν θα δείτε τους άλλους ηγέτες της Ευρώπης (Γιούνκερ, Μέρκελ, Ολάντ κ.ά.) σας παρακαλώ, εκτός από τα άλλα επιχειρήματά σας, πείτε τους και το απλό παράδειγμα που παραθέτω, για να καταλάβουν επιτέλους σε ποιους έχουν αναθέσει να μας λύσουν τα προβλήματα και να μας βγάλουν από την κρίση. Είναι δυνατόν άνθρωποι που τα νομοθετήματά τους είναι τόσο παράλογα να καθορίζουν την πορεία και το μέλλον της Ελλάδας και κατ’ επέκταση της Ευρώπης;

gsis.gr: Δείτε μέσω internet αν χρωστάτε στην εφορία (Τέλη, ΕΕΤΑ 2013, ΕΕΤΗΔΕ, Φόροι)

Μέσω του διαδικτύου, χωρίς δηλαδή να πηγαίνουν αναγκαστικά στα γκισέ της εφορίας, μπορούν οι φορολογούμενοι να ενημερώνονται για τα χρέη τους προς το Δημόσιο που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα άλλα και για τους φόρους που βεβαιώνονται κάθε φορά από την εφορία. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών έχει αναπτύξει ειδική εφαρμογή στον ηλεκτρονικό ισότοπο link.minfin.gr/eidop με την οποία ο φορολογούμενος μπορεί να δει αναλυτικά όλα τα ποσά που οφείλει προτού καταφθάσουν τα ειδοποιητήρια και πριν ξεκινήσουν οι... «οχλήσεις» από την εφορία. [Μπορείτε να δείτε τυχόν οφειλές ή επιστροφές φόρου από την εφορία, επιλέγοντας το link στο τέλος του άρθρου].


Σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Οικονομικών από την Τρίτη 31 Μαρτίου 2015 έχει γίνει ενημέρωση της υπηρεσίας με νέα στοιχεία για τυχόν οφειλές φορολογουμένων. Εφόσον υπάρχουν αυτές οι οφειλές μπορούν να πληρωθούν στις τράπεζες ή να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση των 100 δόσεων (όταν αυτή τεθεί σε ισχύ).


Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, οι φορολογούμενοι μπορούν να πληροφορηθούν και να τυπώσουν τα στοιχεία των ακινήτων τους για τα οποία οφείλεται το Ειδικό Τέλος Ακινήτων του 2013 (Ε.Ε.Τ.Α.) στον σύνδεσμο http://link.minfin.gr/eidop. Από τον ίδιο σύνδεσμο μπορούν, επίσης, να τυπώσουν την ειδοποίηση με τους κωδικούς πληρωμής προκειμένου να καταβάλουν το τέλος στις τράπεζες. Πρόκειται για το Ειδικό Τέλος Ακινήτων που καταβαλλόταν μέσω της ΔΕΗ το 2013, αλλά αρκετοί φορολογούμενοι είτε δεν το είχαν καταβάλει είτε το είχαν κάνει εκπρόθεσμα, με αποτέλεσμα η οφειλή τους να εγγραφεί έως ληξιπρόθεσμο χρέος στην εφορία και η πληρωμή τους να συμψηφιστεί με τους επόμενους λογαριασμούς της ΔΕΗ.


Το Υπουργείο Οικονομικών σημειώνει ότι εάν δεν υπάρχει δυνατότητα καταβολής της οφειλής εφάπαξ, μπορεί να υπαχθεί στη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής σε πρόγραμμα ρύθμισης, με αίτηση του φορολογουμένου.


Θυμίζουμε ότι την υπηρεσία μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν όλοι οι φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στις υπηρεσίες του TAXISnet. Εισάγοντας το Username και το password που έχουν πάρει από την εφορία θα οδηγούνται στη σελίδα που θα παρουσιάζει τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους άλλα και  όλους τους φόρους που πρέπει να καταβληθούν και είτε αφορούν το εισόδημα είτε τα ακίνητα κ.λπ.


Η ΓΓΠΣ έχει αντιστοιχήσει και έναν ηλεκτρονικό κωδικό πληρωμής σε κάθε μία από τις οφειλές ώστε που θα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα. Έτσι, ο φορολογούμενος, εάν το επιθυμεί, θα μπορεί είτε να πληρώσει ηλεκτρονικά (web-banking) τον φόρο ή την οφειλή τους ή εναλλακτικά να τυπώσει σημείωμα (για κάποιο συγκεκριμένο φόρο ή χρέος) και να καταβάλει το ποσό στην τράπεζα ή στην εφορία. Στόχος της ΓΓΠΣ είναι ηλεκτρονικά σελίδα να ενημερώνεται άμεσα για τις πληρωμές και να επικαιροποιεί αναλόγως το ύψος των οφειλών.


Ειδοποιήσεις Πληρωμής ή Επιστροφής Φόρου


Διαθέσιμες υπηρεσίες της εφαρμογής:


1. Η υπηρεσία αναζήτησης οφειλών Ε.Ε.Τ.Α. 2013 απευθύνεται σε όλους τους φορολογούμενους, ώστε να ενημερωθούν και να τυπώσουν τα στοιχεία των ακινήτων για τα οποία οφείλεται Ε.Ε.Τ.Α. καθώς και την ειδοποίηση με την/τις "Ταυτότητες Οφειλής" (Τ.Ο.).


2. Η υπηρεσία αναζήτησης ειδοποιήσεων Τελών Κυκλοφορίας και κατάστασης οχημάτων, απευθύνεται σε όλους τους φορολογούμενους, ώστε άμεσα να μπορούν να ενημερωθούν για την κατάσταση των οχημάτων τους (κυβικά, κίνηση, ακινησία, κτλ) και να μπορούν να εκτυπώσουν την ειδοποίηση πληρωμής τελών κυκλοφορίας.


Συνδεθείτε στην υπηρεσία, επιλέγοντας το link:

express.gr

Μέσω taxisnet θα κοινοποιούνται τα πρόστιμα του ΚΤΕΟ

Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, με ορίζοντα το καλοκαίρι, αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα ηλεκτρονικής διασταύρωσης οχημάτων και μοτοσυκλετών που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ
Η διαδικασία αυτή αποτελεί μία από τις δράσεις της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για το 2015 και εκτιμάται ότι θα συνδυαστεί με το μέτρο της μείωσης ή της κατάργησης των προστίμων εκπρόθεσμου ελέγχου ΚΤΕΟ που περιγράφεται στην νέα λίστα μέτρων του υπουργείου Οικονομικών που είδε το φως της δημοσιότητας προχθές.
Παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου σημειώνουν ότι εάν "κουρευόταν" η ελαχιστοποιούνταν το πρόστιμο ΚΤΕΟ χωρίς την ταυτόχρονη επιβολή αυστηρών ελέγχων, θα εντεινόταν το ήδη τεράστιο πρόβλημα, δεδομένου ότι στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν σήμερα περίπου 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα που δεν έχουν υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο.
Η ηλεκτρονική βάση δεδομένων θα περιλαμβάνει οχήματα και μοτοσυκλέτες που έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, όπως και όσα απαλλάσσονται (για την πρώτη τετραετία ως καινούργια). Στους παραβάτες αναμένεται να κοινοποιείται μέσω taxisnet το ειδοποιητήριο που θα συνοδεύεται με πρόστιμο ύψους 400 ευρώ (βάσει του ΚΟΚ), το οποίο μειώνεται στα 50 ευρώ εφόσον οι οδηγοί προσκομίσουν εντός 10 ημερών το δελτίο ΚΤΕΟ.
Το υπουργείο Οικονομικών προσβλέπει στην άντληση εσόδων της τάξης των 400 εκατομμυρίων ευρώ μέσα στο 2015, στόχος που είναι υπεραισιόδοξος, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Το συγκεκριμένο μη υφεσιακό μέτρο θα εκσυγχρονίσει το σημερινό καθεστώς όπου οι έλεγχοι των οχημάτων και μοτοσυκλετών που φέρουν δελτίο τεχνικού ελέγχου είναι ανύπαρκτοι. Ταυτόχρονα, αναμένεται να ελαχιστοποιήσει τα ολοένα και περισσότερα κρούσματα έκδοσης πλαστών δελτίων.
Σήμερα υπολογίζεται ότι περισσότερα από 2 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, γεγονός που συνεπάγεται την απώλεια εσόδων ύψους 400 εκατ. ευρώ για το ελληνικό Δημόσιο.
Ας σημειωθεί ότι το πρόστιμο για επιβατικά ανέρχεται σε 16 ευρώ, 33 ευρώ και 65 ευρώ για εκπρόθεσμο έλεγχο έως 30 ημέρες, από 30 ημέρες έως 6 μήνες και άνω των 6 μηνών.
Πηγή:www.capital.gr

Τα οκτώ μέτρα για την κοινωνική ασφάλιση παρουσίασε ο Στρατούλης

Τα οχτώ μέτρα τα οποία προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση στο ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό σύστημαπαρουσίασε στη Βουλή, ο αναπληρωτής Υπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Δημήτρης Στρατούλης.

Συγκεκριμένα, ο κ. Στρατούλης επισήμανε ότι:

- Δεν θα καταργηθούν οι "κοινωνικοί πόροι"

- Εάν χρειαστεί να γίνουν ενοποιήσεις ταμείων θα προηγηθούν αναλογιστικές μελέτες αξιόπιστες και φερέγγυες

- Θα κοπούν "με το μαχαίρι" τις εθελούσιες εξόδους σε τράπεζες και πρώην ΔΕΚΟ

- Θα καταργηθεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, προκειμένου να μην μειωθούν άλλο οι επικουρικές συντάξεις

- Δεν θα εφαρμοστεί ο μνημονιακός νέο μαθηματικό τύπο για τα εφάπαξ, που οδηγεί σε 30% έως 80% μείωση.

- Θα καταργηθούν οι διατάξεις του ν.3863/2010 και ν.3865/2010 που από φέτος άρχιζαν σταδιακά να οδηγούν σε μειώσεις των κύριων συντάξεων.

- Δεν θα περιοριστεί ο αριθμός των δικαιούχων του ΕΚΑΣ,

- Θα επαναφέρουμε τη 13η σύνταξη, την οποία θα πάρουν στις 20 Δεκέμβρη του 2015 συνταξιούχοι που έχουν εισόδημα έως 700 ευρώ.

Σύμφωνα με το κείμενο μεταρρυθμίσεων που υπέβαλε η Κυβέρνηση:

- Θα εξοικονομηθούν φέτος 100 εκατομμύρια ευρώ από την αντιμετώπιση της μαύρης, ανασφάλιστης και αδήλωτης εργασίας.

- Θα εξοικονομηθούν φέτος 150 εκατομμύρια ευρώ από την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής.

- Από το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ που αναμένονται ως έσοδα φέτος -από τις βελτιωμένες ρυθμίσεις που κάναμε για τις οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία- θα εξοικονομηθούν τα 300 εκατομμύρια ως επιπλέον έσοδα, θα συγκροτηθεί το Ταμείο Εθνικού Πλούτου και Κοινωνικής Ασφάλισης, που θα έχει έσοδα από την καλύτερη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και το φυσικό και ορυκτό πλούτο της χώρας.

Πιο αναλυτικά, ο κ. Στρατούλης ανέφερε, σύμφωνα με δημοσίευμα του "euro2day":

Για τους κοινωνικούς πόρους
"Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να μην καταργηθούν οι λεγόμενοι «κοινωνικοί πόροι».
Οι πιέσεις των δανειστών αναφέρονται στο Ταμείο Νομικών και στο αγγελιόσημο.

Η κατάργηση, ωστόσο, κατά την περίοδο των μνημονίων, σαράντα δύο λεγόμενων «κοινωνικών πόρων», κυρίως από τα επικουρικά ταμεία και τα εφάπαξ, έχει δημιουργήσει τρομακτικά προβλήματα σε αυτά τα ασφαλιστικά ταμεία, με αποκορύφωμα το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, στο οποίο εάν δεν αποκατασταθεί ο λεγόμενος «κοινωνικός πόρος», το 3% επί των προμηθειών του δημοσίου, θα οδηγούνταν οι δικαιούχοι του σε μειώσεις 60% έως 80%, τις οποίες δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν"

Για τις ενοποιήσεις των ταμείων
"Το πρώτο που έχουμε να κάνουμε είναι να συγκροτήσουμε μία αξιόπιστη και φερέγγυα επιτροπή από επιστήμονες που κατέχουν καλά το ζήτημα και η οποία, με τη συμμετοχή των αντίστοιχων κοινωνικών φορέων, θα μελετήσει κατ' αρχήν εάν απέδωσαν και τι απέδωσαν οι ενοποιήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και, δεύτερον, σε κάθε περίπτωση εάν χρειαστεί να γίνουν κάποιες ενοποιήσεις να προηγηθούν αναλογιστικές μελέτες αξιόπιστες και φερέγγυες, να προηγηθεί ουσιαστικός και εποικοδομητικός διάλογος με τους ενδιαφερόμενους φορείς εργαζομένων και ασφαλισμένων και σε καμία περίπτωση, εάν χρειαστεί να προβούμε σε ενοποιήσεις, δεν θα γίνουν με κατεδάφιση, με συμπίεση, με ισοπέδωση προς τα κάτω ασφαλιστικών δικαιωμάτων".

Για το ζήτημα των λεγομένων πρόωρων συνταξιοδοτήσεων

"Στην Ελλάδα δεν τις λέμε πρόωρες, αλλά μειωμένες συνταξιοδοτήσεις, γιατί, ξέρετε, για όσους έχουν δικαίωμα από το νόμο να κάνουν χρήση για κάθε ένα χρόνο που φεύγουν νωρίτερα από το γενικό όριο συνταξιοδότησης μειώνεται η σύνταξή τους κατά 6%. Υπάρχει, ωστόσο, μία μεγάλη, νεοφιλελεύθερη, ιδεολογική εμμονή νεοφιλελεύθερων κύκλων της ευρωζώνης και των λεγόμενων εταίρων της χώρας με το συγκεκριμένο ζήτημα.

Από το στοιχεία του «ΗΛΙΟΣ» προκύπτει ότι μόνο το 11% των συντάξεων γήρατος είναι οι λεγόμενες «πρόωρες» ή επί της ουσίας, όπως τις λέμε εμείς, «μειωμένες συνταξιοδοτήσεις».

Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να θίξουμε και δεν θα θίξουμε θεμελιωμένα δικαιώματα εργαζόμενων γυναικών με ανήλικα παιδιά, εργαζομένων στα βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα, ατόμων με αναπηρία, εκπαιδευτικών και όσων είχαν μπει στη σύνταξη, των παλαιών ασφαλισμένων, πριν από το 1983.
Αυτό το οποίο θα κάνουμε -και το κάνουμε ήδη- είναι ακραίες καταστάσεις, όπως ήταν αυτές που δημιουργήθηκαν από τράπεζες ή ιδιωτικοποιημένες ΔΕΚΟ με «εθελούσιες» εξόδους, οι οποίες οδήγησαν σε μαύρες τρύπες στα ασφαλιστικά ταμεία, αυτές τις περιπτώσεις και αυτές τις πρακτικές θα τις κόψουμε με το μαχαίρι".

Από 1.1.2014 η εφαρμογή του τεκμηρίου απόκτησης ακινήτων βάσει του πραγματικού τιμήματος συμβολαίου

 Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του TaxHeaven

Μέσα στην ερμηνευτική εγκύκλιο ΠΟΛ. 1076/26.3.2015 που αφορά στον εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας βάσει των άρθρων 30-34 του ν. 4172/2013 (πρώην αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες), εκτός των άλλων εντοπίσαμε και μία σημαντική πληροφορία που αφορά πολλούς φορολογούμενους. Αν θυμόσαστε, στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου 2014, είχαμε αναδείξει ένα θέμα σχετικά με το πόθεν έσχες για την αγορά ακινήτων μέσα στο φορολογικό έτος 2014. Στο άρθρο μας με τίτλο Πόθεν έσχες δυο περιόδων για αγορές ακινήτων μέσα στο 2014,  που δημοσιεύθηκε στις 4.11.2014 αναλύσαμε το ζήτημα της αλλαγής που είχε επέλθει στο νόμο αναφορικά με το πόθεν έσχες για την αγορά ακινήτων.

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι η διάταξη για την οποία αναφερόμαστε και η οποία τροποποιήθηκε με τον ν. 4305/2014, είναι η ακόλουθη:
Ως ετήσια δαπάνη του φορολογουμένου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του λογίζονται και τα χρηματικά ποσά που πραγματικά καταβάλλονται για:
.................................................
γ) Αγορά ή χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων ή ανέγερση οικοδομών ή κατασκευή δεξαμενής κολύμβησης. Ως τίμημα αγοράς λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια, εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη αυτό.

Στην αιτιολογική έκθεση του νόμου 4305/2014, αναφορικά με την τροποποίηση αυτή αναφέρονταν τα ακόλουθα:
Με την προτεινόμενη διάταξη ως τίμημα αγοράς λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως αυτό προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια αγοράς (δηλωθέν τίμημα, πλέον φόρων και λοιπών εξόδων που επιβαρύνουν τον αγοραστή), εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη το ποσό αυτό. Κατ' αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται τα όποια προβλήματα υπάρχουν στην αγορά-μεταβίβαση ακινήτων στην περίπτωση που η πραγματική καταβαλλόμενη δαπάνη εκ μέρους του αγοραστή υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας.
Η ανωτέρω αλλαγή πραγματοποιήθηκε με την παράγραφο 2γ του άρθρου 48 του ν.4305/2014 και ισχύσεαπό τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από την 31/10/2014, σύμφωνα με το άρθρο 64 του ιδίου νόμου.
Στην ανάλυση που κάναμε τότε, στηριζόμενοι στο γεγονός ότι η ανωτέρω τροποποίηση ίσχυε από31/10/2014, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα ότι όλα αυτά θα έχουν εφαρμογή από την ημερομηνία αυτή και μετά, δημιουργώντας έτσι πόθεν έσχες δύο "ταχυτήτων", κάτι που έχει ξαναγίνει στο παρελθόν [σ.σ. με τις αλλαγές που είχε επιφέρει ο ν. 3842/2010 στον τότε Κ.Φ.Ε. (ν. 2238/1994), υπήρχαν όχι δυο αλλά τρεις περίοδοι αναφοράς για τις δηλώσεις που αφορούσαν στη χρήση 2010 (οικ. έτος 2011), ήτοι από 1/1/2010-22/4/2010, περίοδος από 23/4/2010 - 16/12/2010 και περίοδος από 17/12/2010 - 31/12/2010].  Όμως, η απόφαση ΠΟΛ.1076/26.3.2015 μας εξέπληξε θετικά -παρόλο που υιοθέτησε διαφορετική θέση από αυτή που προέβλεπε ο νόμος-, αφού τελικά η διάταξη αυτή θα εφαρμοστεί από 1.1.2014 και μετά. 

Τι θα ισχύσει τελικά για τις φετινές δηλώσεις:
Μετά την κοινοποίηση της απόφασης ΠΟΛ. 1076/26.3.2015, έγινε δεκτό ότι η αλλαγή αυτή αφορά ολόκληρο το φορολογικό έτος 2014, αφού δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για διαφορετική αντιμετώπιση βάσει του χρόνου αγοράς (πριν ή μετά τις 31/10/2014). Δηλαδή, η ευνοϊκή διάταξη θα εφαρμοστεί για τις αγορές που πραγματοποιήθηκαν από 1.1.2014 και μετά. Ας δούμε στο σημείο αυτό τι αναφέρεται στην απόφαση αυτή:
 γ) Αγορά ή χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων ή ανέγερση οικοδομών ή κατασκευή δεξαμενής κολύμβησης.

Στην αγορά ακινήτων ως ποσό τεκμαρτής δαπάνης λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια, εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη αυτό. Στο τίμημα αυτό θα προστεθούν και τα ποσά των Φ.Μ.Α., συμβολαιογραφικά και λοιπά έξοδα και φόροι.

Κρίσιμος χρόνος για να υπολογιστεί το ποσόν της τεκμαρτής δαπάνης είναι ο χρόνος σύνταξης του συμβολαίου μεταβίβασης του ακινήτου εφόσον καταβληθεί ολόκληρο το τίμημα και παραδοθεί η χρήση και η κυριότητα του ακινήτου διαφορετικά, το ποσό της δαπάνης θα κατανέμεται στα φορολογικά έτη που καταβάλλονται οι δόσεις

Από τα παραπάνω δεν προκύπτει διαφορετική αντιμετώπιση (πριν ή μετά τις 31.10.2014), συνεπώς η Διοίκηση αποφάσισε να εφαρμοστεί η επίμαχη διάταξη από την αρχή του έτους 2014. Βέβαια, πρέπει να περιμένουμε και το επίσημο έντυπο Ε1 με τις οδηγίες συμπλήρωσής του έτσι ώστε να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα αλλάξει κάτι. Ας παραθέσουμε στο σημείο αυτό ένα παράδειγμα σχετικό με το εν λόγω ζήτημα.
Παράδειγμα: Έστω ότι πραγματοποιείται αγορά ακινήτου στις 3.5.20141 με πραγματικό τίμημα110.000,00 ευρώ (τα λοιπά έξοδα, φ.μα., δικηγορικά, κ.λπ. ανήλθαν στα 4.000,00 ευρώ) και αντικειμενική αξία ακινήτου ήταν 160.000,00. Η δαπάνη απόκτησης με την οποία θα επιβαρυνθεί ο φορολογούμενος και την οποία συγχρόνως θα πρέπει να καλύψει είναι αυτή που προκύπτει από το πωλητήριο συμβόλαιο, μαζί φυσικά με τα λοιπά έξοδα (φ.μ.α, αμοιβή δικηγόρου, συμβολαιογράφου, κ.λπ.) Στην περίπτωση μας το ποσό της συνολικής δαπάνης ανέρχεται στα 114.000,00 ευρώ (110.000,00 τίμημα και 4.000,00 λοιπές επιβαρύνσεις). Το ποσό της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου (σ.σ. 160.000,00 ευρώ), δεν λαμβάνεται υπόψη καθόλου για τον υπολογισμό της δαπάνης απόκτησης του ακινήτου. 
Ευελπιστούμε σύντομα να δει το φως της δημοσιότητας το επίσημο έντυπο Ε1 -έχουν κυκλοφορήσει κάποιες εκδοχές του στο διαδίκτυο, όμως εμείς δεν υιοθετούμε κάτι αν δεν δούμε τον τύπο και περιεχόμενο του επίσημου εντύπου-, έτσι ώστε μαζί με τις οδηγίες συμπλήρωσής του να έχουμε μία σφαιρική άποψη γύρω από το μείζον αυτό θέμα.  

__________________
[1] Αν ίσχυε η διάταξη από 31.10.2014, τότε στο παράδειγμα αυτό θα εφαρμόζονταν το τεκμήριο απόκτησης στην αντικειμενική τιμή (επειδή ήταν η μεγαλύτερη). Δείτε αναλυτικά τι είχαμε αναφέρει στο άρθρο Πόθεν έσχες δυο περιόδων για αγορές ακινήτων μέσα στο 2014   που όπως ήδη αναφέραμε τελικά δεν θα έχει εφαρμογή -εκτός απροόπτου.

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Πως χρεώνει η ΔΕΗ στους λογαριασμούς της τα Δημοτικά Τέλη (ΔΤ) – τους Δημοτικούς Φόρους (ΔΤ) – το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ)

Η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη βάσει των Νόμων 25/75, 429/76, και 1080/80, να συνεισπράττει με τους λογαριασμούς ρεύματος τα υπέρ τρίτων ποσά των Δημοτικών Τελών και Δημοτικού Φόρου και βάσει του Ν.2130/93 το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας και να διακόπτει την παροχή εάν αυτά δεν καταβάλλονται από τον πελάτη.
Η χρέωση των Δημοτικών Τελών (Δ.Τ.) του Δημοτικού Φόρου (Δ.Φ.) και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) γίνεται σύμφωνα με τα τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται στο έγγραφο του αρμόδιου Δήμου, το οποίο προσκομίζεται από τον πελάτη κατά την αρχική ηλεκτροδότηση ή με μεταγενέστερο έγγραφο του αρμόδιου Δήμου προς το Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ).

Ο υπολογισμός τους γίνεται ως ακολούθως:
α. Για Δημοτικά Τέλη (ΔΤ) :
(τ.μ. ακινήτου)   Χ   (συντελεστή Δ.Τ )  Χ  (ημέρες έκδοσης λογαριασμού)                  365 ημέρες

β. Για Δημοτικό Φωτισμό,( ΔΦ):
(τ.μ. ακινήτου)   Χ   (συντελεστή  Δ.Φ.)  Χ  (ημέρες έκδοσης λογαριασμού)                                            365 ημέρες
 γ. Για ΤΑΠ :
(τ.μ. ακινήτου)  Χ  (τιμή ζώνης)  Χ  (παλαιότητα)  Χ  (συντ. ΤΑΠ)  Χ  (ημέρες έκδοσης λογ/σμού)
365 ημέρες

Τι πρέπει να ξέρετε για να κάνετε τη φορολογική δήλωση του 2015

Oπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος είμαστε υποχρεωμένοι να συμπληρώσουμε και να υποβάλουμε τη φορολογική μας δήλωση. Οι δηλώσεις θα είναι περισσότερες σε αριθμό από τα προηγούμενα χρόνια όχι γιατί αυξήθηκαν τα εισοδήματα των Ελλήνων το 2014, το αντίθετο μάλιστα μειώθηκαν, αλλά επειδή άλλαξε ο βασικός φορολογικός νόμος και σύμφωνα με τη διοίκηση έχουν υποχρέωση περισσότεροι πολίτες να υποβάλουν δήλωση

Ποιοι θα υποβάλουν


Σύμφωνα με τον νέο νόμο, υποχρεωμένοι να υποβάλουν δήλωση είναι όσοι:
■ Εχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.
■ Εχουν οποιαδήποτε εισοδήματα το 2014, μικρά ή μεγάλα, ανεξάρτητα αν φορολογούνται ή απαλλάσσονται από τον φόρο.
Σύμφωνα με την προφορική άποψη της διοίκησης, καλό θα είναι να υποβάλουν φορολογική δήλωση όλοι όσοι έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, ανεξάρτητα αν είχαν ή δεν είχαν εισοδήματα το 2014.

Τι πρέπει να κάνουν όσοι είναι άνω των 18 ετών και δεν είχαν εισοδήματα το 2014;
Αν και δεν προκύπτει υποχρέωση από τον νόμο (άρθρο 67 ν. 4172/2013) να υποβάλουν δήλωση, χρήσιμο είναι, αν δεν τους είναι δύσκολο, να μπουν στον κόπο να στείλουν ηλεκτρονικά μηδενική δήλωση μιας και δεν είχαν εισοδήματα, κυρίως όμως για πρακτικούς λόγους.

Είναι σύνηθες σε πολλές καθημερινές μας δραστηριότητες και συναλλαγές με διάφορους φορείς (για κοινωνικά επιδόματα, τράπεζες κ.λπ.) να μας ζητάνε το εκκαθαριστικό της Εφορίας, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό.

Ας το έχουμε λοιπόν όχι επειδή έχουμε υποχρέωση υποβολής δήλωσης όταν δεν έχουμε εισοδήματα, αλλά επειδή θα μας χρειαστεί κάποια στιγμή στην καθημερινότητά μας.
Σημειώνεται ότι, αντίθετα από αυτό που ίσχυε πέρυσι, όπου όλα τα προστατευόμενα μέλη δεν είχαν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση, φέτος τα ενήλικα προστατευόμενα μέλη που είχαν το 2014 έστω και χαμηλά εισοδήματα έχουν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση.

Πότε και πώς

Η δήλωση φέτος των φυσικών προσώπων μπορεί να υποβληθεί, σύμφωνα με τον νόμο, από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2015. Με πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου προαναγγέλθηκε η πιθανή παράταση στην ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων (!) τρεις μήνες πριν από τη λήξη της προθεσμίας.

Ολες οι δηλώσεις θα υποβληθούν ηλεκτρονικά με ελάχιστες εξαιρέσεις (π.χ. από τους κληρονόμους των εκλιπόντων).

Προς το παρόν τα έντυπα των δηλώσεων του 2015 δεν έχουν κυκλοφορήσει, ούτε έχει ανοίξει η αντίστοιχη ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου για την υποβολή της δήλωσης.
Είναι η πρώτη φορά, στα τελευταία 40 χρόνια, που Απρίλιο μήνα δεν έχουν κυκλοφορήσει τα έντυπα των δηλώσεων.

Σε καμιά περίπτωση όμως δεν φταίνε τα στελέχη και οι υπάλληλοι του υπουργείου. Στα κενά και τις ατέλειες του νόμου οφείλεται η καθυστέρηση που υπάρχει στο να κυκλοφορήσουν τα νέα έντυπα των δηλώσεων.

Τι πρέπει να κάνει όμως κάποιος που έχει λόγους και πρέπει να υποβάλει τώρα τη φορολογική του δήλωση, μια και δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής;
Είναι απλό, θα πάει σε μια οποιαδήποτε Εφορία, θα πάρει το περυσινό έντυπο του 2014 ή θα το εκτυπώσει από το Ιντερνετ, θα το συμπληρώσει χειρόγραφα, θα το υποβάλει στην Εφορία και έτσι θα κάνει τη δουλειά του.

ΑΜΚΑ για όλους
Πάνω στη φετινή φορολογική δήλωση, εκτός από τον αριθμό του φορολογικού μητρώου που είναι ήδη ηλεκτρονικά καταχωρημένος, πρέπει να συμπληρωθεί και ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Η συμπλήρωση θα γίνεται από τον ίδιο το φορολογούμενο στον Πίνακα 1 κατά την ηλεκτρονική επιβεβαίωση των στοιχείων του. Ο ΑΜΚΑ είναι ένας μοναδικός αριθμός για τον καθένα με 11 ψηφία. Τα πρώτα έξι είναι η ημερομηνία και το έτος γέννησης του φορολογούμενου.

Ποιες είναι οι αλλαγές

Φέτος η δήλωση (έντυπο Ε1) δεν θα έχει απλώς κάτι νέο, δεν θα έχει κάποιες λίγες αλλαγές, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι εντελώς διαφορετική, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι αλλαγμένη.

Θα υπάρχουν εντελώς νέοι πίνακες, άλλοι θα έχουν καταργηθεί, ενώ πολλοί κωδικοί θα έχουν μεταφερθεί σε άλλους πίνακες. Επιπλέον, θα προστεθούν πάνω από 70 νέοι κωδικοί σε διάφορους πίνακες.

Αυτό θα γίνει όχι επειδή το θέλησε κάποιος, αλλά επειδή άλλαξε εντελώς ο βασικός φορολογικός νόμος. Μέχρι πέρυσι ίσχυε ο νόμος 2238/1994, ενώ από φέτος θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά ο νέος νόμος 4172/2013, ο οποίος είναι εντελώς διαφορετικός και η δήλωση πρέπει να εναρμονιστεί.
Ο νέος νόμος (όπως λένε) φτιάχτηκε από τους τροϊκανούς και την παρέα τους και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών τον είδαν όταν κατατέθηκε στη Βουλή.

Εκτός λογικής
Δυστυχώς είναι ένας νόμος που σε πολλά σημεία του είναι εκτός λογικής και εκτός ελληνικής πραγματικότητας.

Το Σύνταγμά μας ορίζει ότι οι Ελληνες συνεισφέρουν στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Αυτό θα πει ότι τρεις πολίτες που έχουν το ίδιο εισόδημα πρέπει να συνεισφέρουν το ίδιο.

Με ένα απλό παράδειγμα μπορεί να γίνει κατανοητός ο παραλογισμός του νέου βασικού φορολογικού νόμου.

Εχουμε τρεις φορολογούμενους που έχουν το ίδιο καθαρό εισόδημα το 2014, π.χ. 10.000 ευρώ.
Ο πρώτος έχει το εισόδημα από τον μισθό του, ο δεύτερος από ενοίκια ακινήτων και ο τρίτος από επιχειρηματική δραστηριότητα.
■ Ο πρώτος θα πληρώσει 100 ευρώ φόρο.
■ Ο δεύτερος θα πληρώσει 1.100 ευρώ.
■ Ο τρίτος θα πληρώσει 2.600 ευρώ φόρο, πλέον 1.430 ευρώ προκαταβολή, σύνολο 4.030 ευρώ.
Δηλαδή ο δεύτερος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει 11 φορές περισσότερο, ή 1.100%!
Ο τρίτος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει πάνω από 40 φορές περισσότερο, ή 4.030%!
Είναι να απορεί κανείς με τη... σοφία των τροϊκανών και των λοιπών που έφτιαξαν αυτό το νομοθέτημα. Οταν τρεις πολίτες έχουν το ίδιο εισόδημα, ο ένας πληρώνει τόσο περισσότερο από τον άλλο.


Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ,

Τα κείμενα που γράφω συνήθως δίνουν μόνο πληροφόρηση και δεν είναι πολιτικά. Ομως αυτή τη φορά δεν θέλω απλώς να το πω, αλλά να το φωνάξω. Οταν θα δείτε τους άλλους ηγέτες της Ευρώπης (Γιούνκερ, Μέρκελ, Ολάντ κ.ά.) σας παρακαλώ, εκτός από τα άλλα επιχειρήματά σας, πείτε τους και το απλό παράδειγμα που παραθέτω, για να καταλάβουν επιτέλους σε ποιους έχουν αναθέσει να μας λύσουν τα προβλήματα και να μας βγάλουν από την κρίση. Είναι δυνατόν άνθρωποι που τα νομοθετήματά τους είναι τόσο παράλογα να καθορίζουν την πορεία και το μέλλον της Ελλάδας και κατ’ επέκταση της Ευρώπης;