Τρίτη 14 Απριλίου 2015

Εφορία: Περαίωση «εξπρές» αντί για φορο-δίκες

Προσκλητήριο για μια νέου τύπου περαίωση σε χιλιάδες φορολογούμενους, εγκλωβισμένους στις ουρές των δικαστηρίων, ετοιμάζεται να απευθύνει η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Κ. Σαββαϊδου. Στόχος είναι η άμεση είσπραξη όσο το δυνατό περισσότερων χρημάτων από τα 15 δισ. ευρώ βεβαιωμένων φόρων που λιμνάζουν στις δικαστικές αίθουσες προκειμένου να πάρουν ανάσα τα έσοδα.

Ο πήχης των προσδοκώμενων εισπράξεων μπαίνει χαμηλά, μεταξύ 100 και 200 εκατ. ευρώ, δεν λείπουν όμως εκτιμήσεις ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός – δεδομένου ότι η λέξη «περαίωση» δεν ηχεί καλά σε πολλά μέτωπα- μπορεί να αποδώσει πολλά περισσότερα.

Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ειδικών περιφερειακών επιτροπών εξωδικαστικού συμβιβασμού. Σε αυτές θα προσφεύγουν οι φορολογούμενοι με εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις, εφόσον δεν έχει εκδικαστεί η υπόθεσή τους σε πρώτο βαθμό. Το δέλεαρ δεν θα είναι άλλο από το κούρεμα των συσσωρευμένων –τεράστιων σε πολλές περιπτώσεις – προσαυξήσεων.

Υπό την προϋπόθεση εξόφλησης του κεφαλαίου, θα σβήνουν προσαυξήσεις από 33% έως και 50%, εφόσον βέβαια ο φορολογούμενος θα εγκαταλείψει τα ένδικα μέσα. Το σχέδιο ενσωματώνει παράλληλα, δικλείδες ασφαλείας για υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής που δεν θα επιτρέπουν συνειρμούς για συγχωροχάρτια σε «καραμπινάτους» φοροφυγάδες.

Οι νομοθετικές διατάξεις προς αυτή την κατεύθυνση έχουν αρχίσει να προετοιμάζονται με στόχο το νέο μέτρο να υιοθετηθεί από τον Ιούνιο. Περιλαμβάνεται άλλωστε στη λίστα μεταρρυθμίσεων που έχει στείλει η ελληνική κυβέρνηση στους θεσμούς και αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης.

Σύμφωνα με ορισμένες εισηγήσεις, η εξόφληση του κεφαλαίου θα μπορούσε να ενταχθεί και στη νέα ρύθμιση για τις εκατό δόσεις η οποία αναμένεται να ενεργοποιηθεί – με την ειδική εφαρμογή στο taxisnet- εντός των επομένων ημερών.

Όπως έδειξε πρόσφατη μελέτη του ΣΕΒ, στις δικαστικές αίθουσες εκκρεμούν περισσότερες από 400.000 φορολογικές υποθέσεις και στις μισές από αυτές δεν έχει καν οριστεί δικάσιμος.

Ο μέσος χρόνος αναμονής για υποθέσεις ΦΠΑ φτάνει τα 9,3 χρόνια, ενώ συνολικά για τις φορολογικές υποθέσεις η μέση αναμονή αγγίζει τα 5,3 χρόνια.

Όσο η υπόθεση δεν εκδικάζεται, τρέχουν τόκοι, προσαυξήσεις και σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και πανωτόκια.

Παρ’ ότι η μέση επιβάρυνση των επιχειρήσεων κυμαίνεται από 7% έως και 52% επί της συνολικής αμφισβητούμενης διαφοράς, πηγές της ΓΓΔΕ με γνώση των στοιχείων αναφέρουν ότι υπάρχουν περιπτώσεις εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων στα δικαστήρια, με τόκους, πανωτόκια και προσαυξήσεις έως και 500% στο αρχικό κεφάλαιο!

«Αυτά τα χρήματα είναι αδύνατο να εισπραχθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους» αναφέρουν οι ίδιες πηγές, σημειώνοντας ότι ενδεχόμενος εξωδικαστικός συμβιβασμός πέρα από έσοδα στα ταμεία του δημοσίου θα έδινε και σημαντική ανάσα στην αγορά.

Σήμερα χιλιάδες επιχειρήσεις είναι εγκλωβισμένες στη δικαστική αναμονή, περιουσιακά στοιχεία έχουνδεσμευθεί, αλλά ούτε η επιχείρηση, ούτε το δημόσιο μπορεί να τα αξιοποιήσει μέχρι να τελεσιδικήσει η υπόθεση, ενώ για πολλές επιχειρήσεις οι δικαστικές εκκρεμότητες αποτελούν τροχοπέδη για την ίδια τους την επιβίωση.

«Κανείς δεν υποστηρίζει ότι πρέπει να δοθεί συγχωροχάρτι σε παραβάτες της φορολογικής νομοθεσίας γι’ αυτό και το κεφάλαιο παραμένει ακέραιο», αναφέρει κορυφαίο στέλεχος της ΓΓΔΕ σημειώνοντας παράλληλα όμως ότι «είναι αδιανόητο δέκα χρόνια, οι φορολογούμενοι να είναι όμηροι των δικαστικών εκκρεμοτήτων».

euro2day.gr

ΓΓΔΕ: Πώς να γλιτώσετε από τα τεκμήρια διαβίωσης

Εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων δίνει τη δυνατότητα σε εκατομμύρια φορολογούμενους να γλιτώσουν από τα τεκμήρια διαβίωσης καθώς μπορούν να δηλώσουν πως χρησιμοποίησαν εισοδήματα που είχαν δηλώσει στο παρελθόν με αποτέλεσμα να καλύπτεται το ύψος των τεκμηρίων και οι φορολογούμενοι να γλιτώσουν από φόρους.

Ειδικότερα εκατομμύρια φορολογούμενοι αποκτούν πλέον τη δυνατότητα να καλύψουν τεκμήρια διαβίωσηςκαι απόκτησης περιουσιακών στοιχείων επικαλούμενοι εισοδήματα και έσοδα που δήλωσαν ακόμη και πριν από 20, 30 ή και 40 χρόνια, δηλαδή τις δεκαετίες του '90, του '80 και του '70!

Η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου, με εγκύκλιο που εξέδωσε πρόσφατα, διευκρίνισε ότι η κάλυψη της πρόσθετης διαφοράς φορολογητέου εισοδήματος, η οποία προκύπτει λόγω του ότι τα τεκμήρια προσδιορίζουν ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο του δηλωθέντος, μπορεί να γίνει με επίκληση ανάλωσης κεφαλαίου οσωνδήποτε προηγούμενων ετών κι όχι μόνο των ετών για τα οποία δεν έχει επέλθει παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου (και για τα οποία οι φορολογικές αρχές έχουν στοιχεία στα αρχεία τους).


Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι κάθε φορολογούμενος μπορεί, στη φετινή φορολογική του δήλωση, να καλύψει πρόσθετη διαφορά εισοδήματος λόγω τεκμηρίων, χρησιμοποιώντας τα ποσά των εισοδημάτων και εσόδων που έχει αναγράψει σε όλες τις φορολογικές δηλώσεις τις οποίες έχει υποβάλει μέχρι και το 2014! Με τον τρόπο αυτό μπορεί να γλιτώσει από τον υπέρογκο φόρο εισοδήματος που είναι πολύ πιθανό να του επιβληθεί φέτος λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων.

Με την ίδια εγκύκλιο της κας Σαββαϊδου διευκρινίζεται ότι:


- Τα ποσά εισοδημάτων και εσόδων που επικαλείται ο φορολογούμενος, εφόσον αφορούν έτη για τα οποία έχει συμπληρωθεί ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει έλεγχο μπορούν να αποδειχθούν από τα εκκαθαριστικά σημειώματα που εκδόθηκαν για τα έτη εκείνα. Εφόσον δηλαδή τα ποσά εισοδημάτων και εσόδων που επικαλείται ο φορολογούμενος αναγράφονται στα εκκαθαριστικά σημειώματα φορολογίας εισοδήματος των συγκεκριμένων ετών οι φορολογικές αρχές οφείλουν να κάνουν δεκτά τα σημειώματα αυτά ως στοιχεία αποδεικτικά των ισχυρισμών του.


- Τα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων παρελθόντων ετών τα οποία δεν αναγράφονται στα αντίστοιχα εκκαθαριστικά σημειώματα θα λαμβάνονται υπ' όψη από τις φορολογικές αρχές μόνο εφόσον επαληθεύονται μετά από έλεγχο και διασταύρωση.


Αξίζει να διευκρινιστεί ότι τα παραπάνω ισχύουν φέτος προκειμένου να εφαρμοστεί η μέθοδος της κάλυψης των τεκμηρίων με κεφάλαια που αποκτήθηκαν τα έτη προ του 2014, δεν ξοδεύτηκαν μέχρι τις 31-12-2013 και αναλώθηκαν εντός του 2014. Πρόκειται για τη μέθοδο κάλυψης τεκμηρίων μέσω «ανάλωσης κεφαλαίου παρελθόντων ετών»!


Με την «ανάλωση κεφαλαίου», οι φορολογούμενοι μπορούν να ανατρέξουν στις φορολογικές δηλώσεις προηγούμενων συνεχόμενων ετών (όσων ετών θέλουν) και να προβούν στις ακόλουθες ενέργειες:


- Να αθροίσουν τα ποσά των πάσης φύσεως εισοδημάτων (από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια, επιχειρήσεις, τόκους καταθέσεων, μερίσματα, υπεραξίες από πώληση μετοχών κ.λπ.) και τα ποσά των εσόδων από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, τα οποία έχουν αναγράψει στις δηλώσεις των παρελθόντων ετών.


- Από το άθροισμα εισοδημάτων και εσόδων όλων των προηγούμενων ετών, το οποίο θα προκύψει, να αφαιρέσουν τα ποσά που ελήφθησαν υπόψη στις ίδιες φορολογικές δηλώσεις ως τεκμήρια διαβίωσης (για κατοικίες, ΙΧ αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη, υπηρετικό προσωπικό κ.λπ.) καθώς και τα ποσά που δήλωσαν στις ίδιες δηλώσεις ότι δαπάνησαν για να αποκτήσουν περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, ΙΧ αυτοκίνητα, σκάφη, κινητά αντικείμενα μεγάλης αξίας κ.λπ.).


Το καθαρό ποσό που θα προκύψει από τις παραπάνω μαθηματικές πράξεις είναι το «κεφάλαιο» των προηγούμενων ετών που μπορούν όλοι οι φορολογούμενοι να «σχηματίσουν» και να εμφανίσουν στην Εφορία ως προϊόν αποταμίευσης! Από κει και πέρα, σε κάθε περίπτωση, από το «κεφάλαιο» που θα σχηματιστεί με τον τρόπο αυτό, ο κάθε φορολογούμενος μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα μέρος για να καλύψει την πρόσθετη διαφορά εισοδήματος που του προσδιορίζουν τα τεκμήρια στη φετινή του δήλωση.


Μπορεί δηλαδή να ισχυριστεί ότι η πρόσθετη διαφορά τεκμαρτού εισοδήματος της φορολογικής του δήλωσης καλύφθηκε με «ανάλωση» ενός μέρους του «κεφαλαίου» το οποίο τού περίσσεψε από τα προηγούμενα έτη και το οποίο προκύπτει με βάση τις δηλώσεις των προηγούμενων ετών, όπως περιγράψαμε προηγουμένως.

enikos.gr

Κυριακή 12 Απριλίου 2015

Τα μέτρα που φέρνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

 Το πρώτο φορολογικό νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει τα συμφωνηθέντα μέτρα κυβέρνησης και θεσμών αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι το τέλος Απριλίου.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ των εφημερίδων «Το Βήμα της Κυριακής» και «Καθημερινή της Κυριακής», στο παζάρι που μοιάζει ατελείωτο με τους Ευρωπαίους και το ΔΝΤ, τη Μεγάλη Πέμπτη, συμφωνήθηκε στις Βρυξέλλες σε επίπεδο τεχνοκρατών η κυβέρνηση να φέρει στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο-σκούπα στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλα τα δημοσιονομικά μέτρα για:
  •         τις αλλαγές στην είσπραξη του ΦΠΑ και την άμεση (online) απόδοσή του, τη διασύνδεση, δηλαδή, των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με το Taxis. Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει την καθιέρωση ενός αυτόματου ηλεκτρονικού συστήματος διαχωρισμού πληρωμών για όλες τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων που υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ και για όλες τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και πελατών λιανικής άνω των 1.500 ευρώ,
  •         την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής από τον ΦΠΑ με στόχο την εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ ετησίως. Το μέτρο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι η χρησιμοποίηση ενός ειδικού «λογισμικού ανάλυσης των κοινωνικών δικτύων» (social network analysis software), μέσω του οποίου θα παρακολουθούνται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγές που θεωρούνται ύποπτες για εξαπάτηση του Δημοσίου για την αποφυγή καταβολής ΦΠΑ. Εκτιμάται πως θα αποφέρει εντός του 2015 από 250 έως 420 εκατ. ευρώ.
  •         την επέκταση των ηλεκτρονικών κατασχέσεων για μισθούς πέραν του ακατάσχετου ορίου και για το περιεχόμενο των τραπεζικών θυρίδων. Από την εφαρμογή των παρεμβάσεων αυτών εκτιμάται ότι μπορούν να εισπραχθούν επιπλέον έσοδα από 200 έως 235 εκατ. ευρώ εντός του 2015,
  •         την αύξηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σε αγορές ειδών μεγάλης αξίας (κοσμήματα, ρολόγια κλπ),
  •         την αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης (ΙΧ, πισίνες, σκάφη), με στόχο να εισπραχθούν επιπλέον έσοδα ύψους 20 εκατ. Ευρώ,
  •         την επιβολή φόρου στα τυχερά παιχνίδια μέσω Ιντερνετ,
  •         την επιβολή ποινικών διώξεων για φοροδιαφυγή. Σε περίπτωση φοροδιαφυγής με δόλο, θα ακυρώνονται τα πρόστιμα και οι φορολογικές ποινές και θα ασκούνται ποινικές διώξεις,
  •         την υποχρεωτική πληρωμή φόρων, προστίμων και τελών προς ΔΕΚΟ μέσω τραπεζών,
  •         την εφαρμογή μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, ποτών και τσιγάρων και τη διαφυγή ΦΠΑ. Στόχος η είσπραξη 250-400 εκατ. ευρώ μέσα στο 2015,
  •         τη διασταύρωση των στοιχείων και την εντατικοποίηση των ελέγχων για τις καταθέσεις εξωτερικού, με στόχο την είσπραξη 725-875 εκατ. ευρώ εντός του 2015 και 1 δισ. ευρώ το 2016,
  •         τη θέσπιση της λοταρίας αποδείξεων για τον περιορισμό της απώλειας ΦΠΑ. Στόχος η είσπραξη επιπλέον 70-600 εκατ. ευρώ για το 2015 και 590 εκατ. ευρώ για το 2016,
  •         την περαίωση για 64.000 υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια με μείωση από 33% με 555 στα πρόστιμα και στις προσαυξήσεις για όποιον πληρώσει το αρχικό κεφάλαιο παραιτούμενος από τα ένδικα μέσα. Από αυτό το μέτρο υπολογίζεται πως θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία έως και 200 εκατ. ευρώ για φέτος,
  •         την καθιέρωση ενιαίου αφορολόγητου ορίου με ταυτόχρονη αύξηση του ανώτατου φορολογικού συντελεστή και κατάργηση των φοροαπαλλαγών και εκπτώσεων. Το μέτρο αναμένεται να εφαρμοστεί από το β' εξάμηνο του 2015 και προβλέπεται να αποφέρει 300-400 εκατ. ευρώ εντός του 2015,
  •         την ενίσχυση των φορεισπρακτικών μηχανισμών με στόχο την είσπραξη του τέλος επιτηδεύματος για το 20134, το οποίο έχουν αφήσει αδήλωτο χιλιάδες εταιρείες. Στόχος η είσπραξη 435-450 εκατ. ευρώ για φέτος και
  •         το πλαίσιο για τη φορολόγηση του αδήλωτου πλούτου, όπως αυτός προκύπτει από τις διαφορές των δηλωθέντων εισοδημάτων και των καταθέσεων των ίδιων προσώπων στο εξωτερικό ή τη μεταφορά ποσών σε offshore εταιρείες.
  •  

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», που αναδημοσιεύεται στο iefimerida.gr, τα περισσότερα από αυτά τα μέτρα, θα θεσμοθετηθούν το αμέσως προσεχές διάστημα, ενώ άλλα, όπως η νέα φορολογική κλίμακα για τα εισοδήματα 2015, θα ενταχθούν στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και αφού προηγουμένως αξιολογηθεί η κατάσταση της οικονομίας.

Οπως αναφέρει «Το Βήμα», αν όλα εξελιχθούν ομαλά και τα μέτρα όπου έχει βρεθεί κοινός τόπος με τους εταίρους συμφωνηθούν οριστικά στο Eurogroup της 24ης Απριλίου στη Λετονία, τε η Ελλάδα μπορεί να περιμένει την αποδέσμευση των πρώτων χρημάτων από τη βοήθεθια που θα είναι η επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα (SMP) ύψους 1,9 δισ. ευρώ.

Η σεισάχθια στέρεψε τα κρατικά ταμεία

Περίπου δύο δισ. ευρώ είναι τελικώς η υστέρηση στα έσοδα που σημειώθηκε τους μήνες Ιανουάριο - Φεβρουάριο. Μάλιστα, το ποσό είναι σχεδόν ισομερώς κατανεμημένο, με τον Ιανουάριο να κλείνει στα 1,2 δις ευρώ και τον Φεβρουάριο να διαμορφώνεται στα περίπου 1 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ποσά που προκαλούν ίλιγγο στους υπόλοιπους και ισχυρό πονοκέφαλο στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, που καλείται να βρει λύσεις στην εξεύρεση εσόδων, το ταχύτερο δυνατό.

Από την ανάλυση του φαινομένου, προκύπτει ότι το γεγονός αποδίδεται κυρίως:

Α) στην χαλαρότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, που παρατηρείται πάντα σε εκλογικές περιόδους, αλλά και

Β) στην προσμονή των φορολογούμενων ότι η νέα κυβέρνηση θα ...διαγράψει τις οφειλές. Πρόκειται για μια αίσθηση που ήταν διάχυτη, τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά και «χτήπησε» ξεκάθαρα πάνω στην πορεία είσπραξης των εσόδων. Την παρτίδα δείχνει να σώζει μόνο η εφαρμογή των ρυθμίσεων - εξπρές που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, που «φέρνει» κάποια σοβαρά έσοδα στα κρατικά ταμεία. Έτσι, άπαντες ευελπιστούν να ευσταθούν οι διαρροές ότι ο Μάρτιος αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη στο μέτωπο των εσόδων και κάλυψε μεγάλο μέρος των απωλειών του πρώτου διμήνου..

Για την ιστορία, πάντως, θα πρέπει να αναφερθεί ότι ανάλογη αύξηση σημειώθηκε και στις επισφάλειες των τραπεζών. Το συνολικό τους ύψος υπολογίζεται πλέον στα 80 δις ευρώ. Τι συνέβη; Πολλοί ήταν εκείνοι που δεν πήγαν να πληρώσουν τις δόσεις των δανείων τους, προσδοκώντας σε μια νέα ...σεισάχθια!

Δευτέρα 6 Απριλίου 2015

Πότε ο εργοδότης πληρώνει ένσημα χωρίς ο εργαζόμενος να εργάζεται

Η ασφάλιση ενός εργαζόμενου σε ένα ασφαλιστικό ταμείο, δεν διακόπτεται, σε περιπτώσεις που ο ασφαλισμένος δικαιολογημένα δεν παρέχει τις υπηρεσίες του. Αυτό συμβαίνει είτε για λόγους ανεξάρτητους από τη θέλησή του, όπως για παράδειγμα η ασθένεια ή η στράτευση, ενώ υπάρχουν και οι δυνατότητες που δίνει ο νόμος, όπως για παράδειγμα άδειες, ή περιπτώσεις επίσχεσης εργασίας.

Όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, η νομοθεσία προβλέπει ότι, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, είναι υποχρεωτική η συνέχιση της ασφάλισης στο ΙΚΑ, σε περιπτώσεις αποχής από την εργασία.

Η σχετική διάταξη του νόμου έχει ως εξής: «τα πρόσωπα που υπάγονται στην ασφάλιση του ΙΚΑ συνεχίζουν υποχρεωτικά της ασφάλισή τους κατά τη διάρκεια του χρόνου που δικαιωματικά ή από λόγους ανεξάρτητους της θέλησής τους όπως λ.χ. συνεπεία άδειας, στράτευσης κ.λπ.) δεν παρέχουν εργασία, πλην όμως δικαιούνται να λάβουν εξ ολοκλήρου ή μερικώς τις αποδοχές από τον εργοδότη τους».

Στη διάταξη αναφέρονται μεν ρητά μόνο οι περιπτώσεις της άδειας και στράτευσης, πλην όμως έχει γίνει δεκτό ότι περιλαμβάνονται επιπλέον, η ασθένεια, η υπερημερία του εργοδότη, η διαθεσιμότητα του μισθωτού, η επίσχεση εργασίας κλπ. Επομένως, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι γενικά δεν διακόπτεται η ασφαλιστική σχέση στις περιπτώσεις που o ασφαλισμένος δικαιολογημένα και ανυπαίτια δεν παρέχει τις υπηρεσίες του, είτε για λόγους ανεξάρτητους της θέλησής του, είτε ασκώντας νόμιμο δικαίωμά του.

Αναλυτικά μπορούν να διακριθούν οι ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Ασφάλιση κατά τον χρόνο ασθένειας

Καταρχήν, οι ημέρες αποχής από την εργασία λόγω ασθένειας, για τις οποίες οι εργαζόμενοι γενικά (δηλαδή άσχετα αν πρόκειται για υπαλλήλους ή εργατοτεχνίτες) δικαιούνται να λάβουν εξ ολοκλήρου ή μερικώς τις αποδοχές από τον εργοδότη (συνήθως λαμβάνουν πέρα από το επίδομα ασθένειας και ποσό αποδοχών μέχρι να συμπληρωθεί ο ημερήσιος μισθός τους), για χρονικό διάστημα μισού μήνα για όσους έχουν υπηρεσία μέχρι ένα έτος και ολόκληρο μήνα για όσους έχουν υπηρεσία πάνω από έτος, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 657‐658 του Αστικού Κώδικα, θεωρούνται χρόνος εργασίας και επομένως υπάρχει υποχρέωση ασφάλισης στο Ίδρυμα (άρθρα 2 παρ. 1 και 8 παρ. 2 Α.Ν. 1846/1951).

  • Οφειλόμενες εισφορές ασφάλισης κατά τον χρόνο ασθένειας

Σύμφωνα με την 141/1992 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία έγινε αποδεκτή από το ΙΚΑ, επικράτησε η άποψη ότι οι εισφορές πρέπει να καταβάλλονται επί του συνόλου των οφειλόμενων από τον εργοδότη αποδοχών, δηλαδή χωρίς την αφαίρεση των επιδομάτων ασθένειας.

  • Ασφάλιση κατά τον χρόνο αδείας

Α. Καταρχήν, οι αποδοχές που καταβάλλονται στους μισθωτούς κατά τη διάρκεια της κανονικής τους άδειας υπόκεινται σε εισφορές υπέρ του ΙΚΑ κατά τον ίδιο τρόπο που υπόκεινται και οι λοιπές αποδοχές τους, καθώς κατά τον χρόνο της κανονικής άδειας δεν διακόπτεται η εργασιακή σχέση, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει.

Β. Κατά τη διάρκεια της άδειας άνευ αποδοχών επέρχεται αναστολή της εργασιακής σύμβασης, χωρίς βέβαια να καταβάλλονται οι αποδοχές στον μισθωτό που απέχει από την εργασία του, οπότε δεν υφίσταται και αντίστοιχη υποχρέωση για ασφάλιση και καταβολή εισφορών υπέρ του ΙΚΑ.

Γ. Όταν πρόκειται για εκπαιδευτική άδεια χωρίς αποδοχές, δίνεται από τον νόμο η δυνατότητα να αναγνωριστεί ο χρόνος αυτής ως συντάξιμος, ύστερα από αίτηση του ασφαλισμένου.

Δ. Στη γονική άδεια ανατροφής, ο εργαζόμενος γονέας κατά το χρονικό διάστημα της απουσίας από την εργασία του έχει πλήρη ασφαλιστική κάλυψη από τον ασφαλιστικό οργανισμό στον οποίο είναι ασφαλισμένος, υπό τον όρο όμως ότι θα καταβάλει ολόκληρη την ασφαλιστική εισφορά (εργατική και εργοδοτική) που αντιστοιχεί στη διάρκειά της.

  • Χρόνος απουσίας από εργασία

Όταν οι εργαζόμενοι απέχουν από την εργασία τους συνεπεία δικαιολογημένης αιτίας (όπως λ.χ. από τυχαία περιστατικά, ανώτερη βία κ.λπ.) και για όσο χρόνο δικαιούνται να λάβουν από τον εργοδότη τον μισθό ή τα ημερομίσθιά τους, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα (άρθρα 657‐658), υπάρχει υποχρέωση ασφάλισής τους στο ΙΚΑ και συνεπώς αντίστοιχης καταβολής των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών.

  • Χρόνος διαθεσιμότητας

Οι αποδοχές του χρόνου της διαθεσιμότητας υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές, όπως ακριβώς και οι λοιπές αποδοχές των εργαζομένων, γιατί ο χρόνος της διαθεσιμότητας θεωρείται πραγματική υπηρεσία για την ασφάλιση στο ΙΚΑ . Βέβαια, στην περίπτωση αυτή, οι εισφορές υπολογίζονται μόνο στις μειωμένες αποδοχές που καταβάλλονται από τον εργοδότη.

  • Εξαιρέσιμες εορτές – αργίες

Το ημερομίσθιο που καταβάλλεται κατά τις εξαιρέσιμες εορτές και αργίες υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του ΙΚΑ, η δε ημέρα για την οποία καταβλήθηκε θεωρείται ημέρα πραγματικής εργασίας για την ασφάλιση.

  • Άκυρη απόλυση ‐ πτώχευση εργοδότη ‐ επίσχεση εργασίας

Α. Εάν η γενόμενη απόλυση κριθεί άκυρη με τελεσίδικη δικαστική απόφαση και ο μισθωτός δικαιωθεί να λάβει τις αποδοχές του, ο χρόνος που διανύθηκε λογίζεται ως χρόνος πραγματικής εργασίας. Επομένως υποχρεούνται ο εργοδότης και ο μισθωτός να καταβάλουν τις οφειλόμενες στο ΙΚΑ εισφορές για τις αποδοχές που επιδικάστηκαν από το δικαστήριο, για την περίοδο της υπερημερίας του εργοδότη, η οποία θεωρείται χρόνος ασφάλισης στο ΙΚΑ.

Β. Σε περίπτωση πτώχευσης του εργοδότη και διακοπής των εργασιών της επιχείρησής του, για να λυθούν οι συμβάσεις εργασίας που υπάρχουν με τους μισθωτούς πρέπει, ως γνωστόν, να τηρηθούν οι νόμιμες διατυπώσεις της απόλυσης, γιατί διαφορετικά θεωρείται ότι εξακολουθούν αυτές να ισχύουν.

Επομένως οι μισθωτοί έχουν αξίωση για να πληρωθούν τις αποδοχές τους και παράλληλα συνεχίζεται η ασφάλισή τους στο ΙΚΑ. Γ. Στην επίσχεση εργασίας οι μισθωτοί δικαιούνται να λάβουν και τις αντίστοιχες αποδοχές του χρόνου που διαρκεί η επίσχεση εργασίας. Συνεπώς, υπάρχει υποχρέωση για ασφάλισή τους στο ΙΚΑ, γιατί ο χρόνος αυτός θεωρείται πραγματική απασχόληση.

fpress.gr

Επιτρέπεται η εξαήμερη απασχόληση στα ξενοδοχεία;

Η εφαρμογή της πενθήμερης  ή εξαήμερης εβδομαδιαίας απασχόλησης στα ξενοδοχεία, εξαρτάται από την τηρούμενη συλλογική σύμβαση εργασίας ή από τους όρους της ατομικής σύμβασης εργασίας.

Όπως είναι γνωστό, οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, δεσμεύουν μόνο τα μέλη των συμβαλλομένων στη ΣΣΕ, συνδικαλιστικών οργανώσεων εργοδοτών και εργαζομένων.
Εφόσον λοιπόν δεν υπάρχει δεσμευτικότητα τήρησης κάποιας ΣΣΕ και οι όροι αμοιβής και εργασίας καθορίζονται με ελεύθερη συμφωνία εργαζόμενου και εργοδότη, ή τηρείται η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), τότε η εξαήμερη εβδομαδιαία απασχόληση δεν απαγορεύεται, τηρουμένων των διατάξεων για τα  νόμιμα  όρια ωρών απασχόλησης.

Στις τελευταίες ισχύουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας των Ξενοδοχοϋπαλλήλων έχουν τεθεί όροι βάσει των οποίων, υπό προϋποθέσεις,  θεωρείται ότι είναι δυνατή η απόκλιση από τις κείμενες διατάξεις.

Ειδικότερα:
Α. Στη ΣΣΕ ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου αναφέρεται ότι επιτρέπεται η εξαήμερη απασχόληση κατά την περίοδο που η πληρότητα υπερβαίνει το 75%.
Συγκεκριμένα, στο άρθ. 22 της ΣΣΕ (ΠΚ 5/7-4-2014 ΤΚΕ Ηρακλείου) αναφέρεται:
«Με την παρούσα Σ.Σ.Ε. και εφόσον απαιτείται παρέκκλιση από τις κείμενες διατάξεις λόγω φόρτου εργασίας (συνέδρια – κοινωνικές εκδηλώσεις) συμφωνούνται και τα παρακάτω: Οι επιχειρήσεις που αναφέρονται στην παρούσα Σ.Σ.Ε. σε περίπτωση που παρουσιάσουν πληρότητα που υπερβεί το 75% ... επιτρέπεται να απασχολήσουν τους μισθωτούς την 6η ημέρα της εβδομάδας, δηλαδή το ένα ρεπό τους, το οποίο θα αμείβεται και θα ασφαλίζεται με αποζημίωση ενός ημερομισθίου, συν 75% αν συμπέσει Κυριακή. Στις άλλες περιπτώσεις το πενθήμερο εξακολουθεί να ισχύει με παρέκκλιση μόνο για την ανωτέρω περίπτωση.»

Στο ίδιο πνεύμα κινούνται και οι ΣΣΕ ξενοδοχοϋπαλλήλων Χανίων και Λασιθίου, επιτρέποντας όμως την εξαήμερη απασχόληση όταν η πληρότητα υπερβαίνει το 70%.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, και με τις προϋποθέσεις που αναφέρονται, οι εργοδότες επιτρέπεται να απασχολήσουν τους εργαζόμενους που δεσμεύονται από τις παραπάνω Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας σε εξαήμερη βάση εφόσον τηρούνται και οι λοιπές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, δηλαδή η εφαρμογή του 40ωρου, κατανεμημένου σε 6 ημέρες (π.χ. 6 ώρες και 40 λεπτά ημερησίως). Εφόσον η απασχόληση ανέλθει στις 48 ώρες (6 ημέρες Χ 8 ώρες) ή και λιγότερες αλλά άνω των 40 ωρών εβδομαδιαία, πρέπει να καταβάλλεται στους εργαζόμενους για τις επιπλέον ώρες, ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 20% ως υπερεργασία. (έγγρ. Υπουργ. Εργασίας 30873/2-5-2014)

Οι επιχειρήσεις που δεσμεύονται από τις προηγούμενες ΣΣΕ, κατά το διάστημα τήρησης της πεμνθήμερης απασχόλησης, επιτρέπεται να απασχολήσουν τους μισθωτούς, πέραν του ανωτάτου ορίου της ημερησίας και εβδομαδιαίας εργασίας και μέχρι μία (1) ώρα την ημέρα χωρίς να υποχρεούνται να καταβάλλουν πρόσθετη αμοιβή εξ αιτίας αυτής της υπέρβασης, υπό την προϋπόθεση ότι ο μέσος όρος των ωρών της εβδομαδιαίας εργασίας σε περιόδου 8 το πολύ εβδομάδων, δεν υπερβαίνει τον αριθμό των σαράντα (40) ωρών εργασίας.

Η υπέρβαση των προαναφερομένων χρονικών πλαισίων εργασίας δημιουργεί την υποχρέωση καταβολής των νομίμων προσαυξήσεων. Στη περίπτωση αυτή, εργασία πέραν των 45 ωρών την εβδομάδα, αλλά και των 48 ωρών επί εξαημέρου, θεωρείται υπερωρία και αμείβεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3863/2010, δηλ. για κάθε ώρα νόμιμης υπερωρίας και μέχρι τη συμπλήρωση των επιτρεπομένων ορίων (120 ώρες για τους υπαλλήλους ετησίως και 30 συνήθως για τους εργατοτεχνίτες το εξάμηνο) αμοιβή ίση με το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά σαράντα τοις εκατό (40%).
Για να ξεπεραστούν τα παραπάνω νόμιμα όρια υπερωριακής απασχόλησης από τον εργοδότη, απαιτείται άδεια από το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ).  Στην περίπτωση αυτή η υπερωρία αμείβεται με το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά εξήντα τοις εκατό (60%).

Οι υπερωρίες πρέπει να καταχωρούνται στο ειδικό βιβλίο υπερωριών και να αναγγέλλονται ηλεκτρονικά στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ μέχρι 15 κάθε μήνα, για τις πραγματοποιηθείσες υπερωρίες του προηγούμενου μήνα.  
Αν παραβιαστούν τα προαναφερθέντα όρια νόμιμης υπερωρίας τότε οι εργαζόμενοι δικαιούνται για κάθε ώρα (κατ’ κατ’ εξαίρεση υπερωρία) αποζημίωση ίση με το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά ογδόντα τοις εκατό (80%).

Αναφέρεται τέλος, ότι η ΣΣΕ ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας, δεν επιτρέπει την εξαήμερη απασχόληση για τους εργαζόμενους που ανήκουν σ΄ αυτήν, επιτρέπει όμως την επέκταση της ημερήσιας και εβδομαδιαίας απασχόλησης υπό προϋποθέσεις.

Συγκεκριμένα στο άρθ. 5 της συλλογικής σύμβασης αναφέρεται:
Οι επιχειρήσεις που αναφέρονται στην παρούσα και στις οποίες εφαρμόζεται το σύστημα πενθήμερης εργασίας σε περίπτωση που παρουσιάσουν πληρότητα που υπερβεί το 75% και για όσο διάστημα διατηρείται το συγκεκριμένο ποσοστό, επιτρέπεται να απασχολήσουν τους μισθωτούς, πέραν του ανωτάτου ορίου της ημερήσιας και εβδομαδιαίας εργασίας και μέχρι δύο (2) ώρες ημερησίως, χωρίς να καταβάλουν πρόσθετη αμοιβή εξ' αιτίας αυτής της υπέρβασης, υπό την προϋπόθεση ότι ο μέσος όρος των ωρών εβδομαδιαίας εργασίας υπολογιζόμενες επί περιόδου οκτώ (8) το πολύ εβδομάδων, δεν υπερβαίνει τον αριθμό των 40 ωρών εργασίας. Προς αντιστάθμιση των πρόσθετων ωρών εργασίας δύναται να χορηγείται στον εργαζόμενο αντί μειωμένου ωραρίου ανάλογη ημερήσια ανάπαυση (ρεπό) ή συνδυασμός και των δύο.

Ενόψει της νέας τουριστικής περιόδου, καλό θα είναι εργοδότες και εργαζόμενοι να είναι ενημερωμένοι για τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τους, που απορρέουν από τις κείμενες διατάξεις, προκειμένου και τα εργασιακά δικαιώματα να διασφαλίζονται, αλλά και τα υψηλά πρόστιμα να αποφεύγονται εξ΄αιτίας των παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας.


πηγή: http://www.ergasiaka-gr.net/2015/04/Epitrepetai-i-exaimeri-apasxolisi-sta-xenodoxeia.html#ixzz3WYqQkAtI

Πώς θα υπολογίσετε τα τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, δίδακτρα

Φέτος μπορεί να είναι η τελευταία χρονιά που οι φορολογούμενοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με τα τεκμήρια διαβίωσης για τις κατοικίες, τα αυτοκίνητα, τα σκάφη αναψυχής, τα δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία.

Η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη έχει προαναγγείλει την κατάργηση των τεκμηρίων εφόσον το υπουργείο εξασφαλίσει τα μέσα εκείνα βάσει των οποίων θα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την πραγματική περιουσία των πολιτών και, το βασικότερο, από πού και πώς αυτή προήλθε. Οι βάσεις για την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης τίθενται με τη δημιουργία τόσο του περιουσιολογίου όσον αφορά την ακίνητη περιουσία των πολιτών όσο και του καταθεσιολογίου, όπου εκεί θα καταγραφούν όλες οι τραπεζικές συναλλαγές σε βάθος 15ετίας.

Μέχρι όμως να καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης χιλιάδες φορολογούμενοι κινδυνεύουν να πέσουν φέτος στην «παγίδα» τους. Για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος του φορολογούμενου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του, λαμβάνονται υπόψη οι αντικειμενικές δαπάνες για:

Πώς θα υπολογίσετε τα τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, δίδακτρα(παραδείγματα)
Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες κύριες κατοικίες. Το τεκμήριο υπολογίζεται κλιμακωτά με βάση την επιφάνειά της ως ακολούθως:

  • μέχρι και 80 τ.μ. κύριων χώρων, με 40 ευρώ το τ.μ. ,
  • από 81 μέχρι και 120 τ.μ. με 65 ευρώ το τ.μ.,
  • από 121 μέχρι και 200 τ.μ. με 110 ευρώ το τ.μ.,
  • από 201 έως 300 τ.μ. με 200 ευρώ το τ.μ. και
  • από 301 τ.μ. με 400 ευρώ το τ.μ..

Για τον υπολογισμό του τεκμηρίου των βοηθητικών χώρων της κύριας κατοικίας ορίζεται ποσό 40 ευρώ το τ.μ., ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιφάνειας. Ως βοηθητικοί χώροι σε περίπτωση πολυκατοικίας θεωρείται ο ανεξάρτητος χώρος της αποθήκης ή του γκαράζ μέσα στην ίδια οικοδομή ενώ στην περίπτωση μονοκατοικίας η αποθήκη, ο χώρος στάθμευσης, το λεβητοστάσιο, η αποθήκη καυσίμων, το κλιμακοστάσιο εφόσον οι χώροι αυτοί βρίσκονται σε λειτουργική ενότητα με αυτή και δεν είναι κοινόχρηστοι. Για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης, από 2.800 έως 4.999 ευρώ το τ.μ., τα ποσά προσαυξάνονται κατά 40% και για περιοχές με τιμή ζώνης από 5.000 ευρώ και άνω το τ.μ., κατά 70%. Όταν υπάρχει μονοκατοικία τα ποσά προσαυξάνονται κατά 20%.

Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες δευτερεύουσες κατοικίες. Το τεκμήριο ορίζεται στο 50% του τεκμηρίου της κύριας κατοικίας μαζί με το βοηθητικό χώρο της. Αν η κατοικία μισθώνεται ορισμένους μήνες μέσα στο έτος, τα ετήσια ποσά του τεκμηρίου τόσο για την κύρια όσο και για την δευτερεύουσα κατοικία θα επιμερίζονται με βάση τους μήνες που διαρκεί η μίσθωση. Διάστημα μεγαλύτερο από 15 ημέρες λογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Το ίδιο ισχύει και εάν η κατοικία αυτή αποκτήθηκε ή μεταβιβάσθηκε μέσα στο έτος. Επίσης:

  • Δεν υπολογίζεται τεκμήριο στις περιπτώσεις των κενών κατοικιών. Προκειμένου για κατοικίες που παραμένουν κενές για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών, απαιτείται η προσκόμιση φωτοαντίγραφων λογαριασμών της ΔΕΗ ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο (π.χ. λογαριασμοί ύδρευσης, κοινοχρήστων) από το οποίο να αποδεικνύεται ότι το ακίνητο ήταν κενό για όλο το υπόψη διάστημα.
  • Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του ακινήτου, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα υπολογίζεται με βάση τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας και στη συνέχεια θα γίνεται ο επιμερισμός της, μεταξύ των συνιδιοκτητών, με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας τους.
  • Τα τέκνα που φιλοξενούνται από τους γονείς τους στην κατοικία των γονέων δεν επιβαρύνονται με το τεκμήριο της κατοικίας στην οποία μένουν.

Αυτοκίνητα. Το τεκμήριο ορίζεται ως εξής:

  • Για αυτοκίνητα μέχρι 1.200 κ.ε. σε 4.000 ευρώ,
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ.ε μέχρι και τα 2.000 κ.ε.,
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 2.000 κ.ε. προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε. και
  • Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από 3.000 κ.ε. προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κ.ε.

Το τεκμήριο μειώνεται κατά 30% για χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.

Σκάφη αναψυχής. Το τεκμήριο διαβίωσης για τα σκάφη αναψυχής, είτε αυτά είναι ανοικτού τύπου είτε αυτά είναι κλειστού τύπου, προσδιορίζεται σύμφωνα με το ολικό μήκος αυτών. Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου (χωρίς χώρο ενδιαίτησης), ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, το τεκμήριο ορίζεται σε 4.000 ευρώ. Για τα πάνω από 5 μέτρα το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

Πισίνες. Το τεκμήριο ορίζεται κλιμακωτά ως εξής:

  • Σε 160 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο μέχρι και τα 60 τετραγωνικά μέτρα
  • Σε 320 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για επιφάνεια άνω των 60 τετραγωνικών μέτρων.
  • Τεκμήριο ισχύει και όταν η πισίνα είναι συναρμολογούμενη ενώ για εσωτερική πισίνα το τεκμήριο διπλασιάζεται. Το τεκμήριο για τις πισίνες υπολογίζεται για όλο το έτος χωρίς να περιορίζεται σε μήνες χρήσης είτε πρόκειται για κύρια κατοικία είτε για δευτερεύουσα. Στις περιπτώσεις θανάτου ή μεταβίβασης/απόκτησης κατοικίας μέσα στο έτος, το τεκμήριο υπολογίζεται στους μήνες χρήσης.

Προκειμένου για κοινόχρηστες πισίνες που βρίσκονται σε συγκροτήματα πολυκατοικιών, το τεκμήριο επιμερίζεται στους ιδιοκτήτες και ενοικιαστές των ακινήτων με βάση τα χιλιοστά κάθε διαμερίσματος στο οικόπεδο. Η μη χρήση πισίνας αποδεικνύεται με πιστοποιητικό καταστροφής της.

Ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης. Ως ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης ορίζεται το ποσό των 3.000 ευρώ για άγαμο, διαζευγμένο ή χήρο και το ποσό των 5.000 ευρώ προκειμένου για συζύγους που υποβάλλουν κοινή δήλωση, εφόσον δηλώνεται πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα. Δεν εφαρμόζεται η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη εφόσον ο φορολογούμενος ή τα εξαρτώμενα μέλη αποκτούν εισόδημα μόνο από τόκους και ακίνητα.

Πώς υπολογίζονται δίδακτρα και οικιακοί βοηθοί

Δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία. Για τον προσδιορισμό του τεκμηρίου λαμβάνεται υπόψη η ετήσια δαπάνη που καταβάλλεται για ιδιωτικά σχολεία στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης, όπως αυτή προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών. Εξαιρούνται οι δαπάνες που καταβάλλονται σε εσπερινά γυμνάσια και λύκεια, καθώς και στα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Στην περίπτωση διαζευγμένων γονέων όπου άλλος γονέας βαρύνεται με τα τέκνα και άλλος καταβάλλει τις δαπάνες διδάκτρων των τέκνων, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα βαρύνει τον γονέα που καταβάλλει τις δαπάνες αυτές. Εάν τα δίδακτρα κλπ καταβάλλονται από εταιρεία που εργάζεται γονέας, η αντικειμενική δαπάνη εξακολουθεί να επιβαρύνει τον γονέα αυτόν.

Οικιακοί βοηθοί. Λαμβάνεται υπόψη η ετήσια αντικειμενική δαπάνη που καταβάλλεται σε οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, η οποία ορίζεται στο κατώτατο όριο αμοιβών όπως αυτό προσδιορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις για την αντίστοιχη κατηγορία εργαζομένων.

Εξαιρούνται οι δαπάνες που καταβάλλονται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό καθώς και οι δαπάνες που καταβάλλονται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία 67% και πάνω από διανοητική καθυστέρηση, ή φυσική αναπηρία, ή είναι ηλικίας άνω των 65 ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο.

imerisia.gr