Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

Ερωτηματολόγιο Αθλητικου Τουρίστα( το κατεβαζετε κανοντας Copy paste σε κειμενο word)

Στειλτε τις απαντησεις σας στο "alexandragr_85@msn.com"

Εικόνα2.pngΕικόνα1.pngΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΑ:

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΟΥ

Το ερωτηματολόγιο αυτό αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της εκπόνησης διπλωματικής εργασίας του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στη Διοίκηση Υπηρεσιών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σκοπός της μελέτης είναι να καταγραφεί το προφίλ του Έλληνα αθλητικού τουρίστα ο οποίος χωρίζεται σε ενεργητικό και παθητικό. Ως ενεργητικό θεωρούμε αυτόν που επισκέπτεται μια τοποθεσία προκειμένου να συμμετάσχει σε ένα αθλητικό γεγονός ή να ασκήσει κάποιο σπορ, ενώ ο παθητικός επισκέπτεται μια τοποθεσία απλά και μόνο για να παρακολουθήσει. Και οι 2 κατηγορίες ανήκουν σε αυτό που ονομάζουμε «αθλητικό τουρισμό», δηλαδή το ταξίδι που πραγματοποιεί κάποιο άτομο προκειμένου να συμμετάσχει ή να παρακολουθήσει κάποιο αθλητικό γεγονός.

Οι απαντήσεις είναι ανώνυμες και θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τους σκοπούς της παρούσας έρευνας. Παρακαλώ διαθέστε 5-10 λεπτά για να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις με ακρίβεια και ειλικρίνεια.

Με εκτίμηση,

Μιχαήλ Αλεξάνδρα

1. Βαθμολογήστε το βαθμό που συμφωνείτε με τις παρακάτω προτάσεις σε μία κλίμακα από το 1 έως το 5 (όπου 1-Διαφωνώ απόλυτα, 2-Διαφωνώ, 3-Ούτε συμφωνώ, ούτε διαφωνώ, 4-Συμφωνώ, 5-Συμφωνώ απόλυτα)

1

Ταξιδεύω συχνά με σκοπό την συμμετοχή μου σε μια αθλητική δραστηριότητα.

2

Θα ταξίδευα οπουδήποτε για να συμμετέχω σε μια αθλητική δραστηριότητα που με ενδιαφέρει.

3

Συνδυάζω πολύ συχνά τις διακοπές μου με την συμμετοχή μου σε μια αθλητική δραστηριότητα.

4

Το βασικό μου κριτήριο όταν επιλέγω τόπο διακοπών είναι αν μου παρέχει τη δυνατότητα να συμμετέχω σε αθλητικές δραστηριότητες.

5

Ταξιδεύω συχνά με σκοπό την παρακολούθηση ενός αθλητικού γεγονότος.

6

Θα ταξίδευα οπουδήποτε για να παρακολουθήσω ένα αθλητικό γεγονός που με ενδιαφέρει.

7

Συνδυάζω πολύ συχνά τις διακοπές μου με την παρακολούθηση ενός αθλητικού γεγονότος.

8

Το βασικό μου κριτήριο όταν επιλέγω τόπο διακοπών είναι αν μου παρέχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσω αθλητικά γεγονότα.


2. Παρακαλώ βαθμολογήστε τις παρακάτω προτάσεις σε μια κλίμακα από το 1 έως το 5 όπου 1=ποτέ και 5=πολύ συχνά.

«Ταξιδεύω με σκοπό τη συμμετοχή μου σε μια αθλητική Δραστηριότητα / Γεγονός ή για την παρακολούθηση ενός αθλητικού γεγονότος»

1

για να μάθω περισσότερα πράγματα για τα όσα συμβαίνουν γύρω μου

2

για να ικανοποιήσω την έμφυτη περιέργειά μου

3

για να εξερευνήσω νέες ιδέες

4

για να ανακαλύψω τον εαυτό μου

5

για να διευρύνω τις γνώσεις μου

6

για να ανακαλύψω νέα πράγματα

7

για να είμαι δημιουργικός/η

8

για να χρησιμοποιήσω τη φαντασία μου

9

για να δημιουργήσω φιλίες

10

για να συναναστρέφομαι με άλλους ανθρώπους

11

για να κτίσω πολύ στενές φιλίες

12

για να γνωρίσω νέους και διαφορετικούς ανθρώπους

13

για να αποκαλύψω τις σκέψεις, τα αισθήματα ή τις φυσικές μου δυνατότητες σε άλλους

14

για να αναπτύξω τις κοινωνικές μου ικανότητες και δεξιότητες

15

για να κερδίσω ένα αίσθημα του να ανήκω κάπου

16

για να κερδίσω το σεβασμό των άλλων

17

για να δοκιμάσω τις ικανότητές μου

18

για να είμαι καλός σε αυτές

19

για να βελτιώσω τις δεξιότητές μου και την ικανότητά μου να τις

εξασκώ καλά

20

για να είμαι ενεργός

21

για να αναπτύξω σωματικές ικανότητες και δεξιότητες

22

για να διατηρούμαι σε σωματική φόρμα

23

για να χρησιμοποιώ τις σωματικές μου δεξιότητες

24

για να βελτιώσω τη φυσική μου κατάσταση

25

για να χαλαρώσω

26

γιατί μερικές φορές έχω την ανάγκη να μείνω μόνος

27

για να χαλαρώσω σωματικά

28

για να χαλαρώσω διανοητικά

29

για να αποφύγω την κούραση και την τριβή της καθημερινότητας

30

για να ξεκουραστώ

31

για να διώξω το άγχος και την πίεση

32

για να ξεφύγω από τον υπερβολικό προγραμματισμό της ζωής

3. Παρακαλώ βαθμολογήστε το βαθμό συμφωνίας σας με τις παρακάτω προτάσεις σε μια κλίμακα από το 1 έως το 5 (όπου 1-Διαφωνώ απόλυτα, 2-Διαφωνώ, 3-Ούτε συμφωνώ, ούτε διαφωνώ, 4-Συμφωνώ, 5-Συμφωνώ απόλυτα)

1

μου είναι πολύ ενδιαφέροντα

2

μου δίνουν αυτοπεποίθηση

3

μου δίνουν την αίσθηση ότι καταφέρνω κάτι

4

μου δίνουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιώ πολλές και διαφορετικές ικανότητες και δεξιότητες

5

αυξάνουν τις γνώσεις μου για τον κόσμο γύρω μου

6

μου παρέχουν ευκαιρίες να δοκιμάσω νέα πράγματα

7

με βοηθούν να μάθω περισσότερα πράγματα για τον εαυτό μου

8

με βοηθούν να μάθω πράγματα για τους άλλους ανθρώπους

9

μου δίνουν τη δυνατότητα να έχω κοινωνικές επαφές με άλλους ανθρώπους

10

με έχουν βοηθήσει στο να αναπτύξω στενές ανθρώπινες σχέσεις

11

με έχουν φέρει σε επαφή με ανθρώπους που είναι φιλικοί

12

είναι βασικό ενδιαφέρον των ανθρώπων με τους οποίους κάνω παρέα στον ελεύθερό μου χρόνο

13

με βοηθούν να χαλαρώσω

14

με βοηθούν να διώξω το άγχος

15

συμβάλουν στο να νιώθω καλά ψυχολογικά

16

έχουν θέση στη ζωή μου απλά και μόνο επειδή μου αρέσουν

17

είναι απαιτητικά σωματικά

18

στα οποία συμμετέχω βελτιώνουν τη φυσική μου κατάσταση

19

στα οποία συμμετέχω έχουν σαν στόχο να με επαναφέρουν σωματικά

20

με βοηθούν να παραμείνω υγιής

21

στα οποία συμμετέχω λαμβάνουν χώρα σε καθαρούς και υγιείς τοποθεσίες ή χώρους

22

στα οποία συμμετέχω λαμβάνουν χώρα σε ενδιαφέρουσες τοποθεσίες ή χώρους

23

στα οποία συμμετέχω λαμβάνουν χώρα σε όμορφες τοποθεσίες ή χώρους

24

στα οποία συμμετέχω λαμβάνουν χώρα σε όμορφα σχεδιασμένες τοποθεσίες ή χώρους

«Τα ταξίδια για τη συμμετοχή μου σε μια αθλητική Δραστηριότητα / Γεγονός ή τα ταξίδια για την παρακολούθηση ενός αθλητικού γεγονότος»:

4. Το άθλημα το οποίο κυρίως κάνω ή παρακολουθώ στις εκδρομές ή στις διακοπές μου είναι το:

1 ......................................

2......................................

3.....................................

4.....................................

5......................................

5. Όταν επισκέπτομαι ένα τόπο με σκοπό να συμμετέχω ή απλά να παρακολουθήσω μια αθλητική Δραστηριότητα /Γεγονός κατά μέσο όρο διανυκτερεύω μέρες

6. Όταν επισκέπτομαι ένα τόπο με σκοπό να συμμετέχω ή απλά να παρακολουθήσω μια αθλητική Δραστηριότητα /Γεγονός κατά μέσο όρο δαπανώ Ευρώ

7. Βαθμολογήστε το βαθμό που θεωρείτε σημαντικές τις παρακάτω πηγές κόστους όταν επισκέπτεστε ένα τόπο με σκοπό να συμμετέχετε ή να παρακολουθήσετε μια αθλητική Δραστηριότητα /Γεγονός, με κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου το 1=Καθόλου σημαντικό και 5=Πάρα Πολύ σημαντικό

1. Διαμονή

2. Διατροφή

3. Μετακινήσεις

4. Έξοδα συμμετοχής/Παρακολούθησης

5. Αγορές

6. Ψυχαγωγία

8. Κατά κανόνα όταν ταξιδεύω για με σκοπό να συμμετέχω ή να παρακολουθήσω μια αθλητική Δραστηριότητα /Γεγονός:

1. Είμαι μόνος

2. Συνοδεύομαι από μέλη της οικογένειας μου ή φίλους

3. Ταξιδεύω με οργανωμένο γκρουπ/σωματείο

9. Βαθμολογήστε το βαθμό που οι παρακάτω παράγοντες επηρεάζουν την απόφασή σας για να συμμετέχετε ή να παρακολουθήσετε ένα αθλητικό γεγονός, σε μία κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου το 1=Καθόλου και 5=Πάρα Πολύ

1

Σημασία του αθλητικού γεγονότος

2

Ποιότητα των αθλητικών εγκαταστάσεων

3

Ποιότητα των μονάδων διαμονής/σίτισης της περιοχής

4

Δυνατότητες παράλληλων δραστηριοτήτων και ψυχαγωγίας

5

Φυσικό κάλος του τόπου

6

Ευκολία μετακίνησης προς και από τον προορισμό

7

Η απόσταση

8

Συνολικό κόστος της εξόρμησης

10. Τοποθετήστε σε σειρά σημαντικότητας τα παρακάτω σαν πηγές ενημέρωσής σας για αθλητικές Δραστηριότητες /Γεγονότα που αποφασίζετε να συμμετέχετε ή να παρακολουθήσετε :

1. Τηλεόραση

2. Ραδιόφωνο

3. Διαδίκτυο

4. Εξειδικευμένα Έντυπα

5. Εφημερίδες

6. Αθλητικά σωματεία

7. Φίλοι/Γνωστοί

11. Ποιό είναι το φύλο σας; Άνδρας Γυναίκα

12. Σε ποιά ηλικιακή κατηγορία ανήκετε ; έως 18 ετών

19 έως 25 ετών

26 έως 34 ετών

35 έως 49 ετών

50 και άνω

13. Ποιό είναι το Μορφωτικό σας Επίπεδο;

Απόφοιτος Λυκείου

Απόφοιτος ΙΕΚ

Απόφοιτος ΤΕΙ

Απόφοιτος ΑΕΙ

Απόφοιτος Μεταπτυχιακού

Κάτοχος Διδακτορικού

14. Ποιό είναι το επάγγελμά σας;

Δημόσιος Υπάλληλος

Ιδιωτικός Υπάλληλος

Ελεύθερος Επαγγελματίας

Οικιακά

Φοιτητής(-ια)/Σπουδαστής(-ια)

Συνταξιούχος

Άνεργος

Εισοδηματίας

15. Ποιό είναι το μέσο μηνιαίο εισόδημά σας;

έως 700 Ευρώ

701-1000 Ευρώ

1001-1500 Ευρώ

1501-2000 Ευρώ

2001-3000 Ευρώ

3001 Ευρώ και άνω








16. Ποια είναι η οικογενειακή σας κατάσταση; Έγγαμος(η) Άγαμος(η)

Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

H ανεργία το β' τρίμηνο

Στο 11,8% «σκαρφάλωσε» η ανεργία το β' τρίμηνο


Άνοδο κατέγραψε η ανεργία το δεύτερο τρίμηνο του 2010, φθάνοντας το 11,8%, ποσοστό που είναι ελαφρά υψηλότερο από αυτό του πρώτου τριμήνου (11,7%) και σημαντικά υψηλότερο από αυτό του αντίστοιχου τριμήνου του 2009 (8,9%).

Άνοδο κατέγραψε η ανεργία το δεύτερο τρίμηνο του 2010, φθάνοντας το 11,8%, ποσοστό που είναι ελαφρά υψηλότερο από αυτό του πρώτου τριμήνου (11,7%) και σημαντικά υψηλότερο από αυτό του αντίστοιχου τριμήνου του 2009 (8,9%). Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ενώ στα αξιοσημείωτα της έρευνας είναι η πολύ χαμηλή διείσδυση της μερικής απασχόλησης στην παραγωγική διαδικασία, όπως επίσης και το μεγάλο ποσοστό ανέργων που εν μέσω κρίσης αρνήθηκαν για διαφόρους λόγους προτάσεις για εργασία.

Παράλληλα, τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας παρατηρούνται στην κατηγορία ατόμων με χαμηλή μόρφωση και τα χαμηλότερα σε αυτούς με υψηλή. «Πρωταθλήτριες» οι γυναίκες, αλλά και οι νέοι, έχοντας τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας, ενώ στη Βόρεια Ελλάδα εντοπίζονται τα μεγαλύτερα ποσοστά. Ένα ακόμη αξιοσημείωτο στοιχείο είναι η επιστροφή στην εργασία οικονομικά ανενεργών πολιτών.


Απασχόληση
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το β΄τρίμηνο του 2010 ο αριθμός των απασχολούμενων ανήλθε σε 4.426.992 άτομα και των ανέργων σε 594.032.

Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 0,03% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και μειώθηκε κατά 2,3% σε σχέση με το β΄τρίμηνο του 2009. Ο αριθμός των ανέργων αυξήθηκε κατά 1,2% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και κατά 34,2% σε σχέση με το β' τρίμηνο του 2009. Το ποσοστό ανεργίας των γυναικών (15,3%) είναι σημαντικά υψηλότερο από αυτό των ανδρών (9,4%).

Από την κατά ομάδες ηλικιών διάρθρωση της ανεργίας προκύπτει ότι το υψηλότερο ποσοστό παρατηρείται στους νέους ηλικίας 15-29 ετών, φθάνοντας το 22,8%. Για νέες γυναίκες το αντίστοιχο ποσοστό φθάνει στο 27,5%.

Ως προς το επίπεδο εκπαίδευσης, το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας παρατηρείται σε όσους δεν έχουν πάει καθόλου σχολείο (19,7%), στους απόφοιτους ανώτερης τεχνολογικής επαγγελματικής εκπαίδευσης (14,2%) και σε όσους έχουν ολοκληρώσει μερικές τάξεις δημοτικού (14,0%). Το χαμηλότερο ποσοστό παρατηρείται σε όσους έχουν διδακτορικό ή μεταπτυχιακό (7,4%) και στους πτυχιούχους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (8,1%)

Από το σύνολο των ανέργων (594.032), το 86,9% αναζητά μισθωτή εργασία με πλήρη απασχόληση. Από το σύνολο των ανέργων που αναζητούν μισθωτή απασχόληση, το 52,4% αναζητά αποκλειστικά πλήρη απασχόληση, ενώ το 37,6% αναζητά πλήρη αλλά στην ανάγκη είναι διατεθειμένο να εργαστεί και με μερική απασχόληση.

Το ποσοστό της μερικής απασχόλησης παραμένει χαμηλό και ανέρχεται στο 6,4% του συνόλου των απασχολουμένων. Από το υποσύνολο αυτό των εργαζομένων το 51,3% έκανε αυτή την επιλογή διότι δεν μπόρεσε να βρει πλήρη απασχόληση, ενώ το 7,0% διότι φροντίζει μικρά παιδιά ή εξαρτώμενους ενήλικες.

Το ποσοστό των μισθωτών, το οποίο εκτιμάται σε 64,5%, εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία ανέρχεται στο 80% του συνόλου των απασχολουμένων. Επιπλέον, 90.232 άτομα που πριν από ένα έτος ανήκαν στον οικονομικά μη ενεργό πληθυσμό εισήλθαν στην αγορά εργασίας αναζητώντας απασχόληση, αλλά είναι άνεργα.

Το ποσοστό των «νέων ανέργων», δηλαδή όσων εισέρχονται για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας αναζητώντας απασχόληση, ανέρχεται στο 23,8% του συνόλου των ανέργων, ενώ οι μακροχρόνια άνεργοι (αυτοί που αναζητούν από 12 μήνες και άνω εργασία, ανεξάρτητα αν είναι «νέοι» ή «παλαιοί» άνεργοι) αποτελούν αντίστοιχα το 47,7%.

Το ποσοστό ανεργίας των ατόμων με ξένη υπηκοότητα είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των Ελλήνων υπηκόων (14,3% έναντι 11,4%). Επίσης, το 73,8% των ξένων υπηκόων είναι οικονομικά ενεργό, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από το αντίστοιχο των Ελλήνων, το οποίο είναι 52,5%.

Σε επίπεδο περιφέρειας το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας παρατηρείται στη Δυτική Μακεδονία με 14,6% και στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη με 13,9%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό ανεργίας παρατηρείται στο Βόρειο Αιγαίο με 8,5% και στην Πελοπόννησο με 9,9%.

Κατά το β΄ τρίμηνο του 2010 βρήκαν απασχόληση 98.251 άτομα, τα οποία ήταν άνεργα πριν από ένα έτος. Παράλληλα, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, 67.549 άτομα μετακινήθηκαν από τον οικονομικά μη ενεργό πληθυσμό σε θέσεις απασχόλησης. Αντίθετα, 148.530 άτομα, τα οποία ένα χρόνο πριν ήταν απασχολούμενα, σήμερα είναι άνεργα και άλλα 79.947 άτομα που ήταν απασχολούμενα είναι πλέον οικονομικά μη ενεργά.

Εξετάζοντας την εξέλιξη του αριθμού των απασχολουμένων ανά τομέα της οικονομίας παρατηρούμε ότι στον τριτογενή τομέα έχουμε αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο (0,7%). Αντίθετα, μείωση παρουσιάζεται στον πρωτογενή (1,9%) και στο δευτερογενή τομέα (0,9%).


Κάποιοι... αρνήθηκαν εργασία
Ένα σημαντικό ποσοστό ανέργων (8,2%) απέρριψε, κατά τη διάρκεια του β’ τριμήνου του 2010, κάποια πρόταση ανάληψης εργασίας για διάφορους λόγους, κυρίως επειδή:

α) Δεν εξυπηρετούσε ο τόπος εργασίας (24,7%)
β) Δεν ήταν ικανοποιητικές οι αποδοχές (19,4%)
γ) Δεν εξυπηρετούσε το ωράριο (16,8%)

Το «μοντέλο» της νέας περαίωσης

Το «μοντέλο» της νέας περαίωσης - Ποιοι υπάγονται, ποιοι εξαιρούνται, τα ποσά, οι δόσεις και η αμνηστία



Με «ταρίφα» που αρχίζει από 200 ευρώ και φτάνει έως και 1.000 ευρώ για κάθε χρόνο θα κληθούν να περαιώσουν 1 εκατομμύριο ελεύθεροι επαγγελματίες καιεπιχειρήσεις τις εκκρεμείς υποθέσεις της τελευταίας δεκαετίας.

Ετσι, ένας ελεύθερος επαγγελματίας με βιβλία Β΄ κατηγορίας και καθαρό φορολογικό παρελθόν που θέλει να κλείσει 10 χρήσεις θα κληθεί να πληρώσει κατ΄ ελάχιστον 4.000 ευρώ.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών έχουν έτοιμο το «μοντέλο» της περαίωσης που θα κατατεθεί υπό μορφήν αυτόνομου νομοσχεδίου στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα.

Στο προσχέδιο του νομοσχεδίου, στο οποίο βασίζονται τα παραδείγματα που παρουσιάζουν σήμερα η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», δεν αποκλείονται διορθώσεις από τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου σε σύσκεψη που έχει προγραμματιστεί μετά την επιστροφή του από τη Φρανκφούρτη, την Παρασκευή.

Ο τύπος της περαίωσης που προκρίνεται είναι πάρα πολύ απλός, βασίζεται στα ακαθάριστα έσοδα που έχουν δηλωθεί και βρίσκονται ήδη στα αρχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, η οποία θα υπολογίσει τους φόρους και θα στείλει τα σχετικά «ραβασάκια». Αν η περαίωση γίνει αποδεκτή, ο φορολογούμενος θα πληρώνει 10% του πρόσθετου φόρου και το υπόλοιπο θα μπορεί να καταβληθεί σε 6 έως 12 μηνιαίες δόσεις. Κάθε μία δεν μπορεί να είναι χαμηλότερη από 300 ευρώ.

Η πρόταση.

Σύμφωνα με την πρόταση που προκρίνεται, τα ακαθάριστα έσοδα κάθε χρήσης πολλαπλασιάζονται με συντελεστές από 1% έως 3% ανάλογα με το αν τα βιβλία του ελεύθερου επαγγελματία ή της επιχείρησης είναι «καθαρά» ή έχουν κριθεί ανεπαρκή- ανακριβή. Το 20% του ποσού που προκύπτει είναι ο φόρος περαίωσης εισοδήματος και το 19% ( ή ο εκάστοτε ισχύων συντελεστής ΦΠΑ) αποτελεί τον ΦΠΑ περαίωσης. Τα ποσά αυτά αθροίζονται και δεν μπορεί να είναι χαμηλότερα από 200 έως 1.000 ευρώ ανά χρήση που περαιώνεται.

Η περαίωση θα «πιάνει» και υποθέσεις που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν συζητηθεί σε δευτεροβάθμιο επίπεδο. Σε αυτή την περίπτωση «απαιτείται σχετική πράξη Διοικητικής Επίλυσης της Διαφοράς υπογραφόμενη από τον προϊστάμενο της ΔΟΥ και τον επιτηδευματία». Ο φορολογούμενος θα πληρώνει τον φόρο περαίωσης αλλά και το ένα τέταρτο των προστίμων που του έχουν επιβληθεί για να κλείσει τις εκκρεμείς του υποθέσεις.


Για το ίδιο θέμα Η Ημερησία Αναφέρει


Περαίωση: Ποιοι υπάγονται, ποιοι εξαιρούνται, τα ποσά, οι δόσεις και η αμνηστία

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων πάνω στο οποίο συζητάει το οικονομικό επιτελείο και θα κάνει τις τελικές παρεμβάσεις αφορά 10 σημεία

Φορο-αμνηστία για το παρελθόν θα εξασφαλίσουν οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θα υπαχθούν στη νέα ρύθμιση για το κλείσιμο των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων της τελευταίας δεκαετίας. Μόλις πληρώσουν τους φόρους της περαίωσης θα έχουν τη δυνατότητα να καταστρέψουν τα βιβλία και φορολογικά στοιχεία τους.

Σύμφωνα με το σχέδιο της ρύθμισης που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών, περισσότερες από 1.000.000 εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις της περιόδου 2000-2009 κλείνουν οριστικά με την καταβολή τουλάχιστον 200 έως 1.000 ευρώ για κάθε χρήση.

Οι τελικές αποφάσεις για τη νέα ρύθμιση θα ληφθούν αύριο σε σύσκεψη που θα έχει ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου με το επιτελείο του, προκειμένου το σχετικό νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων πάνω στο οποίο συζητάει το οικονομικό επιτελείο και θα κάνει τις τελικές παρεμβάσεις αφορά τα εξής 10 σημεία:

-Ρυθμίζονται εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και λοιπών φορολογιών επιτηδευματιών που αφορούν διαχειριστικές περιόδους που έκλεισαν μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2009. Περιλαμβάνονται και υποθέσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Στις εκκρεμείς υπάγονται και οι υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει αρχίσει ο έλεγχος ή έχει αρχίσει και δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς και όσες εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια και δεν έχουν συζητηθεί στο ακροατήριο του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου.

Από τη ρύθμιση εξαιρούνται:

-Κάθε χρήση με ακαθάριστα έσοδα άνω των 9.000.000 ευρώ. Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν φθάσει ήδη αιτήματα για αύξηση του ορίου των 9 εκατ. ευρώ, προκειμένου να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση και μεγαλύτερες και περισσότερες επιχειρήσεις.
-Υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί μέχρι την 30ή Ιουνίου 2010 εμπρόθεσμη ή εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος ή εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ για κάποια από τις εκκρεμείς χρήσεις.
-Υποθέσεις επιχειρήσεων που είναι εισηγμένες στο Χ.Α.
-Εκκρεμείς υποθέσεις για τις οποίες υπάρχουν κατασχεμένα ανεπίσημα βιβλία ή στοιχεία.
-Εκκρεμείς υποθέσεις επιτηδευματιών οι οποίοι δεν έχουν ρυθμίσει ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο.

Επιβάρυνση από 200 έως 1.000 ευρώ για κάθε χρήση

Προκαταβολή 10% και σειρά δόσεων

Με μαθηματικό τύπο θα προκύψει το τελικό ποσό φόρου για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες. Υπολογίζεται ότι η ετήσια επιβάρυνση θα κυμαίνεται από 200 έως 1.000 ευρώ. Σύμφωνα με το βασικό σενάριο ο φόρος θα υπολογίζεται ως εξής:

Σε κάθε υπόθεση επιχείρησης ή ελεύθερου επαγγελματία που δεν βαρύνεται με φορολογικές παραβάσεις, τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα κάθε ανέλεγκτης χρήσης θα πολλαπλασιάζονται με συντελεστή 1%. Σε περίπτωση ανεπάρκειας των βιβλίων, ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 2% και αν τα βιβλία έχουν χαρακτηριστεί ανακριβή ο συντελεστής ανεβαίνει στο 3%. Το γινόμενο αυτό αποτελεί τη βάση υπολογισμού του φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ της περαίωσης.

Ο φόρος εισοδήματος της περαίωσης θα προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της βάσης υπολογισμού με συντελεστή 20%.

Ο φόρος εισοδήματος που πρέπει να καταβληθεί για κάθε ανέλεγκτη χρήση δεν θα μπορεί να είναι μικρότερος από 100 έως 300 ευρώ (βλ. πίνακα). Σε περίπτωση που τα βιβλία έχουν κριθεί ανεπαρκή, ο ελάχιστος φόρος κυμαίνεται από 200 - 400 ευρώ, ενώ σε περίπτωση ανακρίβειας των βιβλίων ο ελάχιστος φόρος διαμορφώνεται από 300 - 500 ευρώ ανά χρήση (βλ. πίνακα).

Ο πρόσθετος ΦΠΑ της περαίωσης θα προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της βάσης υπολογισμού με τον συντελεστή ΦΠΑ ή τον μεσοσταθμικό συντελεστή σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων του ενός συντελεστών.
Το ποσό ΦΠΑ που πρέπει να καταβληθεί για κάθε ανέλεγκτη χρήση η οποία δεν βαρύνεται με παραβάσεις δεν θα μπορεί να είναι μικρότερο από 100 - 300 ευρώ (βλ. πίνακα). Σε περίπτωση που τα βιβλία έχουν κριθεί ανεπαρκή ο ελάχιστος ΦΠΑ κυμαίνεται από 200 - 400 ευρώ, ενώ σε περίπτωση ανακρίβειας των βιβλίων ο ελάχιστος φόρος διαμορφώνεται από 300 - 500 ευρώ ανά χρήση (βλ. πίνακα).

Τα ελάχιστα ποσά κλιμακώνονται ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων που τηρεί κάθε επιχείρηση και σε συνάρτηση με το βάρος τυχόν παραβάσεων που τους έχουν καταλογισθεί από τις ΔΟΥ, το ΣΔΟΕ, την ΥΠΕΕ ή τα Ελεγκτικά Κέντρα.

Το βάρος της νέας περαίωσης αναμένεται να σηκώσει η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων. Η ΓΓΠΣ θα εκτυπώνει και θα αποστέλλει «μηχανογραφημένο φύλλο περαίωσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων», στο οποίο θα αναγράφεται το σύνολο του πρόσθετου φόρου εισοδήματος και του πρόσθετου ΦΠΑ για κάθε εκκρεμή χρήση, καθώς και το σύνολο της οφειλής.

Ποσοστό 10% θα πρέπει να καταβληθεί με την υπαγωγή στη ρύθμιση περαίωσης.

Το υπόλοιπο ποσό του συνολικού φόρου περαίωσης καταβάλλεται σε δόσεις ως εξής:
6 μηνιαίες δόσεις, όταν το ποσό της αρχικής συνολικής οφειλής αυτών είναι μέχρι 15.000 ευρώ. Το ποσό της κάθε δόσης δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 400 ευρώ.

9 μηνιαίες δόσεις όταν το ποσό της αρχικής συνολικής οφειλής υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ και μέχρι 30.000 ευρώ.

12 μηνιαίες δόσεις όταν το ποσό της αρχικής συνολικής οφειλής αυτών είναι πάνω από 30.000 ευρώ.

Η πρώτη δόση πρέπει να καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από εκείνον εντός του οποίου υπογράφηκε η σχετική πράξη επί του «μηχανογραφημένου φύλλου περαίωσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων». Οι υπόλοιπες δόσεις πρέπει να εξοφληθούν μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των αντίστοιχων επόμενων μηνών, χωρίς να απαιτείται σχετική ειδοποίηση του υπόχρεου.

Σε περίπτωση που ολόκληρο το οφειλόμενο ποσό καταβληθεί μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης, θα παρέχεται έκπτωση 5%.

Οι επιτηδευματίες που θα περαιώνουν τις εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις τους, εφόσον εξοφλήσουν ολόκληρο το οφειλόμενο ποσό μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης:

Για τις χρήσεις 2000-2004, θεωρείται ότι έχει επέλθει η παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρου και κατά συνέπεια μπορούν να καταστρέψουν βιβλία, στοιχεία και ηλεκτρομαγνητικά μέσα.

Για τις περαιούμενες διαχειριστικές περιόδους 2005-2009 μπορούν να καταστρέψουν μόνο τα στοιχεία.

Δευτέρα 26 Ιουλίου 2010

Μελετούν μείωση της φορολογίας των μερισμάτων κάτω από το 40%.

Στο υπουργείο Οικονομικών διαπιστώνουν ότι η φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών με συντελεστή 40% για όλους ανεξαιρέτως τους δικαιούχους των μερισμάτων, δηλαδή ακόμη και για πολυεθνικές εταιρείες που ελέγχουν κατά 100% θυγατρικές τους στην Ελλάδα, αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες για τις οποίες μεγάλοι όμιλοι σκέφτονται να εγκαταλείψουν τη χώρα και να μεταφέρουν την έδρα τους σε χώρα με μειωμένους φορολογικούς συντελεστές Μελετούν μείωση της φορολογίας των μερισμάτων κάτω από το 40%.

Στο υπουργείο Οικονομικών διαπιστώνουν ότι η φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών με συντελεστή 40% για όλους ανεξαιρέτως τους δικαιούχους των μερισμάτων, δηλαδή ακόμη και για πολυεθνικές εταιρείες που ελέγχουν κατά 100% θυγατρικές τους στην Ελλάδα, αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες για τις οποίες μεγάλοι όμιλοι σκέφτονται να εγκαταλείψουν τη χώρα και να μεταφέρουν την έδρα τους σε χώρα με μειωμένους φορολογικούς συντελεστές


«Λίφτινγκ» στη φορολογία των επιχειρήσεων σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Οι βελτιώσεις δεν αποκλείεται να συμπεριληφθούν στο νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τον Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιτελείς της οδού Νίκης έχουν αρχίσει να σκέφτονται αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των μερισμάτων, με πιθανό σενάριο τη μείωση του συντελεστή πολύ κάτω από το 40% που καθορίστηκε με τον τελευταίο φορολογικό νόμο.

Στο υπουργείο Οικονομικών διαπιστώνουν ότι η φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών με συντελεστή 40% για όλους ανεξαιρέτως τους δικαιούχους των μερισμάτων, δηλαδή ακόμη και για πολυεθνικές εταιρείες που ελέγχουν κατά 100% θυγατρικές τους στην Ελλάδα, αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες για τις οποίες μεγάλοι όμιλοι σκέφτονται να εγκαταλείψουν τη χώρα και να μεταφέρουν την έδρα τους σε χώρα με μειωμένους φορολογικούς συντελεστές.

Ο νόμος
Με τον τελευταίο φορολογικό νόμο, τα διανεμόμενα κέρδη κάθε ανώνυμης εταιρείας πριν διανεμηθούν στους μετόχους φορολογούνται στο όνομα της εταιρείας με συντελεστή 40%, ενώ τα αδιανέμητα κέρδη φορολογούνται με συντελεστή 24% για τη χρήση του 2010.

Το μέτρο αυτό, έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου που θεωρεί ότι αποτελεί βασικό αντικίνητρο για τη διατήρηση επενδύσεων στην Ελλάδα.

Μάλιστα, πολλές κερδοφόρες επιχειρήσεις επιλέγουν να κρατήσουν μεγάλο μέρος των κερδών που κατέγραψαν το 2009 στα ταμεία τους και να μην τα διανέμουν. Με τη στρατηγική αυτή, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, οι επιχειρήσεις θέλουν να αποφύγουν την υψηλή φορολόγησή τους, ενώ άλλες επιδιώκουν να συρρικνώσουν τα κέρδη τους για να μειώσουν τη φορολογική τους επιβάρυνση και να πληρώσουν μικρότερη έκτακτη εισφορά.

Συνθήκες ακατάλληλες
Το ασφυκτικό φορολογικό περιβάλλον που προκαλεί η υψηλή φορολόγηση των μερισμάτων, σε συνδυασμό με την επιβολή αλλεπάλληλων εκτάκτων εισφορών στα κέρδη των επιχειρήσεων, δημιουργούν συνθήκες που δεν καθιστούν ελκυστική την επιχειρηματική δράση στην Ελλάδα.

Ειδικά στην περίπτωση των θυγατρικών εταιρειών που έχουν ιδρυθεί στην Ελλάδα από μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους, φορολογούνται με 40% όχι μόνο τα κέρδη που πρόκειται να διανεμηθούν σε μετόχους που είναι φυσικά πρόσωπα, αλλά ακόμη κι αυτά που προορίζονται για τις μητρικές εταιρείες, οι οποίες κατέχουν έως και το 100% των μετοχικών κεφαλαίων των εν λόγω θυγατρικών.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι ίδιοι οι πολυεθνικοί όμιλοι να θεωρούν ότι χάνουν σημαντικό μέρος των μεριδίων από τα κέρδη που πραγματοποιούν οι θυγατρικές τους.

Μετά τις έντονες αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου, αλλά και υπό το φόβο να ενισχυθεί το κύμα αποχωρήσεων πολυεθνικών, αλλά και μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών φέρεται να επανεξετάζει το καθεστώς φορολόγησης των διανεμόμενων κερδών.

Στις σκέψεις του οικονομικού επιτελείου είναι η μείωση του συντελεστή στο 40%.

Ενδεχόμενο
Την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, σε εκδήλωση της Eurobank, αφού παραδέχθηκε ότι «υπάρχουν επιχειρήσεις που δυσκολεύονται και επιχειρήσεις που κλείνουν» άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν βελτιωτικές κινήσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων. Δεν αποκλείεται εφόσον αποφασισθεί η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των διανεμόμενων κερδών να μειωθεί ο συντελεστής πολύ κάτω από το 40%.

Κατάργηση ΚΒΣ
Στο σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου περιλαμβάνεται και η κατάργηση του αναχρονιστικού Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

Η κατάργηση του ΚΒΣ θα γίνει σταδιακά, αρχής γενόμενης από το 2011 και όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες στο υπουργείο Οικονομικών θα απαλλάξει τις επιχειρήσεις και τα λογιστήριά τους από τη γραφειοκρατική «οδύσσεια» και την ανασφάλεια, θα περιορίσει στο ελάχιστο τις επισκέψεις των επιτηδευματιών στις εφορίες και θα αμβλύνει τα σημεία τριβής μεταξύ πολιτών και φορολογικών αρχών.

Ριζική αναδιοργάνωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού
Φορολογικός «Καλλικράτης»

Με το φορολογικό νομοσχέδιο του Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση με τη τεχνική βοήθεια του ΔΝΤ, προχωρά σε ριζική αναδιοργάνωση του φοροεισπρακτικού και φοροελεγκτικού μηχανισμού. Το σχετικό νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση 13 Περιφερειακών Φορολογικών Κέντρων στις Περιφέρειες της χώρας. Τα Κέντρα αυτά, θα αναλάβουν το έργο της διενέργειας των τακτικών φορολογικών ελέγχων, της βεβαίωσης και της είσπραξης των φορολογικών εσόδων. Το σχέδιο που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει την κατάργηση και συγχώνευση υπηρεσιών και διευθύνσεων, ενώ εφορίες και τελωνεία θα λειτουργούν ως φορολογικά ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων.

Το σχέδιο προβλέπει ακόμη την άμεση ενεργοποίηση της Υπηρεσίας Εσωτερικών Ελέγχου και Εσωτερικών Υποθέσεων, με στόχο την αντιμετώπιση των φαινομένων διαφθοράς και τον εξονυχιστικό έλεγχο υπαλλήλων με πανάκριβα ακίνητα και μεγάλες καταθέσεις σε τραπεζικούς λογαριασμούς. Πρώτοι στο στόχαστρο της υπηρεσίας θα βρεθούν οι υπάλληλοι σε εφορίες, τελωνεία, ελεγκτικά κέντρα, κτηματικές υπηρεσίες και το ΣΔΟΕ, με καταγγελίες για χρηματισμό, παράνομους εκτελωνισμούς, εφοριακοί με ετήσιο εισόδημα 50.000 ευρώ και ακίνητα αξίας μέχρι και 3.000.000 ευρώ, αλλά και όσοι δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση.

Αμερικάνικη συνταγή
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων θα ακολουθεί την αμερικάνικη συνταγή. Δεν θα ελέγχει δηλαδή, απλώς τις καταγγελίες πολιτών αλλά θα αξιολογεί και τον «φάκελο» κάθε υπαλλήλου εξετάζοντας ποιου μεγέθους υποθέσεις ανέλαβε και τι απέδωσαν για το Δημόσιο οι έλεγχοι στους οποίους συμμετείχε.

Με το φορολογικό «Καλλικράτη» καταργούνται η Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης, καθώς και όλες οι διευθύνσεις που υπάγονται σε αυτήν. Επίσης επανασυστήνεται το Εθνικό Κέντρο Ελέγχου - Επανελέγχου, για τον έλεγχο και επανέλεγχο των μεγάλων επιχειρήσεων και ομίλων. Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εξετάζει την κατάργηση του Διαπεριφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, οι αρμοδιότητες του οποίου θα μεταφερθούν στο Εθνικό Ελεγκτικό Κέντρου Ελέγχου και Επανελέγχου με έδρα την Αθήνα. Ταυτόχρονα καταργείται η Διεύθυνση Βιβλίων και Στοιχείων, τις αρμοδιότητες της οποίας θα αναλάβει ένα απλό τμήμα που θα υπάγεται στη διεύθυνση φορολογίας εισοδήματος.

Πηγή Ημερησία


Για το ίδιο θέμα η Ελευθεροτυπία γράφει:


Οι πολυεθνικές φεύγουν, οι Ελληνες εκβιάζουν

ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ, ΚΑΘΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟ ΚΥΜΑ ΦΥΓΗΣ

ΤΑ ΑΠΟΝΕΡΑ των σκληρών κυβερνητικών μέτρων που επέβαλε το ΔΝΤ για τη διάσωση της ελληνικής οικονομίας, με κυρίαρχο αυτό της υπερφορολόγησης πολιτών και επιχειρήσεων, προκαλούν πλέον αλλεπάλληλα κύματα άμεσων ξένων... αποχωρήσεων πολυεθνικών ομίλων από τη χώρα, σε μια περίοδο μάλιστα που η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερο από ποτέ το ξένο κεφάλαιο αλλά και τις θέσεις εργασίας που χάνονται κατά χιλιάδες.

Οι επαναλαμβανόμενες απειλές επιφανών ελλήνων επιχειρηματιών ότι «θα τα μαζέψουν να φύγουν από την Ελλάδα», σε συνδυασμό με τα τελευταία ηχηρά κρούσματα στο λιανεμπόριο με πρωταγωνιστές τη γερμανική αλυσίδα σουπερμάρκετ Aldi που αποσύρεται από την Ελλάδα, την Dixons που διέκοψε τη λειτουργία Electroworld, την ενσωμάτωση της DIA στην Carrefour - Μαρινόπουλος και πρόσφατα την αποχώρηση της Fnac από την ελληνική αγορά έχουν θορυβήσει την κυβέρνηση, που στην πιο κρίσιμη καμπή για το μέλλον χώρας καλείται να σταματήσει τον κατήφορο της οικονομίας συγκεράζοντας τις απαιτήσεις της τρόικας με την ανάγκη για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες στον επιχειρηματικό τομέα και την απαίτηση για μέτρα στήριξης των ευπαθών κοινωνικά ομάδων.

«Παρεμβάσεις»

Δεν είναι τυχαίο πως την περασμένη εβδομάδα, στον απόηχο δυσάρεστων εξελίξεων στον ελληνικό επιχειρηματικό τομέα, ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Παπακωνσταντίνου έσπευσε να προαναγγείλει «διορθωτικές παρεμβάσεις» από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στην εταιρική φορολόγηση, και ειδικότερα ως προς τη φορολόγηση των κερδών που οι επιχειρήσεις επανεπενδύουν.

Αφησε όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο και για άλλες παρεμβάσεις, λέγοντας ότι το υπουργείο θα κάνει όποια αλλαγή χρειαστεί, βλέποντας πώς λειτουργεί στην πράξη το νέο φορολογικό καθεστώς.

Στην κυβέρνηση, ωστόσο, φαίνονται προετοιμασμένοι ακόμη και για τα χειρότερα τους επόμενους μήνες, αναγνωρίζοντας πως δεν έχουν και πολλά όπλα στα χέρια τους για να συγκρατήσουν το κύμα φυγής που ξεσηκώνεται.

Είναι χαρακτηριστική η αποστροφή της υπουργού Οικονομίας Λούκας Κατσέλη ότι «δεν πρέπει να έχουμε αυταπάτες για το επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα, που αυτή τη στιγμή δεν είναι καθόλου ευνοϊκό και ούτε μπορεί να γίνει πριν περάσει μία διετία και ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις που προωθούνται».

Αντικίνητρο δεν αποτελούν, φυσικά, μόνο οι φόροι ή το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας στην Ελλάδα, αλλά ένα πλέγμα πρόσθετων παραγόντων, όπως είναι η μονοπωλιακή ή ολιγοπωλιακή λειτουργία σε πολλές αγορές (λ.χ. η ενέργεια, μεταφορές), η εκτεταμένη διαφθορά στις δημόσιες υπηρεσίες, το «εχθρικό» νομικό πλαίσιο αλλά και ο ανταγωνισμός που λόγω της ύφεσης δεν εγγυάται πλέον την επίτευξη εύκολου κέρδους.

Ποιοι αποχώρησαν

Επικαλούμενοι λόγους που άπτονται των παραπάνω, μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι αποχώρησαν από την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Η Shell και η ΒΡ από τον τομέα της εμπορίας καυσίμων, η Enel από την ενέργεια, η Fnac από το λιανεμπόριο και -όχι πολύ παλαιότερα- η Interattica, η Village Roadshows, η Crown, η Henkel, η Johnson, η Procter, η Unilever που αποχώρησαν οριστικά ή μετέφεραν παραγωγικές δραστηριότητες στο εξωτερικό.

Τα στοιχεία για τις άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε ιδιαίτερα δεινή θέση. Το 2009 οι εισροές ξένων κεφαλαίων για άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό υποχώρησαν 25% και διαμορφώθηκαν στα 3,3 δισ. δολάρια, φέροντας την Ελλάδα μόλις στην 17η θέση ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το απόθεμα εισροών ξένων άμεσων επενδύσεων ως ποσοστό του ΑΕΠ αντιστοιχούσε στο 12,3% του ΑΕΠ (περίπου 30 δισ. ευρώ) ενώ η χώρα μας κατατάσσεται στην 115η θέση (σε σύνολο 141 χωρών) ως επενδυτικός προορισμός.