Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017

ΦΠΑ & Χρονος Υποβολης Δηλωσης

1. Υποβολή δήλωσης Φ.Π.Α.

Χρόνος υποβολής

i. Οι υπόχρεοι που είναι ενταγμένοι στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. (ενεργούν φορολογητέες πράξεις ή πράξεις απαλλασσόμενες του φόρου και για τις οποίες έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών) έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης Φ.Π.Α. υποχρεωτικά για κάθε φορολογική περίοδο (ανεξαρτήτως του υπολοίπου αυτής - χρεωστική, πιστωτική, μηδενική) και μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τη λήξη αυτής (βλέπε σχετ. άρθρα 30 και 38 του Κώδικα Φ.Π.Α., ΑΥΟ ΠΟΛ 1108/2014).

Η φορολογική περίοδος ορίζεται ως εξής:

Ημερολογιακός μήνας για υπόχρεους οι οποίοι υποχρεούνται σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων με βάση πλήρη λογιστικά πρότυπα, καθώς και για το Δημόσιο όταν ασκεί δραστηριότητες για τις οποίες υπόκειται στο φόρο

Ημερολογιακό τρίμηνο για υπόχρεους οι οποίοι υποχρεούνται σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων με βάση απλοποιημένα λογιστικά πρότυπα ή για υπόχρεους, οι οποίοι δεν υποχρεούνται σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία

Κατ’ εξαίρεση:

δεν υποβάλλουν δήλωση Φ.Π.Α. οι υποκείμενοι που έχουν υποβάλλει δήλωση μεταβολών λόγω αδράνειας ή αναστολής εργασιών.

στην περίπτωση που η δήλωση έναρξης, η δήλωση μεταβολής για διακοπή υπαγομένων σε Φ.Π.Α. δραστηριοτήτων, η δήλωση οριστικής παύσης εργασιών, ή η δήλωση μεταβολών λόγω λύσης και θέσης σε εκκαθάριση, υποβάλλονται εμπρόθεσμα, σύμφωνα με το άρθρο 36.1.α, β και γ του Κώδικα Φ.Π.Α., μετά την καταληκτική προθεσμία υποβολής της δήλωσης, η δήλωση υποβάλλεται εμπρόθεσμα μέχρι την τελευταία εργάσιμη του επόμενου μήνα από την υποβολή των ανωτέρω δηλώσεων.

Επισημαίνεται ότι:

Ο Φ.Π.Α. που οφείλεται για ενδοκοινοτικές αποκτήσεις ή λήψη αγαθών ή υπηρεσιών που φορολογούνται στο εσωτερικό της χώρας, από υποκείμενους στο φόρο οι οποίοι δεν είναι εγκατεστημένοι στο εσωτερικό της χώρας, καταβάλλεται από τον εγκατεστημένο στο εσωτερικό της χώρας με δήλωση Φ.Π.Α.. Εφόσον ο λήπτης είναι στο κανονικό καθεστώς με την ίδια δήλωση ασκείται και το δικαίωμα έκπτωσης (δεν υποβάλλεται έκτακτη δήλωση).

ii. Οι υπόχρεοι που πραγματοποιούν αποκλειστικά απαλλασσόμενες πράξεις χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους, οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος και τα μη υποκείμενα στο φόρο νομικά πρόσωπα, έχουν υποχρέωση υποβολής «έκτακτης» δήλωσης Φ.Π.Α. μόνο για τις φορολογικές περιόδους που πραγματοποιούν ενδοκοινοτικές αποκτήσεις ή λήψεις αγαθών ή υπηρεσιών για τις οποίες είναι οι ίδιοι υπόχρεοι για την καταβολή του φόρου (σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13, 14 και 35 του Κώδικα Φ.Π.Α.), μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τη λήξη της φορολογικής περιόδου στην οποία αφορούν οι ανωτέρω πράξεις.

Σημειώνεται ότι, τα ανωτέρω πρόσωπα, όταν πραγματοποιούν έστω και ευκαιριακά, εκροές που επιβαρύνονται με ΦΠΑ υποχρεούνται να ενταχθούν στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ και να υποβάλλουν δηλώσεις σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο σημείο 1.

iii. Όλοι οι υποκείμενοι που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς κατ’ αποκοπή καταβολής του φόρου του άρθρου 40 (εκμεταλλευτές σκαφών παράκτιας αλιείας, μήκους μέχρι δώδεκα (12) μέτρων μεταξύ καθέτων, σπογγαλιείς, εκμεταλλευτές σκαφών στη λίμνη Ιωαννίνων, εκμεταλλευτές ιππήλατων οχημάτων) έχουν υποχρέωση υποβολής από 1.1.2015 δήλωσης Φ.Π.Α. ανά εξάμηνο, για τα ποσά που οφείλονται με βάση το ειδικό αυτό καθεστώς. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που ακολουθεί το εξάμηνο.

Στην περίπτωση που οι ίδιοι υποκείμενοι ασκούν και άλλη δραστηριότητα, για την οποία υπάγονται στο κανονικό καθεστώς, υποβάλλουν ξεχωριστές δηλώσεις ΦΠΑ για τη δραστηριότητα αυτή.


Αναρτηση απο Ιωαννη Λυκουδη
Πηγη  forologikanea.gr

Αποσβεσεις & Νεες Επιχειρησεις

Οι νέες επιχειρήσεις, για τα τρία (3) πρώτα φορολογικά έτη δύνανται να αναβάλλουν την φορολογική απόσβεση για τα πάγια περιουσιακά τους στοιχεία.

Επομένως, προβλέπεται ότι οι νέες επιχειρήσεις, κατά τα τρία (3) πρώτα φορολογικά έτη, με πρώτο εκείνο στο οποίο υποβλήθηκε η δήλωση έναρξης εργασιών και για όλα τα πάγια περιουσιακά στοιχεία τους, έχουν τη δυνατότητα να μη διενεργούν καθόλου αποσβέσεις.

Από το τέταρτο φορολογικό έτος και μετά, θα υπολογισθούν αποσβέσεις κανονικά και για όλα τα πάγια ανεξάρτητα από τη χρήση της εν λόγω τριετίας που αποκτήθηκαν τα πάγια αυτά.

Τονίζεται ότι η επιλογή της μη διενέργειας, αφορά αφενός, όλα τα πάγια περιουσιακά στοιχεία (δηλαδή, είτε δεν θα διενεργηθούν αποσβέσεις για κανένα πάγιο περιουσιακό στοιχείο είτε θα διενεργηθούν για όλα) και αφετέρου, σε όλα τα τρία (3) αυτά φορολογικά έτη (δηλαδή, η επιχείρηση δεν θα διενεργήσει αποσβέσεις ή θα διενεργήσει και στα τρία (3) πρώτα φορολογικά έτη).

Αναρτηση απο Ιωαννη Λυκουδη
Πηγη  forologikanea.gr
Για διαφορές που έχουν σχέση και επηρεάζουν την αξία του αρχικού τιμολογίου, όπως είναι η εσφαλμένη χρέωση Φ.Π.Α., το πιστωτικό τιμολόγιο εκδίδεται μέχρι την 15η ημέρα του επόμενου μήνα από τη διαπίστωση των διαφορών.

Αναρτηση απο Ιωαννη Λυκουδη

Πηγη . forologikanea.gr

Φορολογικες Υποχρεωσεις Μη Κερδοσκοπικων Προσωπων & Τηρηση Βιβλιων

Τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα, όπως οι αθλητικοί και οι πολιτιστικοί σύλλογοι, εφαρμόζουν τις διατάξεις του ν. 4308/2014, μόνο εφόσον αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, οπότε και εντάσσονται στις οντότητες της παραγράφου 2(γ) του άρθρου 1 αυτού και επομένως σε τήρηση βιβλίων (απλογραφικά ή διπλογραφικά) με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του νόμου αυτού (κύκλος εργασιών 1.500.000 ευρώ).

Στην περίπτωση που δεν αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, δεν εφαρμόζουν τις διατάξεις του νόμου αυτού και συνεπώς δεν τηρούν βιβλία και δεν εκδίδουν στοιχεία.

Κριτήριο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014 αποτελεί για τα πρόσωπα αυτά η απόκτηση εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα και όχι η υπαγωγή ή μη των συναλλαγών των εν λόγω προσώπων στο Φ.Π.Α.

Αναρτηση απο Ιωαννη Λυκουδη
Πηγη . forologikanea.gr 

Τοπος Φορολογησης Υπηρεσιων

Από 1.1.2010

α) Υπηρεσίες που παρέχονται προς υποκείμενους στο φόρο (επιχείρηση), φορολογούνται στον τόπο του λήπτη (πελάτη), εκτός από τις εξής υπηρεσίες:

- υπηρεσίες σχετικές με ακίνητο (φορολόγηση στον τόπο του ακινήτου),

- μεταφορές προσώπων (φορολόγηση ανάλογα με το διανυόμενο διάστημα),

- από 1.1.2011 το δικαίωμα εισόδου σε καλλιτεχνικές, εκπαιδευτικές, κλπ. εκδηλώσεις (φορολόγηση στον τόπο εκτέλεσης),

- υπηρεσίες εστιατορίου και εστίασης (φορολόγηση στον τόπο πραγματοποίησης και σε περίπτωση ενδοκοινοτικών ταξιδίων μεταξύ Ελλάδος και άλλων κρατών μελών, φορολόγηση στον τόπο αναχώρησης του ταξιδιού),

- μίσθωση μεταφορικών μέσων μέχρι 30 ημέρες και προκειμένου περί πλοίων μέχρι 90 ημέρες (φορολόγηση στον τόπο που το μεταφορικό μέσο τίθεται στη διάθεση του πελάτη),

β) Υπηρεσίες που παρέχονται προς μη υποκείμενους στο φόρο (τελικούς καταναλωτές) φορολογούνται στον τόπο του παρέχοντος, εκτός από τις υπηρεσίες που αναφέρονται στην περίπτωση (α) ανωτέρω και επιπλέον τις εξής υπηρεσίες:

- υπηρεσίες μεσαζόντων (φορολόγηση στον τόπο που φορολογείται η κύρια υπηρεσία που αφορά η μεσολάβηση),

- μεταφορά αγαθών (φορολόγηση ανάλογα με το διανυόμενο διάστημα) και προκειμένου για ενδοκοινοτικές μεταφορές αγαθών φορολόγηση στον τόπο αναχώρησης,

- παρεπόμενες της μεταφοράς υπηρεσίες (φορολόγηση στον τόπο που εκτελούνται)

- πραγματογνωμοσύνες και εργασίες επί κινητών αγαθών (φορολόγηση στον τόπο που εκτελούνται),

- πολιτιστικές, καλλιτεχνικές, αθλητικές, επιστημονικές, εκπαιδευτικές, ψυχαγωγικές και παρόμοιες υπηρεσίες (φορολόγηση στον τόπο που εκτελούνται οι εκδηλώσεις)

- μίσθωση μεταφορικών μέσων, εκτός από τη βραχυχρόνια μίσθωση (φορολόγηση στον τόπο που ο λήπτης είναι εγκατεστημένος ή έχει τη μόνιμη κατοικία του ή τη συνήθη διαμονή του)

- μίσθωση σκαφών αναψυχής, εκτός από τη βραχυχρόνια μίσθωση (φορολόγηση στον τόπο όπου το σκάφος τίθεται πράγματι στη διάθεση του λήπτη και όπου η υπηρεσία παρέχεται πράγματι από την έδρα ή μια μόνιμη εγκατάσταση του παρέχοντος)

- παροχή τηλεπικοινωνιακών, ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών και ηλεκτρονικά παρεχόμενων υπηρεσιών (φορολόγηση στον τόπο του λήπτη).

- οι υπηρεσίες που αναφέρονται στην παράγραφο 14 του άρθρου 14 του Κώδικα Φ.Π.Α., εφόσον ο μη υποκείμενος στο φόρο λήπτης είναι εγκατεστημένος εκτός της Ένωσης(φορολόγηση στον τόπο του λήπτη).

Αναρτηση απο Ιωαννη Λυκουδη
Πηγη forologikanea.gr

Κυριακή 20 Μαρτίου 2016

Εντολή πλειστηριασμού; Πώς θα κερδίσετε χρόνο

Για τα ληξιπρόθεσμα χρέη κι εφόσον έχουν περάσει τουλάχιστον 3 δόσεις απλήρωτες οι τράπεζες μπορούν να αποστείλουν εξώδικη καταγγελία της δανειακής σύμβασης απαιτώντας ολόκληρο το ποσό του δανείου ή της πιστωτικής κάρτας. Το επόμενο βήμα, και εφόσον θέλουν να προχωρήσουν σε πλειστηριασμό, είναι να εκδώσουν δικαστική απόφαση που λέγεται διαταγή πληρωμής, που είναι το απαραίτητο μέσο για την έναρξη των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης -πλειστηριασμών ακινήτων.

Υπάρχει όμως τρόπος αντιμετώπισης;

Εάν η τράπεζα δεν καταστήσει τελεσίδικη τη διαταγή πληρωμής της δεν μπορεί να προχωρήσει σε αναγκαστική εκτέλεση (κατάσχεση-πλειστηριασμό). Τελεσίδικη γίνεται μία δικαστική απόφαση όταν δεν μπορεί να ασκηθεί κανένα ένδικο μέσο εναντίον της είτε γιατί χάθηκε η προθεσμία είτε γιατί ασκήθηκαν και απορρίφθηκαν.
Ανακοπή και ασφαλιστικά μέτρα, είναι δηλαδή οι τρόποι άμυνας κατά της διαταγής πληρωμής
Διαταγές Πληρωμής και Προθεσμίες Ανακοπής τους
Η –αυστηρή- προθεσμία που έχει ο οφειλέτης για να αντιδράσει, είναι οι οι πρώτες 15 εργάσιμες ημέρες από την κοινοποίηση της διαταγής πληρωμής. Μέσα σε αυτό το χρονικό όριο πρέπει να ασκηθεί ανακοπή της διαταγής πληρωμής. Αν χαθεί αυτό το χρονικό περιθώριο, ο δανειστής επιδίδει εκ νέου τη Διαταγή Πληρωμής στον οφειλέτη, ο οποίος έχει πλέον προθεσμία δέκα (10) εργασίμων ημερών για την κατάθεση ανακοπής αλλά τότε έχει χαθεί η προστασία των ασφαλιστικών μέτρων, δηλαδή τότε δεν διασφαλίζεται η κινητή κι ακίνητη περιουσία του οφειλέτη.
Με τις ανακοπές και τα ασφαλιστικά μέτρα αναχαιτίζεται η τράπεζα και ο οφειλέτης γλιτώνει από τις προσημειώσεις και από τις κατασχέσεις και τους πλειστηριασμούς ενώ ταυτόχρονα μειώνονται τα έξοδα με τα οποία θα τον επιβάρυνε η τράπεζα.

Αν δεν γίνουν όλες αυτές οι ενέργειες ο δανειστής επιβάλει για κάθε του ενέργεια εναντίον αυτού που οφείλει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό για δικαστικά έξοδα και τόκους.
Για την ανακοπή εξετάζεται το κατά πόσον τα ποσά που αιτεί η τράπεζα είναι τα πραγματικά οφειλόμενα, δηλαδή εάν έχουν χρεωθεί έξοδα και δαπάνες αυτοβούλως ή παράνομα, τα πανωτόκια και γενικά οι άκυροι και καταχρηστικοί όροι των συμβάσεων δανείων που παρατηρούνται κατά κόρον σε δάνεια….
Εάν ο οφειλέτης κινηθεί αμέσως με άσκηση ανακοπής και ασφαλιστικών μέτρων απομακρύνει τον κίνδυνο του πλειστηριασμού Απαραίτητη προϋπόθεση για όλα αυτά είναι να μην χαθούν οι προθεσμίες και να αναλάβει δικηγόρος με επαρκείς γνώσεις κι εμπειρία.

Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να προσέξουν ιδιαιτέρως:

α) η διαταγή πληρωμής εκδικάζεται από τον Δικαστή χωρίς συζήτηση στο ακροατήριο, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και χωρίς να προηγηθεί κλήση ή ενημέρωση του οφειλέτη, ο οποίος πρακτικά λαμβάνει γνώση μόνο μετά την έκδοση και την επίδοσή της εκ μέρους του πιστωτή.

β) Η ανακοπή από μόνη της δεν αναστέλλει τη δυνατότητα εκτέλεσης, δηλαδή την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό της περιουσίας του οφειλέτη, από την πλευρά του δανειστή δυνάμει της Διαταγής Πληρωμής που έχει στα χέρια του. Προκειμένου ο οφειλέτης να προστατευτεί από πιθανή εκτέλεση θα πρέπει να καταθέσει παράλληλα αίτηση αναστολής με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, με αίτημα την αναστολή της εκτέλεσης της Διαταγής Πληρωμής και μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της ανακοπής. Κατόπιν και επειδή κατά την συνήθη τακτική των δικαστηρίων η αίτηση αναστολής λαμβάνει δικάσιμο ίδια με αυτή της ανακοπής, θα πρέπει να συμπεριληφθεί στην αίτηση αναστολής ειδικό αίτημα για έκδοση προσωρινής διαταγής, η οποία εκδικάζεται μέσα σε λίγες ημέρες και απαγορεύει εκτέλεση κατά της περιουσίας του οφειλέτη για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την εκδίκαση της αίτησης αναστολής και της ανακοπής.
Ακολουθώντας τις παραπάνω διαδικασίες νομικής «άμυνας» ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να καθυστερήσει πιθανή εκτέλεση κατά της περιουσίας του και να κερδίσει χρόνο, η διάρκεια του οποίου μπορεί να φτάσει και τα δύο χρόνια.

Σε κάθε περίπτωση η άμεση συνεννόηση με ειδικό δικηγόρο είναι απαραίτητη

Πηγη Foroline.gr
Μεταφόρτωση απο το Λογίστη Λυκούδη Ιωάννη

Περι Κατοικων Εξωτερικου !

Μία ιδιαίτερη κατηγορία φορολογουμένων αποτελούν οι (φορολογικοί) κάτοικοι εξωτερικού. Οι κάτοικοι εξωτερικού φορολογούνται κατ’ αρχήν μόνο για το εισόδημα που αποκτούν στην Ελλάδα. Αναφερόμενοι σε εισόδημα εννοούμε πραγματικό εισόδημα, φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλίμακας ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενο.

Στην περίπτωση που αποκτούν πραγματικό εισόδημα, θα ενεργοποιηθούν για αυτούς και οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, αλλά όχι και οι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης οι οποίες δεν ισχύουν σε καμία περίπτωση για αυτούς. Πέρα τούτου εάν δεν αποκτούν πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα, δεν ισχύουν ούτε οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων και κατά συνέπεια δεν έχουν υποχρέωση υποβολής και φορολογικής δήλωσης.

Στην περίπτωση που προκύπτει διαφορά τεκμαρτού και πραγματικού εισοδήματος και προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά αυτή, πέραν των δυνατοτήτων που παρέχονται σε όλους τους φορολογούμενους (π.χ. δάνεια, γονικές παροχές, ανάλωση κεφαλαίου κλπ.) έχουν τη δυνατότητα κάλυψης της διαφοράς με εισαγωγή συναλλάγματοςγια το οποίο δεν απαιτείται δικαιολόγηση της απόκτησής του.

Όσον αφορά τον τρόπο φορολόγησης του εισοδήματός τους, ισχύει η ίδια κλίμακα ανά κατηγορία εισοδήματος που ισχύει και για τους κατοίκους Ελλάδας, με τη διαφορά ότι δεν δικαιούνται τις μειώσεις φόρου των άρθρων 16 έως 19 του ΚΦΕ, εκτός εάν διατηρούν τη φορολογική τους κατοικία σε άλλο κράτος – μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. και,

α) τουλάχιστον το ενενήντα τοις εκατό (90%) του παγκόσμιου εισοδήματός τους αποκτάται στην Ελλάδα ή

β) αποδεικνύουν ότι το φορολογητέο εισόδημά τους είναι τόσο χαμηλό ώστε θα δικαιούνταν της μείωσης του φόρου δυνάμει της φορολογικής νομοθεσίας του κράτους της κατοικίας τους.

Για την εφαρμογή της περ. α’ απαιτείται βεβαίωση της αλλοδαπής φορολογικής Αρχής για το συνολικό εισόδημά τους και για το εισόδημα που απέκτησαν στην Ελλάδα. Για την εφαρμογή της περ. β’ απαιτείται βεβαίωση της αλλοδαπής φορολογικής Αρχής, από την οποία να προκύπτει ότι το φορολογητέο εισόδημα των εν λόγω φυσικών προσώπων στο κράτος κατοικίας τους είναι τόσο χαμηλό που ενώ θα δικαιούνταν της μείωσης του φόρου δυνάμει ,της φορολογικής τους νομοθεσίας, δεν επωφελούνται αυτής (σχετ. οι C-39/2010, C-169/2003 και C-279/1993 αποφάσεις του ΔΕΕ).

Όσον αφορά τους φορολογούμενους που μετοίκησαν στο εξωτερικό εντός του 2015 θα πρέπει να ακολουθήσουν την προβλεπόμενη από την ΠΟΛ. 1058/2015 διαδικασία, προκειμένου να αναγνωριστούν ως κάτοικοι εξωτερικού από την Ελληνική φορολογική διοίκηση. Η διαδικασία αυτή είναι η εξής:

Υποβάλλουν το αργότερο έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του πρώτου δεκαήμερου του μηνός Μαρτίου,δηλαδή για εφέτος μέχρι την 10/3/2016 στο Τμήμα ή Γραφείο Συμμόρφωσης & Σχέσεων με τους Φορολογουμένους της Δ.Ο.Υ. (πρώην μητρώο) όπου είναι υπόχρεοι υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ως φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας:
– αίτηση (έντυπο Μ0) με συνημμένα τα έντυπα Μ1 και Μ7 συμπληρωμένα, όπως ορίζουν οι κείμενες διατάξεις, καθώς και

– έγγραφη δήλωση με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής τους, για τον ορισμό φορολογικού εκπροσώπου τους στην Ελλάδα.

Προσκομίζουν το αργότερο έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του πρώτου δεκαήμερου του μηνός Σεπτεμβρίου δηλαδή έως την 9/9/2016 στο παραπάνω Τμήμα ή Γραφείο της Δ.Ο.Υ.:
– Βεβαίωση φορολογικής κατοικίας* από την αρμόδια φορολογική αρχή του κράτους όπου δηλώνουν φορολογικοί κάτοικοι, από την οποία να προκύπτει ότι είναι φορολογικοί κάτοικοι αυτού του κράτους.

– Εάν οι φορολογούμενοι έχουν εγκατασταθεί σε κράτος με το οποίο υφίσταται ΣΑΔΦΕ (Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας Εισοδήματος) και εφόσον αποκτούν εισόδημα στη χώρα μας, μπορούν να προσκομίσουν, αντί της βεβαίωσης:

α) την προβλεπόμενη Αίτηση για την Εφαρμογή της ΣΑΔΦΕ όπου είναι ενσωματωμένο το πιστοποιητικό φορολογικής κατοικίας (δίγλωσσα έντυπα) ή

β) αντίγραφο της εκκαθάρισης της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος που υπέβαλαν στο άλλο κράτος ή

γ) ελλείψει εκκαθάρισης, αντίγραφο της σχετικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματός τους.

δ) Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η προσκόμιση κάποιων από τα ανωτέρω δικαιολογητικά από την αρμόδια φορολογική αρχή, τότε απαιτείται βεβαίωση από οποιαδήποτε άλλη δημόσια ή δημοτική ή άλλη αναγνωρισμένη αρχή με την οποία θα αποδεικνύεται ο ισχυρός δεσμός (κέντρο ζωτικών συμφερόντων) του φυσικού προσώπου με το άλλο κράτος.

Η εμπρόθεσμη υποβολή όλων των παραπάνω εγγράφων δε σημαίνει την αυτόματη αποδοχή του αιτήματος από τις φορολογικές αρχές. Απλά είναι απαραίτητα προκειμένου να εξεταστεί εάν ο φορολογούμενος πληροί τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για να χαρακτηριστεί κάτοικος εξωτερικού. Δηλαδή να εξεταστεί πέρα της διαμονής του παραπάνω προσώπου στο εξωτερικό, κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να εξακολουθεί να αποτελεί το κέντρο των ζωτικών του συμφερόντων, βάσει των προσωπικών, οικονομικών ή κοινωνικών του δεσμών.

Εφόσον τελικά ο φορολογούμενος θεωρηθεί φορολογικός κάτοικος εξωτερικού, καταχωρούνται από τη Δ.Ο.Υ. στο υποσύστημα Μητρώου οι σχετικές μεταβολές. Η βεβαίωση μεταβολής  αποστέλλεται από το Τμήμα ή Γραφείο Διοικητικής & Μηχανογραφικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ., ταχυδρομικώς, στο φορολογικό εκπρόσωπο. Ο φορολογούμενος, εφόσον είναι υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα, δύναται να την υποβάλει ως φορολογικός κάτοικος εξωτερικού το αργότερο μέχρι τη λήξη του φορολογικού έτους που ακολουθεί το έτος αναχώρησης (π.χ. όσοι μετέβαλαν τη φορολογική τους κατοικία για το φορολογικό έτος 2015 μπορούν να υποβάλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα το αργότερο έως τις 31.12.2016).

Σε περίπτωση που δεν γίνει δεκτό το αίτημά του, θα πρέπει να υποβάλλει φορολογική δήλωση ως κάτοικος Ελλάδας, για το παγκόσμιο εισόδημά του, ενώ εφόσον θα έχει παρέλθει η προβλεπόμενη προθεσμία υποβολής της φορολογικής δήλωσης για τους κατοίκους Ελλάδας, θα επιβληθούν και οι προβλεπόμενες από τον ΚΦΔ κυρώσεις.

Αναδημοσίευση από το http://epixeirisi.gr/

Μεταφόρτωση απο το Λογίστη Λυκούδη Ιωάννη