Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

«Βούλιαξαν» στα ληξιπρόθεσμα το 2014 ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις

«Φορτώθηκαν» με 9 δισ. νέα χρέη στην εφορία - Δεύτερη ευκαιρία με νέα ρύθμιση χρεών


«Γονάτισαν» πλήρως από την κρίση και τους φόρους οι επιχειρήσεις και αυταποσχολούμενοι καθώς, μόνο μέσα στο 2014, άφησαν απλήρωτους φόρους ύψους 9 δισ. ευρώ. Άλλα 2 δισ. νέα χρέη «φορτώθηκαν» και τα νοικοκυριά, χωρίς να υπολογίζονται οι τελευταίες δόσεις του ΕΝΦΙΑ που εισπράττονται μέσα στο 2015.


Στο υπουργείο Οικονομικών λένε πως για όλους αυτούς «θα έρθει πολύ σύντομα νέα ρύθμιση» με 100 δόσεις για όλους όσους έχουν οφειλές στην εφορία, αλλά καλούν όσους μπορούν να υπαχθούν άμεσα στη υφιστάμενη ρύθμιση, πριν «ανοίξει» η νέα για να μεταφερθούν σε αυτήν.


Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, αν και το σύνολο των ληξιπρόθεσμων χρεών αυξήθηκε κατά 15 δισ. μέσα στη χρονιά που πέρασε, φτάνοντας στα 75 δισ. συνολικά, περίπου 4 δισ. ήταν οι τόκοι και προσαυξήσεις από παλαιά χρέη («σκελετούς στα συρτάρια») που είχαν δημιουργηθεί μέχρι και το 2013.


Τα περίπου 2 δισ. νέα χρέη που άφησαν τα νοικοκυριά αφορούν κυρίως σε απλήρωτους φόρους εισοδήματος και ακινήτων, καταγράφοντας μία μάλλον μικρή αύξηση 15%-20% σε σχέση με το 2013.
 

Ωστόσο τα υπόλοιπα 9 δισ. ήταν νέα χρέη, που έμειναν απλήρωτα μέσα στο 2014 από επιτηδευματίες. Ειδικά στους αυταπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες υπολογίζεται ότι μέσα στο 2014 άφησαν 90% περισσότερα νέα χρέη έναντι του 2013, καθώς αυξήθηκαν από περίπου 1,3 δισ. στα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ τα νέα χρέη των επιχειρήσεων (όχι τόκοι) αυξήθηκαν κατά 80%, φτάνοντας σχεδόν στα 6,5 δισ. ευρώ ως το τέλος της χρονιάς, έναντι περίπου 3,5 δισ. που είχαν δημιουργηθεί μέσα στο 2013.

Προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης

Οι Συμφωνίες Προκαθορισμένων Τιμολογήσεων (Σ.Π.Τ.) ή όπως διεθνώς ονομάζονται Advanced Pricing Agreement είναι συμφωνίες μεταξύ ενός ή περισσοτέρων προσώπων (επιχειρήσεων) και μίας ή περισσοτέρων Φορολογικών Διοικήσεων. Με αυτές καθορίζεται η μέθοδος και σειρά κριτηρίων για τον προσδιορισμό της αξίας, σύμφωνα με την αρχή των ίσων αποστάσεων, μελλοντικών διασυνοριακών συναλλαγών μεταξύ συνδεδεμένων προσώπων.

Στη χώρα μας για να είναι σύννομες με το εσωτερικό δίκαιο έχουν λάβει τη μορφή απoφάσεων προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης.
Τα παραπάνω ισχύουν και για συναλλαγές μεταξύ εγχώριας επιχείρησης και μόνιμης εγκατάστασής της στην αλλοδαπή καθώς και για συναλλαγές μεταξύ μόνιμων εγκαταστάσεων αλλοδαπών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και των κεντρικών τους ή συνδεδεμένων με αυτά προσώπων.

Οι συμφωνίες αυτές παρέχουν ασφάλεια τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στις φορολογικές διοικήσεις και αποφεύγονται μακροχρόνιες και κοστοβόρες δικαστικές διαμάχες.
Μπορεί να αφορούν το σύνολο των διασυνοριακών συναλλαγών επιχείρησης ή μέρος αυτών, συνήθως επιδιώκονται για σύνθετες συναλλαγές και όχι για απλές, επίσης ισχύουν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

ΕΙΔΗ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΕΩΝ:

1. Μονομερής

Αφορά μία ημεδαπή επιχείρηση ή μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα και τις Ελληνικές Φορολογικές αρχές.
Παρέχει ασφάλεια μόνο για την ελληνική επιχείρηση, δεν εξασφαλίζει το αντισυμβαλλόμενο συνδεδεμένο πρόσωπο και δεν εγγυάται την αποφυγή της διπλής φορολογίας διότι δεν δεσμεύει τις φορολογικές αρχές χωρών στις οποίες είναι εγκατεστημένες οι αντισυμβαλλόμενοι. Συνιστάται μόνο σε περίπτωση που ο αντισυμβαλλόμενος της ελληνικής επιχείρησης είναι εγκατεστημένος σε χώρα με την οποία δεν υφίσταται σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας.

2. Διμερής ή πολυμερής

Αφορά μία ημεδαπή επιχείρηση ή μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα, ένα ή περισσότερα συνδεδεμένα με αυτή πρόσωπα στην αλλοδαπή τις Ελληνικές Φορολογικές Αρχές και τις Φορολογικές Αρχές των χωρών στις οποίες είναι εγκατεστημένα τα συνδεδεμένα πρόσωπα.

Απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη με τις χώρες αυτές συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των φορολογικών αρχών διεξάγονται βάσει του άρθρου 25 του Πρότυπου Συμβάσεων του ΟΟΣΑ όπως αυτό έχει ενσωματωθεί σε κάθε σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας.

Η διμερής ή πολυμερής στο εσωτερικό της χώρας θα έχει τον τύπο της απόφασης προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης για την Ελληνική επιχείρηση, με τις Φορολογικές Αρχές των άλλων χωρών θα έχει τη μορφή συμφωνίας ή ανταλλαγής εγγράφων και για τα συνδεδεμένα πρόσωπα που αφορά στην αλλοδαπή θα έχει όποια μορφή έχει προβλεφθεί στη νομοθεσία της χώρας εγκατάστασης αυτού.

Οι διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες προκαθορισμένων τιμολογήσεων παρέχουν πλήρη ασφάλεια για την αποφυγή της διπλής φορολογίας.
Νομικό πλαίσιο που ισχύσει στη χώρα μας:

Η προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης προβλέπεται στη χώρα μας από τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν.4174/2013 και η διαδικασία και οι λεπτομέρειες εφαρμογής καθορίζονται με την ΠΟΛ 1184/2013 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

Ν. 4174/2013
Αρθρο 22

Προέγκριση Μεθοδολογίας Ενδοομιλικής Τιμολόγησης

1. Συνδεδεμένα πρόσωπα κατά την έννοια της περίπτωσης ζ του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα, για τις συναλλαγές τους με το κεντρικό, καθώς και με τα συνδεδεμένα πρόσωπα, του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, καθώς και μόνιμες εγκαταστάσεις που διατηρεί στην αλλοδαπή ελληνική επιχείρηση δύνανται να υποβάλουν στον Γενικό Γραμματέα αίτηση προέγκρισης της μεθοδολογίας για την τιμολόγηση συγκεκριμένων μελλοντικών διασυνοριακών συναλλαγών τους με συνδεδεμένα πρόσωπα.

2. Αντικείμενο της προέγκρισης της προηγούμενης παραγράφου αποτελεί το ενδεδειγμένο σύνολο κριτηρίων που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό των τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου. Τα κριτήρια αυτά περιλαμβάνουν κυρίως τη χρησιμοποιούμενη μέθοδο τεκμηρίωσης, τα στοιχεία σύγκρισης ή αναφοράς και τις σχετικές προσαρμογές, καθώς και τις κρίσιμες παραδοχές για τις μελλοντικές συνθήκες.

Αντικείμενο της προέγκρισης μπορεί επίσης να αποτελέσει και κάθε άλλο εξειδικευμένο ζήτημα που
αφορά την τιμολόγηση των συναλλαγών με συνδεδεμένα πρόσωπα.

3. Ο Γενικός Γραμματέας εξετάζει την αίτηση και την αποδέχεται ή την απορρίπτει. Η σχετική απόφαση εκδίδεται εντός εκατόν είκοσι (120) ημερών από την υποβολή της αίτησης προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης και κοινοποιείται στους αιτούντες. Η διάρκεια ισχύος της απόφασης προέγκρισης δεν δύναται να υπερβαίνει τα τέσσερα (4) έτη και η χρονική ισχύς της δεν δύναται να ανατρέχει σε φορολογικό έτος που έχει παρέλθει κατά τη στιγμή της υποβολής της αίτησης προέγκρισης.

4. Οι τιμές των ενδοομιλικών συναλλαγών της επιχείρησης, τις οποίες αφορά η απόφαση προέγκρισης, θεωρούνται ότι δεν διαφέρουν από αυτές που θα είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ανεξάρτητων προσώπων, εφόσον τηρούνται τα οριζόμενα στην απόφαση αυτή. Ο φορολογικός έλεγχος των συναλλαγών, οι οποίες αποτελούν αντικείμενο της προέγκρισης, περιορίζεται στην επαλήθευση, ότι τηρήθηκαν τα οριζόμενα στην απόφαση προέγκρισης και ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι παραδοχές, οι περιστάσεις και οι όροι στις οποίες αυτή βασίστηκε.

Πέραν των υποχρεώσεων τήρησης και διαφύλαξης στοιχείων που επιβάλλονται από άλλες διατάξεις
της ισχύουσας νομοθεσίας, η επιχείρηση υποχρεούται να διαφυλάσσει τα στοιχεία τεκμηρίωσης που αφορούν την απόφαση προέγκρισης για το χρονικό διάστημα για το οποίο υφίσταται υποχρέωση διαφύλαξης βιβλίων και στοιχείων κάθε φορολογικού έτους το οποίο αφορά η απόφαση προέγκρισης.

5. Η απόφαση προέγκρισης αναθεωρείται οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια ισχύος της, είτε κατόπιν αίτησης από το ενδιαφερόμενο πρόσωπο, είτε αυτεπάγγελτα από τον Γενικό Γραμματέα, στις εξής περιπτώσεις:

α) εφόσον οι κρίσιμες παραδοχές στις οποίες βασίστηκε η απόφαση προέγκρισης αποδειχθούν εσφαλμένες,
β) εφόσον επήλθε ουσιώδης μεταβολή των κρίσιμων παραδοχών ή συνθηκών που καθιστά αδύνατη την τήρηση των οριζομένων στην απόφαση προέγκρισης,
γ) σε περίπτωση εφαρμογής της διαδικασίας αμοιβαίου διακανονισμού της εκάστοτε εφαρμοστέας διμερούς σύμβασης για την αποφυγή της διπλής φορολογίας ή της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την εξάλειψη της διπλής φορολογίας σε περίπτωση διορθώσεως των κερδών συνδεδεμένων επιχειρήσεων για τις ίδιες συναλλαγές του ίδιου φορολογουμένου.

Ο Γενικός Γραμματέας εκδίδει απόφαση για την αναθεώρηση της αρχικής απόφασης προέγκρισης, η οποία κοινοποιείται στους αιτούντες και έχει τα αποτελέσματα που ορίζονται στην παράγραφο 4, αρχής γενομένης από την έκδοση της.

6. Η απόφαση προέγκρισης δύναται να ανακληθεί από τη Φορολογική Διοίκηση κατά τη διάρκεια ισχύος της στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) εφόσον διαπιστωθεί, ότι τα στοιχεία ή κρίσιμες παραδοχές στα οποία βασίστηκε η απόφαση προέγκρισης ήταν ανακριβείς, λόγω εσφαλμένης ερμηνείας ή πλημμελειών που αποδίδονται στον φορολογούμενο,
β) εφόσον διαπιστωθεί, ότι οι αιτούντες δεν τήρησαν ουσιώδη όρο ή υποχρέωση που ορίζονται στην απόφαση προέγκρισης.

Σε περίπτωση ανάκλησης, η απόφαση προέγκρισης θεωρείται ως μηδέποτε εκδοθείσα.

7. Η απόφαση προέγκρισης δύναται να ακυρωθεί από τη Φορολογική Διοίκηση οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια ισχύος της στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) εφόσον διαπιστωθεί ότι επήλθε ουσιώδης μεταβολή των κρίσιμων παραδοχών ή συνθηκών στις οποίες βασίστηκε η απόφαση προέγκρισης,
β) εφόσον διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση δεν τήρησε ουσιώδεις όρους ή υποχρεώσεις που ορίζονται από την απόφαση προέγκρισης,
γ) εφόσον επέλθει ουσιώδης μεταβολή των εφαρμοστέων φορολογικών διατάξεων οι οποίες επηρεάζουν ουσιωδώς την απόφαση προέγκρισης.
Δεν επιτρέπεται η ακύρωση της απόφασης προέγκρισης, εφόσον είναι δυνατή η αναθεώρηση της σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 5.
Σε περίπτωση ακύρωσης, η ισχύς της απόφασης προέγκρισης παύει από το χρονικό σημείο που ορίζεται με την απόφαση ακύρωσης.

8. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ορίζονται τα ειδικότερα θέματα τα οποία είναι αναγκαία για την εφαρμογή των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων και ειδικότερα η διαδικασία για την προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης, την αναθεώρηση, την ανάκληση και την ακύρωση της, το ειδικότερο περιεχόμενο της αίτησης προέγκρισης, τα σχετικά παράβολα, η διαδικασία συνεννόησης με τις αρμόδιες αρχές άλλων εμπλεκομένων κρατών, ο τύπος και το περιεχόμενο των αποφάσεων της Φορολογικής Διοίκησης, καθώς και κάθε σχετικό θέμα.»

Έλεγχος τιμολόγησης συναλλαγών όταν για αυτές υπάρχει απόφαση προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης:

Σε περίπτωση που διενεργηθεί φορολογικός έλεγχος σε επιχείρηση για την οποία έχει εκδοθεί απόφαση προέγκρισης, για τις συναλλαγές και το χρονικό διάστημα που αφορά η απόφαση ελέγχεται μόνο αν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα στην απόφαση. Εφόσον αυτά έχουν τηρηθεί θεωρείται ότι τηρήθηκε η αρχή των ίσων αποστάσεων για τις συναλλαγές που καλύπτονται από την απόφαση.

Ουσιαστικά, αυτό είναι ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματα της επιλογής της εν λόγω μεθόδου. Αυτό γιατί οι επιχειρήσεις που θα επιλέξουν την μέθοδο της προέγκρισης αποφεύγουν τις αντεγκλήσεις με τους φορολογικούς ελεγκτές δεδομένου ότι ο φορολογικός ελεγκτής δεν έχει δικαίωμα πλέον να διενεργήσει ο ίδιος έλεγχο αλλά περιορίζεται στο να ελέγξει μόνο αν τηρήθηκαν οι διαδικασίες  και τίποτα παραπάνω. Σίγουρα αυτό εξυπηρετεί και τους φορολογικούς ελεγκτές καθώς η διαπίστωση του αν τηρείται η αρχή των ίσων αποστάσεων είναι θέμα με εξαιρετική πολυπλοκότητα και δυσκολίας.

Ελεύθεροι Επαγγελματίες — Ατομικές Επιχειρήσεις : Φορολογία Για Τη Δήλωση 2015

Χωρίς αλλαγές θα φορολογηθούν και φέτος οι “πρώην” ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ατομικές επιχειρήσεις που πια αποκαλούνται Οντότητες που ασκούν Επιχειρηματική δραστηριότητα με βάση τον Ν.4308/2014.
Screen-Shot-2013-04-25-at-9.26.14-AM
Με την παραπάνω Κλίμακα θα φορολογηθούν αυτοτελώς και φέτος ελεύθεροι επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις , χωρίς κανενός είδους αφορολόγητο και καμία φοροαπαλλαγή .
Το μόνο που αναγνωρίζεται είναι η αφαίρεση των Ασφαλιστικών εισφορών(πχ.ΟΑΕΕ , ΕΤΑΑ κλπ) από τα ακαθάριστα έσοδα με την εγγραφή τους στα Βιβλία που τηρούν.
Επίσης και για τη δήλωση 2015 θα επιβαρυνθούν με το Τέλος Επιτηδεύματος των 650€ και σε περίπτωση ύπαρξης υποκαταστήματος με επιπλέον 600€ για κάθε υποκατάστημα.
Επιπλέον θα επιβάλλεται και προκαταβολή 55% επί του φόρου που προκύπτει και θα αφαιρείται από το σύνολο του προς καταβολή φόρου η προκαταβολή του προηγούμενου έτους και οι τυχόν παρακρατηθέντες φόροι που παρακρατήθηκαν εντός του 2014.
Τέλος το καθαρό εισόδημα συναθροιζόμενο με άλλα τυχόν εισοδήματα , θα  υποβληθεί και στην Εκτακτη εισφορά αλληλεγγύης .
Υπενθυμίζεται ότι η εισφορά αλληλεγγύης   υπολογίζεται ως εξής:
α) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 12.001 ευρώ έως 20.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 1% επί ολόκληρου του ποσού.
β) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 20.001 ευρώ έως και 50.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 2% επί ολόκληρου του ποσού.
γ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 50.001 έως και 100.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 3% επί ολόκληρου του ποσού.
δ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 100.001 ευρώ και άνω, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 4% επί ολόκληρου του ποσού.
Θα σημειώσουμε εδώ ότι οι εξαγγελίες περί αφορολόγητου , της νέας πολιτικής ηγεσίας θα ισχύσουν από το τρέχον φορολογικό έτος 2015 και θα αφορούν στη δήλωση του 2016.

Πώς θα φορολογηθούν φέτος οι επιχειρήσεις – Όλη η εγκύκλιος

Τις διατάξεις των άρθρων 44,45 και 46 του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με οδηγίες για τον ορθό τρόπο εφαρμογής τους κοινοποίησε η Γενική Γραμματεία Φορολογικών Εσόδων.
Η εγκύκλιος 1044 εμπεριέχει αναλυτικές οδηγίες για τη φορολογία των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων. Ουσιαστικά, η εγκύκλιος, περιγράφει τον τρόπο φορολόγησης των επιχειρήσεων με το νέο καθεστώς που ισχύει για τα κέρδη που αποκτήθηκαν από την 1/1/2014 και τα οποία θα δηλωθούν φέτος.
Τα πρόσωπα που υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων είναι:
1.Οι κεφαλαιουχικές εταιρείες που συστάθηκαν στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή
2.Οι προσωπικές εταιρείες που στάθηκαν στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή
3.Τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστάθηκαν στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου
4. Οι συνεταιρισμοί και οι ενώσεις αυτών
5.Οι κοινωνίες αστικού δικαίου, οι αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, οι συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα,
6.   Οι κοινοπραξίες και
7. Οι λοιπές νομικές οντότητες που δεν περιλαμβάνονται σε μια από τις περιπτώσεις που προαναφέρθηκαν
Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι οδηγίες για τις επιχειρήσεις που διατηρούν έδρα στο εξωτερικό ενώ αναλυτικά περιγράφονται και τα νομικά πρόσωπα που απαλλάσσονται του φόρου.

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Αποδείξεις 2014 : Που Αφορούν Στη Δήλωση 2015

Στις αποδείξεις που πρέπει να διαθέτουν για το 2014  ΜΟΝΟ οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι για να καλύψουν το 10% των συνολικών ετήσιων αποδοχών τους  ευρώ έχουν προστεθεί από πέρυσι  κι αυτές που αφορούν σε δαπάνες για δίδακτρα φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων. Προστέθηκαν επίσης και οι αποδείξεις για δαπάνες αγοράς αγαθών ή λήψης υπηρεσιών που πραγματοποιούνται σε άλλες χώρες-μέλη της Eυρωπαϊκής Eνωσης.
Για την κάλυψη του 10% του εισοδήματος δεν «μετράνε» αποδείξεις που αφορούν σε δαπάνες για:
- προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, υγραερίου και φυσικού αερίου
– ενοίκια κύριας κατοικίας και ενοίκια παιδιών που σπουδάζουν σε άλλη πόλη
– ασφάλιστρα κάθε είδους (ζωής, πυρός, μεταφορών κ.λπ.)
– αγορά φωτοβολταϊκών συστημάτων
– ύδρευση
– αποχέτευση
– ηλεκτρικό ρεύμα
– δημοτικά τέλη
– ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες
– νοσοκομειακή περίθαλψη
– αγορά αυτοκινήτων
– αγορά ακινήτων
– αγορά λοιπών αντικειμένων αξίας άνω των 10.000 ευρώ, που λαμβάνονται υπόψη για τον τεκμαρτό προσδιορισμό
του εισοδήματος
– εισιτήρια λεωφορείων, τρένων, πλοίων και αεροπλάνων
– ταχυδρομικές υπηρεσίες
– τηλεφωνικές υπηρεσίες
– υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης
– τυχερά παιχνίδια
– τέλη κυκλοφορίας.
Για όλες τις υπόλοιπες δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών οι σχετικές αποδείξεις λαμβάνονται
υπόψη για την κάλυψη του 10% του ετήσιου εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες.
Σε περίπτωση συζύγων οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί υπολογίζονται αθροιστικά και για τους δύο
συζύγους μόνον εφόσον έχουν περιληφθεί στην εμπρόθεσμη δήλωση και επιμερίζονται μεταξύ των συζύγων
ανάλογα με το δηλούμενο και φορολογούμενο ατομικό εισόδημα της εμπρόθεσμης δήλωσής τους.
Επισημαίνουμε επίσης ότι Αποδείξεις Δαπανών θα πρέπει να διαθέτουν στο ίδιο ποσοστό (10%) επί του εισοδήματος τους και οι φορολογούμενοι που θα δηλώσουν εισοδήματα ως “μπλοκάκια” και θα φορολογηθούν με τη κλίμακα Μισθωτών &Συνταξιούχων.
Δεν υποχρεούνται στην προσκόμιση αποδείξεων δαπανών:
– Yπάλληλοι του υπουργείου Eξωτερικών και των λοιπών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών, του Eλληνικού
Oργανισμού Tουρισμού, της Mόνιμης Aντιπροσωπείας στις Eυρωπαϊκές Kοινότητες, στρατιωτικοί που υπηρετούν
στην αλλοδαπή, υπάλληλοι του Eμπορικού και Bιομηχανικού Eπιμελητηρίου Aθηνών, υπάλληλοι του Eθνικού
Oργανισμού Mικρομεσαίων Mεταποιητικών Eπιχειρήσεων, υπάλληλοι της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Eνώσεων
Γεωργικών Συνεταιρισμών που υπηρετούν στα οικεία αντιπροσωπευτικά γραφεία τους στις Bρυξέλλες.
– Oσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας.
– Όσοι διαμένουν σε ψυχιατρικά καταστήματα.
– Φυλακισμένοι.
.
Τέλος οι αποδείξεις φυλάσσονται από τους φορολογούμενους και προσκομίζονται στην αρμόδια ΔOY μόνο εφόσον ζητηθούν σε περίπτωση ελέγχου

Εργασιακά - Ασφαλιστικά: Οι αλλαγές της νέας κυβέρνησης

Τα θέματα των εργασιακών σχέσεων και του ασφαλιστικού συστήματος εντάσσονται στις προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης, όπως προκύπτει από τις πρώτες δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών και οι οποίες αναμένεται να επιβεβαιωθούν και από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Θέμα μείζονος σημασίας, όχι μόνο βραχυπρόθεσμα αλλά και σε βάθος χρόνου, αποτελεί η βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων. «Βραδυφλεγή βόμβα» σπεύδουν να τη χαρακτηρίσουν όσοι ειδικεύονται στην κοινωνική ασφάλιση, λαμβάνοντας υπόψη τη δεινή οικονομική κατάσταση των ταμείων.

Ο συνδυασμός της δραματικής μείωσης της απασχόλησης με τα «λουκέτα» που βάζουν καθημερινά πολλές επιχειρήσεις οδηγώντας αυτόματα σε αντίστοιχη μείωση των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων, τα δυσθεώρητα ποσοστά ανεργίας που καταγράφονται στον ΟΑΕΔ, με 1.500.000 ανέργους να περιμένουν να βρουν δουλειά, καθώς και η αδυναμία αποπληρωμής τόσο των τρεχουσών όσο και των παλαιότερων ασφαλιστικών εισφορών, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα, που κινδυνεύει να τορπιλίσει το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Τα αποθεματικά των ταμείων, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας, δεν θα μπορούν σε λίγους μήνες να ανταποκριθούν στις ανάγκες τις οποίες οφείλουν να καλύψουν. Για κάποιες δηλώσεις ανησυχίας που ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες -έστω και συγκεκαλυμμένα από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το ασφαλιστικό σύστημα-, και δημιούργησαν φόβο, ίσως και πανικό για το μέλλον των συντάξεων, έσπευσαν οι αρμόδιοι υπουργοί να «διασκεδάσουν» τις εντυπώσεις και να διαβεβαιώσουν ότι οι συντάξεις είναι εγγυημένες. Οι καθησυχαστικοί λόγοι ακούγονται ωραίοι, αν όμως αποτυπώνουν την πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα δεν είναι αυτή που επιχειρείται να παρουσιαστεί. Η καταβολή των δόσεων για όσους έχουν υπαχθεί στην πρόσφατη ρύθμιση των ασφαλιστικών εισφορών, χαλάρωσε τους δύο τελευταίους μήνες. Τα ελλείμματα στο ΙΚΑ και στον ΟΑΕΕ, ιδίως τα τελευταία χρόνια μετά το «κούρεμα» των ομολόγων είναι στην τροχιά του «κόκκινου». Για κάποιους μήνες βρέθηκαν λύσεις της τελευταίας στιγμής από το ΙΚΑ για να πληρωθούν οι συντάξεις.

Το ΙΚΑ εισπράττει και ποσοστά εισφορών για λογαριασμό τρίτων (ΟΑΕΔ, Επικουρικά Ταμεία, Ταμεία Πρόνοιας). Έχει την δυνατότητα να αποδώσει τα εισπραττόμενα στους οργανισμούς αυτούς για να μην βρεθούν, ιδίως τα επικουρικά ταμεία και τα ταμεία πρόνοιας σε πιο δύσκολη θέση;

Όλοι οι παραπάνω λόγοι συνηγορούν στη λήψη άμεσων και δραστικών μέτρων προς κάθε κατεύθυνση που δίνει λύσεις «αντοχής» και μακροβιότητας του ασφαλιστικού συστήματος, προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Η νέα κυβέρνηση προτίθεται να ξεκινήσει τις αλλαγές πρώτα από τα εργασιακά και στην συνέχεια να αντιμετωπίσει τα ασφαλιστικά αναζητώντας « φως στο τούνελ».

Ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις στα εργασιακά

1. Επαναφορά του θεσμού των συλλογικών διαπραγματεύσεων που είχαν πληγεί από τις μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας έναντι των δανειστών.  

2. Επαναφορά των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας που συρρικνώθηκαν με τον Νόμο 4303/2014.

3. Επαναφορά της προστατευτικής νομοθεσίας για τις απολύσεις  και μείωση του ποσοστού από 5% σε 2% μηνιαίως.

4. Κατάργηση του ισχύοντος νόμου για την πολιτική επιστράτευση.

5. Στη συνέχεια, επαναφορά του κατώτατου βασικού μισθού στα 751 ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η συμπλήρωση του 25ου έτους της ηλικίας του εργαζομένου.

6. Αναζήτηση τρόπων επαναλειτουργίας των Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ) οι οποίοι δεν λειτουργούν και έχουν απορροφηθεί από τον ΟΑΕΔ.

Οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης για τα ασφαλιστικά

1. Κατάργηση διατάξεων περί μείωσης των κύριων και επικουρικών συντάξεων και απόρριψη της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.

2. Κατάργηση οποιασδήποτε ρύθμισης που εισάγει κεφαλαιοποιητικό χαρακτήρα στην κοινωνική ασφάλιση.  

3. Σταδιακή αποκατάσταση των συντάξεων  και χορήγηση 13ης σύνταξης (Δ.Χ.) σε συνταξιούχους με μηνιαίο εισόδημα έως 700 ευρώ.

4. Καταβολή της σύνταξης στους ανάπηρους που εκκρεμεί επανεξέταση τους από τα Κ.Ε.Π.Α.

5. Επανεξέταση της λειτουργίας των Κ.Ε.Π.Α.

6. Επαναφορά της σύνταξης των 360 ευρώ στους υπερήλικες.

7. Αύξηση του ορίου της οφειλής των 20.000 ευρώ προς τα ασφαλιστικά ταμεία, προκειμένου να μπορούν να λάβουν τη σύνταξη τους οι οφειλέτες.

8. Άρση της προσωποκράτησης για οφειλές προς τον ΟΑΕΕ.

9. Βεβαίωση της δυνατότητας των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ να επιλέξουν κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία.

10. Επανεξέταση του μαθηματικού τύπου υπολογισμού των εφάπαξ.

11. Σταδιακή κάλυψη των απωλειών των ασφαλιστικών ταμείων από το «κούρεμα» των ομολόγων.

Οι προσδοκίες της κυβέρνησης για άντληση πόρων προς όφελος των ασφαλιστικών ταμείων

Προκειμένου να εξασφαλίσει η κυβέρνηση τη βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων και να υλοποιήσει τους στόχους της, φιλοδοξεί να αντλήσει έσοδα από:

1. Ποσοστό για την κοινωνική ασφάλιση σε κάθε αντικειμενική αναπροσαρμογή των ακινήτων και εκτάσεων γης του δημοσίου.

2. Εισφορά επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούν όλα τα πιστωτικά ιδρύματα.

3. Ειδικό φόρο στις δαπάνες συμμετοχής σε τυχερά παιχνίδια (ΠΡΟΠΟ, Καζίνο, κλπ).

4. Πρόσθετο φόρο στις επιχειρήσεις τυχερών παιχνιδιών.

5. Ποσοστό από τα πρόστιμα για φοροδιαφυγή.

6. Ποσοστό από τα πρόστιμα του Υπουργείου Εμπορίου και της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

7. Ποσοστό από τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ.

8. Ποσοστό από τα πρόστιμα ανεξάρτητων αρχών.

9. Θεσμοθέτηση ειδικών πόρων.

10. Αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων με τη σύσταση Ενιαίου Ταμείου Διαχείρισης Αποθεματικών και Περιουσίας.

Δηλώσεις ΦΠΑ αγροτών - τα νέα δεδομένα

Στο πλαίσιο της διευκόλυνσης των υπόχρεων και προκειμένου να ρυθμιστούν οι φορολογικές υποχρεώσεις των αγροτών για το έτος 2014, η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου, εξέδωσε απόφαση με την οποία, μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου 2015:  
α) Οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος, που ασχολούνται αποκλειστικά με την αγροτική εκμετάλλευση, ανεξάρτητα αν πραγματοποιούν εξαγωγές και ενδοκοινοτικές παραδόσεις των προϊόντων τους, ως ετήσια δήλωση υποβάλλουν την δήλωση ΦΠΑ της τελευταίας φορολογικής περιόδου του έτους 2014 και δηλώνουν σε αυτή τα στοιχεία όλου του έτους συγκεντρωτικά. Δεν θα χρησιμοποιηθεί δηλαδή ειδικό έντυπο.

β) Οι αγρότες, για λόγους τεχνικούς, θα πρέπει να υποβάλλουν μηδενικές (κενές) τις  δηλώσεις ΦΠΑ των προηγούμενων φορολογικών περιόδων του έτους 2014. Για την υποβολή των μηδενικών αυτών δηλώσεων δε θα επιβληθούν πρόστιμα από την διοίκηση, ακόμα και αν το σύστημα τις αναγνωρίζει ως εκπρόθεσμες. 

γ) Δηλώσεις ΦΠΑ για τις φορολογικές περιόδους του 2014, που υποβλήθηκαν από τους αγρότες, αν και δεν υπήρχε υποχρέωση, γίνονται αποδεκτές, οπότε, για τον ορθό υπολογισμό του οφειλόμενου φόρου, o φόρος που καταβλήθηκε ή το πιστωτικό υπόλοιπο για το οποίο εκδόθηκε ΑΦΕΚ, θα πρέπει να αναγραφεί στους κωδικούς των λοιπών προστιθέμενων ή αφαιρούμενων ποσών αντίστοιχα.
δ) Όταν το αποτέλεσμα των παραπάνω  δηλώσεων  των αγροτών είναι χρεωστικό, ο τυχόν μη καταβληθείς φόρος, θα πρέπει να πληρωθεί μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου 2015, σύμφωνα με τηνΠΟΛ.1034/2015, χωρίς τόκους και πρόστιμο του άρθρου 57 του ΚΦΔ. Στην περίπτωση αυτή, για τη διαγραφή των τυχόν τόκων και προστίμων, απαιτείται αίτηση του φορολογούμενου προς τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.