Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Εργατικό ατύχημα-Πότε είναι πλήρης η ευθύνη του εργοδότη

Πότε είναι πλήρης η ευθύνη του εργοδότη -. Σε περίπτωση που ο παθών υπάγεται στην ασφάλιση του ΙΚΑ, ο εργοδότης απαλλάσσεται από κάθε υποχρέωση αποζημίωσης του παθόντος, είτε αυτή είναι η κατά το κοινό δίκαιο αποζημίωση είτε πρόκειται για την ειδική αποζημίωση του ν. 551/1915 και μόνον αν το ατύχημα οφείλεται σε δόλο του εργοδότη ή των προστηθέντων από αυτόν προσώπων, υποχρεούται αυτός να καταβάλει στον παθόντα τη διαφορά μεταξύ της οφειλόμενης κατά το κοινό δίκαιο αποζημίωσης και του ολικού ποσού των χορηγούμενων σ' αυτόν από το ΙΚΑ παροχών.
Αρκεί και ο ενδεχόμενος δόλος ο οποίος υπάρχει οσάκις ο δράστης αποφάσισε να προχωρήσει στην πράξη, απλώς ελπίζοντας - ευχόμενος ότι τελικά δεν θα επέλθει το αξιόποινο αποτέλεσμα. Δεν εντάσσεται στο πεδίο του ενδεχόμενου δόλου η "ενσυνείδητη αμέλεια" για τη συνδρομή της οποίας απαιτείται όχι ελπίδα αλλά πίστη περί μη επέλευσης του εγκληματικού αποτελέσματος.
Κατά το άρθρ. 1 του ν. 551/1915 "περί ευθύνης προς αποζημίωσιν των εξ ατυχημάτων εν τη εργασία παθόντων εργατών ή υπαλλήλων", όπως κωδικοποιήθηκε με το β.δ. της 24.7/25.8.1920 και διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρ. 38 εδ. α' ΕισΝΑΚ, ως ατύχημα από βίαιο συμβάν, το οποίο επήλθε κατά την εκτέλεση της εργασίας ή εξ αφορμής αυτής σε εργάτη ή υπάλληλο των εργασιών ή επιχειρήσεων που αναφέρονται στο άρθρ. 2 του ίδιου νόμου (εργατικό ατύχημα), θεωρείται κάθε βλάβη, η οποία είναι αποτέλεσμα βίαιης και αιφνίδιας επενέργειας εξωτερικού αιτίου, άσχετου μεν με τη σύσταση του οργανισμού του παθόντος και τη βαθμιαία φθορά του από τις συνθήκες της εργασίας, αλλά συνδεόμενου οπωσδήποτε μ' αυτή λόγω της εμφάνισής του κατά την εκτέλεσή της ή εξ αφορμής αυτής, δηλαδή θα πρέπει το αίτιο, στο οποίο οφείλεται το εργατικό ατύχημα, να μην ανάγεται αποκλειστικά στην οργανική ή παθολογική προδιάθεση του παθόντος και το οποίο συνεπώς δεν θα συνέβαινε χωρίς την εργασία και τις περιστάσεις εκτέλεσής της.
Σε περίπτωση τέτοιου ατυχήματος οφείλεται κατ' αρχήν η προβλεπόμενη από το άρθρ. 3 του ως άνω νόμου αποζημίωση, για την οποία η ευθύνη του εργοδότη είναι αντικειμενική, δηλαδή αυτός ευθύνεται σε καταβολή της αποζημίωσης ανεξάρτητα από την ύπαρξη πταίσματός του ή πταίσματος των προστηθέντων από αυτόν προσώπων, μπορεί δε κατ' εφαρμογή του άρθρ. 16 § 4 εδ. (α), (β) και (γ) του ν. 551/1915 να μειωθεί η αποζημίωση μέχρι το μισό της μόνον όταν ο παθών επέδειξε την ειδική αμέλεια που συνίσταται στην από μέρους του αδικαιολόγητη παράβαση των διατάξεων νόμων, διαταγμάτων ή συναφών κανονισμών, που θέτουν τους όρους ασφάλειας στην εργασία και έχουν εκδοθεί από την αρμόδια αρχή ή τον κύριο της επιχείρησης, εφόσον στην τελευταία περίπτωση κυρώθηκαν από την αρχή.
Πλήρη αποζημίωση κατά το κοινό δίκαιο έχουν το δικαίωμα κατά το άρθρ. 16 § 1 του ν. 551/1915 να ζητήσουν ο παθών από εργατικό ατύχημα και σε περίπτωση θανάτου του οι προσδιοριζόμενοι στο άρθρ. 6 του ν. 551/1915 συγγενείς του μόνον όταν το ατύχημα μπορεί να αποδοθεί σε δόλο του εργοδότη ή των προστηθέντων από αυτόν προσώπων ή όταν έγινε σε εργασία ή επιχείρηση στην οποία δεν τηρήθηκαν οι παραπάνω διατάξεις για τους όρους ασφάλειας και σε αιτιώδη με αυτές συνάφεια. Τέτοιες διατάξεις είναι ειδικότερα μόνον εκείνες που προβλέπουν συγκεκριμένα μέτρα, μέσα και τρόπους προς επίτευξη της ασφάλειας των εργαζομένων και όχι τρίτων, δηλαδή δεν αρκεί ότι το ατύχημα επήλθε από την παράβαση όρων, οι οποίοι επιβάλλονται μόνον από την κοινή αντίληψη, την υποχρέωση πρόνοιας και την απαιτούμενη στις συναλλαγές επιμέλεια, χωρίς κατά τα λοιπά να προβλέπονται από ειδική διάταξη νόμου.
Σε περίπτωση πάντως που ο παθών από εργατικό ατύχημα υπάγεται στην ασφάλιση του ΙΚΑ, ο εργοδότης απαλλάσσεται από κάθε υποχρέωση αποζημίωσης του παθόντος, είτε αυτή είναι η κατά το κοινό δίκαιο αποζημίωση είτε πρόκειται για την ειδική αποζημίωση του ν. 551/1915 και μόνον αν το ατύχημα οφείλεται σε δόλο του εργοδότη ή των προστηθέντων από αυτόν προσώπων υποχρεούται αυτός να καταβάλει στον παθόντα τη διαφορά μεταξύ της οφειλόμενης κατά το κοινό δίκαιο αποζημίωσης και του ολικού ποσού των χορηγούμενων σ' αυτόν από το ΙΚΑ παροχών.
Δόλος είναι η γνώση και η θέληση πραγματώσεως της αντικειμενικής υπόστασης του αδικήματος.
Κατά την έννοια του όρου, αρκεί και ο ενδεχόμενος δόλος ο οποίος υπάρχει οσάκις ο δράστης αποφάσισε να προχωρήσει στην πράξη, απλώς ελπίζοντας - ευχόμενος ότι τελικά δεν θα επέλθει το αξιόποινο αποτέλεσμα. Δεν εντάσσεται στο πεδίο του ενδεχόμενου δόλου η "ενσυνείδητη αμέλεια" για τη συνδρομή της οποίας απαιτείται όχι ελπίδα αλλά πίστη περί μη επέλευσης του εγκληματικού αποτελέσματος.
Η ως άνω απαλλαγή αφορά όχι μόνο την περίπτωση που το ατύχημα προκλήθηκε από ενέργεια ή παράλειψη του εργοδότη ή του παθόντος, αλλά και όταν αυτό προκλήθηκε από ενέργεια ή παράλειψη των προσώπων που προστήθηκαν από τον εργοδότη, τα οποία επίσης καλύπτονται από την απαλλαγή, ενώ καλύπτεται και η περίπτωση της ειδικής αμέλειας, που αφορά, κατά τα προεκτεθέντα, την παράβαση ειδικών διατάξεων για τους όρους ασφάλειας των εργαζομένων.
Σε όλες όμως τις περιπτώσεις ο παθών από εργατικό ατύχημα, ασφαλισμένος ή όχι στο ΙΚΑ, και αναλόγως τα μέλη της οικογένειάς του, διατηρούν κατά του εργοδότη ή των προστηθέντων από αυτόν προσώπων τις αξιώσεις τους για χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης ή ψυχικής οδύνης, εφόσον το ατύχημα οφείλεται σε πταίσμα τους, που συνιστά εν προκειμένω και η αμέλεια ως προς την τήρηση των προβλεπομένων από γενικές ή ειδικές διατάξεις όρων ασφάλειας των εργαζομένων και όχι μόνον η ως άνω ειδική αμέλεια, αφού η αξίωση χρηματικής ικανοποίησης της ηθικής βλάβης ή ψυχικής οδύνης τους κατά τα άρθρ. 299 και 932 ΑΚ είναι διαφορετικής φύσης και δεν καλύπτεται από την απαλλαγή τους από κάθε υποχρέωση για αποζημίωση ή από την ειδική αποζημίωση κατά το ν. 551/1915, που αφορούν αξιώσεις καθαρά περιουσιακού χαρακτήρα.
Αναστασία Χρ. Μήλιου
Δικηγόρος παρ'Εφέταις Αθηνών

Τρίτη 19 Μαΐου 2015

Αυτή είναι η νέα πρόταση της κυβέρνησης για τον ΦΠΑ

Στα χέρια των δανειστών βρίσκεται η νέα πρόταση του υπουργείου Οικονομικών για το αναθεωρημένο πλαίσιο του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.

Ειδικότερα, όπως μετέδωσε το Mega, το βασικό χαρακτηριστικό της νέας πρότασης είναι ότι όλα τα τρόφιμα- και όχι μόνο κάποια βασικά είδη διατροφής- θα υπαχθούν στο νέο χαμηλό συντελεστή.

Ειδικότερα, η κυβέρνηση προτείνει βασικό συντελεστή 18%, ο οποίος θα μειώνεται αυτομάτως στο 15% αν η πληρωμή γίνεται με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Εάν γίνει δεκτή η πρόταση, τότε θα μειωθεί η επιβάρυνση σε ρούχα-παπούτσια, τηλεπικοινωνίες, όλες τις υπηρεσίες, ακίνητα, αυτοκίνητα, καύσιμα, ηλεκτρονικά- ηλεκτρικά είδη, κοσμήματα, είδη οικιακής χρήσης, που σήμερα επιβαρύνονται με ΦΠΑ 23%.

Ο νέος χαμηλός συντελεστής προτείνεται να είναι 9,5% και με τη χρήση "πλαστικού" χρήματος να μειώνεται στο 6,5%. Σε αυτόν τον συντελεστή θα υπαχθούν όλα τα τρόφιμα- που σήμερα επιβαρύνονται με 13%- τα φάρμακα και τα βιβλία, που σήμερα υπάγονται στον υπερμειωμένο συντελεστή 6,5%, ο οποίος καταργείται.
Δηλαδή, εκτός των τροφίμων που σήμερα επιβαρύνονται με 13% και θα υπαχθούν σε χαμηλότερο συντελεστή, θα έχουν επιβάρυνση πέντε ποσοστιαίων μονάδων (από το 13% στο 18%), οι λογαριασμοί ρεύματος, τα κόμιστρα των ταξί, τα εισιτήρια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η εστίαση.

Αναγκαία η αλλαγή νομοθεσίας στις οικοδομικές επιχειρήσει

«ΩΔΙΝΕΝ  ΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΤΕΚΕ ΜΥΝ»
ΤΟ ΤΕΡΑΣ  ΤΗΣ  ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑΣ και Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ
«ΕΧΕΙ ΚΤΥΠΗΣΕΙ» ΤΙΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΕΣ  ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ  ΕΡΓΑΣΙΑ  ΤΩΝ ΛΟΓΙΣΤΩΝ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ»
ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΥΣ  ΣΧΕΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Από τον Ορέστη Σειμένη , φοροτεχνικό-συγγραφέα

Oταν στις 5  Αυγούατου του 2005, με την ευκαιρία της εφαρμογής του ΦΠΑ στα ακίνητα,  ο τότε Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών εδωσε στην δημοσιότητα τό Σχέδιο Νόμου για τις Οικοδομικές Επιχειρήσεις, όλοι πιστέψαμε ότι, επιτέλους, θα βελτιωθούν οι διαδικασίες καί θα μειωθούν οι ταλαιπωρίες, οι επιβαρύνσεις  αλλά και οι γραφειοκρατίες που αφορούσαν τις εργασίες στα ακίνητα.
Θεωρήσαμε τότε ότι ήταν ευκαιρία  για να ξεκινήσει η νομοθεσία  αυτή από μηδενική βάση καί  να απλοποιηθούν οι , όποιες, χρονοβόρες και άσκοπες διαδικασίες. 
Πέρασε  τό Β΄ εξάμηνο του 2005. Ηταν το εξάμηνο της  αναμονής. Ολοι περιμέναμε  με αγωνία τίς  νεες  αλλαγές :
1.      Για  τό ύψος των αυξήσεων, και κάθε πότε, των Αντικειμενικών Αξιών
2.      Για την μεταβολή των Αντικειμενικών Αξιών των ακινήτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα 
3.      Για τόν τρόπο εφαρμογής του ΦΠΑ στά ακίνητα
4.      Για την τρόπο εφαρμογής του Φόρου Αυτομάτων Υπερτιμήματος (θα ίσχυε τότε)
5.      Για τόν τρόπο εφαρμογής του Φόρου Συναλλαγών  (θα ίσχυε τότε)
6.      Γιά  τήν αλλαγή  τών πινάκων του φόρου δωρεών-κληρονομιών
7.      Για τήν αύξηση της απαλλαγής του αφορολογήτου ποσού στίς δωρεές και κληρονομιές
8.      Για τήν αύξηση της απαλλαγής του αφορολογήτου ποσού στίς γονικές παροχές
9.      Για τον προσδιορισμό του τιμήματος του μεταβιβαζομένου ακινήτου
10.  Για την αυτοπαράδοση των απούλητων ακινήτων
11.  Για την επιστροφή του ΦΠΑ στις οικοδομικές επιχειρήσεις
12.  Για το Ε9 στις σχέσεις εργολάβου-κατασκευαστή
13.   κλπ
Οσο περνούσε  ο καιρός η αγωνία μας μεγάλωνε για τό τελικό κείμενο του Νόμου που οι φήμες αλλά και οι συνεχείς διαβεβαιώσεις του κ. Υφυπουργού, λέγανε ότι  θα ίσχυε από την 1/1/2006 .
Καί πράγματι! Στίς 27 Δεκεμβρίου 2005  δημοσιεύθηκε στο Φύλλο της Κυβερνήσεως ο Νόμος 3427/05. Η περιέργια των φοροτεχνικών, των κατασκευαστών, των μηχανικών των συμβολαιογράφων κλπ ήταν αυξημένη. Επιτέλους θα είχαμε  τόν Νόμο με τίς νέες ρυθμίσεις, για να εργασθούμε καί να βοηθήσουμε τίς  επιχειρήσεις και τόν Ελληνα  φορολογούμενο (αγοραστή ακινήτων, δωρεοδόχο, κληρονόμο, φορολογούμενο στη γονική παροχή, οικοπεδούχο, κατασκευαστή, κλπ).   
Διαβάσαμε προσεκτικά τόν Νόμο και δεν καταλάβαμε πολλά πράγματα. Σε πολλά σημεία του  παρέπεμπε  σε ...μελλοντικές ρυθμίσεις του κ. Υπουργού Οικονομίας καί Οικονομικών.
Περνούσε ο καιρός και όλοι μας περιμέναμε υπομονετικά για να διαβάσουμε τίς δημοσιεύσεις που θα έκανε  ο κ. Υπουργός των Οικονομικών για τις ρυθμίσεις αυτές.


Σκεφτόμαστε και περιμέναμε  με  απορία  :
§  Θα  δώσουν καλή λύση για τίς περιπτώσεις εξαίρεσης από το ΦΠΑ που η αδεια εκδόθηκε  μετά τήν 1/1/2006 καί ο πλήρης φάκελλος είχε  κατατεθεί μέχρι την 25/11/2005 ;
§  Θα  δώσουν σωστή λύση για τίς περιπτώσεις απαλλαγής από το ΦΠΑ που η οικοδομική άδεια εκδόθηκε  μετά τήν 1/1/2006 καί ο πλήρης φάκελλος είχε  κατατεθεί μέχρι την 25/11/2005 καί μεχρι την ημερομηνια  αυτή είχε  υπογραφεί το Προσύμφωνο και τό Εργολαβικό Κατασκευής της οικοδομής ;
§  Ποιές θα ήταν οι νέες διαδικασίες για τίς δηλώσεις μεταβίβασης των ακινήτων με τον ΦΠΑ;
§  Πώς θα παρακολουθείται τό προυπολογιστικό και το απολογιστικό κόστος στίς οικοδομές;
§  Πώς θα αφαιρείται ο ΦΠΑ τών εισροών   τού εργολάβου;
§  Mε πόσον ΦΠΑ θα επιβαρύνεται ο οικοπεδούχος ;
§  Θα παταχθεί η γραφειοκρατία;
§  Ποιά θα είναι η σχέση και η παρεμβατικότητα του εφόρου;
§  Πώς θα φορολογούνται τα παλαιά ακίνητα ;
§  Τί θα γίνει με τό καθεστώς  τών μεταβιβάσεων από χαριστική αιτία;
§  Κλπ
Την 9η Μαρτίου 2006 άρχισε η δημοσίευση τών ΠΟΛ με τίς οποίες το Υπουργείο των Οικονομικών επιχειρούσε να διευκρινήσει τίς νέες διατάξεις.
Οι ασάφεια και η προχειρότητα στο μεγαλείο τους. Οι επεξηγηματικές εγκύκλιοι (ΠΟΛ.)  που εκδόθηκαν τελικά ανήλθαν σε  43 !!!.
Η απογοήτευση ήταν μεγάλη . Μπόλικη γραφειοκρατία. Γραφειοκρατία που δεν οδηγεί πουθενά. Στενοχωρεί τόν πολίτη, εμποδίζει τίς  οικοδομικές επιχειρήσεις να συνεχίσουν τό έργο τους απρόσκοπτα , δημιουργεί πολύπλοκες εργασίες στούς φοροτεχνικούς, δημιουργεί πρόσθετη και αντιπαραγωγική εργασία στά φοροτεχνικά όργανα , δίνει υπερεξουσίες  στό έφορο και  επιμερίζει την εργασία σε ...δύο εφορίες.
Μπορούμε να δούμε μερικές γραφειοκρατικές και αντιπαραγωγικές εργασίες που επιβάλλονταn από τίς παραπάνω διευκρινιστικές ΠΟΛ. του Υ/Οικονομικών
  1. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΔΥΟ ΕΦΟΡΙΩΝ
Στην εφορία τού ακινήτου θα υποβάλλομε τό προυπολογιστικό κόστος και τίς  Ειδικές Δηλώσεις Εισοδήματος.
Στην εφορία της έδρας θα γίνονται όλες οι άλλες εργασίες – υποχρεώσεις του φορολογουμένου αλλά και ο τελικός  έλεγχος  για τά στοιχεία της οικοδομής.
Ο φορολογούμενος και ο εργολάβος – κατασκευαστής θα έχουν δύο εστίες για την διεκπεραίωση τών εργασιών τους. Εάν η ΔΟΥ του ακινήτου είναι μακριά από την εδρα του εργολάβου τότε η ταλαιπωρία θα είναι πολύ μεγαλύτερη.
    
  1. ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΠΑ
Ο Νόμος 3427/05 ορίζει ότι ο εργολάβος μπορεί να εξαιρεθεί από την υποχρέωση του ΦΠΑ εάν
  • Εχει υποβάλλει πλήρη φάκελλο στην Πολεοδομία μέχρι 25/11/2005
  • Εχει υπογράψει προσύμφωνο και εργολαβικό κατασκευής με τόν Οικοπεδούχο (στην περίπτωση της αντιπαροχής)
  • Εάν έχει εκδοθεί η αδεια της οικοδομής μετά  την 1/1/2006
Μέ την ΠΟΛ 1038 ορίζετo ότι ο εργολάβος – κατασκευαστής έπρεπε να κάνει άιτηση στην  Πολεοδομία για να του δοθεί βεβαίωση ότι έχει κατατεθεί  ο πλήρης φάκελλος στην Πολεοδομία μεχρι 25/11/2006 καί μαζύ με τα επικυρωμένα αντίγραφα τής  αδείας οικοδομής καί τού πρόσύμφωνου-εργολαβικού   να ..........ζητήσει από τον εφορο της εδρας της επιχείρησής του .......την εξαίρεση από τον ΦΠΑ.
Αυτό κι αν ήταν γραφειοκρατία! .Γραφειοκρατία χωρίς λόγο!

  
  1. ΒΙΒΛΙΟ ΚΟΣΤΟΛΟΓΙΟΥ : ΓΙΑΤΙ ;
Μέ την ΠΟΛ 1039/9.3.2006 ορίζετo ότι ο εργολάβος –κατασκευαστής υποχρεούτo να τηρεί  ΒΙΒΛΙΟ ΚΟΣΤΟΛΟΓΙΟΥ στό οποίο έπρεπε να καταχωρεί όλα τα δικαιολογητικά των δαπανών κατασκευής. Μέτα είναι υποχρεωμένος  να καταχωρεί τίς ίδιες αυτές δαπάνες και στά βιβλία του (Εσόδων-Εξόδων για τά απλογραφικά βιβλία ή στό Ημερολόγιο καί στήν Αναλυτικό Καθολικό –καρτέλλα για τα διπλογραφικά –σήμερα-βιβλία) Τό αποτέλεσμα είναι τό ίδιο αφού στα διπλογραφικά βιβλία τό αναλυτικό αλλά και τό συνολοκό κόστος της οικοδομής φαίνεται  στην καρτέλλα , αλλά και σέ ιδιαίτερη στήλη προκειμένου για απλογραφικά βιβλία .
Επομένως τό Υπουργείο ζητούσε να γίνεται η καταχώρηση τών τομολογίων δύο φορές (μία στο βιβλίο κοστολογίου και μια στό ημερολόγιο της επιχείρησης ) και αυτό ήταν  πρόσθετη γραφειοκρατία αφού δεν προέκυπτε κάτι τό ιδιαίτερο από την διπλοκαταχώρηση αυτή.

  1. ΛΑΘΟΣ ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ …….
Τό Υπουργείο των Οικονομικών  θέλει να τηρείται τό Βιβλίο Κοστολογιου στην έδρα του υποχρέου εργολάβου κατασκευαστή. Σε περίπτωση που ο εργολάβος επιθυμεί να τηρήσει τό Βιβλίο Κοστολογίου εκτός εδρας, δηλαδή στην Οικοδομή,  πρέπει ο φορολογούμενος εργολάβος να κάνει αίτηση στόν εφορο της εδρας της  επιχείρησής του και ο έφορος να εγκρίνει τήν τήρηση αυτή ....
Ποιά είναι η σκοπιμότητα τής  αίτησης και της  έγκρισης από τόν έφορο; Καμιά. Θα μπορούσε ο εργολάβος να κάνει μια γνωστοποίηση στόν έφορο ότι θα  τόν εξυπηρετούσε για λόγους οργανωτικούς της επιχείρησής του να τηρήσει τό βιβλιο κοστολογίου στήν οικοδομή . Τό θέμα είναι να γνωρίζει ο εφορος σε ποιό σημείο τηρείται τό βιβλίο αυτό για να μπορεί να το ελέγξει καί να μην δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία τών επιχειρήσεων αυτών.

  1. ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΑΝ ή ΔΕΝ ΤΟ ΕΙΔΑΝ …….
Ας υποθέσομε ότι ο εργολάβος «Χ» ανέγειρε το 2006 δύο πανομοιότυπες οικοδομές 120 μ2  η κάθε μία, σε δύο περιοχές :  μία στην περιοχή της Βουλιαγμένης και μία στα Σεπόλια.
Η κάθε μία  κόστισε  1.000.000€
Η αντικειμενική αξία της οικοδομής στην Βουλιαγμένη ανήλθε  π..χ.  σε  5.000.000€
Η αντικειμενική αξία της οικοδομής στα Σεπόλια  ανήλθε  π..χ.  σε  2.500.000€
Αρα η οικοδομή στην Βουλιαγμένη άφησε κέρδος  4.000.000€
             και η οικοδομή στα Σεπόλια άφησε κέρδος 1.500.000€
Φαντασθείτε ποια ζημιά δημιουργήθηκε στο κράτος (φόρος εισοδήματος και ΦΠΑ κατά την μεταβίβαση του νεόδμητου) εάν οι δύο οικοδομές πουλήθηκαν (το 2006) σε μεγαλύτερες εμπορικές αξίες …….


  1. ΤΟ ΑΝΑΓΡΑΦΟΜΕΝΟ ΤΙΜΗΜΑ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ
Τό Υπουργείο των Οικονομικών με τον νόμο 3427/27-12-2005 προσδιόρισε ότι η αντικειμενική αξία του μεταβιβαζομένου ακινήτου μπορεί να είναι το τίμημα πώλησης όταν δεν ήταν δυνατόν να προσδιοριστεί το πραγματικά καταβαλλόμενο τίμημα .» Αυτό έδωσε την ευκαιρία στους συναλλασσόμενους να αναγράφουν στα συμβόλαιά τους την αντικειμενική Αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου στίς περιπτώσεις που η αντικειμενική αξία ήταν μικρότερη από την πραγματικά καταβαλλόμενη αξία. Με τον τρόπο αυτό το κράτος εισέπραττε επί πολλά χρόνια δύο φόρους μειωμένους :
·         τον  φόρο μεταβιβάσεως  (ΦΜΑ ή ΦΠΑ)
·         τον φόρο εισοδήματος
           Εδώ και μερικά χρόνια το πρόβλημα άλλαξε : η αντικειμενική αξία των ακινήτων   είναι μεγαλύτερη από την πραγματική (εμπορική) αξία του ακινήτου. Και έχουν προκύψει άλλα προβλήματα στους φορολογουμένους, στους λογιστές – φοροτεχνικούς και στο Υπουργείο των Οικονομικών το οποίο δεν είχε την ικανότητα να προβλέψει  τότε, το 2005, την δυσμενή εξέλιξη της οικονομικής συγκυρίας και τα προβλήματα αλλά και τις ζημιές που θα προέκυπταν 

  1. ΠΑΡΤΕ ΟΛΟΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΓΥΡΙΖΕΙ………..
Μας έλεγαν τότε. Αγοράστε τα ακίνητα με την παλαιά άδεια με φόρο 11% και όχι ΦΠΑ  18%.Πάρτε και δάνεια από τίς τράπεζες. Και πέσαμε στην παγίδα. Λειτούργησε ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης, αυξήθηκαν οι τιμές των ακινήτων, αφού η ζήτηση ήταν διπλάσια της προσφοράς, οι κατασκευαστές  έδιναν αντιπαροχή 50-60% στους οικοπεδούχους και ο υπερδανεισμός πέτυχε σχεδόν όλους μας.
Σήμερα οφείλουμε στις τράπεζες χρήματα για ακίνητα τα οποία έχουν αξία υποτιμημένη. Και πρέπει να εξοφλούμε αυτές τις υποχρεώσεις ……
Ποιοι είναι υπαίτιοι γι αυτό;  

Από τα παραπάνω προκύπτει το συμπέρασμα ότι η γραφειοκρατία και η ασυναρτησία  στην φορολογία των οικοδομικών επιχειρήσεων, όπως ισχύει από την 1/1/2006 και μετά , είναι μπόλικη. Ο νομοθέτης της εποχής εκείνης δέν κατάφερε να απλοποιήσει τα πράγματα .Εφερε πολλές δυσκολίες στους εργολάβους και στους Φοροτεχνικούς . Ο φιλόσοφος Λουκιανός είχε γράψει τον δεύτερο αιώνα μ.Χ.  :
«ΩΔΙΝΕΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΤΕΚΕ ΜΥΝ»
      (δηλαδή: κοιλοπονούσε όρος και εγέννησε  ποντίκι………)
Γι αυτό πρέπει  ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ
Ποτέ δεν είναι αργά. Το Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να παρέμβει και να επανακαθορίσει μια νέα απλοποιημένη νομοθεσία για τις οικοδομικές επιχειρήσεις. Να αλλάξουν πολλά.
Με μία προυπόθεση: το νέο νομοσχέδιο να θεσπίζει απλές και πρακτικές διαδικασίες που να αντέχουν στον χρόνο, για να μην επιβαρυνθούν οι ενδιαφερόμενοι με χρονοβόρες και άσκοπες διαδικασίες και αποφάσεις , αλλά και για να μην δημιουργηθούν απώλειες δισεκατομμυρίων φόρων από εγωισμούς που οφείλονται  στην άγνοια ή στο πείσμα των Ιθυνόντων-Συμβούλων Δημοσίων Υπαλλήλων αλλά και της Πολιτικής Ηγεσίας που τους ακούει χωρίς να προβλέπει τις πιθανές κακές συνέπειες που μπορεί να προκύ-ψουν  στο μέλλον από αυτές τις λανθασμένες αποφάσεις.
Στην Οικονομία αυτά τα λάθη πρέπει να αποφεύγονται γιατί προέρχονται από αποφάσεις λίγων ατόμων αλλά που τελικά βλάπτουν  τους πολλούς …………………   
Τουλάχιστον ας μην βλάψουν άλλο τον τόπο.-

Φορολογικές δηλώσεις 2015: Νέο έντυπο, άλλα κόλπα

Όσοι μπήκαν ήδη στην ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων διαπίστωσαν ότι το νέο έντυπο Ε1 δεν έχει καμία σχέση με το περυσινό. Είναι σχεδιασμένο από την αρχή, ζητά περισσότερες πληροφορίες από τους φορολογούμενους και μέσω αυτού κάνει πρεμιέρα ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος ο οποίος τέθηκε σε ισχύ πέρυσι και εφαρμόζεται πλέον κατά τη διαδικασία φορολόγησης των εισοδημάτων.

Στις βασικές αλλαγές του εντύπου οι φορολογούμενοι θα δουν ότι:

1. Με τη συμπλήρωση του εντύπου Ε2 (εισοδήματα από ακίνητα) τα ποσά μεταφέρονται αυτόματα στους αντίστοιχους κωδικούς του εντύπου Ε1, λαμβάνοντας υπόψη και την πιθανή εκχώρηση μισθώματος στον αρμόδιο Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ.

2. Τα στοιχεία όλων των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία, συντάξεις και οι φόροι που έχουν παρακρατηθεί, εμφανίζονται και φέτος προσυμπληρωμένα. Το ίδιο ισχύει για τα στοιχεία αυτοκινήτων και κατοικιών στον πίνακα της ιδιοκατοίκησης.

3. Σε πληροφοριακό πίνακα, έχουν αναρτηθεί οι τόκοι καταθέσεων και στις επόμενες ημέρες, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα ενημερωθούν κατ΄ αντίστοιχο τρόπο και για τα ποσά που κατέβαλαν μέσα στο 2014 για την εξυπηρέτηση των δανείων τους.

4. Επανήλθε το κουτάκι της έκπτωσης φόρου σε περίπτωση εφάπαξ πληρωμής. Πέρυσι, για πρώτη χρονιά, είτε πλήρωνες εφάπαξ είτε σε δόσεις, το ποσό του φόρου ήταν το ίδιο. Με την τροπολογία η οποία ψηφίστηκε προ ημερών όσοι πληρώσουν εφάπαξ το φόρο -για εμπρόθεσμες αρχικές δηλώσεις- έως το τέλος Ιουλίου, θα έχουν έκπτωση φόρου 2%.

Παράλληλα, με την εφαρμογή υποβολής των δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ξεκίνησε και η λειτουργία της εφαρμογής υποβολής αιτήσεων για τη χορήγηση οικογενειακών επιδομάτων (έντυπο Α21).

Ποιοι έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης


Φέτος, δεν υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης οι φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και δεν αποκτούν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα και οι κεκαρμένοι μοναχοί για το καθαρό ποσό της σύνταξης που καταβάλλεται σε αυτούς κατά το χρονικό διάστημα που διατηρούν την ανωτέρω ιδιότητα, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει τις 9.500 ευρώ.

Αντίθετα:

1. Ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τουυποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματά του, πραγματικά ή τεκμαρτά, τα φορολογούμενα με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλιμακίων ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενα.

2. Οι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν κάνει έναρξη επιτηδεύματος υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος σε κάθε περίπτωση.

3. Οι κάτοικοι εξωτερικού υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα μόνον όταν αποκτούν πραγματικό εισόδημα, φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλίμακας ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενο, από πηγές Ελλάδας. Αντιθέτως, ένας κάτοικος εξωτερικού που διαθέτει π.χ. δευτερεύουσα κατοικία/επιβατικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα ή προβαίνει σε αγορά ακινήτου/αυτοκινήτου στην Ελλάδα, εφόσον δεν αποκτά πραγματικό εισόδημα στη χώρα μας, δεν υποχρεούται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

4. Δεν προβλέπεται εξαίρεση από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα ενήλικα τέκνα (π.χ. φοιτητές κ.λπ.), ακόμα και εάν αυτά αναγνωρίζονται ως εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου όταν έχουν εισοδήματα (πραγματικά ή τεκμαρτά).

5. Οι σύζυγοι, κατά τη διάρκεια του γάμου, υποχρεούνται να υποβάλουν κοινή δήλωση για τα εισοδήματά τους. Υπόχρεος υποβολής δήλωσης είναι ο σύζυγος και για τα εισοδήματα της συζύγου του. Ειδικότερα οι σύζυγοι υποβάλλουν χωριστή φορολογική δήλωση, ο καθένας για τα εισοδήματά του, εφόσον:

- Εχει διακοπεί η έγγαμη συμβίωση κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης ή

- Ο ένας από τους δύο συζύγους είναι σε κατάσταση πτώχευσης ή

- Εχει υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση.

euro2day.gr

Δευτέρα 18 Μαΐου 2015

Ανοικτό το Ε3 για δηλώσεις αγροτικού εισοδήματος

Ανοικτό είναι το έντυπο Ε3 και για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία πρέπει να δηλώσουν εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα (επιδοτήσεις, ενισχύσεις, αποζημιώσεις, κ.λπ.), ενώ παράλληλα είναι μισθωτοί ή συνταξιούχοι και δεν έχουν κάνει έναρξη ως αγρότες του ειδικού ή του κανονικού καθεστώτος στο taxis.
Η ΓΓΔΕ αποφάσισε πριν την έναρξη των δηλώσεων να δώσει την δυνατότητα αυτή για την διευκόλυνση των φορολογουμένων και για να αποφευχθεί η περαιτέρω ταλαιπωρία τους.
Όπως σχετικά ενημερωθήκαμε από στελέχη της ΔΗΛΕΔ, οι υπόχρεοι στην συμπλήρωση Ε3 με εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα που δεν έχουν κάνει έναρξη στην Δ.Ο.Υ., θα συμπληρώσουν στον πεδίο του ΚΑΔ τον κωδικό 999999998.
Σχετικές οδηγίες για το θέμα, καθώς και άλλες σημαντικές διευκρινίσεις αναφορικά με την συμπλήρωση του Ε1, και των λοιπών εντύπων, θα εκδοθούν από την ΔΗΛΕΔ τις επόμενες ημέρες.

Φορολογικές δηλώσεις: η παγίδα των τόκων η απόχη των δανείων και τα τρεξίματα των διαζευγμένων

Όσο πάει και σφίγγει η μέγγενη του ηλεκτρονικού Taxis. Χρόνο με τον χρόνο, το σύστημα γίνεται ολοένα και πιο «απαιτητικό» ενώ οι νέες απαιτήσεις οδηγούν τελικώς και σε περισσότερο φόρο. Φέτος, στο «στόχαστρο» μπαίνουν τόκοι καταθέσεων, δγγάνεια και ...διαζύγια.

Τόκοι

Είστε ένας από τους περίπου 30.000 φορολογούμενους που μπήκαν στον κόπο να επισκεφτούν την ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων ; Αν ναι, θα  έχετε ήδη διαπιστώσει ανοίγοντας τον πίνακα με τους τόκους των καταθέσεων ότι φέτος εμφανίζονται πολύ περισσότερες εγγραφές σε σχέση με πέρυσι. Ξέρετε ποιος είναι ο λόγος; Πέρυσι, εμφανίζονταν μόνο οι καταθέσεις στις οποίες το όνομά σας αναγραφόταν πρώτο. Φέτος, συμπεριλαμβάνονται και οι καταθέσεις στις οποίες εμφανίζεστε ως συνδικαιούχοι. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι πριν υποβάλλετε τη φορολογική δήλωση θα πρέπει να κάνετε οικογενειακό συμβούλιο αλλά και σύσκεψη με τον λογιστή. Είναι προφανές ότι οι ίδιοι τόκοι, μπορεί να αναγράφονται σε δύο ή και σε τρεις διαφορετικές δηλώσεις. Για παράδειγμα, αν ο πατέρας έχει ορίσει ως συνδικαιούχους τα δύο παιδιά του, τότε οι τόκοι της συγκεκριμένης κατάθεσης θα εμφανίζονται σε τρεις διαφορετικές φορολογικές δηλώσεις. Το να δηλωθούν οι  τόκοι «επί τρία» είναι μέγιστο λάθος που κοστίζει καθώς επί των τόκων επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης με συντελεστές από 1% έως 4%. Αν μάλιστα τύχει λόγω των τόκων να αλλάξετε κλιμάκιο, τότε θα σας κοστίσει ο...κούκος αηδόνι καθώς η εισφορά επιβάλλεται από το πρώτο ευρώ και όχι κλιμακωτά. Προσοχή λοιπόν στη μεγάλη φετινή παγίδα: αποφασίστε ποιο είναι το «πραγματικό γεγονός», δηλαδή σε ποιον ανήκουν οι καταθέσεις και πράξτε ανάλογα.

Δάνεια

Η δεύτερη μεγάλη παγίδα της φετινής χρονιάς: Το υπουργείο Οικονομικών πήρε από τις τράπεζες αναλυτικά όλα τα στοιχεία για την αποπληρωμή των στεγαστικών και των καταναλωτικών δανείων. Τα δάνεια αυτά, αποτελούν τεκμήριο το οποίο μάλιστα προστίθεται στα υπόλοιπα τεκμήρια. Πέρυσι που δεν γινόταν ηλεκτρονική διασταύρωση, όλο και κάτι θα μπορούσε να ξεφύγει. Φέτος δεν γίνεται, Προσοχή λοιπόν. Βρείτε τρόπο να καλύψετε τα τεκμήρια. Και μεγάλη προσοχή στην «ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών». Δεν μπορείτε να γράψετε ότι θέλετε. Φέτος γίνεται αυτόματος υπολογισμός βάσει των εισοδημάτων που έχετε εμφανίσει σε προηγούμενες δηλώσεις.
Και τα... διαζύγια

Πέρυσι, η εφορία έκανε τα στραβά μάτια και δέχτηκε ξεχωριστά τις δηλώσεις των χωρισμένων χωρίς να ψάξει αν έχει υποβληθεί η σχετική δήλωση στο Μητρώο. Φέτος δεν έχει γίνει το ίδιο. Όσοι έχουν χωρίσει και δεν το έχουν δηλώσει, θα εμφανιστούν ξανά παντρεμένοι και για να υποβάλλουν χωριστές δηλώσεις θα πρέπει πρώτα να περάσουν από το μητρώο της εφορίας με τα απαραίτητα έγγραφα.

fpress.gr

Μαθητεία, Πρακτική Άσκηση και Πίνακας Προσωπικού

Από τις διατάξεις του άρθρου 16 του Ν.2874/2000 όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει καθώς και από την εκδοθείσα Υπουρ. Απόφαση 29502/85/8-9-2014 σχετικά με την ηλεκτρονική υποβολή του πίνακα προσωπικού στο ηλεκτρονικό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, προκύπτει ότι υποχρέωση για υποβολή – κατάθεση πίνακα προσωπικού, έχει κάθε εργοδότης ο οποίος απασχολεί προσωπικό με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου.

Στη γνήσια σύμβαση μαθητείας καθώς και στην πρακτική άσκηση κύριος σκοπός των συμβαλλόμενων είναι η εκπαίδευση, η εκμάθηση ορισμένης επαγγελματικής ειδικότητας, η απόκτηση των κατάλληλων εμπειρικών γνώσεων, η τεχνική και επαγγελματική επιμόρφωση του εκπαιδευόμενου σε πρακτικό επίπεδο στον εργασιακό χώρο ανάλογα με το αντικείμενο των σπουδών του, που συνήθως αποτελεί και απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών του μαθητή - σπουδαστή - φοιτητή, και όχι η παροχή εργασίας έναντι αμοιβής.
Οι παραπάνω περιπτώσεις δεν αποτελούν εξαρτημένη εργασία και συνεπώς δεν υφίσταται υποχρέωση για υποβολή πίνακα προσωπικού.
Ο μαθητευόμενος ή ο πρακτικά ασκούμενος σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να απασχολείται για τους παραγωγικούς σκοπούς της επιχείρησης, αλλά μόνο για την δική του τεχνική και επαγγελματική επιμόρφωση.

Εξαίρεση σχετικά με την υποβολή πίνακα προσωπικού, αποτελεί η πρακτική άσκηση ημεδαπών και αλλοδαπών μαθητών/σπουδαστών/φοιτητών των σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης καθώς, βάσει της αριθ. 16802/667/2010 Κ.Υ.Α καθορίζεται ρητά η υποχρέωση των εργοδοτών να εγγράφουν τους ασκούμενους μαθητές/σπουδαστές/φοιτητές στον πίνακα προσωπικού τους.

Η Υπουργ. Απόφαση 29502/85/8-9-14 προβλέπει την ηλεκτρονική υποβολή των εντύπων Ε3.1, Ε3.2, Ε3.3, Ε3.4 που αφορούν την αναγγελία έναρξης/μεταβολών απασχόλησης ωφελούμενου από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα, θεωρητικής κατάρτισης από πάροχο κατάρτισης ωφελούμενου από συγχρηματοδοτούμενα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο προγράμματα κατάρτισης ή προγράμματα απασχόλησης που συνδυάζονται με την κατάρτιση, πρακτικής άσκησης σε εργοδότη ωφελούμενου από συγχρηματοδοτούμενα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο προγράμματα απασχόλησης που συνδυάζονται με την κατάρτιση, και σύμβασης μαθητείας αντίστοιχα.
Τα ανωτέρω έντυπα δεν ταυτίζονται με τον πίνακα προσωπικού ενώ δεν προβλέπονται κυρώσεις σχετικά με την ηλεκτρονική υποβολή αυτών, όπως ρητά ορίζει το άρθρο 8 της Υπουργικής Απόφασης.

Σε κάθε περίπτωση όμως η υποβολή των εντύπων αυτών εντός της προθεσμίας που προβλέπει αναλυτικά η Υπουργική Απόφαση είναι απαραίτητη, διότι κατά την διαδικασία ελέγχου για τον εντοπισμό της αδήλωτης εργασίας αποτελούν απαραίτητα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η μη υποβολή της αναγγελίας σύμβασης μαθητείας πριν την έναρξή της - έντυπο Ε3.4 - (και συν/να της σύμβασης μαθητείας) σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία κατά τον έλεγχο, δύναται να στοιχειοθετήσει εξαρτημένη εργασία, συνακόλουθη υποχρέωση υποβολής πίνακα προσωπικού και επιβολή κυρώσεων για αδήλωτη εργασία κατά δέσμια αρμοδιότητα του ελεγκτικού οργάνου.

Βασίλης Τραϊανόπουλος
Επιθ. Εργασιακών Σχέσεων


πηγή: http://www.ergasiaka-gr.net/2015/02/Mathiteia-Praktiki-askisi-kai-pinakas-prosopikoy.html#ixzz3aUge16u2