Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Πώς θα φορολογηθούν φέτος οι επιχειρήσεις – Όλη η εγκύκλιος

Τις διατάξεις των άρθρων 44,45 και 46 του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με οδηγίες για τον ορθό τρόπο εφαρμογής τους κοινοποίησε η Γενική Γραμματεία Φορολογικών Εσόδων.
Η εγκύκλιος 1044 εμπεριέχει αναλυτικές οδηγίες για τη φορολογία των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων. Ουσιαστικά, η εγκύκλιος, περιγράφει τον τρόπο φορολόγησης των επιχειρήσεων με το νέο καθεστώς που ισχύει για τα κέρδη που αποκτήθηκαν από την 1/1/2014 και τα οποία θα δηλωθούν φέτος.
Τα πρόσωπα που υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων είναι:
1.Οι κεφαλαιουχικές εταιρείες που συστάθηκαν στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή
2.Οι προσωπικές εταιρείες που στάθηκαν στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή
3.Τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστάθηκαν στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου
4. Οι συνεταιρισμοί και οι ενώσεις αυτών
5.Οι κοινωνίες αστικού δικαίου, οι αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, οι συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα,
6.   Οι κοινοπραξίες και
7. Οι λοιπές νομικές οντότητες που δεν περιλαμβάνονται σε μια από τις περιπτώσεις που προαναφέρθηκαν
Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι οδηγίες για τις επιχειρήσεις που διατηρούν έδρα στο εξωτερικό ενώ αναλυτικά περιγράφονται και τα νομικά πρόσωπα που απαλλάσσονται του φόρου.

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Αποδείξεις 2014 : Που Αφορούν Στη Δήλωση 2015

Στις αποδείξεις που πρέπει να διαθέτουν για το 2014  ΜΟΝΟ οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι για να καλύψουν το 10% των συνολικών ετήσιων αποδοχών τους  ευρώ έχουν προστεθεί από πέρυσι  κι αυτές που αφορούν σε δαπάνες για δίδακτρα φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων. Προστέθηκαν επίσης και οι αποδείξεις για δαπάνες αγοράς αγαθών ή λήψης υπηρεσιών που πραγματοποιούνται σε άλλες χώρες-μέλη της Eυρωπαϊκής Eνωσης.
Για την κάλυψη του 10% του εισοδήματος δεν «μετράνε» αποδείξεις που αφορούν σε δαπάνες για:
- προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, υγραερίου και φυσικού αερίου
– ενοίκια κύριας κατοικίας και ενοίκια παιδιών που σπουδάζουν σε άλλη πόλη
– ασφάλιστρα κάθε είδους (ζωής, πυρός, μεταφορών κ.λπ.)
– αγορά φωτοβολταϊκών συστημάτων
– ύδρευση
– αποχέτευση
– ηλεκτρικό ρεύμα
– δημοτικά τέλη
– ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες
– νοσοκομειακή περίθαλψη
– αγορά αυτοκινήτων
– αγορά ακινήτων
– αγορά λοιπών αντικειμένων αξίας άνω των 10.000 ευρώ, που λαμβάνονται υπόψη για τον τεκμαρτό προσδιορισμό
του εισοδήματος
– εισιτήρια λεωφορείων, τρένων, πλοίων και αεροπλάνων
– ταχυδρομικές υπηρεσίες
– τηλεφωνικές υπηρεσίες
– υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης
– τυχερά παιχνίδια
– τέλη κυκλοφορίας.
Για όλες τις υπόλοιπες δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών οι σχετικές αποδείξεις λαμβάνονται
υπόψη για την κάλυψη του 10% του ετήσιου εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες.
Σε περίπτωση συζύγων οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί υπολογίζονται αθροιστικά και για τους δύο
συζύγους μόνον εφόσον έχουν περιληφθεί στην εμπρόθεσμη δήλωση και επιμερίζονται μεταξύ των συζύγων
ανάλογα με το δηλούμενο και φορολογούμενο ατομικό εισόδημα της εμπρόθεσμης δήλωσής τους.
Επισημαίνουμε επίσης ότι Αποδείξεις Δαπανών θα πρέπει να διαθέτουν στο ίδιο ποσοστό (10%) επί του εισοδήματος τους και οι φορολογούμενοι που θα δηλώσουν εισοδήματα ως “μπλοκάκια” και θα φορολογηθούν με τη κλίμακα Μισθωτών &Συνταξιούχων.
Δεν υποχρεούνται στην προσκόμιση αποδείξεων δαπανών:
– Yπάλληλοι του υπουργείου Eξωτερικών και των λοιπών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών, του Eλληνικού
Oργανισμού Tουρισμού, της Mόνιμης Aντιπροσωπείας στις Eυρωπαϊκές Kοινότητες, στρατιωτικοί που υπηρετούν
στην αλλοδαπή, υπάλληλοι του Eμπορικού και Bιομηχανικού Eπιμελητηρίου Aθηνών, υπάλληλοι του Eθνικού
Oργανισμού Mικρομεσαίων Mεταποιητικών Eπιχειρήσεων, υπάλληλοι της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Eνώσεων
Γεωργικών Συνεταιρισμών που υπηρετούν στα οικεία αντιπροσωπευτικά γραφεία τους στις Bρυξέλλες.
– Oσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας.
– Όσοι διαμένουν σε ψυχιατρικά καταστήματα.
– Φυλακισμένοι.
.
Τέλος οι αποδείξεις φυλάσσονται από τους φορολογούμενους και προσκομίζονται στην αρμόδια ΔOY μόνο εφόσον ζητηθούν σε περίπτωση ελέγχου

Εργασιακά - Ασφαλιστικά: Οι αλλαγές της νέας κυβέρνησης

Τα θέματα των εργασιακών σχέσεων και του ασφαλιστικού συστήματος εντάσσονται στις προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης, όπως προκύπτει από τις πρώτες δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών και οι οποίες αναμένεται να επιβεβαιωθούν και από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Θέμα μείζονος σημασίας, όχι μόνο βραχυπρόθεσμα αλλά και σε βάθος χρόνου, αποτελεί η βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων. «Βραδυφλεγή βόμβα» σπεύδουν να τη χαρακτηρίσουν όσοι ειδικεύονται στην κοινωνική ασφάλιση, λαμβάνοντας υπόψη τη δεινή οικονομική κατάσταση των ταμείων.

Ο συνδυασμός της δραματικής μείωσης της απασχόλησης με τα «λουκέτα» που βάζουν καθημερινά πολλές επιχειρήσεις οδηγώντας αυτόματα σε αντίστοιχη μείωση των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων, τα δυσθεώρητα ποσοστά ανεργίας που καταγράφονται στον ΟΑΕΔ, με 1.500.000 ανέργους να περιμένουν να βρουν δουλειά, καθώς και η αδυναμία αποπληρωμής τόσο των τρεχουσών όσο και των παλαιότερων ασφαλιστικών εισφορών, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα, που κινδυνεύει να τορπιλίσει το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Τα αποθεματικά των ταμείων, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας, δεν θα μπορούν σε λίγους μήνες να ανταποκριθούν στις ανάγκες τις οποίες οφείλουν να καλύψουν. Για κάποιες δηλώσεις ανησυχίας που ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες -έστω και συγκεκαλυμμένα από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το ασφαλιστικό σύστημα-, και δημιούργησαν φόβο, ίσως και πανικό για το μέλλον των συντάξεων, έσπευσαν οι αρμόδιοι υπουργοί να «διασκεδάσουν» τις εντυπώσεις και να διαβεβαιώσουν ότι οι συντάξεις είναι εγγυημένες. Οι καθησυχαστικοί λόγοι ακούγονται ωραίοι, αν όμως αποτυπώνουν την πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα δεν είναι αυτή που επιχειρείται να παρουσιαστεί. Η καταβολή των δόσεων για όσους έχουν υπαχθεί στην πρόσφατη ρύθμιση των ασφαλιστικών εισφορών, χαλάρωσε τους δύο τελευταίους μήνες. Τα ελλείμματα στο ΙΚΑ και στον ΟΑΕΕ, ιδίως τα τελευταία χρόνια μετά το «κούρεμα» των ομολόγων είναι στην τροχιά του «κόκκινου». Για κάποιους μήνες βρέθηκαν λύσεις της τελευταίας στιγμής από το ΙΚΑ για να πληρωθούν οι συντάξεις.

Το ΙΚΑ εισπράττει και ποσοστά εισφορών για λογαριασμό τρίτων (ΟΑΕΔ, Επικουρικά Ταμεία, Ταμεία Πρόνοιας). Έχει την δυνατότητα να αποδώσει τα εισπραττόμενα στους οργανισμούς αυτούς για να μην βρεθούν, ιδίως τα επικουρικά ταμεία και τα ταμεία πρόνοιας σε πιο δύσκολη θέση;

Όλοι οι παραπάνω λόγοι συνηγορούν στη λήψη άμεσων και δραστικών μέτρων προς κάθε κατεύθυνση που δίνει λύσεις «αντοχής» και μακροβιότητας του ασφαλιστικού συστήματος, προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Η νέα κυβέρνηση προτίθεται να ξεκινήσει τις αλλαγές πρώτα από τα εργασιακά και στην συνέχεια να αντιμετωπίσει τα ασφαλιστικά αναζητώντας « φως στο τούνελ».

Ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις στα εργασιακά

1. Επαναφορά του θεσμού των συλλογικών διαπραγματεύσεων που είχαν πληγεί από τις μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας έναντι των δανειστών.  

2. Επαναφορά των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας που συρρικνώθηκαν με τον Νόμο 4303/2014.

3. Επαναφορά της προστατευτικής νομοθεσίας για τις απολύσεις  και μείωση του ποσοστού από 5% σε 2% μηνιαίως.

4. Κατάργηση του ισχύοντος νόμου για την πολιτική επιστράτευση.

5. Στη συνέχεια, επαναφορά του κατώτατου βασικού μισθού στα 751 ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η συμπλήρωση του 25ου έτους της ηλικίας του εργαζομένου.

6. Αναζήτηση τρόπων επαναλειτουργίας των Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ) οι οποίοι δεν λειτουργούν και έχουν απορροφηθεί από τον ΟΑΕΔ.

Οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης για τα ασφαλιστικά

1. Κατάργηση διατάξεων περί μείωσης των κύριων και επικουρικών συντάξεων και απόρριψη της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.

2. Κατάργηση οποιασδήποτε ρύθμισης που εισάγει κεφαλαιοποιητικό χαρακτήρα στην κοινωνική ασφάλιση.  

3. Σταδιακή αποκατάσταση των συντάξεων  και χορήγηση 13ης σύνταξης (Δ.Χ.) σε συνταξιούχους με μηνιαίο εισόδημα έως 700 ευρώ.

4. Καταβολή της σύνταξης στους ανάπηρους που εκκρεμεί επανεξέταση τους από τα Κ.Ε.Π.Α.

5. Επανεξέταση της λειτουργίας των Κ.Ε.Π.Α.

6. Επαναφορά της σύνταξης των 360 ευρώ στους υπερήλικες.

7. Αύξηση του ορίου της οφειλής των 20.000 ευρώ προς τα ασφαλιστικά ταμεία, προκειμένου να μπορούν να λάβουν τη σύνταξη τους οι οφειλέτες.

8. Άρση της προσωποκράτησης για οφειλές προς τον ΟΑΕΕ.

9. Βεβαίωση της δυνατότητας των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ να επιλέξουν κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία.

10. Επανεξέταση του μαθηματικού τύπου υπολογισμού των εφάπαξ.

11. Σταδιακή κάλυψη των απωλειών των ασφαλιστικών ταμείων από το «κούρεμα» των ομολόγων.

Οι προσδοκίες της κυβέρνησης για άντληση πόρων προς όφελος των ασφαλιστικών ταμείων

Προκειμένου να εξασφαλίσει η κυβέρνηση τη βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων και να υλοποιήσει τους στόχους της, φιλοδοξεί να αντλήσει έσοδα από:

1. Ποσοστό για την κοινωνική ασφάλιση σε κάθε αντικειμενική αναπροσαρμογή των ακινήτων και εκτάσεων γης του δημοσίου.

2. Εισφορά επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούν όλα τα πιστωτικά ιδρύματα.

3. Ειδικό φόρο στις δαπάνες συμμετοχής σε τυχερά παιχνίδια (ΠΡΟΠΟ, Καζίνο, κλπ).

4. Πρόσθετο φόρο στις επιχειρήσεις τυχερών παιχνιδιών.

5. Ποσοστό από τα πρόστιμα για φοροδιαφυγή.

6. Ποσοστό από τα πρόστιμα του Υπουργείου Εμπορίου και της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

7. Ποσοστό από τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ.

8. Ποσοστό από τα πρόστιμα ανεξάρτητων αρχών.

9. Θεσμοθέτηση ειδικών πόρων.

10. Αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων με τη σύσταση Ενιαίου Ταμείου Διαχείρισης Αποθεματικών και Περιουσίας.

Δηλώσεις ΦΠΑ αγροτών - τα νέα δεδομένα

Στο πλαίσιο της διευκόλυνσης των υπόχρεων και προκειμένου να ρυθμιστούν οι φορολογικές υποχρεώσεις των αγροτών για το έτος 2014, η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου, εξέδωσε απόφαση με την οποία, μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου 2015:  
α) Οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος, που ασχολούνται αποκλειστικά με την αγροτική εκμετάλλευση, ανεξάρτητα αν πραγματοποιούν εξαγωγές και ενδοκοινοτικές παραδόσεις των προϊόντων τους, ως ετήσια δήλωση υποβάλλουν την δήλωση ΦΠΑ της τελευταίας φορολογικής περιόδου του έτους 2014 και δηλώνουν σε αυτή τα στοιχεία όλου του έτους συγκεντρωτικά. Δεν θα χρησιμοποιηθεί δηλαδή ειδικό έντυπο.

β) Οι αγρότες, για λόγους τεχνικούς, θα πρέπει να υποβάλλουν μηδενικές (κενές) τις  δηλώσεις ΦΠΑ των προηγούμενων φορολογικών περιόδων του έτους 2014. Για την υποβολή των μηδενικών αυτών δηλώσεων δε θα επιβληθούν πρόστιμα από την διοίκηση, ακόμα και αν το σύστημα τις αναγνωρίζει ως εκπρόθεσμες. 

γ) Δηλώσεις ΦΠΑ για τις φορολογικές περιόδους του 2014, που υποβλήθηκαν από τους αγρότες, αν και δεν υπήρχε υποχρέωση, γίνονται αποδεκτές, οπότε, για τον ορθό υπολογισμό του οφειλόμενου φόρου, o φόρος που καταβλήθηκε ή το πιστωτικό υπόλοιπο για το οποίο εκδόθηκε ΑΦΕΚ, θα πρέπει να αναγραφεί στους κωδικούς των λοιπών προστιθέμενων ή αφαιρούμενων ποσών αντίστοιχα.
δ) Όταν το αποτέλεσμα των παραπάνω  δηλώσεων  των αγροτών είναι χρεωστικό, ο τυχόν μη καταβληθείς φόρος, θα πρέπει να πληρωθεί μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου 2015, σύμφωνα με τηνΠΟΛ.1034/2015, χωρίς τόκους και πρόστιμο του άρθρου 57 του ΚΦΔ. Στην περίπτωση αυτή, για τη διαγραφή των τυχόν τόκων και προστίμων, απαιτείται αίτηση του φορολογούμενου προς τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.

Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

Οριστική δήλωση αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα (Ε20) & Οριστική Δήλωση για εισοδήματα από εμπορικές επιχειρήσεις (Ε21)

Οριστική δήλωση αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα (Ε20) οικ. έτους 2014

Δεν υφίσταται πλέον η υποχρέωση υποβολής του συγκεκριμένου εντύπου για φορολογικά έτη από 01/01/2014 και έπειτα σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4172/2013. Ο τύπος, το περιεχόμενο και ο τρόπος υποβολής της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων και της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα για το φορολογικό έτος 2014 θα καθοριστούν με ΠΟΛ που θα εκδοθεί απο τη Γεν. Δ/νση Φορολογικής Διοίκησης και τη Γεν. Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Οριστική Δήλωση για εισοδήματα από εμπορικές επιχειρήσεις (Ε21) οικ. έτους 2014

Δεν υφίσταται πλέον η υποχρέωση υποβολής του συγκεκριμένου εντύπου για φορολογικά έτη από 01/01/2014 και έπειτα σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4172/2013. Ο τύπος, το περιεχόμενο και ο τρόπος υποβολής της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων και της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα για το φορολογικό έτος 2014 θα καθοριστούν με ΠΟΛ που θα εκδοθεί απο τη Γεν. Δ/νση Φορολογικής Διοίκησης και τη Γεν. Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Μισθωτοί — Συνταξιούχοι 2014 : Πως Φορολογούνται Στη Δήλωση Του 2015

Το εισόδημα των Μισθωτών και των Συνταξιούχων φορολογείται αυτοτελώς (δεν συναθροίζεται με άλλα εισοδήματα) με κλίμακα και με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση αποδείξεων  σε ποσοστό 10% του φορολογητέου εισοδήματός τους.
Η Κλίμακα Μισθωτών Συνταξιούχων για τα εισοδήματα του 2014 που θα δηλωθούν στη δήλωση του 2015 είναι :
aloniatis12a

1. Αποδείξεις και η Μειώση του φόρου
Μείωση φόρου έχουν μόνο όσοι φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών — συνταξιούχων . Ο φόρος που προκύπτει με βάση την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων μειώνεται :
α) Για εισόδημα μέχρι και 21.000,00 ευρώ κατά 2.100,00 ευρώ.
β) Για εισόδημα πάνω από 21.000,00 ευρώ το ποσό μείωσης των 2.100,00 ευρώ περιορίζεται κατά 100,00 ευρώ ανά 1.000,00 ευρώ εισοδήματος και μέχρι εξαντλήσεως του ποσού των 2.100,00 ευρώ.
Εφόσον ο φόρος που προκύπτει είναι μικρότερος των 2.100,00 ευρώ το ποσό μείωσης περιορίζεται στο ποσό του φόρου.
2.Μείωση φόρου Μισθωτών – Συνταξιούχων βάσει δαπανών
Το ποσό του φόρου που προκύπτει, για τους μισθωτούς και συνταξιούχους, μειώνεται κατά ποσοστό 10% για κάθε καταβαλλόμενη από τις ακόλουθες δαπάνες:
α) Των εξόδων ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης του φορολογουμένου και των λοιπών προσώπων που τον βαρύνουν κατά το μέρος που δεν καλύπτονται από ασφαλιστικά ταμεία ή/και ασφαλιστικές εταιρείες και υπερβαίνουν το 5% του φορολογούμενου εισοδήματος. Το ποσό της μείωσης δεν μπορεί να υπερβεί τις 3.000,00 ευρώ.
Ως έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης θεωρούνται :
α1) Οι αμοιβές που καταβάλλονται σε ιατρούς και ιατρικά κέντρα, όλων των ειδικοτήτων για ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, καθώς και οι αμοιβές που καταβάλλονται σε οδοντιάτρους, ορθοδοντικούς, γναθοχειρουργούς για οδοντοθεραπεία, οδοντοπροσθετική και γναθοχειρουργική.
α2) Τα έξοδα νοσηλείας που καταβάλλονται σε νοσηλευτικά ιδρύματα ή ιδιωτικές κλινικές, καθώς και οι δαπάνες που καταβάλλονται για διαρκή κάλυψη ιατρικών αναγκών.
α3) Τα έξοδα για φαρμακευτική περίθαλψη γενικά.
α4) Οι αμοιβές που καταβάλλονται σε νοσοκόμο για την παροχή υπηρεσιών σε ασθενή κατά τη νοσηλεία του σε νοσοκομείο ή κλινική ή στο σπίτι.
α5) Η δαπάνη για την αντικατάσταση μελών του σώματος με τεχνητά μέλη, καθώς και η δαπάνη για την αγορά ή τοποθέτηση στο σώμα του ασθενούς οργάνων, τα οποία είναι αναγκαία για τη φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού.
α6) Τα έξοδα νοσοκομειακής περίθαλψης των τέκνων με ειδικές ανάγκες που παρουσιάζουν αναπηρία σε ποσοστό 40% και άνω με βάση τη γνωμάτευση των οικείων υγειονομικών επιτροπών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α), εφόσον το ετήσιο φορολογούμενο και απαλλασσόμενο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000,00 ευρώ, καθώς και η δαπάνη τους για δίδακτρα ή τροφεία που καταβάλλονται γι’ αυτά τα τέκνα σε ειδικές για την πάθησή τους σχολές ή θεραπευτήρια,
α7) ποσό ίσο με το 50% της δαπάνης που καταβάλλεται σε επιχειρήσεις περίθαλψης ηλικιωμένων, οι οποίες λειτουργούν νόμιμα.
Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των προσώπων που αναφέρονται στο άρθρο 7, τα οποία συνοικούν με τον φορολογούμενο και παρουσιάζουν αναπηρία 67% και άνω με βάση τη γνωμάτευση των οικείων υγειονομικών επιτροπών του ΚΕ.Π.Α. και έχουν αποκτήσει ετήσιο εισόδημα πάνω από 6.000,00 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, εκπίπτει το ποσό των εξόδων ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης που υπερβαίνει το συνολικό ετήσιο καθαρό πραγματικό, φορολογούμενο με τις γενικές διατάξεις ή με ειδικό τρόπο ή απαλλασσόμενο ή τεκμαρτό εισόδημα των προσώπων αυτών.
Επίσης στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται και οι αντίστοιχες δαπάνες που αφορούν τα τέκνα που ορίζονται στο άρθρο 7 στην περίπτωση που καταβάλλονται από γονέα που δεν συνοικεί μαζί τους, λόγω διάζευξης με τον άλλο γονέα.
Το ποσό της κάθε δαπάνης, η οποία υπολογίζεται αθροιστικά και για τους δύο συζύγους, μειώνει το φόρο, μόνον εφόσον έχει περιληφθεί στην αρχική δήλωση και μερίζεται μεταξύ των συζύγων ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος του καθενός που φορολογείται με τις γενικές διατάξεις, όπως αυτό δηλώθηκε με την αρχική δήλωση ή συμπληρωματική μέχρι τη λήξη της προθεσμίας.
β) Το ποσό της διατροφής που επιδικάστηκε και καταβάλλεται από τον έναν σύζυγο στον άλλο, του οποίου αποτελεί φορολογητέο εισόδημα. Το ποσό της μείωσης του φόρου δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.500,00 ευρώ.
γ) Των χρηματικών ποσών που καταβάλλονται από τον φορολογούμενο λόγω δωρεάς προς:
γ1) Τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής, τους ιερούς ναούς, τις ιερές μονές του Αγίου Όρους, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων, την Ιερά Μονή Σινά, την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας, τα δημοτικά νοσοκομεία και τα νοσοκομεία που είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
γ2) Τα κοινωφελή ιδρύματα, τα σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης και χορηγούν υποτροφίες, τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που νόμιμα έχουν συσταθεί ή συνιστώνται και τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς, τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς που διέπονται από το Ν. 1514/1985 (Φ.Ε.Κ. 13/Α’) και τα ερευνητικά κέντρα που αποτελούν ημεδαπά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
γ3) Τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ημεδαπά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που νόμιμα υπάρχουν ή συνιστώνται, εφόσον επιδιώκουν σκοπούς πολιτιστικούς. Πολιτιστικοί σκοποί είναι, ιδίως, η καλλιέργεια, προαγωγή και διάδοση των γραμμάτων, της μουσικής, του χορού, του θεάτρου, του κινηματογράφου, της ζωγραφικής, της γλυπτικής και των τεχνών γενικότερα, καθώς και η ίδρυση, επέκταση και συντήρηση των αναγνωρισμένων ιδιωτικών μουσείων, όπως τέχνης, φυσικής ιστορίας, εθνολογικών και λαογραφικών.
Με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού και Τουρισμού καθορίζονται τα νομικά πρόσωπα που επιδιώκουν πολιτιστικούς σκοπούς καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
Τα ποσά των δωρεών και των χορηγιών λαμβάνονται υπόψη μόνον εφόσον έχουν κατατεθεί σε ειδικό λογαριασμό του νομικού προσώπου, που πρέπει να ανοιχθεί για το σκοπό αυτόν σε πιστωτικό ίδρυμα που νόμιμα λειτουργεί στην Ελλάδα. Το γραμμάτιο είσπραξης του πιστωτικού ιδρύματος που εκδίδεται πρέπει να αναφέρει τα στοιχεία του δωρητή ή χορηγού και δωρεοδόχου, το ποσό της δωρεάς ή χορηγίας αριθμητικώς και ολογράφως, την ημερομηνία κατάθεσής του και την υπογραφή του δωρητή ή χορηγού, κατά περίπτωση.
δ) Της αξίας των ιατρικών μηχανημάτων και των ασθενοφόρων αυτοκινήτων, που μεταβιβάζονται λόγω δωρεάς στα κρατικά και δημοτικά νοσηλευτικά ιδρύματα και τα νοσοκομεία που αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Επισημάνσεις (Για τις δωρεές και τις χορηγίες)
i. Το συνολικό ποσό των δωρεών και χορηγιών των περιπτώσεων γ’ και δ’ επί του οποίου υπολογίζεται η μείωση δεν μπορεί να υπερβαίνει ποσοστό 5% του συνολικού εισοδήματος που φορολογείται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις.
ii. Η μείωση διενεργείται εφόσον τα ποσά των δωρεών και χορηγιών υπερβαίνουν συνολικά τα εκατό 100,00 ευρώ.
iii. Τα χρηματικά ποσά αυτών των δωρεών και χορηγιών δεν πρέπει να έχουν εκπέσει με βάση άλλη διάταξη του Ν. 2238/1994.
iv. Οι διατάξεις των περιπτώσεων γ’, και δ’ εφαρμόζονται και για δωρεές υπέρ αντίστοιχων κρατικών φορέων και νομικών προσώπων, εγκατεστημένων σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε χώρες ΕΟΧ. Το ποσό των δωρεών αυτών μπορεί να κατατίθεται και σε πιστωτικό ίδρυμα στην οποία έχει την κατοικία του ο δωρεοδόχος.
Μείωση φόρου λόγω αναπηρίας κ.λπ.
Εξαιρετικά, το ποσό του φόρου που προκύπτει  κατά 200,00 ευρώ, για τον ίδιο φορολογούμενο και για καθένα από τα πρόσωπα που συνοικούν με αυτόν ή τον βαρύνουν, εφόσον:
α) Παρουσιάζουν αναπηρία 67% και άνω με βάση τη γνωμάτευση των οικείων υγειονομικών επιτροπών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.).
Δεν λαμβάνεται υπόψη επαγγελματική ή ασφαλιστική αναπηρία.
β) Είναι ανάπηροι αξιωματικοί ή οπλίτες, οι οποίοι με την ιδιότητα του αναπήρου παίρνουν σύνταξη από το δημόσιο ταμείο ή αξιωματικοί οι οποίοι έχουν τεθεί σε κατάσταση πολεμικής διαθεσιμότητας ή αξιωματικοί που εξαιτίας πολεμικού τραύματος ή νοσήματος που επήλθε λόγω κακουχιών σε πολεμική περίοδο, βρίσκονται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου ή πρόσωπα που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 1579/1950 (Φ.Ε.Κ. 286/Α’) και του Ν.Δ. 330/1947 (Φ.Ε.Κ. 84/Α’).
γ) Είναι θύματα πολέμου. Θύματα πολέμου κατά την έννοια του Ν. 2238/1994 είναι τα πρόσωπα που λαμβάνουν σύνταξη από πολεμική αιτία. Με τα θύματα πολέμου εξομοιώνονται και τα πρόσωπα τα οποία ως μέλη οικογενειών αξιωματικών και οπλιτών, οι οποίοι απεβίωσαν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας σε ειρηνική περίοδο, δικαιούνται σύνταξη από το δημόσιο ταμείο.
δ) Παίρνουν σύνταξη από το δημόσιο ταμείο ως ανάπηροι ή θύματα εθνικής αντίστασης ή εμφυλίου πολέμου σύμφωνα με τις διατάξεις των Ν. 1543/1985 (Φ.Ε.Κ. 73/Α’) και Ν. 1863/1985 (Φ.Ε.Κ. 204/Α’), όπως τροποποιήθηκαν με το Ν. 1976/1991 (Φ.Ε.Κ. 184/Α’).
Λοιπά θέματα που αφορούν τις μειώσεις φόρου
α) Για τη σύζυγο η οποία έχει εισόδημα από το οποίο προκύπτει φόρος, οι μειώσεις των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης και των δωρεών – χορηγιών (περιπτώσεις α’, γ’, και δ’ της παραγράφου 3 του άρθρου 9) και η μείωση φόρου λόγω αναπηρίας κ.λπ. (της παραγράφου 4 του άρθρου 9) που αφορούν την ίδια, οι μειώσεις των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης (περίπτωση α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 9) που αφορούν τα τέκνα της από προηγούμενο γάμο, τα χωρίς γάμο τέκνα της, τους γονείς της και τους ανήλικους ορφανούς από πατέρα και μητέρα συγγενείς της μέχρι το δεύτερο βαθμό, αφαιρούνται από το δικό της φόρο που προκύπτει με βάση την κλίμακα.
β) Όταν λόγω θανάτου του ενός από τους συζύγους υποβάλλονται χωριστές δηλώσεις, αν στο εισόδημα του ενός συζύγου δεν προκύπτει φόρος ή ο φόρος που προκύπτει είναι κατώτερος από το άθροισμα των μειώσεων των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης και των δωρεών – χορηγιών (περιπτώσεις α’, γ’, και δ’ της παραγράφου 3 του άρθρου 9) και η μείωση φόρου λόγω αναπηρίας κ.λπ. (της παραγράφου 4 του άρθρου 9), το άθροισμα αυτών ή η διαφορά που προκύπτει δεν μειώνει το φόρο του άλλου συζύγου.
Κατ’ εξαίρεση, στην περίπτωση αυτή, μειώνουν το φόρο του άλλου συζύγου τα ποσά των μειώσεων που αφορούν έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης του ενός συζύγου και των λοιπών προσώπων που συνοικούν μαζί του και τον βαρύνουν.
γ) Αν με βάση τη φορολογική κλίμακα δεν προκύπτει για τον φορολογούμενο ποσό φόρου ή αυτό που προκύπτει είναι μικρότερο από το άθροισμα των μειώσεων των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης (περίπτωση α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 9) και η μείωση φόρου λόγω αναπηρίας κ.λπ. (της παραγράφου 4 του άρθρου 9) που αφορούν αυτόν προσωπικά και τα πρόσωπα που τον βαρύνουν, ολόκληρο το ποσό των μειώσεων των περιπτώσεων αυτών ή η διαφορά που προκύπτει, μειώνει το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση τη φορολογική κλίμακα για τον άλλο σύζυγο.
Επισημάνσεις
i. Αν το συνολικό ποσό των μειώσεων είναι μεγαλύτερο του φόρου, ο οποίος προκύπτει με βάση τη φορολογική κλίμακα για τον φορολογούμενο και τη σύζυγό του, η διαφορά δεν επιστρέφεται ούτε συμψηφίζεται.
ii. Το ποσό που απομένει ύστερα από τις μειώσεις αποτελεί το φόρο που αναλογεί στο συνολικό καθαρό εισόδημα του φορολογούμενου.

Έρχονται νέα προγράμματα για τους ανέργους

Με γρήγορους ρυθμούς σχεδιάζονται οι παρεμβάσεις στα προγράμματα απασχόλησης, προκειμένου να μην υπάρξει «κενό προγραμμάτων» το επόμενο διάστημα.

Πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας

Μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα οριστικοποιηθούν οι διαδικασίες προκήρυξης του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, καθώς η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας επιδιώκει την όσο το δυνατό γρηγορότερη επανεξέταση του συνόλου των προγραμμάτων που είχε σχεδιάσει η απελθούσα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Στόχος της αρμόδιας αναπληρώτριας υπουργού για θέματα ανεργίας Ράνιας Αντωνοπούλου είναι να μην διακοπεί η υλοποίηση των δράσεων που ήδη έχουν εγκριθεί και ανακοινωθεί, παρότι εκτιμάται ότι απαιτούνται σημαντικές παρεμβάσεις.

Ειδικά βέβαια στο θέμα του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, χιλιάδες άνεργοι αναμένουν εδώ και μήνες την ενεργοποίησή του. Είναι χαρακτηριστικό ότι η απελθούσα κυβέρνηση το είχε εξαγγείλει από τον Σεπτέμβριο και πλέον απαιτείται μόνο μια υπογραφή για την ανάρτηση των προσωρινών πινάκων και την έναρξη των προσλήψεων σε δήμους και φορείς του δημοσίου 52.000 ανέργων.

Εντός της επόμενης εβδομάδας, αναμένεται να διευκρινιστεί εάν οι οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στην κοινωφελή εργασίας θα εμπεριέχουν την χρονική επέκταση του προγράμματος, καθώς η κ. Αντωνοπούλου τάσσεται υπέρ της μεγαλύτερης διάρκειας στα προγράμματα, ώστε να δίνεται στους άνεργους η δυνατότητα να προγραμματίζουν τη ζωή τους και να μην αντιμετωπίζουν την εργασία ως ένα μικρό διάλειμμα. Ειδικά τους μακροχρόνια ανέργους ή τους άνεργους σε οικογένειες χωρίς κανέναν εργαζόμενο.

Η δυσκολία βέβαια στην επέκταση της διάρκειας στην απασχόληση, όσον αφορά το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας, έγκειται στο ότι δεν είναι εύκολο να εξασφαλιστούν άμεσα, επιπλέον κονδύλια, εκτός εάν επιλεγεί η λύση περιορισμού των δικαιούχων. Να σημειωθεί πάντως, ότι χιλιάδες άνεργοι αναμένουν με μεγάλη αγωνία την προκήρυξη του προγράμματος. Παρέμβαση για το θέμα, με επιστολή τους προς τον υπουργό Εργασίας Πάνο Σκουρλέτη, έκανε και η ΚΕΔΕ, επισημαίνοντας ότι στο παρελθόν, η κοινωφελής εργασία λειτούργησε ως ανάχωμα στην ανεργία, ενώ κάλυψε και σημαντικές ανάγκες σε δήμους της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του υπουργείου Εργασίας και της αρμόδιας υπουργού είναι να μην υπάρξει κενό προγραμμάτων τους επόμενους 4 με 5 μήνες, μια κρίσιμη περίοδο για την πορεία της ανεργίας στη χώρα. Η κ. Αντωνοπούλου έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο η αμοιβή όσων συμμετέχουν στα προγράμματα να υπολείπεται του κάθε φορά θεσμοθετημένου, κατώτατου μισθού.

Στον μεσο-μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του υπουργείου Εργασίας τίθεται η εφαρμογή του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την απασχόληση 300.000 ανέργων, μέσα σε δύο χρόνια, με αιχμή το σχέδιο όπου το κράτος είναι ο εργοδότης ύστατης καταφυγής.

Στόχος της κ. Αντωνοπούλου είναι κάθε προσπάθεια να συνδεθεί με το αναπτυξιακό μοντέλο που σχεδιάζει η κυβέρνηση, ώστε οι δράσεις να "κουμπώσουν" με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Σε επίπεδο κονδυλίων, εκτός από το ΕΣΠΑ, εκτιμάται ότι θα υπάρξουν νέες πηγές συγχρηματοδότησης δράσεων για την κάλυψη και των τοπικών αναγκών, με βάση τις κοινωνικής προτεραιότητες και υπό την προϋπόθεση ότι θα συμμετέχουν οι κοινωνικοί εταίροι, οι δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες.

Τί είναι το πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης

Το πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης για 300.000 ανέργους, με το κράτος να παίζει το ρόλο του «εργοδότη ύστατης καταφυγής», είναι ίσως το βασικό εργαλείο της νέας κυβέρνησης, στην προσπάθεια ανάσχεσης της ανεργίας.

Η κ. Αντωνοπούλου έχει ήδη επεξεργαστεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ως ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, από τον περασμένο Απρίλιο. Το πρόγραμμα θα προσφέρει τον βασικό μισθό και θα προβλέπει την τήρηση των νόμιμων εργασιακών δικαιωμάτων.

Στο πρόγραμμα γίνεται σαφής αναφορά στη δημιουργία προσωρινών εργαζομένων, με συμβάσεις διάρκειας έως 11 μηνών, οι οποίοι θα παράγουν και θα προσφέρουν κοινωφελές έργο, ανάλογα με τα προσόντα τους.

Βάσει του σχεδιασμού, οι απαραίτητοι πόροι χρηματοδότησης του προγράμματος θα προκύψουν τόσο μέσω της αναδιάρθρωσης κονδυλίων του ΕΣΠΑ, όσο και από κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Τράπεζα Επενδύσεων. Μέρος από τα κονδύλια που θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν είναι συνδεδεμένα με την ευρύτερη διαπραγμάτευση της Ελλάδας για το χρέος.

Το πρόγραμμα έχει κοστολογηθεί στα 4,1 δισ. ευρώ.

Όμως υπολογίζεται ότι από τα οφέλη που θα προκύψουν για τα ασφαλιστικά ταμεία και από τα έσοδα από τον ΦΠΑ και τον φόρο εισοδήματος, το τελικό κόστος μειώνεται στα 1,67 δισ. ευρώ.

Θα δίνει έμφαση στην εύρεση εργασίας σε μακροχρόνια ανέργους, στις γυναίκες και σε άνεργους που βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση, με στόχο να δίνεται η ευκαιρία να καλύψουν τα ένσημα που απαιτούνται για να συνταξιοδοτηθούν.