Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

Έρχονται νέα προγράμματα για τους ανέργους

Με γρήγορους ρυθμούς σχεδιάζονται οι παρεμβάσεις στα προγράμματα απασχόλησης, προκειμένου να μην υπάρξει «κενό προγραμμάτων» το επόμενο διάστημα.

Πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας

Μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα οριστικοποιηθούν οι διαδικασίες προκήρυξης του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, καθώς η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας επιδιώκει την όσο το δυνατό γρηγορότερη επανεξέταση του συνόλου των προγραμμάτων που είχε σχεδιάσει η απελθούσα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Στόχος της αρμόδιας αναπληρώτριας υπουργού για θέματα ανεργίας Ράνιας Αντωνοπούλου είναι να μην διακοπεί η υλοποίηση των δράσεων που ήδη έχουν εγκριθεί και ανακοινωθεί, παρότι εκτιμάται ότι απαιτούνται σημαντικές παρεμβάσεις.

Ειδικά βέβαια στο θέμα του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, χιλιάδες άνεργοι αναμένουν εδώ και μήνες την ενεργοποίησή του. Είναι χαρακτηριστικό ότι η απελθούσα κυβέρνηση το είχε εξαγγείλει από τον Σεπτέμβριο και πλέον απαιτείται μόνο μια υπογραφή για την ανάρτηση των προσωρινών πινάκων και την έναρξη των προσλήψεων σε δήμους και φορείς του δημοσίου 52.000 ανέργων.

Εντός της επόμενης εβδομάδας, αναμένεται να διευκρινιστεί εάν οι οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στην κοινωφελή εργασίας θα εμπεριέχουν την χρονική επέκταση του προγράμματος, καθώς η κ. Αντωνοπούλου τάσσεται υπέρ της μεγαλύτερης διάρκειας στα προγράμματα, ώστε να δίνεται στους άνεργους η δυνατότητα να προγραμματίζουν τη ζωή τους και να μην αντιμετωπίζουν την εργασία ως ένα μικρό διάλειμμα. Ειδικά τους μακροχρόνια ανέργους ή τους άνεργους σε οικογένειες χωρίς κανέναν εργαζόμενο.

Η δυσκολία βέβαια στην επέκταση της διάρκειας στην απασχόληση, όσον αφορά το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας, έγκειται στο ότι δεν είναι εύκολο να εξασφαλιστούν άμεσα, επιπλέον κονδύλια, εκτός εάν επιλεγεί η λύση περιορισμού των δικαιούχων. Να σημειωθεί πάντως, ότι χιλιάδες άνεργοι αναμένουν με μεγάλη αγωνία την προκήρυξη του προγράμματος. Παρέμβαση για το θέμα, με επιστολή τους προς τον υπουργό Εργασίας Πάνο Σκουρλέτη, έκανε και η ΚΕΔΕ, επισημαίνοντας ότι στο παρελθόν, η κοινωφελής εργασία λειτούργησε ως ανάχωμα στην ανεργία, ενώ κάλυψε και σημαντικές ανάγκες σε δήμους της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του υπουργείου Εργασίας και της αρμόδιας υπουργού είναι να μην υπάρξει κενό προγραμμάτων τους επόμενους 4 με 5 μήνες, μια κρίσιμη περίοδο για την πορεία της ανεργίας στη χώρα. Η κ. Αντωνοπούλου έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο η αμοιβή όσων συμμετέχουν στα προγράμματα να υπολείπεται του κάθε φορά θεσμοθετημένου, κατώτατου μισθού.

Στον μεσο-μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του υπουργείου Εργασίας τίθεται η εφαρμογή του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την απασχόληση 300.000 ανέργων, μέσα σε δύο χρόνια, με αιχμή το σχέδιο όπου το κράτος είναι ο εργοδότης ύστατης καταφυγής.

Στόχος της κ. Αντωνοπούλου είναι κάθε προσπάθεια να συνδεθεί με το αναπτυξιακό μοντέλο που σχεδιάζει η κυβέρνηση, ώστε οι δράσεις να "κουμπώσουν" με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Σε επίπεδο κονδυλίων, εκτός από το ΕΣΠΑ, εκτιμάται ότι θα υπάρξουν νέες πηγές συγχρηματοδότησης δράσεων για την κάλυψη και των τοπικών αναγκών, με βάση τις κοινωνικής προτεραιότητες και υπό την προϋπόθεση ότι θα συμμετέχουν οι κοινωνικοί εταίροι, οι δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες.

Τί είναι το πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης

Το πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης για 300.000 ανέργους, με το κράτος να παίζει το ρόλο του «εργοδότη ύστατης καταφυγής», είναι ίσως το βασικό εργαλείο της νέας κυβέρνησης, στην προσπάθεια ανάσχεσης της ανεργίας.

Η κ. Αντωνοπούλου έχει ήδη επεξεργαστεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ως ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, από τον περασμένο Απρίλιο. Το πρόγραμμα θα προσφέρει τον βασικό μισθό και θα προβλέπει την τήρηση των νόμιμων εργασιακών δικαιωμάτων.

Στο πρόγραμμα γίνεται σαφής αναφορά στη δημιουργία προσωρινών εργαζομένων, με συμβάσεις διάρκειας έως 11 μηνών, οι οποίοι θα παράγουν και θα προσφέρουν κοινωφελές έργο, ανάλογα με τα προσόντα τους.

Βάσει του σχεδιασμού, οι απαραίτητοι πόροι χρηματοδότησης του προγράμματος θα προκύψουν τόσο μέσω της αναδιάρθρωσης κονδυλίων του ΕΣΠΑ, όσο και από κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Τράπεζα Επενδύσεων. Μέρος από τα κονδύλια που θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν είναι συνδεδεμένα με την ευρύτερη διαπραγμάτευση της Ελλάδας για το χρέος.

Το πρόγραμμα έχει κοστολογηθεί στα 4,1 δισ. ευρώ.

Όμως υπολογίζεται ότι από τα οφέλη που θα προκύψουν για τα ασφαλιστικά ταμεία και από τα έσοδα από τον ΦΠΑ και τον φόρο εισοδήματος, το τελικό κόστος μειώνεται στα 1,67 δισ. ευρώ.

Θα δίνει έμφαση στην εύρεση εργασίας σε μακροχρόνια ανέργους, στις γυναίκες και σε άνεργους που βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση, με στόχο να δίνεται η ευκαιρία να καλύψουν τα ένσημα που απαιτούνται για να συνταξιοδοτηθούν.

Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2015

H εγκύκλιος της Γ.Γ.Δ.Ε. για την έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα των δικηγόρων

Εγκύκλιο με διευκρινίσεις σχετικά με την έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα των Δικηγόρων, εξέδωσε η ΓΓΔΕ
Αναλυτικά η εγκύκλιος προβλέπει: 
1. Με τις διατάξεις των περίπτωσης β' και γ' του άρθρου 22 του ν.4172/2013ορίζεται, ότι κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, επιτρέπεται η έκπτωση όλων των δαπανών, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 23 του ΚΦΕ, οι οποίες:
β) αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση,
γ) εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά.
 
2. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της περίπτωσης γ' του άρθρου 23 του ν.4172/2013 και όσον αφορά τις μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες, δεν εκπίπτουν οι μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές. 
 
3. Σύμφωνα με την διοικητική και δικαστηριακή νομολογία, για την αναγνώριση μιας επαγγελματικής δαπάνης πρέπει να συντρέχουν αθροιστικά ορισμένες προϋποθέσεις όπως, η δαπάνη να προβλέπεται από διάταξη νόμου, να είναι βεβαία, δεδουλευμένη και εκκαθαρισμένη, πραγματική, παραγωγική, να προκύπτει από έγγραφα δικαιολογητικά, κλπ. και να έχει καταχωρηθεί στα βιβλία.
 
4 Στη φορολογία εισοδήματος ισχύει η βασική αρχή της αυτοτέλειας των χρήσεων, για αυτό δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση στην τρέχουσα χρήση δαπάνες που αφορούν προηγούμενες ή επόμενες χρήσεις έστω και αν καλύπτονται με δικαιολογητικά της τρέχουσας χρήσης, καθόσον οι δαπάνες κατά κανόνα αναγνωρίζονται στην χρήση κατά την οποία καθίστανται δεδουλευμένες και εκκαθαρισμένες, ανεξάρτητα αν έχει καταβληθεί το αντίτιμο τους ή όχι.
 
5. Όσον αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές δικηγόρων προς τους φορείς ασφάλισής τους, καταβαλλόμενες ασφαλιστικές εισφορές σε μία χρήση δύναται να αφορούν την αμέσως προηγούμενη χρήση. Συγκεκριμένα, οι ανακοινώσεις των σχετικών ασφαλιστικών φορέων, δυνάμει των οποίων προσδιορίζεται το ύψος των εισφορών και εκκινεί η διαδικασία καταβολής τους από τους ασφαλισμένους, εκδίδονται σε μεταγενέστερο χρόνο της χρήσεως που αφορούν και συνακολούθως και η παραλαβή των ασφαλιστικών βιβλιαρίων, όπου επικολλώνται τα καταβαλλόμενα κατά τη διάρκεια μιας χρήσης ένσημα, γίνεται από το Ταμείο στον ανωτέρω χρόνο. Περαιτέρω, η ελάχιστη για κάθε έναν από τους ανωτέρω ασφαλισμένους υποχρεωτική ασφαλιστική εισφορά σε κάθε Τομέα καταβάλλεται αρχικά κατά τη διάρκεια της χρήσης όπου αυτή ανάγεται, διά της αγοράς των σχετικών ενσήμων και της επικολλήσεώς τους στο οικείο ασφαλιστικά βιβλιάριο, η δε τυχόν διαφορά μεταξύ ενσήμων και ελαχίστου ποσού εξοφλείται με την καταβολή μετρητών σε τραπεζικό λογαριασμό του Ταμείου σε μεταγενέστερο χρόνο όπου και παραδίδονται τα ασφαλιστικά βιβλιάρια.
 
6. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, με το με Α.Π. Δ12Α 1054299 ΕΞ 26.3.2014 έγγραφο, έγινε δεκτό, ότι τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών που καταβλήθηκαν από δικηγόρους κατά τα ανωτέρω έως και την 31.3.2014 και αφορούν τη χρήση 2013 μπορούν να εκπεστούν από τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης αυτής.
Περαιτέρω, με το ίδιο ως άνω έγγραφο διευκρινίστηκε, ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 23 του4172/2013, από την 1.1.2014 και μετά θα εκπίπτουν μόνο οι καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί έως το τέλος του οικείου έτους.
 
7. Δεδομένου ότι μετέπειτα δόθηκε από το Ε.ΤΑΑ.-Τομέας Ασφάλισης Νομικών περαιτέρω παράταση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών πέραν της 31.3.2014 και συγκεκριμένα έως 30.6.2014, γίνεται δεκτό, ότι και τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών που καταβλήθηκαν από δικηγόρους κατά το χρονικό διάστημα από 1.4.2014 έως 30.6.2014 και αφορούν στη χρήση 2013, μπορούν να εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης αυτής (δηλαδή της χρήσης 2013).
 
8. Βάσει των οριζόμενων από τις διατάξεις της περίπτωσης γ' του άρθρου 23 του ν.4172/2013 συνάγονται τα εξής:
Όσον αφορά τα «αποϋλοποιημένα» ένσημα που καταβάλλονται διά της έκδοσης του οικείου γραμματίου προκαταβολής, όπως προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Δικηγόρων, αυτά εκπίπτουν στο χρόνο πραγματικής καταβολής τους δηλαδή στο χρόνο κατά τον οποίο εκδόθηκε το ως άνω γραμμάτιο,
Όσον αφορά τα «κινητά» ένσημα τα οποία έχουν αγορασθεί και χρησιμοποιηθεί εντός του φορολογικού έτους και τα οποία επικολλώνται στο οικείο ασφαλιστικό βιβλιάριο, αυτά αποτελούν δαπάνη του ιδίου φορολογικού έτους με ημερομηνία 31/12.
Τέλος, η χρηματική διαφορά που προκύπτει μεταξύ του ύψους των αγορασθέντων ενσήμων («αποϋλοποιημένων»-«κινητών») και του συνολικού ύψους της ασφαλιστικής υποχρέωσης, όπως αυτή προσδιορίζεται κατ1 έτος από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα, εκπίπτει στο χρόνο πραγματικής καταβολής της, δηλαδή στο χρόνο στον οποίο πραγματοποιήθηκε η σχετική κατάθεση στο λογαριασμό του ασφαλιστικού φορέα,
 
9. Τέλος, κατ' ανάλογη εφαρμογή με τα αναφερόμενα στις παραγράφους 6 και 7 του παρόντος, γίνεται δεκτό, ότι τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών των δικηγόρων που αφορούν το φορολογικό έτος 2014 και τα οποία καταβάλλονται από 1.1.2015 και μέχρι τη νόμιμη προθεσμία που ορίζει ο οικείος ασφαλιστικός φορέας ή μέχρι την τυχόν παράτασή της, μπορούν να εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδα του φορολογικού έτους αυτού. 
 
10. To Αυτοτελές Τμήμα Β'-ΚΦΑΣ προς το οποίο κοινοποιείται το παρόν, παρακαλείται για τις τυχόν δικές του ενέργειες στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του.

Παράταση χωρίς πρόστιμα έως τις 20 Φεβρουαρίου για μεταβολή επαγγελματικής εγκατάστασης

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Παράταση χωρίς πρόστιμα για τη μεταβολή επαγγελματικής εγκατάστασης
Με σκοπό τη διευκόλυνση των πολιτών η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου εξέδωσε απόφαση με την οποία παρατείνεται μέχρι 20 Φεβρουαρίου 2015, χωρίς κυρώσεις, η δυνατότητα των φυσικών προσώπων που παρέχουν υπηρεσίες με δελτίο παροχής υπηρεσιών και φορολογούνται υπό προϋποθέσεις ως μισθωτοί και εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 12 παρ. 2 περ. στ’ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, να προβούν σε τακτοποίηση της μεταβολής της επαγγελματικής τους εγκατάστασης.
Οι ως άνω διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος ορίζουν ότι τα φυσικά πρόσωπα τα οποία παρέχουν υπηρεσίες με δελτίο παροχής υπηρεσιών σε μέχρι τρία φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό 75% του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από ένα (1) από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες, φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών υπηρεσιών υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν την εμπορική ιδιότητα και δεν διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση που διαφέρει από την κατοικία τους.
Επισημαίνεται ότι μετά την τακτοποίηση της επαγγελματικής τους εγκατάστασης, τα ανωτέρω φυσικά πρόσωπα θα φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών, εφόσον βεβαίως ισχύουν οι προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις.

Αθήνα, 13 Ιανουαρίου 2015

4 εκκατομύρια ευρώ θα διατεθούν στα κόμματα για τις εκλογικές δαπάνες τους

Δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ (B' 25/2015) οι αποφάσεις για την καθορισμό της χρηματοδότησης των κομμάτων για την αντιμετώπιση μέρους των εκλογικών τους δαπανών

Συγκεκριμένα :

Αριθμ. 1572/13.1.2015 : Καθορισμός ποσού της εκλογικής χρηματοδότησης των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015.
αποφασίζουμε:
Καθορίζουμε την εκλογική χρηματοδότηση που θα χορηγηθεί στα δικαιούχα πολιτικά κόμματα, όπως αυτά περιγράφονται στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του Ν. 3023/2002, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 1 του Ν. 4304/2014, για την αντιμετώπιση μέρους των εκλογικών τους δαπανών, στο ποσό των τεσσάρων εκατομμυρίων τριάντα έξι χιλιάδων ευρώ (4.036.000,00 €).

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Πως θα φορολογηθούν οι άνεργοι που διαθέτουν τεκμήρια και δηλώνουν πενιχρά εισοδήματα απο τόκους

Ι. Πρόλογος

Είναι σύνηθες το φαινόμενο που παρατηρείται από μια μερίδα δημοσιογράφων να γράφουν και να ερμηνεύουν κατά το δοκούν φορολογικές και όχι μόνο διατάξεις. Μέσω της δημοσιογραφικής γραφίδας, εμφανίζονται σε καθημερινή σχεδόν βάση, αρκετοί όψιμοι τιμητές οι οποίοι -κατά την προσφιλή τους συνήθεια- δημιουργούν εντυπώσεις στο χώρο, έχοντας όμως στη φαρέτρα τους λανθασμένα στοιχεία και δεδομένα. Άγνοια των διατάξεων, επιδερμική αντιμετώπιση, μονόπλευρη παρουσίαση, παραπληροφόρηση ή κάτι άλλο; Ουδείς μπορεί να πάρει θέση στην πρακτική αυτή που ακολουθείται από ορισμένους.

Πριν ξεκινήσω τη σημερινή ανάλυση θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν είμαι σε καμία περίπτωση διαπρύσιος κήρυκας του ν. 4172/2013, ούτε φυσικά διεκδικώ το αλάθητο για τα γραφόμενά μου. Τόσο ο κόμβος όσο κι εγώ προσωπικά, έχουμε στηλιτεύσει αρκετές φορές τα κακώς κείμενα του νόμου 4172/2013. Είμαι υπέρμαχος της αντικειμενικής παρουσίασης των δεδομένων, της καλοπροαίρετης κριτικής που θα συμβάλλει στη βελτίωση των υφιστάμενων αστοχιών του εν λόγω νόμου και σε καμία περίπτωση δεν ασπάζομαι μανιχαϊστικές απόψεις. 

Ένα θέμα που «ανακαλύφθηκε» μόλις ενάμιση χρόνο από τη ψήφιση του νέου Κ.Φ.Ε., είναι αυτό της φορολόγησης των ανέργων που έχουν πενιχρά εισοδήματα από τόκους καταθέσεων και ταυτόχρονα έχουν κι ένα αυτοκίνητο ή ένα μικρό σπίτι, κ.λπ.  Πιο συγκεκριμένα, ισχυρίζονται ορισμένοι ότι αν ένας μακροχρόνια άνεργος δηλώνει πολύ μικρά εισοδήματα από τόκους καταθέσεων και κανένα άλλο εισόδημα, αλλά ταυτόχρονα έχει και κάποια αντικειμενική δαπάνη, τότε θα φορολογηθεί αφενός μεν, βάσει αντικειμενικών δαπανών -εφόσον βέβαια δεν προβεί σε ανάλωση κεφαλαίου-, αφετέρου δε, θα εφαρμοστεί ο συντελεστής 26% επί του τεκμαρτού εισοδήματος. Αυτό όμως κατά την προσωπική μου άποψη, είναι πέρα για πέρα λανθασμένο και θα εξηγήσω ευθύς αμέσως τους λόγους. 


ΙΙ. Ισχύον καθεστώς και διατάξεις 


i. Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 4172/2013, ισχύουν τα ακόλουθα:

Άρθρο 34. Διαφορά εισοδήματος και υπολογισμός του φόρου αυτής
1. Η διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματος κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 30, η οποία προστίθεται στο φορολογητέο εισόδημα, προσδιορίζεται από τη Φορολογική Διοίκηση κατά το ίδιο φορολογικό έτος σύμφωνα με τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους και φορολογείται:
α) σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 15 εφόσον ο φορολογούμενος έχει εισόδημα μόνο από μισθωτή εργασία ή/και συντάξεις ή εφόσον το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων του προκύπτει από μισθωτή εργασία και συντάξεις ή
β) σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 29, εφόσον ο φορολογούμενος έχει εισόδημα μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα ή εφόσον το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων του δεν προκύπτει από μισθωτή εργασία και συντάξεις.
γ) σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 29, εφόσον ο φορολογούμενος έχει εισόδημα μόνο από ατομική αγροτική επιχείρηση ή εφόσον το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων του προκύπτει από ατομική αγροτική επιχείρηση.
δ) σύμφωνα με την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 15, εφόσον ο φορολογούμενος είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο. Α. Ε.Δ).


ii. Ποια είναι η κλίμακα της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013


Άρθρο 15. Φορολογικός συντελεστής
1. Το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις υποβάλλεται σε φόρο, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:
Φορολογητέο εισόδημα (Ευρώ)Φορολογικός συντελεστής (%)
< 25.00022%
25.000,01 έως και 42.00032%
> 42.00042%


ΙΙΙ. Συμπεράσματα

Με βάση τα ανωτέρω, αν ένας μακροχρόνια άνεργος φορολογηθεί βάσει αντικειμενικών δαπανών, τότε για το εισόδημα που δεν μπορεί να καλύψει θα φορολογηθεί με βάση την κλίμακα των μισθωτών και όχι με βάση αυτή των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα. 


ΙV. Παράδειγμα


Έστω ένας μακροχρόνια άνεργος -εγγεγραμμένος στα μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ.-, που δεν διαθέτει κανένα εισόδημα παρά μόνο ένα μικρό ποσό από τόκους καταθέσεων της τάξεως των 2 ευρώ. Διαμένει σε ένα σπίτι 40 τ.μ. με αντικειμενική δαπάνη 1.600 ευρώ. Το τελικό ποσό των αντικειμενικών δαπανών του ανέρχεται στα 4.600,00 ευρώ, αφού θα προστεθεί και το ποσό της ελάχιστης αντικειμενικής δαπάνης των 3.000,00 (1.600 + 3.000 = 4.600).

Ο ανωτέρω φορολογούμενος θα φορολογηθεί βάσει της κλίμακας του άρθρου 15 παρ.1 (σαν μισθωτός), οπότε αν αναγράψει και τον απαραίτητο αριθμό αποδείξεων δαπανών, τότε δεν θα έχει καμία φορολογική επιβάρυνση για το φορολογικό έτος 2014. Συνεπώς, τα δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι θα έχει εφαρμογή ο συντελεστής 26% στην ανωτέρω περίπτωση είναι λανθασμένα ως προς το κομμάτι αυτό. 
   

V. Επίλογος


Μέσω του σημερινού σχολιασμού, θέλω να σημειώσω ότι ουδείς δεν είναι αλάνθαστος. Όμως, όταν ένα λάθος είναι επαναλαμβανόμενο και δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις στον φορολογούμενο πολίτη δεν μπορεί να μείνει ασχολίαστο, γιατί εγείρει υποψίες για μονόπλευρη παρουσίαση, για κακοπροαίρετη κριτική ή για εσκεμμένη διαστρέβλωση. Έχω ξαναγράψει ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός να κρίνει τους νόμους ή τις αποφάσεις της Διοίκησης, όμως πρέπει να ασκείται κριτική έχοντας τις ορθές παραδοχές. Για το θέμα γενικότερα της εφαρμογής των τεκμηρίων, η άποψή μου είναι ότι πρέπει να καταργηθούν άμεσα, διότι έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους πολίτες εδω και τόσα χρόνια. 

Για τους λάτρεις της ιστορίας των φορολογικών νόμων της Ελλάδος, να θυμίσω ότι ο θεσμός των τεκμηρίων εισήχθη στο φορολογικό μας σύστημα με το ν.δ. 3323/1955. Το νομοθέτημα αυτό αποτέλεσε την πιο σημαντική φορολογική μεταρρύθμιση στην άμεση φορολογία, κατά το δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα. Η προσπάθεια της φορολογικής μεταρρύθμισης είχε ξεκινήσει το έτος 1919 με την ψήφιση τριών βασικών φορολογικών νόμων: του ν. 1640/1919 «Περί φορολογίας καθαρών προσόδων» , του ν. 1641/1919 «Περί φορολογίας κληρονομιών» και του ν. 1642/1919 «Περί φορολογίας υπερτιμήματος». 
 
Στην εισηγητική έκθεση του ν.δ. 3323/1955 αναφέρονται τα ακόλουθα σχετικά με το θεσμό των τεκμηρίων: 
«Επίμαχον θέμα είς την φορολογίαν του εισοδήματος έχει αποτελέσει ανέκαθεν ο θεσμός των τεκμηρίων. Είς τους κεκηρυγμένους εναντίον του θεσμού τούτου πρέπει βεβαίως να αποδοθή το δίκαιον. Δεν πρέπει όμως να παροράται το γεγονός ότι άνευ τούτων, υπάρχει κίνδυνος να διαφεύγωσι την φορολογίαν άτομα των οποίων, ενώ ουδεμία πηγή εισοδήματος των είναι εμφανής, ίνα υπαχθή είς τον φόρον, εν τούτοις ο τρόπος διαβιώσεώς των είναι τοιούτος, ώστε να μαρτυρή την ύπαρξιν αφανούς πηγής εισοδήματος. Πρός αντιμετώπισιν του κινδύνου τούτου και παρά τας σοβαράς επιφυλάξεις τας οποίας διατηρούμεν επί του θεσμού των τεκμηρίων, εκρίναμεν σκόπιμον ότι δεν έπρεπε να αγνοηθή ούτος και υπό το καθεστώς του νέου φόρου. Τον θεσμόν των τεκμηρίων καθιερώνομεν ως μέτρον εξαιρετικόν και διαβεβαιούμεν υμάς, ότι είς τας οδηγίας τα οποίας πρόκειται να χορηγήσωμεν είς τα οικονομικάς αρχάς δια την εφαρμογή του νέου νόμου, η προσφυγή είς τον θεσμόν τούτον θα γίνηται είς εξαιρετικάς μόνον περιπτώσεις». 

Βλέπετε ότι ακόμη και κατά την εποχή που εισήχθη ο θεσμός των τεκμηρίων, η άποψη των εισηγητών του ήταν ότι τα τεκμήρια πρέπει να αποτελούν την έσχατη λύση για την εξεύρεση της φορολογητέας ύλης και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί τον κανόνα
     
Στην εγκύκλιο 129/1955 που κοινοποιούσε τις διατάξεις του ν.δ. 3323/1955, αναφέρονται τα ακόλουθα στην παράγραφο 6 αυτής:
«Αι δαπάναι διαβιώσεως παντός ατόμου, είναι συνήθως ανάλογοι πρός τό πραγματοποιούμενον υπό τούτου εισόδημα. Διά τήν φορολογίαν του εισοδήματος τούτου, υποβάλλεται είς υμάς, κατά κανόνα, δήλωσις υπό τού υποχρέου ή οσάκις δέν υποβάλλεται τοιαύτη δήλωσις, γίνεται εξακρίβωσις τούτου υφ’ υμών, δι’ ενεργείας ελέγχου καί συνεπώς θα ηδύνατο νά υποστηριχθή, ότι περιττεύει ο θεσμός των τεκμηρίων διά τόν προσδιορισμόν του εισοδήματος. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις, καθ’ ας η προσφυγή εις τά τεκμήρια καθίσταται αναπόφευκτος, καθ’ όσον, εις τάς περιπτώσεις ταύτας, καίτοι αι δαπάναι διαβιώσεως του ατόμου μαρτυρούσι τήν ύπαρξιν πηγής εισοδήματος, όταν βεβαίως δέν είναι δυνατόν νά δικαιολογηθώσι τά διατιθεμένα δι’ αυτάς (τάς δαπάνας) χρηματικά ποσά, εκ καταναλώσεως κεφαλαίου ή εκ του εισοδήματος του προηγουμένου έτους, τό οποίον υπεβλήθη εις φορολογίαν, εν τούτοις δεν υποβάλλεται παντάπασιν, υπό του ατόμου τούτου δήλωσις περί του εισοδήματός του ή είς τήν υποβαλλομένην τοιαύτην, περιλαμβάνεται εισόδημα καταφανώς κατώτερον των περί ων πρόκειται δαπανών. Δια τον λόγον τούτον καί πρός περιστολήν της είς τάς περιπτώσεις ταύτας δημιουργουμένης φοροδιαφυγής, δέν ηγνοήθη ο θεσμός των τεκμηρίων καί υπό τό εισαγόμενον διά του κοινοποιημένου Νομοθετικού Διατάγματος νέον φορολογικόν σύστημα.  
     
Κρίνομεν όμως σκόπιμον να τονίσωμεν είς υμάς, ότι τό μέτρον τούτο εθεσπίσθη ως εξαιρετικόν καί δέον μετά μεγίστης προσοχής καί περισκέψεως νά γίνηται προσφυγή είς τά τεκμήρια, διά τόν προσδιορισμόν του εισοδήματος. Επί του σημείου τούτου, εφιστώμεν όλως ιδιαιτέρως τήν προσοχήν υμών καί παραγγέλομεν, όπως καταβάλλητε πάσαν δυνατήν προσπάθειαν πρός εξεύρεσιν της πηγής, έξ ής αντλεί τό εισόδημά του ο φορολογούμενος, του οποίου αι δαπάναι μαρτυρούσι τήν ύπαρξιν τοιαύτης πηγής, μόνον δέ όταν, μετά τήν εξάντλησιν όλων των δυνατών μέσων, διαπιστωθή πλήρης αδυναμία διακριβώσεως της πηγής ταύτης, θά χωρήτε εις τον προσδιορισμόν του εισοδήματος τεκμαρτώς.
     
Βάσιν διά τόν τοιούτον προσδιορισμόν του εισοδήματος, θ’ αποτελή δι’ υμάς, κατά τήν διάταξιν της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του κοινοποιουμένου Νομοθετικού Διατάγματος, το άθροισμα του καταβαλλομένου ή προκειμένου περί ιδιοκατοικήσεως του τεκμαρτού μισθώματος της κατοικίας και της θερινής διαμονής του φορολογουμένου. Είς τήν χρησιμοποίηση δέ του ενοικίου, ως βάσεως διά τόν τεκμαρτόν προσδιορισμόν του εισοδήματος, δέον νά έχητε υπ’ όψιν σας ότι επί σκοπώ όπως, διασφαλισθή ο φορολογούμενος από τυχόν αυθαίρετον ενέργειαν προσδιορισμού του εισοδήματός του εις απίθανα ποσά, τίθεται περιορισμός κατά τόν οποίον, τό τεκμαρτώς προσδιορισθησόμενον εισόδημα, δέν δύναται νά υπερβή τό οκταπλάσιον του αθροίσματος του ενοικίου της κατοικίας καί της θερινής διαμονής του φορολογουμένου ή το δεκαεξαπλάσιον αυτού, προκειμένου περί μισθώσεων διεπτομένων υπό των διατάξεων του εν ισχύϊ ενοικιοστασίου».   


Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, ακόμη και τότε πριν από 60 χρόνια, οι επιστήμονες που εισήγαγαν τον νόμο εκείνον δεν ήθελαν την καθιέρωση των τεκμηρίων ως πανάκεια, αλλά ως ένα μέσο που θα εφαρμόζονταν μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κάτι όμως που δεν υιοθετήθηκε από τους μελλοντικούς νομοθέτες. 



Καλημέρα και καλή δύναμη.