Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

Αναμόρφωση ΚΒΣ και Ποινολογίου. Οι πρώτες αλλαγές στον κώδικα βιβλίων και στοιχείων. (Α μέρος)

Μέσα στον ορυμαγδό των γεγονότων, εμείς σήμερα θα σας προϊδεάσουμε για τον Κ.Α.Σ. (Κανονισμό Απεικόνισης των Συναλλαγών).

Αποτελεί την μετάλλαξη του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, που αρκετά χρόνια αποτελούσε ένα βραχνά για τις επιτηρήσεις, όχι τόσο για την εφαρμογή του αλλά για την δυνατότητα που έδινε στην φορολογούσα αρχή να τον χρησιμοποιήσει για άλλους από τους ελεγκτικούς λόγους.

Ο Κ.Α.Σ. θα αποτελέσει μέρος του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, που σήμερα είναι ο 2238/1994.

Το πόρισμα που παρέδωσε η επιτροπή έχει πολλές αλλαγές τόσο σε ότι αφορά τα βιβλία και στοιχεία, όσο και στην αντιμετώπιση των προστίμων για παραβάσεις του.


1. Καταργείται σειρά φορολογικών βιβλίων τα οποία μέχρι σήμερα τηρούνταν υποχρεωτικά. Πρόκειται για:

- Το βιβλίο παραγωγής-κοστολογίου.
- Τα πρόσθετα βιβλία αποθήκευσης, διάθεσης λαχείων, μεταχειρισμένων αγαθών, καθώς και το βιβλίο εντολών για του μεσίτες.
- Τα διοικητικά βιβλία των Ανωνύμων Εταιρειών και των ΕΠΕ (παύει η φορολογική υποχρέωση).

2. Επέρχονται αλλαγές στη διαδικασία θεώρησης των βιβλίων και των στοιχείων (είναι η γνωστή ταλαιπωρία για τις επιχειρήσεις και τους λογιστές τους) που είναι οι εξής:

- Καταργείται παντελώς η θεώρηση των βασικών βιβλίων Β' και Γ' κατηγορίας καθώς και του βιβλίου αποθήκης.
- Για τα πρόσθετα βιβλία και το βιβλίο τεχνικών προδιαγραφών -για τα οποία παραμένει η θεώρηση- θα ρυθμιστεί με αποφάσεις η υποκατάσταση της κλασικής θεώρησης με τη σήμανση μέσω ειδικών φορολογικών μηχανισμών.
- Για τα φορολογικά στοιχεία, διατηρείται η θεώρηση των στοιχείων διακίνησης, ενώ η θεώρηση των υπόλοιπων στοιχείων (τιμολόγια, ΔΠΥ κ.λπ.) παραμένει η θεώρηση για μεταβατικό χρονικό διάστημα. Το μεταβατικό διάστημα θα λήξει όταν θα ξεκινήσει η διαβίβαση των δεδομένων όλων των συναλλαγών στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων με ηλεκτρονική μέθοδο.


3. Επεκτείνονται τα χρονικά όρια ενημέρωσης των βιβλίων, ενώ ο χρόνος ενημέρωσης συνδέεται πλέον και με τον χρόνο υποβολής των δηλώσεων ΦΠΑ:

- Για τις επιχειρήσεις που υπάγονται στον ΦΠΑ, ο χρόνος ενημέρωσης είναι το τέλος του επόμενου μήνα από την περίοδο για την οποία υποβάλλεται η δήλωση ΦΠΑ.
- Για τις μη υπαγόμενες στον ΦΠΑ επιχειρήσεις, τα βιβλία ενημερώνονται μέχρι το τέλος κάθε ημερολογιακού τετραμήνου.

Να σημειώσουμε εδώ ότι λαμβάνεται και μέριμνα για την τήρηση των βιβλίων, όπου ζητείται απλά να είναι στην διάθεση των ελεγκτικών αρχών όταν ζητηθούν, χωρίς να εξετάζεται ο τόπος τήρησης τους.


4. Καταργείται σύμφωνα με το πόρισμα η υποχρέωση υποβολής των ακόλουθων καταστάσεων προς τις φορολογικές αρχές:

- Του μεριδολογίου των ιατρών, του βιβλίου αποθήκης, των δελτίων κίνησης των τουριστικών λεωφορείων και η υποχρέωση υποβολής των ισοζυγίων.(κρίθηκε ότι παρέχουν στοιχεία που δεν έχουν αξιοποιηθεί ή δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από τον έλεγχο).

5. Σημαντικό είναι ότι τα τιμολόγια που αφορούν αμοιβαίες ανταπαιτήσεις θα εξαιρούνται από την υποχρέωση εξόφλησης με επιταγές ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού. Δηλαδή επιτρέπονται οι συμψηφισμοί των απαιτήσεων που έχει η μια επιχείρηση στην άλλη.

6. Επεκτείνεται η δυνατότητα τήρησης των παραστατικών (και των δελτίων αποστολής) σε CD-ROM.

7. Επανέρχεται το καθεστώς τιμολόγησης των αγροτικών προϊόντων όπως ίσχυε πριν την 1η Ιουνίου του 2010 (καταργείται η υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου-δελτίου αποστολής αγροτικών προϊόντων από τον παραλαμβάνοντα έμπορο, ο οποίος στο εξής θα εκδίδει δελτίο ποσοτικής παραλαβής και τιμολόγιο αγοράς αγροτικών προϊόντων).

8. Καθιερώνεται υποχρέωση τήρησης ηλεκτρονικού φακέλου από τις επιχειρήσεις. Στον ηλεκτρονικό φάκελο θα ενσωματώνονται ισοζύγια, ισολογισμοί, ημερολόγια πρωτογενών εγγραφών και άλλα παραστατικά, τα οποία ναι μεν δεν θα θεωρούνται αλλά πρέπει να είναι διαθέσιμα στον ελεγκτή της εφορίας.

9. Επίσης, καταργείται η υποχρέωση αναγραφής της ΔΟΥ του εκδότη στα στοιχεία, καθώς και της διεύθυνσης επαγγέλματος του αντισυμβαλλόμενου στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών προμηθευτών.


Point system στο ποινολόγιο και αλλαγές στην απόρριψη βιβλίων.

Η επιτροπή πέρα από την αναμόρφωση του ΚΒΣ είχε και την αρμοδιότητα να αναμορφώσει τα άρθρα 5 και 9 του ποινολογίου.

Βασική πρόθεση της επιτροπή, όπως συνάγεται από το πόρισμα, ήταν ο ορθολογισμός των προστίμων ώστε να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά το δοκούν…, αλλά και να είναι εισπράξιμα έτσι ώστε να μην δημιουργούνται ληξιπρόθεσμα έσοδα προς το δημόσιο, που δεν πρόκειται ποτέ να εισπραχθούν (βλέπε την περιβόητη λίστα επιχειρήσεων που δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο οικονομικών).

Το νομοσχέδιο, λοιπόν, προβλέπει νέο «ποινολόγιο» με ελαστικότερα πρόστιμα ειδικά για τις τυπικές παραβάσεις.

Θεσπίζονται «κίνητρα συμμόρφωσης». Οι παραβάτες που θα παραμένουν συνεπείς τόσο κατά το έτος επιβολής του προστίμου όσο και κατά τα δύο επόμενα, θα δικαιούνται επιστροφής ποσού το οποίο θα αντιστοιχεί στο 30% του αρχικού προστίμου.

Επανέρχεται η διάταξη που προβλέπει ότι θα επιβάλλεται πρόστιμο στον καταναλωτή ο οποίος δεν θα ζητάει απόδειξη από κατάστημα ή από ελεύθερο επαγγελματία. Το πρόστιμο ορίζεται στα 100 ευρώ.

Οι επιχειρήσεις που υποπίπτουν σε φορολογικές παραβάσεις θα τιμωρούνται είτε με «προσαύξηση» του τζίρου τους είτε με διόγκωση των φορολογικών κερδών, ανάλογα με το είδος της παράβασης στην οποία θα έχουν υποπέσει.

Επίσης δόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα στο να μπουν κανόνες τέτοιοι ώστε να μην απορρίπτονται τα βιβλία με «ψήλου πήδημα». Μιας και όπως επισημαίνεται η πράξη αυτή της ελεγκτικής αρχής «οδηγεί σε σημαντικές στρεβλώσεις και υπερβολικές επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις».

Επαναφέρεται το φορολογικό point system. Να θυμίσουμε ότι η πρώτη φορά που 2003 με τον νόμο 3220/2004. Ωστόσο, δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πράξη, καθώς ήταν ένας από τους πρώτους νόμους που καταργήθηκε με την αλλαγή της κυβέρνησης, αν και «εφαρμόζεται» εσωτερικά εφαρμόζεται και αποτελεί ένα από τα «εργαλεία» του ELENXIS.


Ολόκληρη η πρόταση της επιτροπής για το νέου τύπου point system έχει ως εξής:

«Προτείνεται η μη απόρριψη των βιβλίων και των στοιχείων των επιτηδευματιών και ο προσδιορισμός με αντικειμενικό τρόπο του φορολογητέου εισοδήματος, με προσθήκη στα ακαθάριστα έσοδά τους της αποκρυβείσας αξίας και επαύξηση αυτών με συντελεστή ο οποίος θα συναρτάται με τη βαρύτητα της παράβασης ή την επανάληψη». Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

- Το ακαθάριστο εισόδημα των επιχειρήσεων (ανεξάρτητα από τον τύπο των βιβλίων που θα τηρούν) θα προκύπτει από το σύνολο των ακαθάριστων εσόδων.

Οι προσαυξήσεις

- Για τις επιχειρήσεις που βαρύνονται με φορολογικές παραβάσεις, τα ακαθάριστα έσοδα θα προσαυξάνονται. Το ύψος της προσαύξησης θα εξαρτάται:

*Από την αξία της συναλλαγής την οποία αφορά η παράβαση.
*Από έναν συντελεστή ο οποίος θα προσαυξάνει την αξία της αποκρυβείσας συναλλαγής. Όσο σοβαρότερη είναι η συγκεκριμένη φορολογική παράβαση τόσο υψηλότερος θα είναι και αυτός ο συντελεστής προσαύξησης.
*Από έναν δεύτερο συντελεστή ο οποίος θα εξαρτάται από την επανάληψη των παραβάσεων. Όσο περισσότερες είναι οι παραβάσεις, τόσο μεγαλύτερος θα είναι και αυτός ο συντελεστής .

Οι παραβάσεις δεν θα υπολογίζονται μόνο στα έσοδα των επιχειρήσεων αλλά και στα έξοδα της επιχείρησης και όχι τα έσοδα. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα υπολογίζεται και πάλι το καθαρό κέρδος της επιχείρησης με βάση τα δεδομένα των βιβλίων (έσοδα μείον έξοδα) αλλά θα υπάρχουν προσαυξήσεις. «Οι παραβάσεις αφενός προσαυξάνουν το εισόδημα των επιχειρήσεων και περαιτέρω καθορίζουν το συντελεστή προσαύξησης με βάση κλίμακα προκειμένου να διαμορφωθεί το συνολικό καθαρό εισόδημα», αναφέρει το πόρισμα της επιτροπής.

Ο στόχος της επιτροπής, σύμφωνα με το πόρισμα, είναι τα βιβλία όλων των επιχειρήσεων θα εξακολουθήσουν να χαρακτηρίζονται ως ακριβή και επαρκή, ακόμη και όταν υπάρχουν παραβάσεις. Το δε φορολογητέο κέρδος θα υπολογίζεται με βάση τη λογιστική μέθοδο (έσοδα μείον έξοδα).

Φυσικά, προβλέπονται και περιπτώσεις όπου το φορολογητέο κέρδος θα υπολογίζεται με την εξωλογιστική μέθοδο (δηλαδή με τον πολλαπλασιασμό των ακαθάριστων εσόδων με τον Μοναδικό Συντελεστή Καθαρού Κέρδους).Οι περιπτώσεις όπου τα ακαθάριστα έσοδα προσδιορίζονται εξωλογιστικά, είναι ουσιαστικά οι περιπτώσεις που δεν μπορεί να εξαχθεί λογιστικό αποτέλεσμα από τα βιβλία και είναι οι εξής:

- Όταν δεν τηρούνται ή δεν διαφυλάττονται ή δεν προσκομίζονται έπειτα από δύο τουλάχιστον προσκλήσεις τακτικού φορολογικού ελέγχου τα εξής βιβλία:

-Βιβλία στα οποία καταχωρίζονται οι πρωτογενείς εγγραφές.
-Πρόσθετα βιβλία της παραγράφου 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ καθώς και αυτά που ορίζονται με υπουργική απόφαση.
-Το βιβλίο απογραφών.
-Το βιβλίο αποθήκης και τεχνικών προδιαγραφών.

-Όταν δεν τηρούνται ή δεν διαφυλάττονται ή δεν προσκομίζονται έπειτα από δύο προσκλήσεις τακτικού φορολογικού ελέγχου τα φορολογικά στοιχεία και τα υπόλοιπα δικαιολογητικά έγγραφα καθώς και τα συνοδευτικά στοιχεία συναλλαγών.

-Όταν δεν φυλάσσονται οι φορολογικές ταμειακές μηχανές ή τα φορολογικά συστήματα.

Να σημειώσουμε ότι έχει ενσωματωθεί μεταβατική διάταξη η οποία δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους που έχουν παραβάσεις (όσους έχουν συλληφθεί με αποτέλεσμα η υπόθεσή τους να εκκρεμεί στις ΔΟΥ, καθώς και όσους έχουν προσφύγει στα δικαστήρια) να πληρώσουν με βάση τα μικρότερα πρόστιμα γλιτώνοντας σημαντικές επιβαρύνσεις.

Αναμόρφωση ΚΒΣ και Ποινολογίου. Οι πρώτες αλλαγές στον κώδικα βιβλίων και στοιχείων. (Β μέρος)

Αναμόρφωση ΚΒΣ και Ποινολογίου (Μέρος β’)

Point system στο Ποινολόγιο και αλλαγές στην απόρριψη βιβλίων.

Η επιτροπή, πέρα από την αναμόρφωση του ΚΒΣ, είχε και την αρμοδιότητα να αναμορφώσει τα άρθρα 5 και 9 του Ποινολογίου.

Βασική πρόθεση της επιτροπής, όπως συνάγεται από το πόρισμα, ήταν ο ορθολογισμός των προστίμων ώστε να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά το δοκούν…, αλλά και να είναι εισπράξιμα έτσι ώστε να μην δημιουργούνται ληξιπρόθεσμα έσοδα προς το Δημόσιο που δεν πρόκειται ποτέ να εισπραχθούν (βλ. την περιβόητη λίστα επιχειρήσεων που δημοσιοποιήθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών).

Το νομοσχέδιο λοιπόν προβλέπει νέο «Ποινολόγιο» με ελαστικότερα πρόστιμα, ειδικά για τις τυπικές παραβάσεις.

Θεσπίζονται «κίνητρα συμμόρφωσης». Οι παραβάτες που θα παραμένουν συνεπείς τόσο κατά το έτος επιβολής του προστίμου όσο και κατά τα δύο επόμενα, θα δικαιούνται επιστροφής ποσού το οποίο θα αντιστοιχεί στο 30% του αρχικού προστίμου.

Επανέρχεται η διάταξη που προβλέπει ότι θα επιβάλλεται πρόστιμο στον καταναλωτή ο οποίος δεν θα ζητάει απόδειξη από κατάστημα ή από ελεύθερο επαγγελματία. Το πρόστιμο ορίζεται στα 100,00 ευρώ.

Οι επιχειρήσεις που υποπίπτουν σε φορολογικές παραβάσεις, θα τιμωρούνται είτε με «προσαύξηση» του τζίρου τους είτε με διόγκωση των φορολογικών κερδών, ανάλογα με το είδος της παράβασης στην οποία θα έχουν υποπέσει.

Επίσης, δόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα στο να μπουν κανόνες τέτοιοι ώστε να μην απορρίπτονται τα βιβλία «για ψύλλου πήδημα» μιας και, όπως επισημαίνεται, η πράξη αυτή της ελεγκτικής Αρχής «οδηγεί σε σημαντικές στρεβλώσεις και υπερβολικές επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις».

Επαναφέρεται το φορολογικό point system. Να θυμίσουμε ότι η πρώτη φορά που θεσπίστηκε ήταν το 2003 με τον Ν.3220/2004. Ωστόσο, δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πράξη, καθώς ήταν ένας από τους πρώτους νόμους που καταργήθηκε με την αλλαγή της κυβέρνησης. «Εφαρμόζεται» όμως εσωτερικά και αποτελεί ένα από τα «εργαλεία» του ELENXIS.

Ολόκληρη η πρόταση της επιτροπής για το νέου τύπου point system έχει ως εξής: «Προτείνεται η μη απόρριψη των βιβλίων και των στοιχείων των επιτηδευματιών και ο προσδιορισμός με αντικειμενικό τρόπο του φορολογητέου εισοδήματος, με προσθήκη στα ακαθάριστα έσοδά τους της αποκρυβείσας αξίας και επαύξηση αυτών με συντελεστή ο οποίος θα συναρτάται με τη βαρύτητα της παράβασης ή την επανάληψη».

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

· Το ακαθάριστο εισόδημα των επιχειρήσεων (ανεξάρτητα από τον τύπο των βιβλίων που θα τηρούν) θα προκύπτει από το σύνολο των ακαθάριστων εσόδων.

· Οι προσαυξήσεις: Για τις επιχειρήσεις που βαρύνονται με φορολογικές παραβάσεις, τα ακαθάριστα έσοδα θα προσαυξάνονται. Το ύψος της προσαύξησης θα εξαρτάται:
- Από την αξία της συναλλαγής την οποία αφορά η παράβαση.
- Από έναν συντελεστή ο οποίος θα προσαυξάνει την αξία της αποκρυβείσας συναλλαγής. Όσο σοβαρότερη είναι η συγκεκριμένη φορολογική παράβαση, τόσο υψηλότερος θα είναι ο συντελεστής προσαύξησης.
- Από έναν δεύτερο συντελεστή, ο οποίος θα εξαρτάται από την επανάληψη των παραβάσεων. Όσο περισσότερες είναι οι παραβάσεις, τόσο μεγαλύτερος θα είναι ο συντελεστής.

· Οι παραβάσεις δεν θα υπολογίζονται μόνο στα έσοδα των επιχειρήσεων αλλά και στα έξοδα της επιχείρησης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, θα υπολογίζεται και πάλι το καθαρό κέρδος της επιχείρησης με βάση τα δεδομένα των βιβλίων (έσοδα μείον έξοδα), αλλά θα υπάρχουν προσαυξήσεις. «Οι παραβάσεις αφενός προσαυξάνουν το εισόδημα των επιχειρήσεων και περαιτέρω καθορίζουν τον συντελεστή προσαύξησης με βάση κλίμακα, προκειμένου να διαμορφωθεί το συνολικό καθαρό εισόδημα», αναφέρει το πόρισμα της επιτροπής.

· Ο στόχος της επιτροπής, σύμφωνα με το πόρισμα, είναι τα βιβλία όλων των επιχειρήσεων να εξακολουθήσουν να χαρακτηρίζονται ως ακριβή και επαρκή, ακόμη και όταν υπάρχουν παραβάσεις. Το δε φορολογητέο κέρδος θα υπολογίζεται με βάση τη λογιστική μέθοδο (έσοδα μείον έξοδα).

Φυσικά, προβλέπονται και περιπτώσεις όπου το φορολογητέο κέρδος θα υπολογίζεται με την εξωλογιστική μέθοδο (δηλαδή με τον πολλαπλασιασμό των ακαθάριστων εσόδων με τον Μοναδικό Συντελεστή Καθαρού Κέρδους).Οι περιπτώσεις όπου τα ακαθάριστα έσοδα προσδιορίζονται εξωλογιστικά, είναι ουσιαστικά οι περιπτώσεις που δεν μπορεί να εξαχθεί λογιστικό αποτέλεσμα από τα βιβλία και είναι οι εξής:

- Όταν δεν τηρούνται ή δεν διαφυλάττονται ή δεν προσκομίζονται έπειτα από δύο τουλάχιστον προσκλήσεις τακτικού φορολογικού ελέγχου τα εξής βιβλία:
* Βιβλία στα οποία καταχωρίζονται οι πρωτογενείς εγγραφές.
* Πρόσθετα βιβλία της παρ. 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ, καθώς και αυτά που ορίζονται με υπουργική απόφαση.
* Το βιβλίο απογραφών.
* Το βιβλίο αποθήκης και τεχνικών προδιαγραφών.

- Όταν δεν τηρούνται ή δεν διαφυλάττονται ή δεν προσκομίζονται έπειτα από δύο προσκλήσεις τακτικού φορολογικού ελέγχου τα φορολογικά στοιχεία και τα υπόλοιπα δικαιολογητικά έγγραφα, καθώς και τα συνοδευτικά στοιχεία συναλλαγών.

- Όταν δεν φυλάσσονται οι φορολογικές ταμειακές μηχανές ή τα φορολογικά συστήματα.

Να σημειώσουμε ότι έχει ενσωματωθεί μεταβατική διάταξη η οποία δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους που έχουν παραβάσεις (όσους έχουν συλληφθεί με αποτέλεσμα η υπόθεσή τους να εκκρεμεί στις ΔΟΥ, καθώς και όσους έχουν προσφύγει στα δικαστήρια), να πληρώσουν με βάση τα μικρότερα πρόστιμα, γλιτώνοντας σημαντικές επιβαρύνσεις.

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011

Σε 36 μήνες η εξόφληση των προστίμων για όλα τα αυθαίρετα

Σε 36 μήνες καθόρισε την εξόφληση των προστίμων για όλα τα αυθαίρετα, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Σηφουνάκης κάνοντας δεκτή σχετική τροποποίηση.

Κατά τον νόμο 4014/2011 (για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων) η εξόφληση των προστίμων στις αυθαίρετες κατοικίες είχε οριστεί στους 30 μήνες και στους 36 μήνες για τα κτίρια άλλης χρήσης.




Πηγή: www.express.gr

Απελευθερώθηκε η πετρελαιοκίνηση στα ΙΧ.

Με μια αιφνίδια τροπολογία που ψηφίστηκε σήμερα στη Βουλή άναψε το πράσινο φως για την κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αλλά και επαγγελματικών φορτηγών έως 4 τόνους στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Με μια αιφνίδια τροπολογία που ψηφίστηκε σήμερα στη Βουλή άναψε το πράσινο φως για την κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αλλά και επαγγελματικών φορτηγών έως 4 τόνους στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης. Μάλιστα σύμφωνα με την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κατερίνα Φαρμάκη διορθώθηκε μια αδικία που διήρκησε 20 χρόνια και οι πολίτες θα μπορούν να έχουν οικονομικό όφελος στην πολύ δύσκολη συγκυρία που ζούμε...

Πηγή Ημερησία

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Διευκολύνσεις προς τους δανειολήπτες από το Ταμείο Παρακαταθηκών.

Περαιτέρω διευκολύνσεις για τους δανειολήπτες αποφάσισε το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δίνοντας και σχετική παράταση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2011, προκειμένου οι δικαιούχοι να υποβάλλουν τις σχετικές αιτήσεις και να υπαχθούν στις ευνοϊκές ρυθμίσεις.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κείμενο της απάντησης που διαβιβάστηκε από το ταμείο στη βουλή, κατόπιν επίκαιρης ερώτησης του ανεξάρτητου βουλευτή Παναγιώτη Κουρουπλή, όσον αφορά την επιμήκυνση της διάρκειας εξυπηρέτησης των χορηγηθέντων δανείων αποφασίστηκε:

α) Για δάνεια για αγορά, ανέγερση ή αποπεράτωση, η διάρκεια αποπληρωμής του άληκτου κεφαλαίου είναι δυνατό να επιμηκυνθεί κατά 5 – 10 έτη με το ισχύον επιτόκιο, υπό την προϋπόθεση ότι η συνολική διάρκεια οφειλής δεν θα υπερβαίνει τα 40 έτη.

β) Για ενυπόθηκα επισκευαστικά δάνεια η διάρκεια αποπληρωμής του άληκτου κεφαλαίου των δανείων μπορεί να επιμηκύνεται για 5 ή 10 έτη και ως 26 έτη συνολικά, με το ισχύον επιτόκιο της εξυπηρέτησης.

γ) Για τα δάνεια μικροεπισκευών – μικροβελτιώσεων, η διάρκεια αποπληρωμής μπορεί να επεκταθεί κατά 5 έτη χωρίς να ξεπερνάει συνολικά τα 15 χρόνια.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο δυνατότητα επιμήκυνσης των ανωτέρω κατηγοριών έχουν δανειολήπτες που σωρευτικά τα δάνειά τους άρχισαν να εξυπηρετούνται από την 1/1/2005 έως και την 1/7/2010, η μηνιαία δόση είναι ίση ή μεγαλύτερη των 400 ευρώ για τα στεγαστικά δάνεια, 250 ευρώ και άνω για τα ενυπόθηκα επισκευαστικά και από 150 και άνω για την περίπτωση δανείων για μικροεπισκευές – μικροβελτιώσεις.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ηλικία του δανειολήπτη κατά τη λήξη του δανείου να μην υπερβαίνει το 80ο έτος στην περίπτωση των στεγαστικών και ενυπόθηκων επισκευαστικών ή το 75ο έτος στην περίπτωση δανείων μικροεπισκευών – μικροβελτιώσεων.

Επίσης, η δυνατότητα επιμήκυνσης μπορεί να παρέχεται σε ειδικές περιπτώσεις δανειοληπτών, για όλα τα δάνεια του στεγαστικού τομέα, ανεξάρτητα από το χρόνο έναρξης εξυπηρέτησής τους και το ύψος του ποσού της μηνιαίας δόσης για λόγους υγείας ή οικογενειακούς λόγους, σε περιπτώσεις δανειοληπτών πολύτεκνων, τριτέκνων και ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Επιμήκυνση θα προσφέρεται, επιπλέον σε όσους καταβάλλουν μηνιαίως άνω του 60% των αποδοχών τους, ή/και όταν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές που πρέπει να ρυθμιστούν για να εγκριθεί η επιμήκυνση.

Εν συνεχεία όσον αφορά την αναστολή εξυπηρέτησης δανείων, σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, σε περίπτωση που υπάρχει πρόδηλη αδυναμία ανταπόκρισης του δανειολήπτη στις δανειακές του υποχρεώσεις υπάρχει η δυνατότητα εξέτασης, κατά περίπτωση, αιτημάτων αναστολής εξυπηρέτησης δανείου. Η περίοδος αυτή δεν μπορεί να ξεπερνάει τα δύο έτη, θα πρέπει να είναι εντός της επιτρεπόμενης από το νόμο ανώτερης διάρκειας εξυπηρέτησης δανείου και αντιστοιχεί σε επιμήκυνση της διάρκειας και με κατά περίπτωση καταβολή ή κεφαλαιοποίηση των τόκων της περιόδου αναστολής.

Αναφορικά με τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών ορίζεται ότι για τοκοχρεολυτικές δόσεις, που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες για χρονικό διάστημα τουλάχιστον ενός έτους, η ρύθμιση καταβολής θα μπορεί να γίνει μετά από αίτηση του δανειολήπτη, είτε μέχρι 36 μήνες με απόφαση των εξουσιοδοτημένων υπηρεσιακών οργάνων, είτε μέχρι 120 μήνες με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, εντός της ισχύουσας διάρκειας του δανείου, με το ισχύον συμβατικό επιτόκιο εξυπηρέτησης. Με την έγκριση της αίτησης του δανειολήπτη για ρύθμιση, ποσοστό 50% επί των τόκων υπερημερίας εκπίπτει, εφόσον η καταβολή γίνεται τακτικά και εμπρόθεσμα.

Τέλος σημειώνεται ότι το ΤΠ&Δ έχει αποφασίσει την πλήρη απαλλαγή των οφειλετών ληξιπρόθεσμων χρεών από το σύνολο των τόκων υπερημερίας σε περίπτωση που γίνει εφάπαξ εξόφληση της οφειλής τους.



Το ΟΕΕ αντίθετο με την αναστολή της υποχρεωτικής υποβολή δηλώσεων εισοδήματος φυσικών προσώπων μέσω διαδικτύου

Το ΟΕΕ αντίθετο με την αναστολή της υποχρεωτικής υποβολή δηλώσεων εισοδήματος φυσικών προσώπων μέσω διαδικτύου.

Επιστολή στον αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Παντελή Οικονόμου, απέστειλε ο Πρόεδρος του Ο.Ε.Ε., με την οποία εκφράζει την αντίθεση του Οικονομικού Επιμελητηρίου αναφορικά με την αναστολή της υποχρεωτικής υποβολή των οριστικών δηλώσεων αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα, εισοδημάτων από εμπορικές επιχειρήσεις καθώς και των αντίστοιχων βεβαιώσεων αποδοχών, μέσω διαδικτύου στον δικτυακό τόπο της ΓΓΠΣ για τη χρήση 2010.

Η μη εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής υποβολής όλων των φορολογικών δηλώσεων-καταστάσεων, τονίζεται στην επιστολή, οδηγεί στην αύξηση της φοροδιαφυγής και στη μη απόδοση της φορολογικής δικαιοσύνης που σε άλλα κράτη είναι δεδομένη, ενώ στη χώρα μας είναι ζητούμενη, με το βαθιά πελατειακά δομημένο κράτος να αρνείται πεισματικά τον εκσυγχρονισμό του συστήματος και την αποκοπή από τους πελατειακούς δεσμούς .

Τρόικα: Θα κλείσουν 25.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τα λουκέτα και η ανεργία σαρώνουν τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δίνουν μάχη για την επιβίωσή τους και ειδικότερα εν μέσω οικονομικής ύφεσης. Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου επαναφέρει τη ζοφερή πρόβλεψη της τρόικας για τις μικρές επιχειρήσεις. Εκτιμάται ότι μόνο από τα φορολογικά μέτρα που έχουν επιβληθεί φέτος, θα οδηγηθούν σε λουκέτο 25.000 επιχειρήσεις (το 3,3% του συνόλου) και θα προκληθεί νέο κύμα ανέργων που ο συνολικός τους αριθμός θα φθάσει τους 135.000 μέχρι το τέλος τους 2011.

Τα λουκέτα και η ανεργία θα είναι η μόνιμη επωδός για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, υποστηρίζει η ΕΣΕΕ.

Υπολογίζεται ότι η ύφεση θα επισκιάζει την ελληνική οικονομία μέχρι το 2015. Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών αναφέρει ότι η αγωνία των μικρομεσαίων είναι αν θα αποφύγουν το λουκέτο, ενώ στην περίπτωση που θα επιβιώσουν, είναι αμφίβολο εάν θα μπορέσουν τελικά να ανακάμψουν εξαιτίας της αντιμετώπισης που έχουν από το φορολογικό σύστημα.

Τα δέκα «αγκάθια» που ταλαιπωρούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις παρουσιάζει έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Ελληνικού Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.

Στη μαύρη λίστα συμπεριλαμβάνεται η γραφειοκρατία που θεωρείται ο μεγαλύτερος δυνάστης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης συγκαταλέγεται η έλλειψη χρηματοδότησης, αλλά και το δαιδαλώδες θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο, ενώ η αρμόδια ΕΕ ανάμεσα στα άλλα που κάνουν τη ζωή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δύσκολη διαπιστώνει και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές τόσο από το Δημόσιο όσο και μεταξύ των επιχειρήσεων.

Η έρευνα ανοίγει το κεφάλαιο «αγκάθια» για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη φορολογία. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι αθροιστικά από τους άμεσους και έμμεσους φόρους και σε συνδυασμό με τους τακτικούς ετήσιους φόρους αλλά και με την εφαρμογή των έκτακτων εισφορών προκύπτει μια οικονομική επιβάρυνση που κυμαίνεται από το 48% και φθάνει έως το 53%, ενώ οι αντίστοιχες επιχειρήσεις της ΕΕ πληρώνουν φόρους με συντελεστή που δεν ξεπερνά το 33%.

Αξίζει να επισημανθεί ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να έρθουν σε διακανονισμό οφειλής με το κράτος, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να πληρώνουν φόρους και χαράτσια χωρίς να πληρώνονται από το κράτος όταν η οφειλή του ξεπερνά τα 30.000 ευρώ.

Για να ιδρυθεί μια ελληνική επιχείρηση απαιτούνται τουλάχιστον 19 ημέρες έναντι 14 στην Ευρώπη. Η βελτίωση στην κατηγορία αυτή οφείλεται στην ενεργοποίηση του one stop shop.

Το κόστος που είναι απαραίτητο για να δημιουργηθεί ένα εταιρικό σχήμα φθάνει το 21% έναντι 5,5% που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Η απαιτούμενη καταβολή ελάχιστου κεφαλαίου στην Ελλάδα ανέρχεται στο 22,3% από 18,76% που είναι ο μέσος όρος των χωρών της ΕΕ.