Κυριακή 5 Απριλίου 2015

Από 1.1.2014 η εφαρμογή του τεκμηρίου απόκτησης ακινήτων βάσει του πραγματικού τιμήματος συμβολαίου

 Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του TaxHeaven

Μέσα στην ερμηνευτική εγκύκλιο ΠΟΛ. 1076/26.3.2015 που αφορά στον εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας βάσει των άρθρων 30-34 του ν. 4172/2013 (πρώην αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες), εκτός των άλλων εντοπίσαμε και μία σημαντική πληροφορία που αφορά πολλούς φορολογούμενους. Αν θυμόσαστε, στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου 2014, είχαμε αναδείξει ένα θέμα σχετικά με το πόθεν έσχες για την αγορά ακινήτων μέσα στο φορολογικό έτος 2014. Στο άρθρο μας με τίτλο Πόθεν έσχες δυο περιόδων για αγορές ακινήτων μέσα στο 2014,  που δημοσιεύθηκε στις 4.11.2014 αναλύσαμε το ζήτημα της αλλαγής που είχε επέλθει στο νόμο αναφορικά με το πόθεν έσχες για την αγορά ακινήτων.

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι η διάταξη για την οποία αναφερόμαστε και η οποία τροποποιήθηκε με τον ν. 4305/2014, είναι η ακόλουθη:
Ως ετήσια δαπάνη του φορολογουμένου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του λογίζονται και τα χρηματικά ποσά που πραγματικά καταβάλλονται για:
.................................................
γ) Αγορά ή χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων ή ανέγερση οικοδομών ή κατασκευή δεξαμενής κολύμβησης. Ως τίμημα αγοράς λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια, εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη αυτό.

Στην αιτιολογική έκθεση του νόμου 4305/2014, αναφορικά με την τροποποίηση αυτή αναφέρονταν τα ακόλουθα:
Με την προτεινόμενη διάταξη ως τίμημα αγοράς λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως αυτό προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια αγοράς (δηλωθέν τίμημα, πλέον φόρων και λοιπών εξόδων που επιβαρύνουν τον αγοραστή), εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη το ποσό αυτό. Κατ' αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται τα όποια προβλήματα υπάρχουν στην αγορά-μεταβίβαση ακινήτων στην περίπτωση που η πραγματική καταβαλλόμενη δαπάνη εκ μέρους του αγοραστή υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας.
Η ανωτέρω αλλαγή πραγματοποιήθηκε με την παράγραφο 2γ του άρθρου 48 του ν.4305/2014 και ισχύσεαπό τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από την 31/10/2014, σύμφωνα με το άρθρο 64 του ιδίου νόμου.
Στην ανάλυση που κάναμε τότε, στηριζόμενοι στο γεγονός ότι η ανωτέρω τροποποίηση ίσχυε από31/10/2014, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα ότι όλα αυτά θα έχουν εφαρμογή από την ημερομηνία αυτή και μετά, δημιουργώντας έτσι πόθεν έσχες δύο "ταχυτήτων", κάτι που έχει ξαναγίνει στο παρελθόν [σ.σ. με τις αλλαγές που είχε επιφέρει ο ν. 3842/2010 στον τότε Κ.Φ.Ε. (ν. 2238/1994), υπήρχαν όχι δυο αλλά τρεις περίοδοι αναφοράς για τις δηλώσεις που αφορούσαν στη χρήση 2010 (οικ. έτος 2011), ήτοι από 1/1/2010-22/4/2010, περίοδος από 23/4/2010 - 16/12/2010 και περίοδος από 17/12/2010 - 31/12/2010].  Όμως, η απόφαση ΠΟΛ.1076/26.3.2015 μας εξέπληξε θετικά -παρόλο που υιοθέτησε διαφορετική θέση από αυτή που προέβλεπε ο νόμος-, αφού τελικά η διάταξη αυτή θα εφαρμοστεί από 1.1.2014 και μετά. 

Τι θα ισχύσει τελικά για τις φετινές δηλώσεις:
Μετά την κοινοποίηση της απόφασης ΠΟΛ. 1076/26.3.2015, έγινε δεκτό ότι η αλλαγή αυτή αφορά ολόκληρο το φορολογικό έτος 2014, αφού δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για διαφορετική αντιμετώπιση βάσει του χρόνου αγοράς (πριν ή μετά τις 31/10/2014). Δηλαδή, η ευνοϊκή διάταξη θα εφαρμοστεί για τις αγορές που πραγματοποιήθηκαν από 1.1.2014 και μετά. Ας δούμε στο σημείο αυτό τι αναφέρεται στην απόφαση αυτή:
 γ) Αγορά ή χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων ή ανέγερση οικοδομών ή κατασκευή δεξαμενής κολύμβησης.

Στην αγορά ακινήτων ως ποσό τεκμαρτής δαπάνης λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια, εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη αυτό. Στο τίμημα αυτό θα προστεθούν και τα ποσά των Φ.Μ.Α., συμβολαιογραφικά και λοιπά έξοδα και φόροι.

Κρίσιμος χρόνος για να υπολογιστεί το ποσόν της τεκμαρτής δαπάνης είναι ο χρόνος σύνταξης του συμβολαίου μεταβίβασης του ακινήτου εφόσον καταβληθεί ολόκληρο το τίμημα και παραδοθεί η χρήση και η κυριότητα του ακινήτου διαφορετικά, το ποσό της δαπάνης θα κατανέμεται στα φορολογικά έτη που καταβάλλονται οι δόσεις

Από τα παραπάνω δεν προκύπτει διαφορετική αντιμετώπιση (πριν ή μετά τις 31.10.2014), συνεπώς η Διοίκηση αποφάσισε να εφαρμοστεί η επίμαχη διάταξη από την αρχή του έτους 2014. Βέβαια, πρέπει να περιμένουμε και το επίσημο έντυπο Ε1 με τις οδηγίες συμπλήρωσής του έτσι ώστε να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα αλλάξει κάτι. Ας παραθέσουμε στο σημείο αυτό ένα παράδειγμα σχετικό με το εν λόγω ζήτημα.
Παράδειγμα: Έστω ότι πραγματοποιείται αγορά ακινήτου στις 3.5.20141 με πραγματικό τίμημα110.000,00 ευρώ (τα λοιπά έξοδα, φ.μα., δικηγορικά, κ.λπ. ανήλθαν στα 4.000,00 ευρώ) και αντικειμενική αξία ακινήτου ήταν 160.000,00. Η δαπάνη απόκτησης με την οποία θα επιβαρυνθεί ο φορολογούμενος και την οποία συγχρόνως θα πρέπει να καλύψει είναι αυτή που προκύπτει από το πωλητήριο συμβόλαιο, μαζί φυσικά με τα λοιπά έξοδα (φ.μ.α, αμοιβή δικηγόρου, συμβολαιογράφου, κ.λπ.) Στην περίπτωση μας το ποσό της συνολικής δαπάνης ανέρχεται στα 114.000,00 ευρώ (110.000,00 τίμημα και 4.000,00 λοιπές επιβαρύνσεις). Το ποσό της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου (σ.σ. 160.000,00 ευρώ), δεν λαμβάνεται υπόψη καθόλου για τον υπολογισμό της δαπάνης απόκτησης του ακινήτου. 
Ευελπιστούμε σύντομα να δει το φως της δημοσιότητας το επίσημο έντυπο Ε1 -έχουν κυκλοφορήσει κάποιες εκδοχές του στο διαδίκτυο, όμως εμείς δεν υιοθετούμε κάτι αν δεν δούμε τον τύπο και περιεχόμενο του επίσημου εντύπου-, έτσι ώστε μαζί με τις οδηγίες συμπλήρωσής του να έχουμε μία σφαιρική άποψη γύρω από το μείζον αυτό θέμα.  

__________________
[1] Αν ίσχυε η διάταξη από 31.10.2014, τότε στο παράδειγμα αυτό θα εφαρμόζονταν το τεκμήριο απόκτησης στην αντικειμενική τιμή (επειδή ήταν η μεγαλύτερη). Δείτε αναλυτικά τι είχαμε αναφέρει στο άρθρο Πόθεν έσχες δυο περιόδων για αγορές ακινήτων μέσα στο 2014   που όπως ήδη αναφέραμε τελικά δεν θα έχει εφαρμογή -εκτός απροόπτου.

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Πως χρεώνει η ΔΕΗ στους λογαριασμούς της τα Δημοτικά Τέλη (ΔΤ) – τους Δημοτικούς Φόρους (ΔΤ) – το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ)

Η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη βάσει των Νόμων 25/75, 429/76, και 1080/80, να συνεισπράττει με τους λογαριασμούς ρεύματος τα υπέρ τρίτων ποσά των Δημοτικών Τελών και Δημοτικού Φόρου και βάσει του Ν.2130/93 το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας και να διακόπτει την παροχή εάν αυτά δεν καταβάλλονται από τον πελάτη.
Η χρέωση των Δημοτικών Τελών (Δ.Τ.) του Δημοτικού Φόρου (Δ.Φ.) και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) γίνεται σύμφωνα με τα τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται στο έγγραφο του αρμόδιου Δήμου, το οποίο προσκομίζεται από τον πελάτη κατά την αρχική ηλεκτροδότηση ή με μεταγενέστερο έγγραφο του αρμόδιου Δήμου προς το Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ).

Ο υπολογισμός τους γίνεται ως ακολούθως:
α. Για Δημοτικά Τέλη (ΔΤ) :
(τ.μ. ακινήτου)   Χ   (συντελεστή Δ.Τ )  Χ  (ημέρες έκδοσης λογαριασμού)                  365 ημέρες

β. Για Δημοτικό Φωτισμό,( ΔΦ):
(τ.μ. ακινήτου)   Χ   (συντελεστή  Δ.Φ.)  Χ  (ημέρες έκδοσης λογαριασμού)                                            365 ημέρες
 γ. Για ΤΑΠ :
(τ.μ. ακινήτου)  Χ  (τιμή ζώνης)  Χ  (παλαιότητα)  Χ  (συντ. ΤΑΠ)  Χ  (ημέρες έκδοσης λογ/σμού)
365 ημέρες

Τι πρέπει να ξέρετε για να κάνετε τη φορολογική δήλωση του 2015

Oπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος είμαστε υποχρεωμένοι να συμπληρώσουμε και να υποβάλουμε τη φορολογική μας δήλωση. Οι δηλώσεις θα είναι περισσότερες σε αριθμό από τα προηγούμενα χρόνια όχι γιατί αυξήθηκαν τα εισοδήματα των Ελλήνων το 2014, το αντίθετο μάλιστα μειώθηκαν, αλλά επειδή άλλαξε ο βασικός φορολογικός νόμος και σύμφωνα με τη διοίκηση έχουν υποχρέωση περισσότεροι πολίτες να υποβάλουν δήλωση

Ποιοι θα υποβάλουν


Σύμφωνα με τον νέο νόμο, υποχρεωμένοι να υποβάλουν δήλωση είναι όσοι:
■ Εχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.
■ Εχουν οποιαδήποτε εισοδήματα το 2014, μικρά ή μεγάλα, ανεξάρτητα αν φορολογούνται ή απαλλάσσονται από τον φόρο.
Σύμφωνα με την προφορική άποψη της διοίκησης, καλό θα είναι να υποβάλουν φορολογική δήλωση όλοι όσοι έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, ανεξάρτητα αν είχαν ή δεν είχαν εισοδήματα το 2014.

Τι πρέπει να κάνουν όσοι είναι άνω των 18 ετών και δεν είχαν εισοδήματα το 2014;
Αν και δεν προκύπτει υποχρέωση από τον νόμο (άρθρο 67 ν. 4172/2013) να υποβάλουν δήλωση, χρήσιμο είναι, αν δεν τους είναι δύσκολο, να μπουν στον κόπο να στείλουν ηλεκτρονικά μηδενική δήλωση μιας και δεν είχαν εισοδήματα, κυρίως όμως για πρακτικούς λόγους.

Είναι σύνηθες σε πολλές καθημερινές μας δραστηριότητες και συναλλαγές με διάφορους φορείς (για κοινωνικά επιδόματα, τράπεζες κ.λπ.) να μας ζητάνε το εκκαθαριστικό της Εφορίας, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό.

Ας το έχουμε λοιπόν όχι επειδή έχουμε υποχρέωση υποβολής δήλωσης όταν δεν έχουμε εισοδήματα, αλλά επειδή θα μας χρειαστεί κάποια στιγμή στην καθημερινότητά μας.
Σημειώνεται ότι, αντίθετα από αυτό που ίσχυε πέρυσι, όπου όλα τα προστατευόμενα μέλη δεν είχαν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση, φέτος τα ενήλικα προστατευόμενα μέλη που είχαν το 2014 έστω και χαμηλά εισοδήματα έχουν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση.

Πότε και πώς

Η δήλωση φέτος των φυσικών προσώπων μπορεί να υποβληθεί, σύμφωνα με τον νόμο, από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2015. Με πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου προαναγγέλθηκε η πιθανή παράταση στην ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων (!) τρεις μήνες πριν από τη λήξη της προθεσμίας.

Ολες οι δηλώσεις θα υποβληθούν ηλεκτρονικά με ελάχιστες εξαιρέσεις (π.χ. από τους κληρονόμους των εκλιπόντων).

Προς το παρόν τα έντυπα των δηλώσεων του 2015 δεν έχουν κυκλοφορήσει, ούτε έχει ανοίξει η αντίστοιχη ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου για την υποβολή της δήλωσης.
Είναι η πρώτη φορά, στα τελευταία 40 χρόνια, που Απρίλιο μήνα δεν έχουν κυκλοφορήσει τα έντυπα των δηλώσεων.

Σε καμιά περίπτωση όμως δεν φταίνε τα στελέχη και οι υπάλληλοι του υπουργείου. Στα κενά και τις ατέλειες του νόμου οφείλεται η καθυστέρηση που υπάρχει στο να κυκλοφορήσουν τα νέα έντυπα των δηλώσεων.

Τι πρέπει να κάνει όμως κάποιος που έχει λόγους και πρέπει να υποβάλει τώρα τη φορολογική του δήλωση, μια και δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής;
Είναι απλό, θα πάει σε μια οποιαδήποτε Εφορία, θα πάρει το περυσινό έντυπο του 2014 ή θα το εκτυπώσει από το Ιντερνετ, θα το συμπληρώσει χειρόγραφα, θα το υποβάλει στην Εφορία και έτσι θα κάνει τη δουλειά του.

ΑΜΚΑ για όλους
Πάνω στη φετινή φορολογική δήλωση, εκτός από τον αριθμό του φορολογικού μητρώου που είναι ήδη ηλεκτρονικά καταχωρημένος, πρέπει να συμπληρωθεί και ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Η συμπλήρωση θα γίνεται από τον ίδιο το φορολογούμενο στον Πίνακα 1 κατά την ηλεκτρονική επιβεβαίωση των στοιχείων του. Ο ΑΜΚΑ είναι ένας μοναδικός αριθμός για τον καθένα με 11 ψηφία. Τα πρώτα έξι είναι η ημερομηνία και το έτος γέννησης του φορολογούμενου.

Ποιες είναι οι αλλαγές

Φέτος η δήλωση (έντυπο Ε1) δεν θα έχει απλώς κάτι νέο, δεν θα έχει κάποιες λίγες αλλαγές, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι εντελώς διαφορετική, ολόκληρη η φορολογική δήλωση θα είναι αλλαγμένη.

Θα υπάρχουν εντελώς νέοι πίνακες, άλλοι θα έχουν καταργηθεί, ενώ πολλοί κωδικοί θα έχουν μεταφερθεί σε άλλους πίνακες. Επιπλέον, θα προστεθούν πάνω από 70 νέοι κωδικοί σε διάφορους πίνακες.

Αυτό θα γίνει όχι επειδή το θέλησε κάποιος, αλλά επειδή άλλαξε εντελώς ο βασικός φορολογικός νόμος. Μέχρι πέρυσι ίσχυε ο νόμος 2238/1994, ενώ από φέτος θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά ο νέος νόμος 4172/2013, ο οποίος είναι εντελώς διαφορετικός και η δήλωση πρέπει να εναρμονιστεί.
Ο νέος νόμος (όπως λένε) φτιάχτηκε από τους τροϊκανούς και την παρέα τους και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών τον είδαν όταν κατατέθηκε στη Βουλή.

Εκτός λογικής
Δυστυχώς είναι ένας νόμος που σε πολλά σημεία του είναι εκτός λογικής και εκτός ελληνικής πραγματικότητας.

Το Σύνταγμά μας ορίζει ότι οι Ελληνες συνεισφέρουν στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Αυτό θα πει ότι τρεις πολίτες που έχουν το ίδιο εισόδημα πρέπει να συνεισφέρουν το ίδιο.

Με ένα απλό παράδειγμα μπορεί να γίνει κατανοητός ο παραλογισμός του νέου βασικού φορολογικού νόμου.

Εχουμε τρεις φορολογούμενους που έχουν το ίδιο καθαρό εισόδημα το 2014, π.χ. 10.000 ευρώ.
Ο πρώτος έχει το εισόδημα από τον μισθό του, ο δεύτερος από ενοίκια ακινήτων και ο τρίτος από επιχειρηματική δραστηριότητα.
■ Ο πρώτος θα πληρώσει 100 ευρώ φόρο.
■ Ο δεύτερος θα πληρώσει 1.100 ευρώ.
■ Ο τρίτος θα πληρώσει 2.600 ευρώ φόρο, πλέον 1.430 ευρώ προκαταβολή, σύνολο 4.030 ευρώ.
Δηλαδή ο δεύτερος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει 11 φορές περισσότερο, ή 1.100%!
Ο τρίτος σε σχέση με τον πρώτο θα πληρώσει πάνω από 40 φορές περισσότερο, ή 4.030%!
Είναι να απορεί κανείς με τη... σοφία των τροϊκανών και των λοιπών που έφτιαξαν αυτό το νομοθέτημα. Οταν τρεις πολίτες έχουν το ίδιο εισόδημα, ο ένας πληρώνει τόσο περισσότερο από τον άλλο.


Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ,

Τα κείμενα που γράφω συνήθως δίνουν μόνο πληροφόρηση και δεν είναι πολιτικά. Ομως αυτή τη φορά δεν θέλω απλώς να το πω, αλλά να το φωνάξω. Οταν θα δείτε τους άλλους ηγέτες της Ευρώπης (Γιούνκερ, Μέρκελ, Ολάντ κ.ά.) σας παρακαλώ, εκτός από τα άλλα επιχειρήματά σας, πείτε τους και το απλό παράδειγμα που παραθέτω, για να καταλάβουν επιτέλους σε ποιους έχουν αναθέσει να μας λύσουν τα προβλήματα και να μας βγάλουν από την κρίση. Είναι δυνατόν άνθρωποι που τα νομοθετήματά τους είναι τόσο παράλογα να καθορίζουν την πορεία και το μέλλον της Ελλάδας και κατ’ επέκταση της Ευρώπης;

Τρίτη 31 Μαρτίου 2015

Βαλαβάνη: Έρχεται ηλεκτρονικό "καταθεσιολόγιο" για τα τελευταία 15 χρόνια

Την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού "καταθεσιολογίου" για τα τελευταία 15 χρόνια, την ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου αλλά και την επέκταση των πληρωμών με κάρτες προανήγγειλε η η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη, σε συνέντευξή της στην "Αυγή", ως μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
"Η φοροδιαφυγή των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, μπορεί να ελεγχθεί ουσιαστικά μόνο μέσω ολοκλήρωσης μιας εφαρμογής που μελετάται εδώ και καιρό χωρίς να έχει θεσπιστεί, της ηλεκτρονικής διασύνδεσης των ταμειομηχανών με τα κεντρικά πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου και την επέκταση των πληρωμών με πιστωτικές, χρεωστικές, pre-paid κλπ κάρτες - πράγμα που προϋποθέτει μεγάλη επέκταση των σημείων με τα ειδικά «μηχανάκια» ηλεκτρονικών συναλλαγών, που σήμερα δεν ξεπερνούν συνολικά τα 130.000 σε όλη την επικράτεια" είπε χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι σε ένα τέτοιο σύστημα μπορούν να συνδεθούν επίσης οι γιατροί και οι δικηγόροι.
"Η ολοκλήρωση ενός ηλεκτρονικού «καταθεσιολόγιου» για την τελευταία δεκαπενταετία, που θα δώσει τη δυνατότητα άμεσου ελέγχου της πραγματικής φοροδοτικής ικανότητας. Και θα διευκολύνει σχεδιασμούς της κυβέρνησης για δυνατότητες «εθελοντικής δήλωσης»" συμπλήρωσε.
Όσον αφορά το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ δηλώνει πως σχεδιάζεται να νομοθετηθεί το δεύτερο εξάμηνο του έτους για τα εισοδήματα του 2015.
«Οι μόνοι που ελπίζουμε τελικά να καταφέρουμε να επιβαρυνθούν είναι όσοι φορολογούνταν πολύ λιγότερο από την πραγματική φοροδοτική τους ικανότητα- λόγω φοροδιαφυγής ή "νόμιμης" φοροαποφυγής» αναφέρει για το νέο φορολογικό.
Για το επίμαχο θέμα του ΦΠΑ η κ. Βαλαβάνη υποστηρίζει ότι έχουν ξεπεραστεί οι λόγοι για τον μειωμένο συντελεστή σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη.
«Δεν καταλαβαίνω γιατί σκέψεις για ευθυγράμμιση αυτών των δύο νησιών με το καθεστώς ΦΠΑ της επικρατείας προκαλεί τις διαμαρτυρίες π.χ του δημάρχου Λέσβου. Από αλληλεγγύη;» διερωτάται.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Από τα λεγόμενα τεχνικά κλιμάκια εκφράστηκαν διαφωνίες για την ρύθμιση των 100 δόσεων παρότι βρισκόταν στην λίστα των μεταρρυθμίσεων που παρουσίασε η κυβέρνηση στο Γιούρογκρουπ. Υπάρχει κάποιο θέμα με την εφαρμογή των ρυθμίσεων;
Η ρύθμιση «έως 100 δόσεις» έχει ψηφιστεί από την Βουλή και είναι πλέον νόμος του κράτους. Οι αντιδράσεις που εκφράστηκαν από τους θεσμούς, αφορούσαν ουσιαστικά στην απόρριψη της ιδέας φορολογικών ρυθμίσεων, αντιτάσσοντας ως νομοθετική αξία τη δημιουργία φορολογικής συνείδησης – κάτι απολύτως θεμιτό επίσης στον παρόντα χρόνο και προφανώς κατεύθυνση πρώτης ανάγκης π.χ. το 2000, όταν τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών προς το Δημόσιο ήταν 4,9% του ΑΕΠ. Όταν όμως τέλος 2014, μετά από πέντε χρόνια μνημονιακής λαίλαπας, τα χρέη προς το Δημόσιο – χωρίς τις οφειλές προς Ασφαλιστικά Ταμεία και τα «κόκκινα δάνεια» – φτάνουν περίπου το 40% του ΑΕΠ, είναι φανερό ότι μέτρα καλλιέργειας φορολογικής συνείδησης πρέπει να συνδυαστούν με ένα δικαιότερο φορολογικό σύστημα, με ανάπτυξη και θέσεις δουλειάς. Και με ρυθμίσεις ανακούφισης των λαϊκών στρωμάτων, όπως η παραπάνω, που έχει στόχο κατά προτεραιότητα την απελευθέρωση από τη «φυλακή» του χρέους όσο γίνεται περισσότερων από τα 3,5 εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα και πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, «αιχμάλωτους» ενός χρέους μέχρι 3.000 ευρώ... Αλλά και οι «μεγάλοι» για πρώτη φορά να πληρώσουν. Διαφορετικά δεν έχουμε λόγο ύπαρξης ως Κυβέρνηση.
Ποιές είναι οι προσδοκίες σας για έσοδα από την ρύθμιση των 100 δόσεων για φέτος και σε βάθος χρόνου; Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για την ρύθμιση εξπρές;
Δεν έχουμε ακόμη στα χέρια μας ασφαλή αποτελέσματα είσπραξης. Τα τελικά θα είναι διαθέσιμα Δευτέρα βράδυ. Περιορίζομαι να σας πω ότι τις πρώτες μέρες, για τις οποίες έχουμε εικόνα, σημειώθηκαν αποπληρωμές χρεών από τις δεκαετίες '80 και '90 – δηλ. από τα θεωρούμενα ως μη εισπράξιμα -, αλλά και «μερικές» πληρωμές οφειλών ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα είδος «εισαγωγής» στη ρύθμιση «έως 100 δόσεις», για την οποία επίσης δεν υπάρχουν ουσιαστικά προαπαιτούμενα για συμμετοχή. Ως προς τις Εφορίες - για όσους παραιτούνται από ένδικα μέσα ή έχουν πολύ παλιούς συμβεβαιωμένους πρόσθετους φόρους, που πρέπει να προσδιοριστούν -, η ρύθμιση βρίσκεται ήδη σε ισχύ. Ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα της, μέσω της οποίας προσδοκούμε ότι θα μπει η μεγάλη πλειοψηφία όσων συμμετάσχουν χωρίς οποιαδήποτε επαφή με ΔΟΥ, χρειάζεται τουλάχιστον 20 μέρες από την ψήφιση του νόμου για να κατασκευαστεί, άρα θ' ανοίξει γύρω στο Πάσχα.
Το πρώτο δίμηνο του 2015 παρατηρήθηκε σημαντικό πρόβλημα είσπραξης εσόδων. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται το θέμα αυτό μέσα στο έτος;
Ο Ιανουάριος, μήνας εκλογών κι ευθύνης της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν ο κύριος μήνας μιας τέτοιας κάμψης, που είχε αρχίσει ήδη από τους τελευταίους μήνες του 2014. Όσον αφορά το Φεβρουάριο, είναι φυσιολογική μια – σαφώς μικρότερη - προσωρινή κάμψη, όχι μόνο φορολογικών αλλά και ασφαλιστικών εσόδων, όταν επίκειται η ψήφιση νόμων που θα βοηθήσουν σημαντικά στην ελάφρυνση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων
Οι «Κασσάνδρες», προέλευσης κυρίως ΝΔ και Ποταμιού, που προέβλεπαν ότι τα μέτρα αυτά δεν πρόκειται να αποδώσουν έσοδα στα δημόσια ταμεία, διαψεύδονται ήδη με τα αποτελέσματα της προσέλευσης στην προκαταρκτική, εκτός ρύθμισης, εφάπαξ καταβολή.
Δυστυχώς δεν υπήρχε δυνατότητα παράτασης της, όπως μας ζητούν χιλιάδες φορολογούμενοι, καθώς στο νόμο δεν υπάρχει τέτοια εξουσιοδοτική διάταξη. Μπορούν να μπουν ωστόσο στη ρύθμιση «έως 100 δόσεις», που προβλέπει ακόμα ευεργετικότερη ολική εξόφληση, καθώς και, διαφορετικού τύπου, μερική εφάπαξ καταβολή με υπαγωγή της υπόλοιπης οφειλής σε ρύθμιση.
Υπάρχει κίνδυνος να ληφθούν μέτρα που θα επιβαρύνουν τους φορολογούμενους ή να μετατεθεί για αργότερα το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ;
Οι μόνοι φορολογούμενοι που ελπίζουμε τελικά να καταφέρουμε να επιβαρυνθούν, είναι όσοι φορολογούνταν πολύ λιγότερο από την πραγματική φοροδοτική τους ικανότητα – λόγω φοροδιαφυγής ή «νόμιμης» φοροαποφυγής. Αυτοί έχουν πράγματι λόγους ν' ανησυχούν. Όσο για το αφορολόγητο των 12.000, σχεδιάζεται να νομοθετηθεί το δεύτερο εξάμηνο του έτους για τα εισοδήματα του 2015.
Είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο να αυξηθεί ο φόρος σε ορισμένα είδη όπως τσιγάρα και ποτά ή άλλα προϊόντα ή ο ΦΠΑ σε ορισμένα πολύ τουριστικά νησιά;
Υπάρχει εντός κυβέρνησης μια συζήτηση για όλα αυτά. Προσωπική μου άποψη είναι ότι, με το σύνολο των φόρων στα καπνικά είδη να ανέρχεται ήδη στο 88% της τιμής που καταβάλλει ο τελικός καταναλωτής, οποιαδήποτε παραπέρα αύξηση θα ευνοήσει όχι τα έσοδα, αλλά το λαθρεμπόριο, που για ν' αντιμετωπιστεί χρειάζονται όχι μόνο διωκτικά αλλά και τιμολογιακά μέτρα.
Για τα οινοπνευματώδη, ίσως η ένταση των προληπτικών ελέγχων να είναι προτιμότερη από την καταστολή. Η καταστολή κάθε είδους παρανομίας, απολύτως απαραίτητη σήμερα, κοστίζει πολλαπλάσια από την πρόληψη.
Ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά θεσμοθετήθηκε για εξαιρετικά ισχυρούς λόγους: Για ν' αντιμετωπισθούν τα αυξημένα έξοδα κατοίκων και επιχειρήσεων λόγω μεταφορικού κόστους και άλλων δυσμενών, λόγω γεωγραφίας, οικονομικών παραγόντων. Οι λόγοι αυτοί έχουν ξεπεραστεί προ πολλού, βέβαια, για νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, που το τουριστικό προϊόν τους τιμολογείται πενταπλάσια π.χ. από την Κρήτη, και το κατά κεφαλή εισόδημα των κατοίκων τους είναι πολύ υψηλότερο. Και δεν καταλαβαίνω γιατί σκέψεις για ευθυγράμμιση αυτών των δύο νησιών με το καθεστώς ΦΠΑ της επικράτειας προκαλεί τις διαμαρτυρίες π.χ. του Δημάρχου Λέσβου. Από αλληλεγγύη;
Ωστόσο, μια τέτοια ευθυγράμμιση είναι μάλλον δύσκολο να πραγματοποιηθεί, καθώς τα νησιά του Αιγαίου έχουν μπει όλα μαζί στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ.
Τα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής προχωρούν; Εξετάζετε και άλλα μέτρα για την είσπραξη του ΦΠΑ; Ποιά;
Η εισπραξιμότητα του ΦΠΑ είναι αρκετά μικρότερη από το μέσο ενωσιακό επίπεδο. Στόχος είναι να το προσεγγίσουμε. Είναι επίσης γνωστό ότι η παρουσία και μόνο φοροελεγκτών σε οποιαδήποτε περιοχή, ανεβάζει την έκδοση αποδείξεων και την είσπραξη ΦΠΑ. Θ' αρχίσουμε από τα πιο απλά, όπως είναι η αποκατάσταση σε όλη την επικράτεια των προληπτικών ελέγχων σε συνεργασία του λεγόμενου «μικρού ΣΔΟΕ» και των ΔΟΥ, που ανήκουν βέβαια εξ ολοκλήρου στην ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, που διατηρεί διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια έναντι του αρμόδιου Υπουργού. Βέβαια η φοροδιαφυγή των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, μπορεί να ελεγχθεί ουσιαστικά μόνο μέσω ολοκλήρωσης μιας εφαρμογής που μελετάται εδώ και καιρό χωρίς να έχει θεσπιστεί, της ηλεκτρονικής διασύνδεσης των ταμειομηχανών με τα κεντρικά πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου και την επέκταση των πληρωμών με πιστωτικές, χρεωστικές, pre-paid κλπ κάρτες - πράγμα που προϋποθέτει μεγάλη επέκταση των σημείων με τα ειδικά «μηχανάκια» ηλεκτρονικών συναλλαγών, που σήμερα δεν ξεπερνούν συνολικά τα 130.000 σε όλη την επικράτεια. Σε ένα τέτοιο σύστημα μπορούν να διασυνδεθούν επίσης γιατροί και δικηγόροι. Τέτοιες λύσεις προϋποθέτουν βεβαίως δικαιότερο φορολογικό σύστημα, ξεκινώντας από την κατάργηση της φορολόγησης από το πρώτο ευρώ των ελεύθερων επαγγελματιών και των μονοπρόσωπων επιχειρήσεων - πολύ περισσότερο των νέων παιδιών, που ενώ δουλεύουν ως μισθωτοί με μπλοκάκι, σε ορισμένες περιπτώσεις αντιμετωπίζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Με την φοροδιαφυγή των πλουσίων και το λαθρεμπόριο πότε θα έχουμε μέτρα και τι θα περιλαμβάνουν; Για τις λεγόμενες τριγωνικές συναλλαγές, πώς θα ξεπεραστούν τα εμπόδια εφαρμογής και ποιοί κλάδοι θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα;
Σε ότι έχει να κάνει με την φοροδιαφυγή των πλουσίων, υπάρχει για πρώτη φορά πραγματική πολιτική βούληση να πραγματοποιηθούν και να ολοκληρωθούν φορολογικοί έλεγχοι σε μεγάλη έκταση. Σε αυτό θα βοηθήσει πολύ ο συνδυασμός για πρώτη φορά των κάθε λογής «λιστών», με πρώτη τη «Lagarde», που αλλάζει την «ανάλυση ρίσκου», καθώς και η ολοκλήρωση ενός ηλεκτρονικού «καταθεσιολόγιου» για την τελευταία δεκαπενταετία, που θα δώσει τη δυνατότητα άμεσου ελέγχου της πραγματικής φοροδοτικής ικανότητας. Και θα διευκολύνει σχεδιασμούς της κυβέρνησης για δυνατότητες «εθελοντικής δήλωσης», χωρίς ποινικές συνέπειες, χρήματος από φοροδιαφυγή – και όχι βέβαια από «μίζες» ή άλλες εγκληματικές δραστηριότητες - που υπάρχει ή πέρασε από τραπεζικούς λογαριασμούς σε Ελλάδα κι εξωτερικό.
Σχετικά με τις λεγόμενες «τριγωνικές συναλλαγές», που αφορούν μόνο μεγάλες και πολύ μεγάλες, πολυεθνικές, εταιρείες, και «αγγίζουν» επίσης τη μάστιγα των off-shore, η συμπλήρωση της σχετικής νομοθεσίας είναι στην κατεύθυνση των μέτρων καταπολέμησης της «νόμιμης» φοροαποφυγής. Ανάλογα μέτρα θα υπάρξουν και για άλλους τέτοιους τομείς. Οι βασικές αντιδράσεις, που αφορούν το πεδίο εφαρμογής της νέας νομοθετικής ρύθμισης, το ότι δηλαδή χρειάζεται να καταβάλλουν σε κάθε εισαγωγή «προληπτικά» για ένα τρίμηνο το 26% της δαπάνης και εταιρείες που ολοφάνερα δεν κάνουν «τριγωνικές», είναι βάσιμες. Θ' αντιμετωπίσουμε άμεσα το πρόβλημα μέσω Υπουργικής Απόφασης ή και νομοθετικής ρύθμισης.

Η καταπολέμηση των «τριγωνικών» συναλλαγών δε θ' αυξήσει μόνο τα έσοδα στα ταμεία, αλλά θα επιφέρει και μείωση τιμών βασικών προϊόντων - πολύτιμο στη σημερινή κατάσταση.

Τα τελωνεία προσφέρουν σήμερα περίπου το ένα τρίτο των δημοσίων εσόδων. Άρα τα μέτρα, νομοθετικά και επιχειρησιακά, για το – εκτεταμένο – λαθρεμπόριο, που μελετώνται συντονισμένα από την κυβέρνηση, θα είναι κρίσιμης σημασίας για αύξηση των κρατικών εσόδων και μείωση της εγκληματικότητας.
Και μια προσωπική ερώτηση: Το τελευταίο διάστημα γίνατε στόχος προσωπικών επιθέσεων. Από μεριάς ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, μια επίθεση που είχε ξεκινήσει ένα χρόνο πριν, για καταθέσεις στο εξωτερικό, που τελικά δεν έχετε. Αλλά κι επειδή νοσηλευτήκατε σε ιδιωτική κλινική, από μεριάς του Προέδρου των νοσοκομειακών γιατρών και στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ, που μάλλον δεν ήξερε ότι εργαστήκατε χρόνια, μέχρι πρόσφατα, ως ασφαλίστρια... Πως κρίνετε αυτές τις επιθέσεις;
Στις δηλώσεις που έκανα και για τις δυο περιπτώσεις, λέω επίσης ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται ν' αναφερθώ ξανά σε αυτά τα ζητήματα. Όσο για τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, πριν καλέσουν ξαφνικά δημόσια, είτε κατά τη διάρκεια νοσηλείας του είτε όχι, οποιοδήποτε μέλος της Κυβέρνησης να παραιτηθεί, καλό θα είναι προηγουμένως τουλάχιστον να του έχουν τηλεφωνήσει.

Εκπρόθεσμες δηλώσεις χωρίς πρόστιμα και ο φόρος σε 100 δόσεις

Μια ευκαιρία στους (σκοπίμως και ακουσίως) αμελείς φορολογούμενους δίνει το υπουργείο Οικονομικών. Με διάταξη που υπάρχει στα ψιλά γράμματα της ρύθμισης των 100 δόσεων δίνεται η δυνατότητα υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων χωρίς πρόστιμα για κάθε είδος φορολογίας και πληρωμή του φόρου που θα προκύψει ακόμη και σε 100 δόσεις των 20 ευρώ η καθεμιά.

Η διάταξη ορίζει ότι «στη ρύθμιση του άρθρου 1 δύνανται, επίσης, να υπαχθούν, μετά από επιλογή του οφειλέτη, και οφειλές που έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων της Φορολογικής Διοίκησης μέχρι την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή σε ρύθμιση και θα αφορούν υποχρεώσεις φορολογικών ετών, περιόδων και υποθέσεων μέχρι και 31.12.2014»

Στην πράξη οι φορολογούμενοι θα μπορούν (μετά από έκδοση σχετικής εγκυκλίου που αναμένεται σύντομα) να υποβάλουν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και οποιουδήποτε άλλου φόρου και στη συνέχεια να πληρώσουν το φόρο που θα προκύψει από αυτή τη δήλωση σε έως και 100 δόσεις καθώς ο φόρος μπορεί να υπαχθεί στη σχετική ρύθμιση.

Για παράδειγμα, ένας ελεύθερος επαγγελματίας δεν έχει υποβάλλει φορολογική δήλωση για τα τελευταία τρία χρόνια (2012,2013,2014). Από τις φορολογικές δηλώσεις προκύπτει οφειλή φόρου 9.000 ευρώ. Μπορεί να υποβάλλει τις δηλώσεις χωρίς πρόστιμα έως και να βεβαιωθεί ο φόρος έως και την ημέρα που θα υποβάλει την αίτηση για υπαγωγή στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Στη ρύθμιση θα μπορέσει να εντάξει και το ποσό των 9.000 ευρώ από τις εκπρόθεσμες δηλώσεις εισοδήματος.

Capital.gr

Έρχεται Το Χαράτσι (ΕΕΤΑ) Του 2013… (Οδηγίες)

Ο φόρος ακινήτων του 2013 το ονομαζόμενο ΕΕΤΑ που πληρώνονταν μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ , έρχεται τις επόμενες ημέρες στη “Προσωποποιημένη Πληροφόρηση” των φορολογούμενων που δεν το κατέβαλλαν.
Στους ατομικούς λογαριασμούς των φορολογούμενων θα εμφανιστεί και συγκεκριμένα στη ”Προσωποποιημένη Πληροφόρηση” , το “χαράτσι” του 2013 που έπρεπε να καταβληθεί σε 5 λογαριασμούς της ΔΕΗ , για όσους/ες εξαίρεσαν τη πληρωμή του φόρου από τον υπόλοιπο λογαριασμό.
Το ίδιο πιθανόν πρόβλημα θα έχουν και όσοι καθυστέρησαν να εξοφλήσουν το λογαριασμό της ΔΕΗ.
Σε κάθε περίπτωση η οφειλή θα εμφανιστεί στη ”Προσωποποιημένη Πληροφόρηση” αλλά και στη εφαρμογή Ειδοποιήσεις Πληρωμής ή Επιστροφής Φόρου , όπου μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα στοιχεία της οφειλής.
Τέλος για να μπείτε στη ”Προσωποποιημένη Πληροφόρηση” μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩτις σχετικές οδηγίες.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΒΟΜΒΑ!!!!Πηγή:Deutsche Welle!!!9 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΘΑ ΧΡΕΟΚΟΠΗΣΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ!!!

Το οξύ πρόβλημα ρευστότητας της Ελλάδας επισημαίνει η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung υπογραμμίζοντας πως «στην Αθήνα τα χρήματα τελειώνουν. Και οι τράπεζες επιβιώνουν μόνο επειδή τους το επιτρέπει η ΕΚΤ.

Πρόκειται η Ελλάδα να χρεοκοπήσει σύντομα;», διερωτάται η εφημερίδα, επισημαίνοντας ότι τα χρήματα επαρκούν για δύο εβδομάδες - μέχρι τις οκτώ Απριλίου. «Ήδη μια μέρα αργότερα, στις 9 Απριλίου, η Ελλάδα ενδέχεται να χρεοκοπήσει», υπογραμμίζει το δημοσίευμα, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «οι ελληνικές τράπεζες πλήττονται από την εκροή κεφαλαίων ύψους δισεκατομμυρίων».

Στη δραστική απόσυρση καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες αναφέρεται και σημερινή ανάρτηση στην ιστοσελίδα του περιοδικού Spiegel. Επικαλούμενο νέα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Τράπεζα της Ελλάδος, το Spiegel σημειώνει: «Μαζική έφοδος στις τράπεζες της Ελλάδας: νέα στοιχεία καταδεικνύουν πόσα χρήματα αποσύρθηκαν πριν από την παράταση του προγράμματος στήριξης το Φεβρουάριο. Οι καταθέσεις μειώθηκαν κατά περισσότερο από 7,5 δισ. ευρώ».

Τα λάθη της πολιτικής λιτότητας

H Berliner Zeitung εστιάζει στην επίδραση των μέτρων λιτότητας που επιβλήθηκαν στην Ελλάδα στο πλαίσιο των προγραμμάτων στήριξης. Η εφημερίδα του Βερολίνου παραθέτει τα συμπεράσματα νέας μελέτης του Ινστιτούτου Μακροοικονομίας και Οικονομικών Μελετών IMK, που πρόσκειται στα συνδικάτα. Σύμφωνα με τη μελέτη, τα μέτρα που επιβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια «ζημίωσαν σοβαρά τη χώρα. Η καταστροφική υποχώρηση της οικονομικής επίδοσης (σ.σ. ΑΕΠ) κατά 25% οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πολιτική λιτότητας» σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΙΜΚ.

Η μελέτη επισημαίνει τις λανθασμένες εκτιμήσεις της επίδρασης των μέτρων λιτότητας, κάτι που παραδέχθηκε το 2013 το ΔΝΤ. «Το κόστος αυτού του λάθους ήταν γιγαντιαίο», σημειώνει το δημοσίευμα και υπογραμμίζει: «Αν η Ελλάδα δεν είχε εφαρμόσει μέτρα λιτότητας, η οικονομική επίδοση μεταξύ 2009 και 2014 θα είχε παραμείνει στάσιμη, υπολογίζει το IMK. Ως εκ τούτου, το ποσοστό του χρέους θα ήταν χαμηλότερο από ό,τι είναι σήμερα – μετά από τις προσπάθειες εφαρμογής μέτρων λιτότητας. (…) Το γεγονός ότι η Αθήνα εξαναγκάστηκε να λάβει μέτρα λιτότητας εν μέσω ύφεσης ‘κατέστησε δυσκολότερη την αποπληρωμή του ελληνικού κρατικού χρέους', σημειώνει το IMK. Αυτό θα έπρεπε να βάλει σε σκέψεις τις κυβερνήσεις της ευρωζώνης που ανησυχούν για τα χρήματα των φορολογουμένων τους στην Ελλάδα».

Πηγή: Deutsche Welle