Πέμπτη 7 Μαΐου 2015

Παροχές στις εγκύους από ΙΚΑ και ΟΑΕΔ

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Επένδυση στις 23 Ιανουαρίου 2015

ΠΑΡΟΧΕΣ ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

Επιδόματα μητρότητας (κυοφορίας-λοχείας).

Επιδότηση 119 ημερών, (κυοφορίας 56 ημέρες πριν την Πιθανή Ημέρα Τοκετού και λοχείας 63 από την Π.Η.Τ. και μετά).

Ο εργοδότης την αμείβει και την ασφαλίζει για τις πρώτες 25 μέρες εάν έχει συμπληρώσει 1 εργασιακό έτος στην επιχείρηση ή 13 μέρες εάν δεν έχει.

Άδεια Κυοφορίας:

Εάν ο τοκετός πραγματοποιηθεί πριν την ΠΗΤ το υπόλοιπο της άδειας θα χορηγείται μετά τον τοκετό για συμπλήρωση 119 ημερών.

Εάν πραγματοποιηθεί μεταγενέστερα της ΠΗΤ, η άδεια παρατείνεται και θα υπερβεί τις 17 εβδομάδες.

Άδεια Λοχείας:

Από την γέννηση του παιδιού και μετά. Η άδεια λοχείας δεν επιτρέπεται να διακοπεί λόγω επαναφοράς του οργανισμού στη φυσική του κατάσταση

1.Προϋποθέσεις επιδομάτων μητρότητας

α) 200 τουλάχιστον ημέρες ασφάλισης κατά τα τελευταία 2 χρόνια πριν την ΠΗΤ.

β) Δεν εργάζεται κατά το διάστημα της επιδότησης.

2.Χρονικό διάστημα επιδότησης και ποσό

Τα επιδόματα καταβάλλονται για 119 ημέρες περιλαμβανομένων και των αργιών).

Το ποσό υπολογίζεται βάσει του Μ.Ο. αποδοχών των 30 τελευταίων ημερών ασφάλισης του προηγούμενου χρόνου.

3.Δικαιολογητικά καταβολή επιδόματος

-Ένσημα 2 τελευταίων χρόνων

-Ατομικό και οικογενειακό βιβλιάριο υγείας

-Υπεύθυνη δήλωση του εργοδότη σας για την ημέρα διακοπής της εργασίας σας (σχετικό έντυπο από τον γυναικολόγο του ΕΟΠΥΥ),

-Υπεύθυνη Δήλωση διακοπής της εργασίας (στο ανωτέρω έντυπο)

-Για το επίδομα λοχείας, ληξιαρχική πράξη γέννησης.

4.Πότε εισπράττονται τα επιδόματα;

Το επίδομα κυοφορίας 56 ημέρες πριν την ΠΗΤ.

Το επίδομα λοχείας μετά τον τοκετό με:

-Δύο ληξιαρχικές πράξεις γέννησης .

-Υπεύθυνη δήλωση του συζύγου ότι εξουσιοδοτεί την σύζυγο να ασφαλίσει τα παιδιά, εφόσον δεν τα ασφαλίσει ο ίδιος.

5.Χρόνος ασφάλισης από προηγούμενα ταμεία
Για τις 200 μέρες ασφάλισης χρησιμοποιείται χρόνος ασφάλισης μόνο από ταμεία που χορηγούν επιδόματα μητρότητας. Καταβολή από τον τελευταίο φορέα.

ΠΑΡΟΧΕΣ ΟΑΕΔ

Η ασφαλισμένη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είναι δικαιούχος συμπληρωματικού επιδόματος μητρότητας ΟΑΕΔ , εφόσον:

-Υφίσταται εργασιακή σύμβαση κατά την έναρξη της αδείας κυοφορίας

-Δικαιούται επίδομα από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

1.Ποσό συμπληρωματικού επιδόματος

Η διαφορά που προκύπτει από συνήθεις μηνιαίες αποδοχές της, αφού αφαιρεθεί το επίδομα που κατέβαλε το Ι.Κ.Α. Προθεσμία υποβολής αίτησης στον ΟΑΕΔ, μέσα σε 3 μήνες από την πληρωμή του Ι.Κ.Α.

2 Δικαιολογητικά για τον ΟΑΕΔ:
-Βιβλιάριο ασθένειας

-Βεβαίωση εργοδότη.

-Βεβαίωση Ι.Κ.Α. για την διάρκεια της επιδότησης, το ημερήσιο επίδομα και το συνολικό ποσό.

-Προσωπικό Λογαριασμό ΕΤΕ με τον αριθμό ΙΒΑΝ.

6ΜΗΝΗ ΕΙΔΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΟΑΕΔ

1.Χορήγηση 6μηνης άδειας

Η άδεια χορηγείται από τον εργοδότη, μετά τη λήξη της άδειας κυοφορίας και λοχείας.

Βασική προϋπόθεση είναι να έχει λάβει η εργαζόμενη την κανονική άδεια που δικαιούται μέσα στο ημερολογιακό έτος. Αν το 6μηνο λήγει σε επόμενο ημερολογιακό έτος, η κανονική άδεια της εργαζομένης δίνεται πριν την 6μηνη άδεια.

2.Μειωμένο ωράριο εργασίας για την φροντίδα του παιδιού

Η εργαζόμενη, επιστρέφοντας στην επιχείρηση μπορεί να αποχωρεί μία ώρα νωρίτερα ή να προσέρχεται μία ώρα αργότερα κάθε ημέρα για 30 μήνες από την λήξη της άδεια λοχείας.

Εναλλακτικά, εφόσον το ζητήσει η μητέρα και συμφωνεί ο εργοδότης, το ημερήσιο ωράριο μπορεί να ορίζεται μειωμένο κατά δύο ώρες ημερησίως για τους πρώτους δώδεκα μήνες και κατά μία ώρα για έξι επιπλέον μήνες.

Το μειωμένο ωράριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε από την μητέρα είτε από τον πατέρα.

Να σημειωθεί ότι το εξάμηνο του ΟΑΕΔ αφαιρείται από τον συνολικό χρόνο των 30 μηνών.

3.Μπορεί να διακοπεί η ειδική άδεια;

Η ασφαλισμένη μπορεί, με αμετάκλητη αίτησή της, να κάνει χρήση του συνόλου ή τμήματος αυτής.

4.Προϋποθέσεις λήψης του επιδόματος;

Η ασφαλισμένη πρέπει να βρίσκεται σε ενεργή εργασιακή σχέση εξαρτημένης εργασίας κατά την έναρξη της άδειας μητρότητας.

Να έχει λάβει παροχές μητρότητας από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

5.Δικαιολογητικά

-Βεβαίωση εργοδότη.

-Βεβαίωση επιδόματος μητρότητας από το ΙΚΑΕΤΑΜ.

-Προσωπικός λογαριασμός στην ΕΤΕ (αριθμός ΙΒΑΝ)

6.Ποσό επιδότησης

Μηνιαίως, ποσό ίσο με τον κατώτατο μισθό, με βάση την ΕΓΣΣΕ και αναλογία σε μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση. Επίσης ΔΧ-ΔΠ-ΕΑ

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

1.Ασθένεια κατά την διάρκεια της επιδότησης μητρότητας;

Οι γυναίκες κατά το διάστημα της απουσίας τους από την εργασία λόγω κυοφορίας και λοχείας, δικαιούνται να λάβουν τις αποδοχές ασθενείας από τον εργοδότη.

2.Προστασία εργασίας κατά τη μητρότητα

Απαγορεύεται και είναι απόλυτα άκυρη η καταγγελία της σύμβασης ή σχέσης εργασίας εργαζομένης από τον εργοδότη της , τόσο κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης της όσο και για το χρονικό διάστημα των 18 μηνών μετά τον τοκετό ή κατά την απουσία της για μεγαλύτερο χρόνο, λόγω ασθένειας που οφείλεται στην κύηση ή τον τοκετό, εκτός αν υπάρχει σπουδαίος λόγος για την καταγγελία.

3.Δικαιούται μια εργαζόμενη που υιοθετεί ένα παιδί την 6μηνη ειδική άδεια;

Εξαιρούνται από την ειδική άδεια παροχής μητρότητας όσες εργαζόμενες δεν λαμβάνουν επίδομα μητρότητας ( κυοφορίας και λοχείας) από το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. .

4.Περίπτωση πρόσληψης εργαζόμενης με σύμβαση ορισμένου χρόνου και πριν  τη λήξη της σύμβαση , η εργαζόμενη μένει έγκυος

Δεν δημιουργείται θέμα προστασίας λόγω εγκυμοσύνης σε αυτήν την περίπτωση γιατί πρόκειται για λήξη σύμβασης του συμφωνηθέντος χρόνου της σύμβασης εργασίας και όχι για απόλυση.

5.Περίπτωση που ο εργοδότης προειδοποιεί εργαζόμενη για απόλυση και σε αυτό το διάστημα η εργαζόμενη προσκομίσει χαρτί εγκυμοσύνης

Εάν η εργαζόμενη κατά το χρονικό διάστημα προειδοποίησης προσκομίσει χαρτί εγκυμοσύνης, τότε η απόλυση θεωρείται άκυρη και η εργαζόμενη προστατεύεται από τον νόμο για 18 μήνες από την ημερομηνία του τοκετού.

6.Συνυπολογίζονται οι ημέρες ασφάλισης κατά την διάρκεια της 6μηνης άδειας για ταμείου ανεργίας;

Συνυπολογίζονται τα ένσημα που χορηγεί ο Ο.Α.Ε.Δ. κατά τη διάρκεια της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητα

Το εισόδημα από ακίνητα και το έντυπο Ε2

Picture 0 for Το εισόδημα από ακίνητα και το έντυπο Ε2
Ως γνωστό, από 01/01/2014 σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 4172/2013 (ΚΦΕ) τα εισοδήματα από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα και ακίνητη περιουσία, εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία του «εισοδήματος από κεφάλαιο». Κατά την  έννοια αυτή, τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν ή καταγράφηκαν στο φορολογικό έτος 2014, προερχόμενα από τις ως άνω πηγές, θα δηλώνονται σε ξεχωριστό πίνακα του έντυπου της φορολογικής δήλωσης (Ε1), το οποίο ήδη είναι διαθέσιμο. Ωστόσο, ειδικά για το προερχόμενο εισόδημα από την ακίνητη περιουσία, θα πρέπει να υποβάλλεται παραλλήλως και σε ηλεκτρονική μορφή αναλυτική κατάσταση (δηλαδή το γνωστό και από τα προηγούμενα χρόνια, έντυπο Ε2), στην οποία κατάσταση περιλαμβάνονται τα μισθώματα από την ακίνητη περιουσία, αλλά και άλλες πληροφορίες για τα ακίνητα εκείνα που ο υπόχρεος «εκμεταλλεύεται» με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Δεν αναγράφονται οι κατοικίες που έχουν συμπληρωθεί στον πίνακα 5. 1. α και β του εντύπου Ε1, για τις οποίες προσδιορίζεται ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης (τεκμήριο), έστω και αν ο υπόχρεος είναι πλήρης κύριος ή επικαρπωτής. Επισημαίνεται ότι στην «Αναλυτική Κατάσταση Μισθωμάτων» (Έντυπο Ε2), δηλώνεται και ή ακίνητη περιουσία των εξαρτώμενων ανηλίκων τέκνων από τον υπόχρεο γονέα. Τα ακίνητα αυτά των ανήλικων τέκνων, συμπληρώνονται και στον πίνακα Ι της δεύτερης σελίδας του εντύπου Ε2.

Το έντυπο συμπληρώνεται από κάθε υπόχρεο που διαθέτει ακίνητη περιουσία, υποβάλλεται δε χωριστά από τον σύζυγο και την σύζυγο, ασχέτως αν κατέχονται από κοινού δικαιώματα συνιδιοκτησίας.

Στις στήλες 2, 3 και 5 συμπληρώνεται η τοποθεσία, η θέση (όροφος κ.λπ.) και η επιφάνεια του ακινήτου.  Η συμπλήρωση της στήλης 4 θα γίνεται με  σχετική επιλογή της κατηγορίας του αναγραφόμενου ακινήτου όπως αυτή ισχύει τόσο για τη κατάρτιση του εντύπου Ε9, όσο και για την φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας (ΦΑΠ, ΕΝΦΙΑ).  Η επιλογή αφορά στις κατηγορίες:

                                   1. Κατοικία (διαμέρισμα κ.λπ.),
                                   2. Μονοκατοικία,
                                   3. Επαγγελματική Στέγη,
                                   4. Οικόπεδο,
                                   5. Αποθήκη,
                                   6.  Θέση Στάθμευσης,
                                   7. Σταθμός Αυτοκινήτων ΔΧ,
                                   8. Βιομηχανικό Κτίριο,
                                   9. Ξενοδοχείο,
                                 10. Νοσηλευτήριο,
                                 11. Εκπαιδευτήριο,
                                 12. Αθλητική Εγκατάσταση,
                                 13. Άλλο Κτίριο (Θέατρο, Κινηματογράφος, Μουσείο κλπ),
                                 14. Αγροτεμάχιο,
                                 15. Άλλη Χρήση.

Οι στήλες 13, 14, 15 και 16, συμπληρώνονται με το ακαθάριστο εισόδημα των ακινήτων που αναλογεί στον υπόχρεο κατά κατηγορία όπως εμφανίζεται στους τίτλους των παραπάνω στηλών, στο έντυπο.

Στη στήλη 17 συμπληρώνεται το είδος μίσθωσης και η χρήση του ακινήτου όπως τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την κατηγοριοποίηση των στηλών 13, 14 ,15 και 16, ήτοι εκμίσθωση, υπεκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση κ.λπ.

Περαιτέρω, στην στήλη 19 συμπληρώνεται ο αριθμός της δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας. Πρόκειται για τον αριθμό καταχώρισης που λαμβάνει η πράξη μίσθωσης ενός ακινήτου στην ηλεκτρονική βάση της Γ.Γ.Π.Σ., μέσω της οικείας εφαρμογής, όπως αυτή τέθηκε σε λειτουργία τον Απρίλιο του 2014.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στην συμπλήρωση της πληροφορίας που απαιτεί η στήλη 18: «Αριθμός Παροχής Ρεύματος». Στην στήλη αυτή αναγράφεται υποχρεωτικά ο εννιαψήφιος αριθμός παροχής ρεύματος όλων των ακινήτων, εφόσον φυσικά υπάρχει παροχή και ανεξαρτήτως της λειτουργίας της ή μη. Κατά την ίδια έννοια, ο αριθμός παροχής πρέπει να αναγράφεται, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το είδος του παρεχόμενου ρεύματος, αν είναι δηλαδή συμβατικό ή εργοταξιακό κλπ. Ομοίως, η υποχρέωση αυτή υφίσταται, ασχέτως αν από την ίδια παροχή ηλεκτροδοτούνται περισσότερα ακίνητα (γραφεία, καταστήματα, αποθήκες, χώροι στάθμευσης κ.λπ.). Ωστόσο, σε περίπτωση που δεν υπάρχει μετρητής παροχής ρεύματος ή πρόκειται για αποθήκη ή χώρο στάθμευσης που ηλεκτροδοτείται από την κοινόχρηστη παροχή, η στήλη αυτή συμπληρώνεται με τον αριθμό «999999999». Αν δηλαδή, για παράδειγμα, έχουμε στο υπόγειο πολυκατοικίας αποθήκη, ως ανεξάρτητη οριζόντια ιδιοκτησία, η οποία ηλεκτροδοτείται από το κοινόχρηστο  «ρολόι», στην σχετική στήλη θα αναγραφεί ο παραπάνω αριθμός (εννέα 9).

Επισημαίνεται ότι το τεκμαρτό εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι 200 τ.μ. προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία προς ανιόντες ή κατιόντες εξ αίματος ή εξ αγχιστείας (πχ γονέας προς τέκνο, ή τέκνο προς γονέα), δεν υπάγεται σε φόρο (δεύτερο εδάφιο της παρ. 2, του άρθρου 39 του ΚΦΕ). Ωστόσο θα αναγράφεται στο Ε2 το ακίνητο (κατοικία) με όλα τα στοιχεία του, αλλά με εισόδημα μηδέν (0).

 
Μεταφορά δεδομένων από την «Αναλυτική κατάσταση μισθωμάτων» στο Έντυπο Ε1

              Πίνακας 4  Υποπίνακας Δ2  (Εισόδημα από ακίνητη περιουσία)

Στον υποπίνακα Δ2 του πίνακα 4, του Εντύπου Ε1, δηλώνεται το εισόδημα σε χρήμα ή σε είδος που προκύπτει από την με οποιονδήποτε τρόπο «εκμετάλλευση» του ακινήτου (αναγράφονται πάντα τα ακαθάριστα εισοδήματα):

  1. Εκμίσθωση  
  2. Υπεκμίσθωση  
  3. Ιδιοχρησιμοποίηση  
  4. Δωρεάν παραχώρηση χρήσης γης και ακινήτων σε τρίτους,   
  5. Αποζημίωση λόγω πρόωρης λύσης εμπορικής μίσθωσης από τον μισθωτή.  

Περιλαμβάνονται τα ενοίκια, πραγματικά ή τεκμαρτά, κατά κατηγορίες ακινήτων όπως εμφανίζονται στην Έντυπο Ε2, μεταφερόμενα στους αντίστοιχους κωδικούς της δήλωσης Ε1, από τα συνολικά ποσά των στηλών του, κατά κατηγορία ακινήτου. Σημειώνεται ότι προβλέπεται κωδικός για τις περιπτώσεις μισθωμάτων που υπάγονται σε ΦΠΑ (άρθρο 8, Κώδικα ΦΠΑ), καθώς επίσης και κωδικός όπου αναγράφονται μισθώματα (ακαθάριστα), τα οποία δεν υπάγονται στην επιβολή τέλους χαρτοσήμου (κατοικίες, μη επαγγελματικές μισθώσεις).

Στην περίπτωση υπεκμίσθωσης, εκπίπτει το καταβαλλόμενο μίσθωμα (περ. δ, παρ. 3, άρθρου 39 ΚΦΕ).

Σύμφωνα με την περ. α, παρ. 3 του άρθρου 39 του Ν 4172/2013 (ΚΦΕ), εκπίπτει ποσοστό 5% επί του ακαθάριστου εισοδήματος, ως δαπάνες επισκευής συντήρησης ανακαίνισης ή άλλες πάγιες και λειτουργικές δαπάνες όσων ακινήτων αποφέρουν φορολογητέο εισόδημα, ανεξάρτητα από το είδος και τη χρήση αυτών, εφόσον ο εκμισθωτής ή ο παραχωρών είναι φυσικό πρόσωπο. Το ποσό υπολογίζεται κατά την εκκαθάριση των εισοδημάτων και την έκδοση της πράξης προσδιορισμού του φόρου (εκκαθαριστικό), χωρίς να απαιτείται η παρέμβαση του φορολογούμενου.

Τέλος, αναγράφεται το καθαρό εισόδημα που προκύπτει από ακίνητη περιουσία που βρίσκεται στην αλλοδαπή. Εφόσον το εισόδημα αυτό φορολογείται και στην Ελλάδα, αναγράφεται και ο φόρος που ενδεχομένως καταβλήθηκε στην άλλη χώρα.

Νίκος Σγουρινάκης

Λογιστής Φοροτεχνικός

Πηγή: epixeirisi.gr

Κυριακή 3 Μαΐου 2015

Διατήρηση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και το 2015 - Αύξηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης

Την αύξηση των συντελεστών της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ σχεδιάζει μεταξύ άλλων η κυβέρνηση, για να καλύψει το δημοσιονομικό κενό του 2015. Ταυτόχρονα εξετάζει τη διατήρηση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων που αποφέρει στα ταμεία του κράτους περί τα 2,65 δισ. ευρώ. Ωστόσο δεν αποκλείεται, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, ο φόρος να είναι μεσοσταθμικά μειωμένος κατά 10% μετά τη λελογισμένη αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών που θα εφαρμοσθούν πιθανόν το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ειδικότερα, τα σενάρια που εξετάζονται προβλέπουν:

1. Εισφορά αλληλεγγύης. Αύξηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ. Σήμερα για καθαρό εισόδημα από 50.001 έως και 100.000 ευρώ, η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 2,10%, ενώ για συνολικό καθαρό εισόδημα από 100.001 ευρώ και άνω, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 2,8%. Σχεδιάζεται η αύξηση των συντελεστών κατά 50%. Δηλαδή για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 συντελεστής 3,15% και για εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ συντελεστής 4,2%.

2. ΕΝΦΙΑ. Διατήρηση του φόρου ακινήτων και το 2015. Εξετάζεται ο φόρος να μειωθεί κατά 10% μεσοσταθμικά, δεδομένου ότι θα υπολογισθεί με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες. Στην περίπτωση αυτή, τα έσοδα του Δημοσίου θα ανέλθουν περίπου στα 2,4 δισ. ευρώ από 2,65 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο ΕΝΦΙΑ του 2014 καταβλήθηκε σε έξι δόσεις, με την πρώτη δόση να πληρώνεται στα τέλη Σεπτεμβρίου και την τελευταία στα τέλη Φεβρουαρίου.

3. Λοταρία. Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει την παροχή κινήτρων στους πολίτες ώστε να διεκδικούν τις αποδείξεις στις συναλλαγές τους, οι οποίες θα μπαίνουν σε λοταρία. Σύμφωνα με το σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής που είχε εκπονήσει το Εθνικό Κέντρο Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», οι λοταρίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ κατά 500 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να χρειασθεί να αυξηθούν οι συντελεστές ΦΠΑ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, το μέτρο μπορεί να αποφέρει έσοδα στο Δημόσιο από 270 εκατ. ευρώ έως 600 εκατ. ευρώ ετησίως.

4. Αφορολόγητο όριο. Το αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ, που σχεδόν όλοι οι υπουργοί από τις 25 Ιανουαρίου και μετά ανακοινώνουν, παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες και θα εξεταστεί το 2016.

5. Ανεξάρτητη η ΓΓΔΕ. Στη δημιουργία ενός συμβουλίου διοίκησης με συγκεκριμένες αρμοδιότητες, προκειμένου να προστατευθεί η ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) από πολιτικές παρεμβάσεις, προχωρεί η κυβέρνηση ύστερα από πιέσεις των θεσμών. Το συμβούλιο αυτό θα έχει ως αρμοδιότητα τη λήψη αποφάσεων που σήμερα λαμβάνονται από κεντρικούς φορείς της κυβέρνησης, ενώ, επίσης, θα εγκρίνει διοικητικές πολιτικές που αφορούν κυρίως το ανθρώπινο δυναμικό (επιλογές, προαγωγές κ.λπ.), θα παρακολουθεί την υλοποίηση στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων, θα παρακολουθεί την απόδοση της διοίκησης, θα εγκρίνει οργανωτικές αλλαγές, ενώ θα εγκρίνει και τη χρήση του προϋπολογισμού. Επιπροσθέτως, θα επιλέγει τον επικεφαλής και τα ανώτατα στελέχη της διοίκησης εσόδων, ενώ στη σύνθεσή του θα περιλαμβάνονται και ξένοι εμπειρογνώμονες και ίσως ένας εκπρόσωπος της Κομισιόν.

Τα μέλη του συμβουλίου (ορισμένα από τα οποία θα είναι πλήρους απασχόλησης) και ο επικεφαλής της διοίκησης εσόδων θα έχουν θητείες ορισμένου χρόνου. Τέλος, το συμβούλιο διοίκησης θα γνωμοδοτεί για τον επικεφαλής της διοίκησης εσόδων, θα προβαίνει στη δημοσίευση γνωμοδοτήσεων επί της παρακολούθησης του συμβολαίου απόδοσης και θα υποβάλλει αναφορές επί των πεπραγμένων όσων διετέλεσαν επικεφαλής της διοίκησης εσόδων, όταν αποχωρούν από την υπηρεσία.

Η ΓΓΔΕ θα ελέγχεται από μια διακομματική επιτροπή στη Βουλή. Η επιτροπή θα ορίζει το διοικητικό συμβούλιο και εκείνο θα αποφασίζει για τον επικεφαλής. Παράλληλα, μια ελεγκτική επιτροπή θα ελέγχει το Δ.Σ.
Πηγή Καθημερινή

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ΙΧ

Βαρύς θα είναι ο πέλεκυς που θα πέσει στους ιδιοκτήτες IX  με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω καθώς θεωρείται βέβαιη πλέον η αύξηση κατά 3% στον ήδη υπάρχοντα Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης και στις δύο κατηγορίες οχημάτων που επιβάλλονταν επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του Enikonomia.

Ειδικότερα ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης κυμαίνονταν σε ποσοστό 5% επί του τεκμηρίου διαβίωσης για αυτοκίνητα με κινητήρες έως 2,5 λίτρα και σε ποσοστό 10% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.

Σύμφωνα με την αύξηση 3% τα ποσοστά με βάση τα οποία υπολογίζεται ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αυξάνονται σε 8% και 13% αντίστοιχα γεγονός που σημαίνει ελάχιστη επιβάρυνση 172,2 ευρώ για ένα δίλιτρο αυτοκίνητο που έχει περάσει την 5ετία ενώ για ένα αντίστοιχο όχημα με ίδιο κινητήρα που δεν έχει κλείσει 5ετία η επιβάρυνση ανέρχεται σε 216 ευρώ!

Οσο αυξάνονται τα κυβικά του οχήματος αυξάνεται ανάλογα και η επιβάρυνση των ιδιοκτητών με αποτέλεσμα στα οχήματα με κινητήρες από 4 λίτρα και άνω η επιβάρυνση να ξεπερνά τα 1.000 ευρώ!

Το μεγάλο ερωτηματικό που προκύπτει αυτή τη στιγμή έχει να κάνει με το γεγονός πως κανείς δεν είναι σίγουρος αν ο αυξημένος Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης επιβληθεί με αναδρομική ισχύ ώστε να καταβληθεί με το εκκαθαριστικό σημείωμα της φετινής φορολογικής δήλωσης ή θα ισχύσει για το 2015 οπότε θα καταβληθεί το 2016.

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στο Enikonomia πως είναι πολύ πιθανό να επιβληθεί με αναδρομική ισχύ ώστε τα 20 εκατ. ευρώ που εκτιμά πως θα εισπράξει η κυβέρνηση να προστεθούν στα κρατικά έσοδα για το 2015 και όχι για την επόμενη χρονιά.

Ωστόσο εισαγωγείς και έμποροι αυτοκινήτων κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου καθώς επισημαίνουν με έμφαση στο Enikonomia πως από την αρχή της επιβολής του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης οδηγήθηκαν σε «ακινησία» εκατοντάδες χιλιάδες δίλιτρα αυτοκίνητα ενώ αν τελικά αυξηθεί το ποσοστό με το οποίο υπολογίζεται ο συγκεκριμένος φόρος τότε θα έχουμε μπαράζ καταθέσεων πινακίδων ή «βουλγαροποίηση» των οχημάτων.

Αλλωστε δεν είναι δυνατό σήμερα όπου όλοι έχουν βιώσει με τον χειρότερο τρόπο την οικονομική κρίση να πρέπει κάποιος ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με κινητήρα μεγάλου κυβισμού να καταβάλει από 3.500 ευρώ ή περισσότερα τη στιγμή που η αξία του οχήματός του μπορεί να είναι και υποδεέστερη του τιμήματος του φόρου...

Οι μόνοι «τυχεροί» στην υπόθεση Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης είναι οι κάτοχοι αυτοκινήτων τα οποία έχουν κλείσει 10ετία καθώς εξαιρούνται από την καταβολή του υπέρογκου φόρου...

Πάνω από 350.000 ιδιοκτήτες, 100.000 ΙΧ σε «ακινησία»

Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει το Enikonomia στη διάθεσή του αφορούν πάνω από 350.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.

Ειδικότερα τα δίλιτρα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ξεπερνούν τις 280.000 ΙΧ ενώ 62.534 βρίσκονται σε καθεστώς φορολογικής «ακινησίας» δηλαδή οι ιδιοκτήτες τους έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.

Στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία οχημάτων με κινητήρες από 2001 έως 3 λίτρα κυκλοφορούν πάνω από 55.000 ΙΧ ενώ 23.425 οχήματα βρίσκονται σε «ακινησία».

Στα αυτοκίνητα με κινητήρες από 3.001 έως 4.000 κ.εκ. κυκλοφορούν 20.184 ΙΧ ενώ σε «ακινησία» βρίσκονται 10.057 οχήματα.

Στην τελευταία κατηγορία που αφορά σε οχήματα με κινητήρες από 4.001 κ.εκ. και άνω φαίνεται πως κυκλοφορούν 7.147 ΙΧ ενώ σε «ακινησία» βρίσκονται πάνω από 4.500 οχήματα.

Η επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης οδήγηση στην κατάρρευση των πωλήσεων στα αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω εξαιτίας του υπέρογκου κόστους χρήσης ενώ παράλληλα οδήγησαν σε «ακινησία» πάνω από 100.000 ΙΧ.

Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε και τις εξαγωγές αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού που υπολογίζονται σε πάνω από 50.000 οχήματα.

Δείτε αναλυτικά τα ποσά που αναλογούν ανά ΙΧ σύμφωνα με τον νέο αυξημένο κατά 3% Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης:

Κυβισμός ΙΧ Αυτοκινήτου
(κ.ε)
Τεκμήριο ΙΧ αυτοκινήτου
(Έτος Πρώτης Κυκλοφορίας στην Ελλάδα)
Φόρος πολυτελούς διαβίωσης
(Έτος Πρώτης Κυκλοφορίας στην Ελλάδα)
2010-2014
2005-2009
2010-2014
2005-2009
Ως 1.249
4.000 €
2.800 €
0 €
0 €
1.250 – 1.349
4.600 €
3.220 €
0 €
0 €
1.350 – 1.449
5.200 €
3.640 €
0 €
0 €
1.450 – 1.549
5.800 €
4.060 €
0 €
0 €
1.550 – 1.649
6.400 €
4.480 €
0 €
0 €
1.650 – 1.749
7.000 €
4.900 €
0 €
0 €
1.750 – 1.849
7.600 €
5.320 €
0 €
0 €
1.850 – 1.928
8.200 €
5.740 €
0 €
0 €
1.929 – 1.949
8.200 €
5.740 €
656,00 €
459,20 €
1.950 – 2.049
8.800 €
6.160 €
704,00 €
492,80 €
2.050 – 2.149
9.700 €
6.790 €
776,00 €
543,20 €
2.150 – 2.249
10.600 €
7.420 €
848,00 €
593,60 €
2.250 – 2.349
11.500 €
8.050 €
920,00 €
644,00 €
2.350 – 2.449
12.400 €
8.680 €
992,00 €
694,40 €
2.450 – 2.500
13.300 €
9.310 €
1.064,00 €
744,80 €
2.501 – 2.549
13.300 €
9.310 €
1.729,00 €
1.210,30 €
2.550 – 2.649
14.200 €
9.940 €
1.846,00 €
1.292,20 €
2.650 – 2.749
15.100 €
10.570 €
1.963,00 €
1.374,10 €
2.750 – 2.849
16.000 €
11.200 €
2.080,00 €
1.456,00 €
2.850 – 2.949
16.900 €
11.830 €
2.197,00 €
1.537,90 €
2.950 – 3.049
17.800 €
12.460 €
2.314,00 €
1.619,80 €
3.050 – 3.149
19.000 €
13.300 €
2.470,00 €
1.729,00 €
3.150 – 3.249
20.200 €
14.140 €
2.626,00 €
1.838,20 €
3.250 – 3.349
21.400 €
14.980 €
2.782,00 €
1.947,40 €
3.350 – 3.449
22.600 €
15.820 €
2.938,00 €
2.056,60 €
3.450 – 3.549
23.800 €
16.660 €
3.094,00 €
2.165,80 €
3.550 – 3.649
25.000 €
17.500 €
3.250,00 €
2.275,00 €
3.650 – 3.749
26.200 €
18.340 €
3.406,00 €
2.384,20 €
3.750 – 3.849
27.400 €
19.180 €
3.562,00 €
2.493,40 €
3.850 – 3.949
28.600 €
20.020 €
3.718,00 €
2.602,60 €
3.950 – 4.049
29.800 €
20.860 €
3.847,00 €
2.711,80 €
4.050 – 4.149
31.000 €
21.700 €
4.030,00 €
2.821,00 €
4.150 – 4.249
32.200 €
22.540 €
4.186,00 €
2.930,20 €
4.250 – 4.349
33.400 €
23.380 €
4.342,00 €
3.094,00 €
4.350 – 4.449
34.600 €
24.220 €
4.498,00 €
3.148,60 €
4.450 – 4.549
35.800 €
25.060 €
4.654,00 €
3.257,80 €
4.550 – 4.649
37.000 €
25.900 €
4.810,00 €
3.367,00 €
4.650 – 4.749
38.200 €
26.740 €
4.966,00 €
3.476,20 €