Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Ποιά είναι τα δικαιώματά και ποιές οι υποχρεώσεις των ενοίκων; Από τον Ορέστη Σειμένη φοροτεχνικό-συγγραφέα.

Ν.3471/1929    Ν. 1024/1971 κλπ
Η ηρεμία και η οικογενειακή γαλήνη των ενοίκων μιας πολυκατοικίας εξαρτάται απο πολλούς παράγοντες. Οι ένοικοι των πολυκατοικιών, ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές, πρέπει να γνωρίζουν ότι κατοικούν μαζύ με άλλους ανθρώπους κάτω από τήν «ίδια στέγη» και μέσα σε ένα καθεστώς συνιδιοκτησίας και χρήσης ορισμένων χώρων. Η λεπτή αυτή συνύπαρξη πρέπει να εχει σαν αποτέλεσμα τόν σεβασμό του καθενός από τους υπόλοιπους ενοίκους αλλά και τήν συντονισμένη ενέργεια όλων μέ τελικό σκοπό : την συντήρηση της ικανοποιητικής λειτουργίας της πολυκατοικίας, αλλά και η ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ των ενοίκων για μιά ανετη και ανθρώπινη συνβίωση και συγκατοίκηση.
Πολλές φορές οι ενοικοι μιάς πολυκατοικίας ερχονται σε διαπληκτισμούς και διαφωνίες.

ΛΟΓΟΙ  ΔΙΑΦΩΝΙΑΣ  ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΕΝΟΙΚΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ :
  • Τό υψος των κοινοχρήστων και το πώς μοιράζονται σε κάθε διαμέρισμα
  • Οι δαπάνες που επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη και τον ενοικιαστή
  • Οι ώρες κοινής ησυχίας
  • Τό καθεστώς που ισχύει για τίς θέσεις στάθμευσης  στην πιλοτή.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο  ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ  ΤΗΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • Ειναι ένα κείμενο μέρος του συμβολαίου τό οποίο υπογραφει ο καθε ιδιοκτήτης όταν αγοράζει το διαμέρισμα
Τόν κανονισμόν αυτόν αποδέχονται ολοι οι ιδιοκτήτες και δεσμεύεονται για την  εφαρμογή του. Ο κανονισμός ρυθμίζει τίς σχέσεις μςταξύ των συνιδιοκτητών  αλλά και την λειτουργία της πολυκατοικίας.
              Ο Κανονισμός αυτός περιλαμβάνει τούς βασικούς κανόνες για :
  •   Τίς συμβατικές υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των ενοίκων της πολυκατοικίας
  •   Τίς σχέσεις μεταξύ τών συνιδικτητών
  •   Την λειτουργία τηε πολυκατοικίας
  •    Την τήρησή του από τούς μισθωτές-τρίτα πρόσωπα  (ενοικιαστές), οι οποίοι πρέπει να δεσμεύονται με τό συμφωνητικό μισθώσεως να τηρεούν υποχρεωτικά   τόν κανονισμό.
  •   Την οριζόντια ιδιοκτησία
Ο κανονισμός ρυθμίζει θέματα που δεν ρυθμίζονται από την Νομοθεσία. Ομως σε περίπτωση αντίθεσης ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ-ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ τότε υπερισχύει η νομοθεσία.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ  ΤΟ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΟ  ΤΗΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
  • Είναι τό ταμείο της πολυκατοικίας και προβλέπεται από τον κανονισμό και σχηματίζεται με την καταβολή χρημάτων από όλους τους ενοίκους της πολυκατοικίας. Ο διαχειριστής  εχει την ευχέρεια να αντιμετωπίζει τα έξοδα της πολυκατοικίας στη διάρκεια του μηνός μεχρι να εισπραξει τά κοινόχρηστα.
  • Οταν το διαμέρισμα ενοικιαζεται τότε το αποθεματικό τό καταβάλλει ο ενοικιαστής. Οταν αποχωρήσει από την πολυκατοικία τότε ο διαχειριστής του επιστρέφει το ποσόν αυτό.
  • Τό υψος του αποθεματικού πρέπει να είναι τό διπλάσιο του  μέσου υψους των μηνιαίων δαπανών

ΥΠΑΡΧΟΥΝ  ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ  ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ;
Βεβαίως.
  • Κάθε ιδιοκτησία εχει διαφορετικη συμμετοχή στίς  δαπάνες της πολυκατοικίας
  • Ανάλογα με το είδος της δαπάνης διαφέρει και το ποσοστό συμμετοχής καθε ιδιοκτησίας σε αυτή.
Παραδείγματα :
-Στίς δαπάνες του ασανσερ ο 5ος οροφος συμμετέχει με μεγαλύτερο ποσό από τον 1ο οροφο
-Η δαπάνη θερμανσης με αυτονομία επιμερίζεται στα διαμερίσματα ανάλογα
            -με τό μέγεθος του διαμερίσματος
            -με τίς ώρες τίς οποίες άναωε για θέρμανση

            ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΝΑΚΑΣ  ΤΗΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ  ΚΑΙ ΤΙ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ?
          Ο Πίνακας αυτός είναι αναπόσπαστο μερος του συμβολαίου που υπογράφεται από τον αγοραστή κατα την αγορά της ιδιοκτησίας
Ο πινακας αυτός μεταβάλλεται  μονο με την συναίνεση όλων των συνιδιοκτητών  και με νέασυμβολαιογραφική πράξη.

  • Ο πίνακας Οριζοντιου Ιδιοκτησίας  σχεδιάζεταιο από τόν μηχανικό.
  • Περιέχει στοιχεία για όλες τίς διαιρεμένες ιδιοκτησίες τής πολυκατοικίας δηλαδή :
-Τό εμβαδόν
-Τόν όγκο
-Τους αναλογούντες κοινόχρηστους χώρους
-τά χιλιοστά (ποσοστό) επίμ του οικοπέδου
-την συμμετοχή της κάθε ιδιοκτησίας στίς κοινές δαπάνες της πολυκατοικίας

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΧΡΗΣΕΙΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ;
Στόν κανονισμό της πολυκατοικίας συνήθως υπάρχει απαγόρευση ορισμένων χρήσεων για τίς ιδιοκτησίες του κτιρίου. Τέτοιες απαγορεύσεις συνήθως είναι η χρήση :
-μηχανουργείου
-χημικού εργαστηρίου
-χοροδιδασκαλίου
-οικου ανοχής
Και γενικά  χρήσεις υψηλής οχλήσεως.

ΠΟΙΕΣ  ΔΑΠΑΝΕΣ  ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΥΝ ΤΟΝ ΕΝΟΙΚΙΑΣΤΗ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΤΟΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ;
Υπόχρεος για την καταβολη των δαπανών είναι ο ιδιοκτήτης . Στα συμβόλαια της μίσθωσης όμως οι ιδιοκτήτες συμφωνούν με τους ενοικιαστές οτι ενα μέρος των δαπανών θα πληρώνονται από τους ενοικιαστές. Ο Διαχειριστής δεν εχει λόγο σε αυτές τίς συμφωνίες.
Συνήθως ο ενοικιαστής εξοφλεί τα κοινόχρηστα στον διαχειριστή και μετά  κανει λογαριασμό με τόν ιδιοκτήτη όπως εχουν συμφωνήσει.

ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΝΟΙΚΟΣ ΝΑ ΑΡΝΗΘΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΑ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΑ;
Ο Διαχειριστής πρέπει να τόν παραπέμψει στην Συνέλευση των συνιδιοκτητών η οποία θα αποφασίσει για τίς περαιτέρω ενέργειες .
Οι ενέργειες αυτές μπορει να φθάσουν μέχρι και τα δικαστήρια. Στην περίπτωση αυτή τα έξοδα, τόκοι,ποινικές ρήτρες  κλπ θα τα επιβαρυνθεί ο δύστροπος ιδιοκτήτης. Εάν ένας ενοικιαστής αποχωρήσει χωρίς να πληρώσει τα κοινόχρηστά του , τότε υπεύθυνος ένανατι των αλλων ενοίκων είναι ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΛΟΤΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ;
Η Πιλοτή της πολυκατοικίας είναι κοινόχρηστη και κοινόκτητη. Μπορεί ομως να προβλεφθεί στήν οριζόντια ιδιοκτησία της οικοδομής ο χωρισμός της πιλοτής σε θέσεις σταθμευσης. Οι χώροι ατάθμευσης μπορέι να δοθούν για αποκλειστική χρήση σε συγκεκριμένους ιδιοκτήτες  διαμερισμάτων. Στην περίπτωση αυτή ο ιδιοκτήτης ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΙΣΘΩΣΕΙ ή ΝΑ ΠΟΥΛΗΣΕΙ τη χρήση της θέσης  σε καποιον που δεν εχει ιδιοκτησία στην ίδια πολυκατοικία. Η Χρήση των χώρων στάθμευσης δεν είναι Προσωποπαγής αλλά Πραγματοπαγής, δηλαδή συνδέεται με το διαμέρισμα καί οχι με τον ιδιοκτήτη του.
Εαν  η χρήση των χώρων στάθμευσης δεν καθορίζεται στην οριζόντια ιδιοκτησία, τότε  αυτή μπορέι να καθορισθεί με συμφωνία όλων των συνιδιοκτητών.
Οι θέσεις στάθμευσης στην πιλοτή δεν μπορεί να περιτοιχισθούν ουτε να χρησιμοποιηθούν για άλλη χρήση πλήν της στάθμευσης.
Οι θεσεις στάθμευσης στό ισόγειο, στό υπόγειο ή αλλού , εφ όσον προβλέπονται από την οικοδομική αδεια, αποτελούν χωριστές ιδιοκτησίες και αρα δεν ισχύει γι αυτές  ότι και για τίς θέσεις στάθμευσης της πιλοτής.
ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΤΑ ΖΩΑ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ;
Απο το 1995 (Υπουργική Απόφαση Υ1β/2000) επιτρέπεται η διατήρηση κατοικιδίων ζώων και πτηνών  στίς πολυκατοικίες.Επιτρέπεται ενας σκύλος και μιά  γάτα, ή δύο σκύλοι ή δύο γάτες. Αρκεί να μην ενοχλούν και να μην παραμένουν στους κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας. Επιτρέπονται και τα ωδικά κλπ πτηνά αρκεί να μην δημιουργούνται προβλήματα κοινής ησυχίας στούς λοιπούς ενοίκους.

ΠΟΙΕΣ  ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΩΡΕΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΗΣΥΧΙΑΣ ;
Ειναι οι ωρες της μεσημβρινής και της νυκτερινής ησυχίας.
  • Κατα την θερινή περίοδο από 15.00 εως 17,30   καια από 23.00 εως 7,00
  • Κατα την χειμερινή περίοδο από 15,30 έως 17,30 και από 22,00 εως 7,30
Θερινή περίοδος ειναι το χρονικό διάστημα από 1η Απριλίου έως 30η Σεπτεμβρίου
Χειμερινή περίοδος ειναι το χρονικό διάστημα από 1η Οκτωβρίου έως 31η  Μαρτίου

Μαύρη τρύπα 1,5 δισ. ευρώ στα έσοδα

Με μια μεγάλη μαύρη τρύπα ξεκινά με το καλημέρα του 2015 ο νέος προϋπολογισμός. Στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού, χωρίς τις επιστροφές φόρων, ήταν κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ χαμηλότερα από τους στόχους που τέθηκαν κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού. 


Ο προϋπολογισμός, θα πρέπει να επισημανθεί, ότι έχει συνταχθεί με στόχο την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Ο στόχος αυτός, ωστόσο, έχει επί της ουσίας εγκαταλειφθεί.  Σύμφωνα με την συμφωνία του eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου, ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 θα καθοριστεί με βάση και τον προβλεπόμενο ρυθμό ανάπτυξης του έτους ο οποίος αναμένεται τελικά να είναι χαμηλότερος από την αρχική πρόβλεψη για 2,9%.


Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αν και υπάρχουν κάποια επιμέρους ικανοποιητικά στοιχεία, η κατάσταση στο σκέλος των εσόδων του προϋπολογισμού είναι άκρως προβληματική απαιτώντας άμεσες παρεμβάσεις. Ειδικότερα:

-στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού υπολείπονται των στόχων κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ.


-σημαντική μείωση σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό δίμηνο παρουσιάζουν τα έσοδα από τα τελωνεία που βασικές τους πηγές είναι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης (π.χ. καπνικών προϊόντων, καυσίμων). Η μείωση των εσόδων από τα τελωνεία αντανακλά και την εκτιμώμενη επιστροφή της οικονομίας σε τροχιά συρρίκνωσης κατά το πρώτο δίμηνο του έτους.


-σημαντικά μειωμένα σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό δίμηνο είναι τα έσοδα από τον λεγόμενο υπόλογο συμψηφισμού, στον οποίο περιλαμβάνονται τα έσοδα από μερίσματα συμμετοχών του δημοσίου. Σε σχέση με πέρυσι τα έσοδα από αυτήν την πηγή είναι μειωμένα κατά περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ.


-τα έσοδα των εφοριών στα οποία περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ και ο ΕΝΦΙΑ είναι αυξημένα σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό δίμηνο, αλλά χαμηλότερα των στόχων. Να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο παρουσιάστηκε μεγάλη υστέρηση στα φορολογικά έσοδα καθώς πολλοί φορολογούμενοι δεν πλήρωσαν την προτελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ λόγω της αβεβαιότητας που είχε επικρατήσει αναφορικά με την πληρωμή του ενώ αναβλήθηκε για έναν μήνα και η πληρωμή του ΦΠΑ. 


Ωστόσο, τον Φεβρουάριο μετά και το ξεκαθάρισμα από την πλευρά της ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι ο ΕΝΦΙΑ πρέπει να πληρωθεί, πολλοί φορολογούμενοι πλήρωσαν τις δυο τελευταίες δόσεις μαζί με αποτέλεσμα η εισπραξιμότητα του φόρου να κυμανθεί τελικά πάνω από το 70%, δηλαδή κοντά στο ποσοστό εισπραξιμότητας που είχε προβλεφθεί (80%). Όσον αφορά στα έσοδα από τον ΦΠΑ υπενθυμίζεται ότι στο τέλος Ιανουαρίου δόθηκε παράταση ενός μήνα για την πληρωμή του ΦΠΑ του Ιανουαρίου. Έτσι στο τέλος Φεβρουαρίου πληρώθηκε ο ΦΠΑ Ιανουαρίου για τις ΑΕ και τις ΕΠΕ καθώς και ο ΦΠΑ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες του τελευταίου τριμήνου του 2014.

Capital.gr

Βαλαβάνη: Έκτακτη ρύθμιση για την εξόφληση παλαιών υποχρεώσεων προς το Δημόσιο

Την πρόθεσή της να φέρει το νομοσχέδιο με την ρύθμιση των 100 δόσεων ακόμα και μέσα στο Σαββατοκύριακο εξέφρασε στην "Κοινωνία Ώρα MEGA" η αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη η οποία διαβεβαίωσε ότι το νομοσχέδιο δεν μπαίνει στη διαπραγμάτευση του Eurogroup τη Δευτέρα.

Σημείωσε ότι δεν πρόκειται για μονομερή ενέργεια καθώς πρόκειται για νομοσχέδιο που θα έχει δημοσιονομικό όφελος για το κράτος ενώ πρόσθεσε ότι είναι έτοιμο και απαιτούνται 1-2 μόνο νομοτεχνικές βελτιώσεις.

Δεν θα περιλαμβάνει, ωστόσο, το μέρος που προέβλεπε κούρεμα κεφαλαίου, με την κα Βαλαβάνη να τονίζει ότι δεν πρόκειται για ήττα της αλλά για παραδοχή ότι πρέπει να εισακουστεί και η γνώμη των επιχειρησιακών παραγόντων του υπουργείου αλλά και των ειδικών που εκτιμούσαν ότι δεν ήταν σωστό μέτρο, σε αντίθεση με την ίδια αλλά και πολλούς στην κυβέρνηση.

Συμπλήρωσε ότι την ρύθμιση των 100 δόσεων είχε φέρει και η προηγούμενη κυβέρνηση λόγω της έκρηξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ωστόσο την είχε φέρει όπως είπε με έναν τρόπο "κλειδωμένο".

Ανήγγειλε επίσης ρύθμιση μέχρι το τέλος του Μαρτίου που θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, σύμφωνα με την οποία θα μπορεί κάποιος να πληρώσει όποιο ποσό χρέους που δεν είναι σε ρύθμιση και επί τόπου να σβήσει το σύνολο των προσαυξήσεων, των τόκων και ο,τι έχει πρόσθετα επιβαρυνθεί. Είναι πιο ελκυστικό για όσους έχουν παλιά χρέη.

Επανάλαβε ότι στη ρύθμιση μπαίνουν όσοι έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη μέχρι τέλους του 2014, όσοι έχουν καταφύγει στα δικαστήρια και θέλουν να παραιτηθούν από ένδικα μέσα και άνθρωποι που αργεί η εφορία λόγω ελλειπούς προσωπικού να εκκαθαρίσει το χρέος τους.

Συμπλήρωσε ότι θα μπορεί να γίνεται μερική εφάπαξ εξόφληση χρέους μέχρι το τέλος Απριλίου.

Για τον ΦΑΠ επανέλαβε  ότι θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ μετά από αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο.

Για την πάταξη της φοροδιαφυγής, έκανε λόγο για ανάγκη δημιουργίας μηχανισμού συντονισμένου και επιχειρησιακά εποπτευόμενου εκτιμώντας όμως ότι οι δανειστές της χώρας πρέπει να της δώσουν χρόνο ώστε να παραχθούν αποτελέσματα.

Τόνισε ότι από το 2015 θα ισχύσει το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ ενώ διαβεβαίωσε ότι δεν επεξεργάζεται το υπουργείο νομοσχέδιο για την αναπροσαρμογή του ΦΠΑ, αναγνωρίζοντας ότι ο υπουργός Οικονομικών έχει πλήρεις αρμοδιότητες για να χειριστεί τα θέματα στο επίπεδο του Eurogroup.

Γενναία έκπτωση για την προπληρωμή του φόρου εισοδήματος του 2015

Έκπτωση του φόρου εισοδήματος για όσους φορολογουμένους υποβάλουν φέτος νωρίς τη φορολογική τους δήλωση και αυτόματα πληρώσουν εφάπαξ το συνολικό ποσό του φόρου που προκύπτει από το εκκαθαριστικό προβλέπει το πακέτο των μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης που θα παρουσιασθεί στο Eurogroup της Δευτέρας.

Παράλληλα, στις προτάσεις περιλαμβάνονται η ρύθμιση-εξπρές για την αποπληρωμή των οφειλών σε Εφορία και ασφαλιστικά ταμεία που θα ισχύσει μέχρι το τέλος Μαρτίου και θα προβλέπει διαγραφή, ακόμα και μηδενισμό των προσαυξήσεων, καθώς και το νέο πλαίσιο διακανονισμού των χρεών σε 100 δόσεις με ισχυρά κίνητρα για τους οφειλέτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο της κυβέρνησης για ενίσχυση των εσόδων του Δημοσίου κινείται σε τρεις βασικούς άξονες:

• Γενναία έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος σε περίπτωση που ο φορολογούμενος υποβάλει φορολογική δήλωση το 2015 νωρίτερα από την καταληκτική ημερομηνία που είναι το τέλος Ιουνίου (Απρίλιο ή Μάιο) και προκαταβάλει ολόκληρο το ποσό του φόρου. Η έκπτωση δεν έχει ακόμα προσδιορισθεί αλλά σύμφωνα με ένα από τα σενάρια θα κυμαίνεται στο 10% του τελικού φόρου που θα προκύπτει από την εκκαθάριση.

• Πλήρης διαγραφή των προστίμων και των προσαυξήσεων σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης της αρχικής οφειλής στο Δημόσιο μέχρι το τέλος Μαρτίου. Για την πληρωμή μέρους της οφειλής θα διαγράφεται ισόποσο ποσοστό των προσαυξήσεων.

• Ένταξη στη νέα ρύθμιση των 100 δόσεων όλων των οφειλών ανεξάρτητα από το ύψος τους καθώς καταργείται το πλαφόν του 1 εκ. ευρώ που ισχύσει σήμερα, καθώς και το όριο των 15.000 ευρώ πάνω από το οποίο ισχύουν 72 δόσεις. Η προθεσμία για την υπαγωγή στη ρύθμιση θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Μαΐου. Όποιος φορολογούμενος δεν καταβάλλει δύο συνεχόμενες δόσεις θα τίθεται αυτόματα εκτός ρύθμισης. Το ελάχιστο ποσό της μηνιαίας δόσης θα μειωθεί από τα 50 ευρώ στα 20 ευρώ για όσους έχουν οφειλές μέχρι 5.000 ευρώ και χαμηλά εισοδήματα, ενώ θα συσταθούν ειδικές επιτροπές για τους οικονομικά αδύναμους, οι οποίες θα αποφασίσουν το ύψος της δόσης και τη διάρκεια εξόφλησης της οφειλής.

Πηγή: Έθνος

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

«Βούλιαξαν» στα ληξιπρόθεσμα το 2014 ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις

«Φορτώθηκαν» με 9 δισ. νέα χρέη στην εφορία - Δεύτερη ευκαιρία με νέα ρύθμιση χρεών


«Γονάτισαν» πλήρως από την κρίση και τους φόρους οι επιχειρήσεις και αυταποσχολούμενοι καθώς, μόνο μέσα στο 2014, άφησαν απλήρωτους φόρους ύψους 9 δισ. ευρώ. Άλλα 2 δισ. νέα χρέη «φορτώθηκαν» και τα νοικοκυριά, χωρίς να υπολογίζονται οι τελευταίες δόσεις του ΕΝΦΙΑ που εισπράττονται μέσα στο 2015.


Στο υπουργείο Οικονομικών λένε πως για όλους αυτούς «θα έρθει πολύ σύντομα νέα ρύθμιση» με 100 δόσεις για όλους όσους έχουν οφειλές στην εφορία, αλλά καλούν όσους μπορούν να υπαχθούν άμεσα στη υφιστάμενη ρύθμιση, πριν «ανοίξει» η νέα για να μεταφερθούν σε αυτήν.


Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, αν και το σύνολο των ληξιπρόθεσμων χρεών αυξήθηκε κατά 15 δισ. μέσα στη χρονιά που πέρασε, φτάνοντας στα 75 δισ. συνολικά, περίπου 4 δισ. ήταν οι τόκοι και προσαυξήσεις από παλαιά χρέη («σκελετούς στα συρτάρια») που είχαν δημιουργηθεί μέχρι και το 2013.


Τα περίπου 2 δισ. νέα χρέη που άφησαν τα νοικοκυριά αφορούν κυρίως σε απλήρωτους φόρους εισοδήματος και ακινήτων, καταγράφοντας μία μάλλον μικρή αύξηση 15%-20% σε σχέση με το 2013.
 

Ωστόσο τα υπόλοιπα 9 δισ. ήταν νέα χρέη, που έμειναν απλήρωτα μέσα στο 2014 από επιτηδευματίες. Ειδικά στους αυταπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες υπολογίζεται ότι μέσα στο 2014 άφησαν 90% περισσότερα νέα χρέη έναντι του 2013, καθώς αυξήθηκαν από περίπου 1,3 δισ. στα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ τα νέα χρέη των επιχειρήσεων (όχι τόκοι) αυξήθηκαν κατά 80%, φτάνοντας σχεδόν στα 6,5 δισ. ευρώ ως το τέλος της χρονιάς, έναντι περίπου 3,5 δισ. που είχαν δημιουργηθεί μέσα στο 2013.

Προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης

Οι Συμφωνίες Προκαθορισμένων Τιμολογήσεων (Σ.Π.Τ.) ή όπως διεθνώς ονομάζονται Advanced Pricing Agreement είναι συμφωνίες μεταξύ ενός ή περισσοτέρων προσώπων (επιχειρήσεων) και μίας ή περισσοτέρων Φορολογικών Διοικήσεων. Με αυτές καθορίζεται η μέθοδος και σειρά κριτηρίων για τον προσδιορισμό της αξίας, σύμφωνα με την αρχή των ίσων αποστάσεων, μελλοντικών διασυνοριακών συναλλαγών μεταξύ συνδεδεμένων προσώπων.

Στη χώρα μας για να είναι σύννομες με το εσωτερικό δίκαιο έχουν λάβει τη μορφή απoφάσεων προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης.
Τα παραπάνω ισχύουν και για συναλλαγές μεταξύ εγχώριας επιχείρησης και μόνιμης εγκατάστασής της στην αλλοδαπή καθώς και για συναλλαγές μεταξύ μόνιμων εγκαταστάσεων αλλοδαπών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και των κεντρικών τους ή συνδεδεμένων με αυτά προσώπων.

Οι συμφωνίες αυτές παρέχουν ασφάλεια τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στις φορολογικές διοικήσεις και αποφεύγονται μακροχρόνιες και κοστοβόρες δικαστικές διαμάχες.
Μπορεί να αφορούν το σύνολο των διασυνοριακών συναλλαγών επιχείρησης ή μέρος αυτών, συνήθως επιδιώκονται για σύνθετες συναλλαγές και όχι για απλές, επίσης ισχύουν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

ΕΙΔΗ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΕΩΝ:

1. Μονομερής

Αφορά μία ημεδαπή επιχείρηση ή μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα και τις Ελληνικές Φορολογικές αρχές.
Παρέχει ασφάλεια μόνο για την ελληνική επιχείρηση, δεν εξασφαλίζει το αντισυμβαλλόμενο συνδεδεμένο πρόσωπο και δεν εγγυάται την αποφυγή της διπλής φορολογίας διότι δεν δεσμεύει τις φορολογικές αρχές χωρών στις οποίες είναι εγκατεστημένες οι αντισυμβαλλόμενοι. Συνιστάται μόνο σε περίπτωση που ο αντισυμβαλλόμενος της ελληνικής επιχείρησης είναι εγκατεστημένος σε χώρα με την οποία δεν υφίσταται σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας.

2. Διμερής ή πολυμερής

Αφορά μία ημεδαπή επιχείρηση ή μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα, ένα ή περισσότερα συνδεδεμένα με αυτή πρόσωπα στην αλλοδαπή τις Ελληνικές Φορολογικές Αρχές και τις Φορολογικές Αρχές των χωρών στις οποίες είναι εγκατεστημένα τα συνδεδεμένα πρόσωπα.

Απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη με τις χώρες αυτές συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των φορολογικών αρχών διεξάγονται βάσει του άρθρου 25 του Πρότυπου Συμβάσεων του ΟΟΣΑ όπως αυτό έχει ενσωματωθεί σε κάθε σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας.

Η διμερής ή πολυμερής στο εσωτερικό της χώρας θα έχει τον τύπο της απόφασης προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης για την Ελληνική επιχείρηση, με τις Φορολογικές Αρχές των άλλων χωρών θα έχει τη μορφή συμφωνίας ή ανταλλαγής εγγράφων και για τα συνδεδεμένα πρόσωπα που αφορά στην αλλοδαπή θα έχει όποια μορφή έχει προβλεφθεί στη νομοθεσία της χώρας εγκατάστασης αυτού.

Οι διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες προκαθορισμένων τιμολογήσεων παρέχουν πλήρη ασφάλεια για την αποφυγή της διπλής φορολογίας.
Νομικό πλαίσιο που ισχύσει στη χώρα μας:

Η προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης προβλέπεται στη χώρα μας από τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν.4174/2013 και η διαδικασία και οι λεπτομέρειες εφαρμογής καθορίζονται με την ΠΟΛ 1184/2013 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

Ν. 4174/2013
Αρθρο 22

Προέγκριση Μεθοδολογίας Ενδοομιλικής Τιμολόγησης

1. Συνδεδεμένα πρόσωπα κατά την έννοια της περίπτωσης ζ του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα, για τις συναλλαγές τους με το κεντρικό, καθώς και με τα συνδεδεμένα πρόσωπα, του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, καθώς και μόνιμες εγκαταστάσεις που διατηρεί στην αλλοδαπή ελληνική επιχείρηση δύνανται να υποβάλουν στον Γενικό Γραμματέα αίτηση προέγκρισης της μεθοδολογίας για την τιμολόγηση συγκεκριμένων μελλοντικών διασυνοριακών συναλλαγών τους με συνδεδεμένα πρόσωπα.

2. Αντικείμενο της προέγκρισης της προηγούμενης παραγράφου αποτελεί το ενδεδειγμένο σύνολο κριτηρίων που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό των τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου. Τα κριτήρια αυτά περιλαμβάνουν κυρίως τη χρησιμοποιούμενη μέθοδο τεκμηρίωσης, τα στοιχεία σύγκρισης ή αναφοράς και τις σχετικές προσαρμογές, καθώς και τις κρίσιμες παραδοχές για τις μελλοντικές συνθήκες.

Αντικείμενο της προέγκρισης μπορεί επίσης να αποτελέσει και κάθε άλλο εξειδικευμένο ζήτημα που
αφορά την τιμολόγηση των συναλλαγών με συνδεδεμένα πρόσωπα.

3. Ο Γενικός Γραμματέας εξετάζει την αίτηση και την αποδέχεται ή την απορρίπτει. Η σχετική απόφαση εκδίδεται εντός εκατόν είκοσι (120) ημερών από την υποβολή της αίτησης προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης και κοινοποιείται στους αιτούντες. Η διάρκεια ισχύος της απόφασης προέγκρισης δεν δύναται να υπερβαίνει τα τέσσερα (4) έτη και η χρονική ισχύς της δεν δύναται να ανατρέχει σε φορολογικό έτος που έχει παρέλθει κατά τη στιγμή της υποβολής της αίτησης προέγκρισης.

4. Οι τιμές των ενδοομιλικών συναλλαγών της επιχείρησης, τις οποίες αφορά η απόφαση προέγκρισης, θεωρούνται ότι δεν διαφέρουν από αυτές που θα είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ανεξάρτητων προσώπων, εφόσον τηρούνται τα οριζόμενα στην απόφαση αυτή. Ο φορολογικός έλεγχος των συναλλαγών, οι οποίες αποτελούν αντικείμενο της προέγκρισης, περιορίζεται στην επαλήθευση, ότι τηρήθηκαν τα οριζόμενα στην απόφαση προέγκρισης και ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι παραδοχές, οι περιστάσεις και οι όροι στις οποίες αυτή βασίστηκε.

Πέραν των υποχρεώσεων τήρησης και διαφύλαξης στοιχείων που επιβάλλονται από άλλες διατάξεις
της ισχύουσας νομοθεσίας, η επιχείρηση υποχρεούται να διαφυλάσσει τα στοιχεία τεκμηρίωσης που αφορούν την απόφαση προέγκρισης για το χρονικό διάστημα για το οποίο υφίσταται υποχρέωση διαφύλαξης βιβλίων και στοιχείων κάθε φορολογικού έτους το οποίο αφορά η απόφαση προέγκρισης.

5. Η απόφαση προέγκρισης αναθεωρείται οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια ισχύος της, είτε κατόπιν αίτησης από το ενδιαφερόμενο πρόσωπο, είτε αυτεπάγγελτα από τον Γενικό Γραμματέα, στις εξής περιπτώσεις:

α) εφόσον οι κρίσιμες παραδοχές στις οποίες βασίστηκε η απόφαση προέγκρισης αποδειχθούν εσφαλμένες,
β) εφόσον επήλθε ουσιώδης μεταβολή των κρίσιμων παραδοχών ή συνθηκών που καθιστά αδύνατη την τήρηση των οριζομένων στην απόφαση προέγκρισης,
γ) σε περίπτωση εφαρμογής της διαδικασίας αμοιβαίου διακανονισμού της εκάστοτε εφαρμοστέας διμερούς σύμβασης για την αποφυγή της διπλής φορολογίας ή της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την εξάλειψη της διπλής φορολογίας σε περίπτωση διορθώσεως των κερδών συνδεδεμένων επιχειρήσεων για τις ίδιες συναλλαγές του ίδιου φορολογουμένου.

Ο Γενικός Γραμματέας εκδίδει απόφαση για την αναθεώρηση της αρχικής απόφασης προέγκρισης, η οποία κοινοποιείται στους αιτούντες και έχει τα αποτελέσματα που ορίζονται στην παράγραφο 4, αρχής γενομένης από την έκδοση της.

6. Η απόφαση προέγκρισης δύναται να ανακληθεί από τη Φορολογική Διοίκηση κατά τη διάρκεια ισχύος της στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) εφόσον διαπιστωθεί, ότι τα στοιχεία ή κρίσιμες παραδοχές στα οποία βασίστηκε η απόφαση προέγκρισης ήταν ανακριβείς, λόγω εσφαλμένης ερμηνείας ή πλημμελειών που αποδίδονται στον φορολογούμενο,
β) εφόσον διαπιστωθεί, ότι οι αιτούντες δεν τήρησαν ουσιώδη όρο ή υποχρέωση που ορίζονται στην απόφαση προέγκρισης.

Σε περίπτωση ανάκλησης, η απόφαση προέγκρισης θεωρείται ως μηδέποτε εκδοθείσα.

7. Η απόφαση προέγκρισης δύναται να ακυρωθεί από τη Φορολογική Διοίκηση οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια ισχύος της στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) εφόσον διαπιστωθεί ότι επήλθε ουσιώδης μεταβολή των κρίσιμων παραδοχών ή συνθηκών στις οποίες βασίστηκε η απόφαση προέγκρισης,
β) εφόσον διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση δεν τήρησε ουσιώδεις όρους ή υποχρεώσεις που ορίζονται από την απόφαση προέγκρισης,
γ) εφόσον επέλθει ουσιώδης μεταβολή των εφαρμοστέων φορολογικών διατάξεων οι οποίες επηρεάζουν ουσιωδώς την απόφαση προέγκρισης.
Δεν επιτρέπεται η ακύρωση της απόφασης προέγκρισης, εφόσον είναι δυνατή η αναθεώρηση της σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 5.
Σε περίπτωση ακύρωσης, η ισχύς της απόφασης προέγκρισης παύει από το χρονικό σημείο που ορίζεται με την απόφαση ακύρωσης.

8. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ορίζονται τα ειδικότερα θέματα τα οποία είναι αναγκαία για την εφαρμογή των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων και ειδικότερα η διαδικασία για την προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης, την αναθεώρηση, την ανάκληση και την ακύρωση της, το ειδικότερο περιεχόμενο της αίτησης προέγκρισης, τα σχετικά παράβολα, η διαδικασία συνεννόησης με τις αρμόδιες αρχές άλλων εμπλεκομένων κρατών, ο τύπος και το περιεχόμενο των αποφάσεων της Φορολογικής Διοίκησης, καθώς και κάθε σχετικό θέμα.»

Έλεγχος τιμολόγησης συναλλαγών όταν για αυτές υπάρχει απόφαση προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης:

Σε περίπτωση που διενεργηθεί φορολογικός έλεγχος σε επιχείρηση για την οποία έχει εκδοθεί απόφαση προέγκρισης, για τις συναλλαγές και το χρονικό διάστημα που αφορά η απόφαση ελέγχεται μόνο αν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα στην απόφαση. Εφόσον αυτά έχουν τηρηθεί θεωρείται ότι τηρήθηκε η αρχή των ίσων αποστάσεων για τις συναλλαγές που καλύπτονται από την απόφαση.

Ουσιαστικά, αυτό είναι ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματα της επιλογής της εν λόγω μεθόδου. Αυτό γιατί οι επιχειρήσεις που θα επιλέξουν την μέθοδο της προέγκρισης αποφεύγουν τις αντεγκλήσεις με τους φορολογικούς ελεγκτές δεδομένου ότι ο φορολογικός ελεγκτής δεν έχει δικαίωμα πλέον να διενεργήσει ο ίδιος έλεγχο αλλά περιορίζεται στο να ελέγξει μόνο αν τηρήθηκαν οι διαδικασίες  και τίποτα παραπάνω. Σίγουρα αυτό εξυπηρετεί και τους φορολογικούς ελεγκτές καθώς η διαπίστωση του αν τηρείται η αρχή των ίσων αποστάσεων είναι θέμα με εξαιρετική πολυπλοκότητα και δυσκολίας.

Ελεύθεροι Επαγγελματίες — Ατομικές Επιχειρήσεις : Φορολογία Για Τη Δήλωση 2015

Χωρίς αλλαγές θα φορολογηθούν και φέτος οι “πρώην” ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ατομικές επιχειρήσεις που πια αποκαλούνται Οντότητες που ασκούν Επιχειρηματική δραστηριότητα με βάση τον Ν.4308/2014.
Screen-Shot-2013-04-25-at-9.26.14-AM
Με την παραπάνω Κλίμακα θα φορολογηθούν αυτοτελώς και φέτος ελεύθεροι επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις , χωρίς κανενός είδους αφορολόγητο και καμία φοροαπαλλαγή .
Το μόνο που αναγνωρίζεται είναι η αφαίρεση των Ασφαλιστικών εισφορών(πχ.ΟΑΕΕ , ΕΤΑΑ κλπ) από τα ακαθάριστα έσοδα με την εγγραφή τους στα Βιβλία που τηρούν.
Επίσης και για τη δήλωση 2015 θα επιβαρυνθούν με το Τέλος Επιτηδεύματος των 650€ και σε περίπτωση ύπαρξης υποκαταστήματος με επιπλέον 600€ για κάθε υποκατάστημα.
Επιπλέον θα επιβάλλεται και προκαταβολή 55% επί του φόρου που προκύπτει και θα αφαιρείται από το σύνολο του προς καταβολή φόρου η προκαταβολή του προηγούμενου έτους και οι τυχόν παρακρατηθέντες φόροι που παρακρατήθηκαν εντός του 2014.
Τέλος το καθαρό εισόδημα συναθροιζόμενο με άλλα τυχόν εισοδήματα , θα  υποβληθεί και στην Εκτακτη εισφορά αλληλεγγύης .
Υπενθυμίζεται ότι η εισφορά αλληλεγγύης   υπολογίζεται ως εξής:
α) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 12.001 ευρώ έως 20.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 1% επί ολόκληρου του ποσού.
β) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 20.001 ευρώ έως και 50.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 2% επί ολόκληρου του ποσού.
γ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 50.001 έως και 100.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 3% επί ολόκληρου του ποσού.
δ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από 100.001 ευρώ και άνω, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 4% επί ολόκληρου του ποσού.
Θα σημειώσουμε εδώ ότι οι εξαγγελίες περί αφορολόγητου , της νέας πολιτικής ηγεσίας θα ισχύσουν από το τρέχον φορολογικό έτος 2015 και θα αφορούν στη δήλωση του 2016.