Δευτέρα 6 Απριλίου 2015

Πώς θα υπολογίσετε τα τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, δίδακτρα

Φέτος μπορεί να είναι η τελευταία χρονιά που οι φορολογούμενοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με τα τεκμήρια διαβίωσης για τις κατοικίες, τα αυτοκίνητα, τα σκάφη αναψυχής, τα δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία.

Η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη έχει προαναγγείλει την κατάργηση των τεκμηρίων εφόσον το υπουργείο εξασφαλίσει τα μέσα εκείνα βάσει των οποίων θα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την πραγματική περιουσία των πολιτών και, το βασικότερο, από πού και πώς αυτή προήλθε. Οι βάσεις για την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης τίθενται με τη δημιουργία τόσο του περιουσιολογίου όσον αφορά την ακίνητη περιουσία των πολιτών όσο και του καταθεσιολογίου, όπου εκεί θα καταγραφούν όλες οι τραπεζικές συναλλαγές σε βάθος 15ετίας.

Μέχρι όμως να καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης χιλιάδες φορολογούμενοι κινδυνεύουν να πέσουν φέτος στην «παγίδα» τους. Για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος του φορολογούμενου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του, λαμβάνονται υπόψη οι αντικειμενικές δαπάνες για:

Πώς θα υπολογίσετε τα τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, δίδακτρα(παραδείγματα)
Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες κύριες κατοικίες. Το τεκμήριο υπολογίζεται κλιμακωτά με βάση την επιφάνειά της ως ακολούθως:

  • μέχρι και 80 τ.μ. κύριων χώρων, με 40 ευρώ το τ.μ. ,
  • από 81 μέχρι και 120 τ.μ. με 65 ευρώ το τ.μ.,
  • από 121 μέχρι και 200 τ.μ. με 110 ευρώ το τ.μ.,
  • από 201 έως 300 τ.μ. με 200 ευρώ το τ.μ. και
  • από 301 τ.μ. με 400 ευρώ το τ.μ..

Για τον υπολογισμό του τεκμηρίου των βοηθητικών χώρων της κύριας κατοικίας ορίζεται ποσό 40 ευρώ το τ.μ., ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιφάνειας. Ως βοηθητικοί χώροι σε περίπτωση πολυκατοικίας θεωρείται ο ανεξάρτητος χώρος της αποθήκης ή του γκαράζ μέσα στην ίδια οικοδομή ενώ στην περίπτωση μονοκατοικίας η αποθήκη, ο χώρος στάθμευσης, το λεβητοστάσιο, η αποθήκη καυσίμων, το κλιμακοστάσιο εφόσον οι χώροι αυτοί βρίσκονται σε λειτουργική ενότητα με αυτή και δεν είναι κοινόχρηστοι. Για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης, από 2.800 έως 4.999 ευρώ το τ.μ., τα ποσά προσαυξάνονται κατά 40% και για περιοχές με τιμή ζώνης από 5.000 ευρώ και άνω το τ.μ., κατά 70%. Όταν υπάρχει μονοκατοικία τα ποσά προσαυξάνονται κατά 20%.

Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες δευτερεύουσες κατοικίες. Το τεκμήριο ορίζεται στο 50% του τεκμηρίου της κύριας κατοικίας μαζί με το βοηθητικό χώρο της. Αν η κατοικία μισθώνεται ορισμένους μήνες μέσα στο έτος, τα ετήσια ποσά του τεκμηρίου τόσο για την κύρια όσο και για την δευτερεύουσα κατοικία θα επιμερίζονται με βάση τους μήνες που διαρκεί η μίσθωση. Διάστημα μεγαλύτερο από 15 ημέρες λογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Το ίδιο ισχύει και εάν η κατοικία αυτή αποκτήθηκε ή μεταβιβάσθηκε μέσα στο έτος. Επίσης:

  • Δεν υπολογίζεται τεκμήριο στις περιπτώσεις των κενών κατοικιών. Προκειμένου για κατοικίες που παραμένουν κενές για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών, απαιτείται η προσκόμιση φωτοαντίγραφων λογαριασμών της ΔΕΗ ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο (π.χ. λογαριασμοί ύδρευσης, κοινοχρήστων) από το οποίο να αποδεικνύεται ότι το ακίνητο ήταν κενό για όλο το υπόψη διάστημα.
  • Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του ακινήτου, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα υπολογίζεται με βάση τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας και στη συνέχεια θα γίνεται ο επιμερισμός της, μεταξύ των συνιδιοκτητών, με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας τους.
  • Τα τέκνα που φιλοξενούνται από τους γονείς τους στην κατοικία των γονέων δεν επιβαρύνονται με το τεκμήριο της κατοικίας στην οποία μένουν.

Αυτοκίνητα. Το τεκμήριο ορίζεται ως εξής:

  • Για αυτοκίνητα μέχρι 1.200 κ.ε. σε 4.000 ευρώ,
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ.ε μέχρι και τα 2.000 κ.ε.,
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 2.000 κ.ε. προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε. και
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από 3.000 κ.ε. προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κ.ε.

Το τεκμήριο μειώνεται κατά 30% για χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.

Σκάφη αναψυχής. Το τεκμήριο διαβίωσης για τα σκάφη αναψυχής, είτε αυτά είναι ανοικτού τύπου είτε αυτά είναι κλειστού τύπου, προσδιορίζεται σύμφωνα με το ολικό μήκος αυτών. Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου (χωρίς χώρο ενδιαίτησης), ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, το τεκμήριο ορίζεται σε 4.000 ευρώ. Για τα πάνω από 5 μέτρα το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

Πισίνες. Το τεκμήριο ορίζεται κλιμακωτά ως εξής:

  • Σε 160 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο μέχρι και τα 60 τετραγωνικά μέτρα
  • Σε 320 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για επιφάνεια άνω των 60 τετραγωνικών μέτρων.
  • Τεκμήριο ισχύει και όταν η πισίνα είναι συναρμολογούμενη ενώ για εσωτερική πισίνα το τεκμήριο διπλασιάζεται. Το τεκμήριο για τις πισίνες υπολογίζεται για όλο το έτος χωρίς να περιορίζεται σε μήνες χρήσης είτε πρόκειται για κύρια κατοικία είτε για δευτερεύουσα. Στις περιπτώσεις θανάτου ή μεταβίβασης/απόκτησης κατοικίας μέσα στο έτος, το τεκμήριο υπολογίζεται στους μήνες χρήσης.

Προκειμένου για κοινόχρηστες πισίνες που βρίσκονται σε συγκροτήματα πολυκατοικιών, το τεκμήριο επιμερίζεται στους ιδιοκτήτες και ενοικιαστές των ακινήτων με βάση τα χιλιοστά κάθε διαμερίσματος στο οικόπεδο. Η μη χρήση πισίνας αποδεικνύεται με πιστοποιητικό καταστροφής της.

Ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης. Ως ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης ορίζεται το ποσό των 3.000 ευρώ για άγαμο, διαζευγμένο ή χήρο και το ποσό των 5.000 ευρώ προκειμένου για συζύγους που υποβάλλουν κοινή δήλωση, εφόσον δηλώνεται πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα. Δεν εφαρμόζεται η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη εφόσον ο φορολογούμενος ή τα εξαρτώμενα μέλη αποκτούν εισόδημα μόνο από τόκους και ακίνητα.

Πώς υπολογίζονται δίδακτρα και οικιακοί βοηθοί

Δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία. Για τον προσδιορισμό του τεκμηρίου λαμβάνεται υπόψη η ετήσια δαπάνη που καταβάλλεται για ιδιωτικά σχολεία στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης, όπως αυτή προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών. Εξαιρούνται οι δαπάνες που καταβάλλονται σε εσπερινά γυμνάσια και λύκεια, καθώς και στα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Στην περίπτωση διαζευγμένων γονέων όπου άλλος γονέας βαρύνεται με τα τέκνα και άλλος καταβάλλει τις δαπάνες διδάκτρων των τέκνων, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα βαρύνει τον γονέα που καταβάλλει τις δαπάνες αυτές. Εάν τα δίδακτρα κλπ καταβάλλονται από εταιρεία που εργάζεται γονέας, η αντικειμενική δαπάνη εξακολουθεί να επιβαρύνει τον γονέα αυτόν.

Οικιακοί βοηθοί. Λαμβάνεται υπόψη η ετήσια αντικειμενική δαπάνη που καταβάλλεται σε οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, η οποία ορίζεται στο κατώτατο όριο αμοιβών όπως αυτό προσδιορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις για την αντίστοιχη κατηγορία εργαζομένων.

Εξαιρούνται οι δαπάνες που καταβάλλονται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό καθώς και οι δαπάνες που καταβάλλονται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία 67% και πάνω από διανοητική καθυστέρηση, ή φυσική αναπηρία, ή είναι ηλικίας άνω των 65 ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο.

imerisia.gr

Πόσοι φόροι μεταβιβάσεως από επαχθή αιτία υπάρχουν σήμερα ;

Πόσοι φόροι μεταβιβάσεως από επαχθή αιτία υπάρχουν σήμερα ;
Από τον Ορέστη Σειμένη φοροτεχνικό-συγγραφέα
καθηγητή φορολογίας

Tρείς είναι οι  φόροι στις μεταβιβάσεις ακινήτων από επαχθή αιτία:
Α. Φόρος μεταβίβασης. Τον πληρώνει ο αγοραστής του ακινήτου και υπολογίζεται με συντελεστή 3% επί της αντικειμενικής αξίας ή της αναγραφόμενης στο συμβόλαιο εφόσον η τελευταία είναι υψηλότερη από την αντικειμενική. Ο συντελεστής αυτός ήταν έως την 31 Δεκεμβρίου 8% για την αξία του ακινήτου έως 20.000 ευρώ και 10% για υψηλότερη αξία.

Β. Φόρος υπεραξίας ακινήτων. Ο φόρος αυτός βαρύνει τον πωλητή.
Αρχικά επιβλήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2014 και εξαιτίας των ασαφειών στην εφαρμογή του οι μεταβιβάσεις πάγωσαν. Ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 15% στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου. Ως τιμή πώλησης ορίζεται το πραγματικά καταβαλλόμενο τίμημα, ακόμη και αν είναι χαμηλότερο από την αντικειμενική αξία. Ως τιμή αγοράς θεωρείται η αξία που αναγράφεται στον τίτλο ιδιοκτησίας. Τα ακίνητα που αποκτήθηκαν έως τις 31-12-1994 απαλλάσσονται από τον φόρο υπεραξίας. Στο ποσό της υπεραξίας που προκύπτει στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης εφαρμόζεται μειωτικός συντελεστής ανάλογα με τα έτη διακράτησης του ακινήτου. Στο ποσό που απομένει αφαιρείται αφορολόγητο όριο 25.000 ευρώ και στο υπόλοιπο εφαρμόζεται συντελεστής 15%.  (Ν..4172/2013  άρθρο 41). Με την ΠΟΛ. 1251/5-12-2014 εδόθησαν συμπληρωματικές οδηγίες και διευκρινήσεις σχετικά με τον υπολογισμό του φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση με επαχθή αιτία ακίνητης περιουσίας για τις περιπτώσεις :
1. Νομικές και πραγματικές μεταβολές επί ακινήτου μεταξύ του χρόνου κτήσης και του χρόνου πώλησης.
α) Ένταξη αγροτεμαχίων εντός οικισμού.
β) Αλλαγή χρήσης
γ) Αποπεράτωση ημιτελούς κτίσματος
δ) Συνένωση διαμερισμάτων αυτοτελών με διαφορετικούς χρόνους κτήσης.
ε) Απαλλοτρίωση τμήματος ακινήτου
2. Διόρθωση συμβολαίου
3. Τιμή κτήσης σε ειδικές περιπτώσεις
α) Ανέγερση με αυτεπιστασία ή αντιπαροχή
β) Πολεοδομική τακτοποίηση εξ ολοκλήρου αυθαίρετης κατασκευής
γ) Πολεοδομική τακτοποίηση μερικώς αυθαίρετης κατασκευής
δ)Επί χρησικτησίας η τιμή κτήσης του ακινήτου προσδιορίζεται σύμφωνα με  την  περίπτωση γ' της παρ. 2 του άρθρου 41, δηλαδή με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών.
ε) Παραχώρηση λόγω αγροτικής ή αστικής αποκατάστασης ή αναδασμού
στ) Κύρωση πράξης εφαρμογής
ζ) Έγκριση πολεοδομικής μελέτης
η) Επικύρωση ανώμαλης δικαιοπραξίας
θ) Κτήση με αναγκαστικό πλειστηριασμό
ι) Κτήση λόγω διανομής
4. Επικαρπία- Ψιλή Κυριότητα
α) Σε περίπτωση διάσπασης της πλήρους κυριότητας σε ψιλή κυριότητα και επικαρπία και πώλησης, στη συνέχεια, ταυτόχρονα από τον ψιλό κύριο και τον επικαρπωτή του ακινήτου, τόσο ο χρόνος όσο και η αξία κτήσης, καθορίζονται με βάση το χρόνο της διάσπασης.
β) Συνένωση ψιλής κυριότητας – επικαρπίας
5. Μεταβίβαση κληρονομιαίου ακινήτου ή δικαιώματος για το οποίο έχει συσταθεί καταπίστευμα
6. Ενιαίο δηλωθέν τίμημα/αξία κτήσης ( ΠΟΛ 1168/2014 ΑΥΟ (ΦΕΚ Β' 1724/27)
7. Διαφορετικοί-διαδοχικοί χρόνοι κτήσης του μεταβιβαζόμενου δικαιώματος.


8. Ειδικές περιπτώσεις
α) Αυτούσια διανομή, συνένωση ακινήτων και πράξη σύστασης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας, εφόσον δεν μεταβάλλονται τα ποσοστά συνιδιοκτησίας ανά συνιδιοκτήτη.
β) Ανταλλαγή ακινήτων
γ) Απόκτηση τίτλων, ένας εκ των οποίων δεν μπορεί να προσδιοριστεί
9. Περιπτώσεις της παραγράφου 27 του άρθρου 72 του ν.4172/2013
10. Υπολογισμός των ετών διακράτησης και εφαρμογή της έκπτωσης ύψους 25.000 ευρώ ανά ακίνητο
11. Υποβολή δηλώσεων υπολογισμού φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας και απόδοσης του φόρου.
12. Υποχρεώσεις συμβολαιογράφων
13.  Μεταβίβαση ακινήτου που προήλθε μερικώς από ανέγερση
Αναστολή ισχύος του φόρου υπεραξίας :
Το Υπουργείο Οικονομικών με το από 19/12/2014 Δελτίο Τύπου ανακοίνωσε ότι ανέστειλε την εφαρμογή του φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016 για να τονωθεί η αγορά ακινήτων και για ναδώσει αποφασιστική ώθηση για την περαιτέρω ανάκαμψη την ελληνικής οικονομίας.
Έτσι στο άρθρο 72 του ν.4172/13 παρ. 33 προστέθηκε διάταξη σύμφωνα με την οποία : «α. Η ισχύς του άρθρου 41 του παρόντος Κώδικα αναστέλλεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016. β. Η διάταξη της παρούσας παραγράφου τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2015»
Γ. ΦΠΑ 23%. Επιβάλλεται στις παραδόσεις νεόδμητων ακινήτων και υπολογίζεται στη διαφορά μεταξύ της αξίας των δαπανών για την ανέγερση του ακινήτου (απολογιστικό κόστος) και στην τιμή της πώλησης. Η τιμή πώλησης θεωρείται η μεγαλύτερη μεταξύ της αντικειμενικής και της αναγραφόμενης στο σχετικό συμβόλαιο. Στις περιπτώσεις πώλησης ακινήτων με ΦΠΑ δεν επιβάλλεται φόρος υπεραξίας στον πωλητή καθώς είναι επιτηδευματίας και φορολογείται με συντελεστή 26% για το κέρδος του.

Απόσπασμα από το υπό έκδοση βιβλίο των κ.κ.Ορέστη Αράπογλου και Ορέστη Σειμένη

Δήλωση 2015 : Οι Αποδείξεις Μισθωτών & Συνταξιούχων…(Κατάλογος)

11111111111111
Οι Μισθωτοί και οι Συνταξιούχοι στη φετινή τους Δήλωση Φορολογίας θα πρέπει να “παρουσιάσουν” ένα σύνολο γενικών αποδείξεων , που θα αντιστοιχούν ως ποσό στο 10% του εισοδήματος τους.
Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι αυτές οι αποδείξεις.
Να υπενθυμίσουμε ότι επιβάλλεται «ποινή» 22% σε όσους δεν συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων.
Για παράδειγμα, μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις συνολικού ύψους 3000 ευρώ. Στην περίπτωση που συλλέξει λιγότερες αποδείξεις, για παράδειγμα 2500 ευρώ, τότε στη διαφορά που προκύπτει μεταξύ των αποδείξεων που απαιτούνται και αυτών που συγκεντρώθηκαν, δηλαδή στο ποσό των 500 ευρώ, θα επιβληθεί «ποινή» 22% και θα πληρώσει έξτρα φόρο 110 ευρώ (500 x 22%).
Επίσης οι αποδείξεις θα πρέπει φυλάσσονται από τους φορολογούμενους και να προσκομίζονται στην αρμόδια ΔOY μόνο εφόσον ζητηθούν σε περίπτωση ελέγχου.
99b8b84e436329c69a8d504636aaae5e_L
Τέλος ο κατάλογος του είδους των αποδείξεων είναι ενδεικτικός :
Διατροφή
Tρόφιμα
Mη αλκοολούχα ποτά (ροφήματα, αναψυκτικά, χυμούς, νερό)
Kρασιά, αλκοολούχα ποτά
Kαπνός
Tσιγάρα, πούρα
Ένδυση — Yπόδηση
Yφάσματα
Pούχα
Aξεσουάρ ένδυσης
Παπούτσια
Eπιδιορθώσεις υποδημάτων
Mεταποίηση ρούχων
Kαθαρισμός ενδυμάτων
Eπισκευή και Συντήρηση κατοικίας
Yλικά οικοδομής
(π.χ. χρώματα, στόκος)
Eργασίες υδραυλικού
Eργασίες ηλεκτρολόγου
Kλειδαράς
Eργασίες ελαιοχρωματιστή
Eίδη νοικοκυριού
Έπιπλα
Φωτιστικά
Διακοσμητικά
Xαλιά — μοκέτες
Yφάσματα κουρτίνας
Pιχτάρια
Στρώμα
Mαξιλάρια
Σεντόνια
Kουβέρτες
Πετσέτες
Hλεκτρικές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες, φούρνοι, κλιματιστικά και θερμάστρες)
Mικρές οικιακές συσκευές
Eπισκευή ηλεκτρικών συσκευών
Πιάτα — μαχαιροπήρουνα
Yαλικά
Σκεύη κουζίνας
Eργαλεία
Eίδη κηπουρικής
Eξαρτήματα (π.χ. λαμπτήρες, μπαταρίες)
Eίδη καθαρισμού
Oικιακές υπηρεσίες (οικιακή βοηθός, φύλαξη παιδιών στο σπίτι)
Φύλαξη και καθαρισμός χαλιών
Mεταφορές
Aνταλλακτικά αυτοκινήτου
Eλαστικά
Λιπαντικά
Πυροσβεστήρας
Kαύσιμα
Σέρβις αυτοκινήτου — μοτοσικλέτας
Πλύσιμο αυτοκινήτου
Bαφή αυτοκινήτου
Bουλκανιζατέρ
Mίσθωση ταξί
Mεταφορές πραγμάτων
Aναψυχή — Πολιτιστικές δραστηριότητες
Pάδιο CD
Tηλεοράσεις
Δορυφορική κεραία
Aποκωδικοποιητής
Συσκευή GPS
Ψηφιακή κορνίζα
Φωτογραφική μηχανή
Bιντεοκάμερες
Hλεκτρονικοί υπολογιστές
Mέσα εγγραφής ήχου — εικόνας
Eπισκευές συσκευών
Mουσικά όργανα
Mεγάλα είδη αναψυχής (εξωλέμβια μηχανή, γουίντ — σέρφινγκ)
Hλεκτρονικά παιχνίδια
Παιχνίδια (κούκλες, ποδήλατα, παζλ)
Eίδη άθλησης
Άνθη
Tροφές και είδη για κατοικίδια ζώα
Kτηνιατρικές υπηρεσίες
Eισιτήρια αθλητικών δραστηριοτήτων (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.α.)
Γυμναστήρια
Σχολές χορού
Ωδεία
Mαθήματα ποδοσφαίρου — μπάσκετ
Mαθήματα κολύμβησης
Λούνα παρκ
Inter­net Cafe
Kινηματόγραφος
Θέατρα
Mουσεία
Eκτυπώσεις φωτογραφίας
Eνοικίαση DVD
Bιβλία
Eφημερίδες
Περιοδικά
Γραφική ύλη
Σχολικά είδη
Πακέτο διακοπών
Eκπαίδευση
Δίδακτρα νηπιαγωγείου — δημοτικού
Δίδακτρα γυμνασίου — λυκείου
Δίδακτρα φροντιστηρίων ξένων γλωσσών
Eστιατόρια — καφέ — ξενοδοχεία
Eστιατόρια
Tαβέρνες
Zαχαροπλαστεία
Kαφενεία
Mπαρ
Nυχτερινά κέντρα
Έξοδα ξενοδοχείων
Διάφορα αγαθά — υπηρεσίες
Kουρεία — κομμωτήρια
Hλεκτρική ξυριστική μηχανή
Πιστολάκι μαλλιών
Eίδη ατομικής φροντίδας
Kοσμήματα — ρολόγια
Eίδη ταξιδιού
Eίδη καπνιστού
Παιδικό καροτσάκι
Παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου
Bρεφονηπιακοί σταθμοί
Oίκοι ευγηρίας
Bοήθεια ηλικιωμένων στο σπίτι
Tραπεζικές υπηρεσίες
Yπηρεσίες χρηματιστών
Yπηρεσίες συμβούλων φορολογίας
Δικηγόροι
Έξοδα θρησκευτικών τελετών (κηδείες)
Yπηρεσίες μεσιτικών γραφείων
Aγγελίες σε εφημερίδες
Φωτοτυπίες
Ενώ αποδείξεις ( για τη κάλυψη της συγκεκριμένης υποχρέωσης)  που “δεν μετράνε” είναι :
Eνοίκια κατοικιών
Yδρευση
Δημοτικά τέλη
Aποχέτευση
Yπηρεσίες κοινοχρήστων
Συντήρηση ανελκυστήρα
Kηπουρός
Kαθαρισμός πολυκατοικίας
Aπόφραξη κεντρικής αποχέτευσης
Συντήρηση καυστήρα κεντρικής θέρμανσης
Hλεκτρικό ρεύμα
Yγραέριο
Φυσικό αέριο
Πετρέλαιο θέρμανσης
Kάρβουνα — καυσόξυλα
Yγεία
Φάρμακα
Φαρμακευτικά προϊόντα (π.χ. θερμόμετρο, οινόπνευμα)
Θεραπευτικές συσκευές (π.χ. ακουστικά βαρηκοΐας, συσκευή μέτρησης ζαχάρου, πιεσόμετρο)
Iατρικές υπηρεσίες
Oδοντιατρικές υπηρεσίες
Φυσιοθεραπεία
Mικροβιολογική εξέταση
Aκτινογραφία
Yπέρηχος
Tεστ ΠAΠ
Mαστογραφία
Nοσοκομειακή περίθαλψη
Aποκλειστική νοσοκόμα
Mεταφορές — Eπικοινωνίες
Aγορά αυτοκινήτων
Aγορά μοτοποδήλατων — μοτοσικλετών
Aγορά σαφών αναψυχής
Tέλη κυκλοφορίας
Διόδια
Eισιτήρια σε τρένα, αεροπλάνα, πλοία αστικές συγκοινωνίες
Δημόσιες ταχυδρομικές υπηρεσίες
Yπηρεσίες ιδιωτικών ταχυδρομείων (courier)
Σταθερή τηλεφωνία
Kινητή τηλεφωνία
Πρόσβαση στο διαδίκτυο
Συνδρομητική τηλεόραση
Άλλες υπηρεσίες
Δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων
Aσφάλισης κατοικίας
Aσφάλισης υγείας
Aσφάλιστρα αυτοκινήτου — δικύκλων
Άλλες ασφαλίσεις
Φωτοβολταϊκά

Κυριακή 5 Απριλίου 2015

Φορο-αλλαγές: Ποιοι θα πληρώσουν το μάρμαρο

Η ακατάσχετη προεκλογική παροχολογία στην Ελλάδα, έχει φτάσει πια σε σημείο που να μην ξενίζει. Προεκλογικά ακούμε τα πάντα. Ξέρουμε ότι τα περισσότερα από αυτά είναι καμένα από χέρι, αλλά πολλές φορές στο πλαίσιο της ανθρώπινης ανάγκης να πιστέψουμε ότι καλύτερες μέρες έρχονται, τα πιστεύουμε ή τουλάχιστον κάνουμε ότι τα πιστεύουμε. Η ψήφος πέφτει στην κάλπη.

Μετά το σκηνικό αλλάζει. Αυτή τη φορά όχι. Στα φορολογικά, μέχρι σήμερα ουδείς μπορεί να ψέξει την κυβέρνηση ότι άλλα έλεγε προεκλογικά και άλλα κάνει.

Αφορολόγητο 12.000 ευρώ έλεγε, αφορολόγητο 12.000 ευρώ λέει. Το ίδιο και με την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, ή τη μη αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία. Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα ο γαμπρός είναι... αξύριστος και με τα ταμεία αδειανά. Οσο κι αν η κυβέρνηση επιμένει, οι πιθανότητες οι υποσχέσεις να γίνουν πράξη περιορίζονται.

Προχθές ο υπουργός Οικονομικών Γ. Βαρουφάκης από το βήμα τη Βουλής προανήγγειλε επαναφορά του αφορολογήτου των 12.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015, δεσμεύτηκε ότι δεν θα βάλει την υπογραφή του για αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά και διακήρυξε πως «η έκτακτη εισφορά τελειώνει με μας».

Λίγο νωρίτερα, η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη είχε καταστήσει για μία ακόμα φορά σαφές ότι ο ΕΝΦΙΑ τελειώνει το 2015, ενώ χθες δεσμεύθηκε και για αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών έως το καλοκαίρι.

Το τεφτέρι για το αφορολόγητο


Ας πάρουμε το λογαριασμό με συντηρητικές εκτιμήσεις. Το αφορολόγητο στα 12.000 ευρώ για όλους απαιτεί «θυσία» τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, αλλά το υπουργείο Οικονομικών έχει προϋπολογίσει έσοδα 300 εκατ. ευρώ στη λίστα μεταρρυθμίσεων από τις συνολικές παρεμβάσεις στη φορολογία εισοδήματος. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος θα είναι ραγδαίες και οδυνηρές για μεγάλη μερίδα φορολογουμένων.

Οι ανώτατοι συντελεστές θα αυξηθούν καταλυτικά (σήμερα στο 42% για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ και 32% για εισοδήματα άνω των 32.000 ευρώ), η τράπουλα της κλίμακας θα ξαναμοιραστεί και οι όποιες φοροαπαλλαγές έχουν μείνει θα πρέπει να εξαφανιστούν.

Αλλιώς θα πρέπει να έρθει ο Χουντίνι στο υπουργείο Οικονομικών για να βγάλει με αφορολόγητο 12.000 ευρώ για όλους και 300 εκατομμύρια αύξηση εσόδων.

Ο αντί ΕΝΦΙΑ στο δρόμο με τις... νάρκες


Αν καταργηθεί η έκτακτη εισφορά, το Δημόσιο θα χάσει έσοδα της τάξεως του 1 δισ. ευρώ (αν και η ρήση «με εμάς τελειώνει» σηκώνει πολύ ανάλυση για το πότε) και αν καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ, η χασούρα για το δημόσιο ταμείο είναι 2,650 δισ. ευρώ. Τα τελευταία έσοδα βέβαια θα αντικατασταθούν από το νέο φόρο ακινήτων σε συνδυασμό -πιθανόν- με άλλα ισοδύναμα.

Στη δεδομένη συγκυρία της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, αν η κυβέρνηση έβαζε στο τραπέζι και το θέμα της κατάργησης του ΕΝΦΙΑ, η κουβέντα θα πήγαινε με μαθηματική ακρίβεια έως το καλοκαίρι. Γι' αυτό ίσως το θέμα θα εξεταστεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και αφού έχει προηγηθεί η προσαρμογή των αντικειμενικών αξιών σε επίπεδα που θα βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Σύμφωνα με την αρμόδια αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη, έχει ήδη συσταθεί ειδική επιτροπή και η μείωση των αντικειμενικών θα γίνει έως τον Ιούνιο όπως επιτάσσει η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ο φόρος θα αλλάξει το δεύτερο εξάμηνο του 2015, αλλά πλέον η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να εφαρμόσει τις δεσμεύσεις της για παροχή αφορολογήτου ορίου μόνο για την πρώτη κατοικία. Αυτό συμβαίνει αναγκαστικά, διότι από τα στοιχεία του Ε9 το υπουργείο Οικονομικών δεν μπορεί να ξεχωρίσει ποια είναι η πρώτη κατοικία του κάθε φορολογούμενου ώστε να εφαρμόσει μόνο επ' αυτής αφορολόγητο όριο. Πολύ απλά το Ε9 δεν φωτογραφίζει την πρώτη κατοικία, αλλά μόνο το είδος του ακινήτου.

Αλλαγή πρώτη λοιπόν, δεν μιλάμε πλέον για αφορολόγητο πρώτης κατοικίας. Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει τώρα ατομικό αφορολόγητο στο σύνολο της αξίας ακίνητης περιουσίας.

Που θα μπει ο πήχης; Υπηρεσιακοί παράγοντες, εμφανίζονται απαισιόδοξοι. Αν το υπουργείο Οικονομικών θέλει να εισπράξει λεφτά από το φόρο ακινήτων χωρίς να εξαναγκάσει κάποιους ανθρώπους να... πουλήσουν τα σπίτια τους το αφορολόγητο όριο σε ατομικό επίπεδο δεν μπορεί να ξεπερνά τα 20.000-30.000 ευρώ,εκτιμούν. Αν είναι μεγαλύτερο, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι φορολογούμενοι οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν το νέο φόρο, πολύ απλά θα «εξοντωθούν».

Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Οικονομικών δείχνουν ότι σχεδόν ένας στους δύο ή 2.769.177 φορολογούμενοι (σε σύνολο 5,6 εκατομμυρίων) έχουν ακίνητη περιουσία αξίας έως 50.000 ευρώ.Αν οι αντικειμενικές αξίες μειωθούν μεσοσταθμικά κοντά στο 20%, είναι εύκολα αντιληπτό ότι οι φορολογούμενοι με μικρής αξίας ακίνητη περιουσία θα ξεπεράσουν τα 3 εκατομμύρια.

Αν μοιραστούν 3,2 δισ. ευρώ που βεβαίωσε ο ΕΝΦΙΑ σε 3 εκατομμύρια φορολογούμενους, οι μισοί και παραπάνω θα επαναστατήσουν.

Για να υπάρξει λοιπόν ένα αφορολόγητο της προκοπής, θα πρέπει να μειωθεί και το ύψος των εσόδων που θα βεβαιώσει ο νέος φόρος. Και αν από τα 3,2 δισ. ευρώ, πέσουμε στο 1 δισ. ή στο 1,5 δις ευρώ, γεννάται ένα άλλο ερώτημα: Τα υπόλοιπα ποιοι και πως θα τα πληρώσουν, εφόσον συνεχίσει να ισχύει η ρήση Βαρουφάκη ότι δεν θα ανοίξει τρύπα στον προϋπολογισμό με την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ.

Μπορεί να βρει μέσα στο έτος η κυβέρνηση τέτοιου μεγέθους ισοδύναμα χωρίς να έχουν υφεσιακή διάσταση; Αν ναι, μπράβο της...

euro2day.gr

Τι πρέπει να ξέρετε για να κάνετε τη φορολογική δήλωση του 2015

Οπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος είμαστε υποχρεωμένοι να συμπληρώσουμε και να υποβάλουμε τη φορολογική μας δήλωση. Οι δηλώσεις θα είναι περισσότερες σε αριθμό από τα προηγούμενα χρόνια όχι γιατί αυξήθηκαν τα εισοδήματα των Ελλήνων το 2014, το αντίθετο μάλιστα μειώθηκαν, αλλά επειδή άλλαξε ο βασικός φορολογικός νόμος και σύμφωνα με τη διοίκηση έχουν υποχρέωση περισσότεροι πολίτες να υποβάλουν δήλωση

Ποιοι θα υποβάλουν


Σύμφωνα με τον νέο νόμο, υποχρεωμένοι να υποβάλουν δήλωση είναι όσοι:
■ Εχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.
■ Εχουν οποιαδήποτε εισοδήματα το 2014, μικρά ή μεγάλα, ανεξάρτητα αν φορολογούνται ή απαλλάσσονται από τον φόρο.
Σύμφωνα με την προφορική άποψη της διοίκησης, καλό θα είναι να υποβάλουν φορολογική δήλωση όλοι όσοι έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, ανεξάρτητα αν είχαν ή δεν είχαν εισοδήματα το 2014.

Τι πρέπει να κάνουν όσοι είναι άνω των 18 ετών και δεν είχαν εισοδήματα το 2014;
Αν και δεν προκύπτει υποχρέωση από τον νόμο (άρθρο 67 ν. 4172/2013) να υποβάλουν δήλωση, χρήσιμο είναι, αν δεν τους είναι δύσκολο, να μπουν στον κόπο να στείλουν ηλεκτρονικά μηδενική δήλωση μιας και δεν είχαν εισοδήματα, κυρίως όμως για πρακτικούς λόγους.

Είναι σύνηθες σε πολλές καθημερινές μας δραστηριότητες και συναλλαγές με διάφορους φορείς (για κοινωνικά επιδόματα, τράπεζες κ.λπ.) να μας ζητάνε το εκκαθαριστικό της Εφορίας, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό.

Ας το έχουμε λοιπόν όχι επειδή έχουμε υποχρέωση υποβολής δήλωσης όταν δεν έχουμε εισοδήματα, αλλά επειδή θα μας χρειαστεί κάποια στιγμή στην καθημερινότητά μας.
Σημειώνεται ότι, αντίθετα από αυτό που ίσχυε πέρυσι, όπου όλα τα προστατευόμενα μέλη δεν είχαν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση, φέτος τα ενήλικα προστατευόμενα μέλη που είχαν το 2014 έστω και χαμηλά εισοδήματα έχουν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση.

Πότε και πώς

Η δήλωση φέτος των φυσικών προσώπων μπορεί να υποβληθεί, σύμφωνα με τον νόμο, από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2015. Με πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου προαναγγέλθηκε η πιθανή παράταση στην ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων (!) τρεις μήνες πριν από τη λήξη της προθεσμίας.

Ολες οι δηλώσεις θα υποβληθούν ηλεκτρονικά με ελάχιστες εξαιρέσεις (π.χ. από τους κληρονόμους των εκλιπόντων).

Προς το παρόν τα έντυπα των δηλώσεων του 2015 δεν έχουν κυκλοφορήσει, ούτε έχει ανοίξει η αντίστοιχη ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου για την υποβολή της δήλωσης.
Είναι η πρώτη φορά, στα τελευταία 40 χρόνια, που Απρίλιο μήνα δεν έχουν κυκλοφορήσει τα έντυπα των δηλώσεων.

Σε καμιά περίπτωση όμως δεν φταίνε τα στελέχη και οι υπάλληλοι του υπουργείου. Στα κενά και τις ατέλειες του νόμου οφείλεται η καθυστέρηση που υπάρχει στο να κυκλοφορήσουν τα νέα έντυπα των δηλώσεων.

Τι πρέπει να κάνει όμως κάποιος που έχει λόγους και πρέπει να υποβάλει τώρα τη φορολογική του δήλωση, μια και δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής;
Είναι απλό, θα πάει σε μια οποιαδήποτε Εφορία, θα πάρει το περυσινό έντυπο του 2014 ή θα το εκτυπώσει από το Ιντερνετ, θα το συμπληρώσει χειρόγραφα, θα το υποβάλει στην Εφορία και έτσι θα κάνει τη δουλειά του.

ΑΜΚΑ για όλους
Πάνω στη φετινή φορολογική δήλωση, εκτός από τον αριθμό του φορολογικού μητρώου που είναι ήδη ηλεκτρονικά καταχωρημένος, πρέπει να συμπληρωθεί και ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Η συμπλήρωση θα γίνεται από τον ίδιο το φορολογούμενο στον Πίνακα 1 κατά την ηλεκτρονική επιβεβαίωση των στοιχείων του. Ο ΑΜΚΑ είναι ένας μοναδικός αριθμός για τον καθένα με 11 ψηφία. Τα πρώτα έξι είναι η ημερομηνία και το έτος γέννησης του φορολογούμενου.

Ποιες είναι οι αλλαγές

Φέτος η δήλωση (έντυπο Ε1) δεν θα έχει απλώς κάτι νέο, δεν θα έχει κάποιες λίγες αλλαγές, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι εντελώς διαφορετική, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι αλλαγμένη.

Θα υπάρχουν εντελώς νέοι πίνακες, άλλοι θα έχουν καταργηθεί, ενώ πολλοί κωδικοί θα έχουν μεταφερθεί σε άλλους πίνακες. Επιπλέον, θα προστεθούν πάνω από 70 νέοι κωδικοί σε διάφορους πίνακες.

Αυτό θα γίνει όχι επειδή το θέλησε κάποιος, αλλά επειδή άλλαξε εντελώς ο βασικός φορολογικός νόμος. Μέχρι πέρυσι ίσχυε ο νόμος 2238/1994, ενώ από φέτος θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά ο νέος νόμος 4172/2013, ο οποίος είναι εντελώς διαφορετικός και η δήλωση πρέπει να εναρμονιστεί.
Ο νέος νόμος (όπως λένε) φτιάχτηκε από τους τροϊκανούς και την παρέα τους και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών τον είδαν όταν κατατέθηκε στη Βουλή.

Εκτός λογικής
Δυστυχώς είναι ένας νόμος που σε πολλά σημεία του είναι εκτός λογικής και εκτός ελληνικής πραγματικότητας.

Το Σύνταγμά μας ορίζει ότι οι Ελληνες συνεισφέρουν στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Αυτό θα πει ότι τρεις πολίτες που έχουν το ίδιο εισόδημα πρέπει να συνεισφέρουν το ίδιο.

Με ένα απλό παράδειγμα μπορεί να γίνει κατανοητός ο παραλογισμός του νέου βασικού φορολογικού νόμου.

Εχουμε τρεις φορολογούμενους που έχουν το ίδιο καθαρό εισόδημα το 2014, π.χ. 10.000 ευρώ.
Ο πρώτος έχει το εισόδημα από τον μισθό του, ο δεύτερος από ενοίκια ακινήτων και ο τρίτος από επιχειρηματική δραστηριότητα.
■ Ο πρώτος θα πληρώσει 100 ευρώ φόρο.
■ Ο δεύτερος θα πληρώσει 1.100 ευρώ.
■ Ο τρίτος θα πληρώσει 2.600 ευρώ φόρο, πλέον 1.430 ευρώ προκαταβολή, σύνολο 4.030 ευρώ.
Δηλαδή ο δεύτερος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει 11 φορές περισσότερο, ή 1.100%!
Ο τρίτος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει πάνω από 40 φορές περισσότερο, ή 4.030%!
Είναι να απορεί κανείς με τη... σοφία των τροϊκανών και των λοιπών που έφτιαξαν αυτό το νομοθέτημα. Οταν τρεις πολίτες έχουν το ίδιο εισόδημα, ο ένας πληρώνει τόσο περισσότερο από τον άλλο.


Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ,

Τα κείμενα που γράφω συνήθως δίνουν μόνο πληροφόρηση και δεν είναι πολιτικά. Ομως αυτή τη φορά δεν θέλω απλώς να το πω, αλλά να το φωνάξω. Οταν θα δείτε τους άλλους ηγέτες της Ευρώπης (Γιούνκερ, Μέρκελ, Ολάντ κ.ά.) σας παρακαλώ, εκτός από τα άλλα επιχειρήματά σας, πείτε τους και το απλό παράδειγμα που παραθέτω, για να καταλάβουν επιτέλους σε ποιους έχουν αναθέσει να μας λύσουν τα προβλήματα και να μας βγάλουν από την κρίση. Είναι δυνατόν άνθρωποι που τα νομοθετήματά τους είναι τόσο παράλογα να καθορίζουν την πορεία και το μέλλον της Ελλάδας και κατ’ επέκταση της Ευρώπης;